Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Enginyeria Informàtica | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
L'assignatura és autocontinguta i per tant no hi ha prerequisits especifics.
El projecte de sistema IoT que es desenvolupa utilitza les coneixements adquirides a l'assignatura de gestió de projectes.
El curs passat es va detectar un cert solapament amb l'assignatura de Sistemes Distribuits que pretenem evitar.
Descripció:
El món de les TIC s'està estructurant sobre diversos conceptes. Un d'ells és el de l'Internet dels Objectes, que es basa en ampliar el domini dels sistemes computacionals connectats als objectes (devices) amb solucions molt petites que interactuen amb el mon real via sensors i actuadors de molt baix consum, en diferents àmbits: personal/wearables, salut, domòtica, medi ambient, distribució d'energia i aigua, automoció, etc. Aquests es connecten mitjançant diversos protocols a una plataforma intermèdia fixa o mòbil (edge) que gestiona, filtra i processa una part de les dades de manera local, i que és connecta al núvol (cloud) on s'emmagatzemen, processen i visualitzen les dades. La posta en marxa d'aquests sistemes requereix integrar els diversos conceptes, adquirits als estudis de grau, en aquest nou paradigma device-edge-cloud associat a diferents tipus de plataformes computacionals (single-, multi-, many-core processors) amb diferents requeriments de funcionalitat, energia, latència, amplada de banda i cost; i diferents models de programació i comunicacions, i les diferents solucions cloud de back-end i front-end, per la qual cosa cal un major nivell d'abstracció a nivell de interfases (APIs i Middleware) i virtualització (computació i comunicacions).
Objectius:
Establir els fonaments de l'internet dels objectes (IoT): dispositiu, perifèria (edge) i núvol (cloud), juntament amb les interfícies d'usuari.
Aprendre a classificar els processadors, sensors, actuadors i sistemes integrats, i a seleccionar protocols de comunicacions
Avaluar els requeriments de funcionalitat i les prestacions en termes de cost, temps real i eficiència energètica
Avaluar el cost de les estructures de dades en funció dels sensors, computació, comunicació, emmagatzematge i visualització a cada nivell.
Seleccionar plataformes encastades i mòbils per a la perifèria (edge) i les solucions cloud per a back-end i front-end
Gestionar la virtualització de la computació i les comunicacions
Dissenyar un cas d'exemple teòric i pràctic de la cadena IoT d’aplicació específica
Els continguts de les sessions de teoria estan fortament lligats al desenvolupament del projecte i als laboratoris de manera que proporcionen els fonaments necessaris per a les decisions de disseny i el codi d'implementació.
Teoria i problemes
1. Visió global del Internet dels Objectes i Virtualitzacuió
2. Dispositius IoT
3. Introducció a les comunicacions cablejades i sense fils
4. Plataformes embedded i mòbils
5. Visió global del Internet dels Objectes i Virtualitzacuió
Projecte guiat: Disseny d'un sistema IoT (original)
Laboratori: Prototip del sistema IoT (original)
L1. Introducció a la programació d'un SoC MCU-BLE
L2. Emulació de dades dels sensors + MCU + Bluetooth.
L3. Programació d'aplicacions Android I: adquisició de dades i transmission per Bluetooth Low Energy.
L4. Programació Android II: computació i aplicació JSON de connexió a un servidor.
L5. Aplicació al núvol: back-end & front-end
L6. Presentació final
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals i seminaris | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 6, 7, 8, 9 |
Tipus: Supervisades | |||
Laboratoris i Projecte de Disseny | 28 | 1,12 | 2, 3, 7, 9 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi i treball fora de l'aula | 90 | 3,6 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9 |
La metodologia d’aprenentatge combinarà: classes magistrals, activitats en sessions tutoritzades; casos d’ús; exercicis utilitzant exemples reals i aprenentatge basat en projectes; debats i altres activitats col·laboratives; i sessions de laboratori amb plataformes actuals.
L’assistència és obligatòria per a les activitats: projecte de disseny IoT i les pràctiques de laboratori, que es faran amb els mateixos grups multidisciplinaris de 2 o 3 persones de les diferents titulacions que cursen l'assignatura.
Les sessions de laboratori es faran en format supervisat (no guiat) per oferir major autonomia als estudiants i un suport més personalitzat.
Qualsevol falta d'assistència ha de ser comunicada amb antelació al professor responsable adjuntant els motius justificats raonables corresponents.
S’utilitzarà el campus virtual de la UAB a https://cv.uab.cat.
Es permet l' ús de la IA en aquesta assignatura i es recomana validar el seu resultat abans de lliurar qualsevol informe atès que pot cometre errors greus que poden implicar valoracions negatives.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitats individuals (tipus exercicis) | 20% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 6, 7, 8, 9 |
Avaluació d'activitats desenvolupades en sessions tutoritzades (laboratoris) | 40% | 0 | 0 | 2, 3, 7 |
Informe i presentació del projecte de disseny | 40% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única (no hi ha examen).
L'avaluació dels alumnes utilitzarà l'avaluació continuada i la nota final del curs es calcula de la següent manera:
A - 20% de la nota obtinguda per l'avaluació de les activitats proposades (tipus exercicis). Quan es programi una activitat d’avaluació s’indicarà quins indicadors s'usaran per avaluar i el seu pes en la qualificació.
B - 40% de la nota obtinguda per l'avaluació del treball de disseny d'un sistema IoT (original).
C - 40% de la nota obtinguda per l'estudiant dels treballs de laboratori. Cal superar el 5 (sobre 10) en aquest ítem per aprovar l'assignatura.
Totes les activitats requeriran el lliurament d' informe a través del campus virtual.
- Al llarg del curs es proposaran activitats individuals de tipus A per als diferents temes.
- Les activitats grupals de tipus B, requeriran el lliurament d'informes parcials d'un document de projecte d'IoT global cada 2 setmanes.
- Les activitats grupals de tipus C, requeriran l'entrega de dos informes parcials (un a meitat de semestre i un 2n al final).
Per obtenir MH caldrà que els alumnes tinguin una qualificació global superior a 9 amb les limitacions de la UAB (1MH/20alumnes). Com a criteri de referència, s'assignaran per ordre descendent.
Una nota final ponderada no inferior al 50% és suficient per superar el curs, sempre que s’assoleixi una puntuació superior a un terç de la gamma en els 2 primers ítems (A i B).
No es tolerarà el plagi. Totsels estudiants implicats en una activitat de plagi seran suspesos automàticament. S'assignarà una nota final no superior al30%.
Es pot utilitzar Sw de codi obert o llibreries disponibles, però s'han de referenciar en els informes corresponents.
Un estudiant que no hagi aconseguit una nota mitjana ponderada suficient,pot optar per sol·licitar activitats de recuperació (treballs individuals o proba de síntesi) de l'assignatura en les següents condicions:
- l'estudiant ha d'haver participat en els treballs de laboratori i projecte de disseny,
- l'estudiant ha de tenir una mitjana ponderada final superior al 30%, i
- l'estudiant no ha fallat en cap activitat per culpa del plagi.
L’estudiant rebrà una nota de “No Avaluable” en cas que:
- l'estudiant no hagi pogut ser avaluat en les activitats de laboratori per no haver-hi assistit o no haver entregat els corresponents informes sense causa justificada.
- l'estudiant no hagi realitzat un mínim del 50% de les activitats proposades.
- l'estudiant no hagi realitzat el treball de disseny.
Per a cada activitat d’avaluació, es donarà a l'estudiant o al grup, els comentaris corresponents. L'alumnat podrà fer reclamacions sobre la nota de l’activitat, que seran avaluades pel professorat responsable de l’assignatura.
Els estudiants repetidors podran "guardar" la seva qualificació en les activitats de laboratori.
C. Pfister. Getting Started with the Internet of Things: Connecting Sensors and Microcontrollers to the Cloud (Make: Projects) . O'Really. 2011.
A. McEwen, H. Cassimally. Designing the Internet of Things.2014. Willey.
A. Bahga, V. Madisetti. Internet of Things: A Hands-on Approach. VTP. 2015.
S. Greengard, The Internet of Things. The MIT Press Essential Knowledge series.
V. Zimmer. Development Best Practices for the Internet of Things.
A. Bassi, M. Bauer, M. Fiedler, T. Kramp, R. van Kranenburg, S. Lange, S. Meissner. (Eds) Enabling Things to Talk - Designing IoT solutions with the IoT Architectural Reference Model. Springer.
J. Olenewa, Guide to Wireless Communications, 3rd Edition, Course Technology, 2014.
P. Raj and A. C. Raman, The Internet of Things: Enabling Technologies, Platforms and Use Cases, CRC Press 2017.
H. Geng (Ed.), Internet of the Things and Data Analytics Handbook, Wiley 2017.
Y. Noergaard, "Embedded Systems Architecture" 2nd Edition, 2012, Elsevier
K. Benzekki, Softwaredefined networking (SDN): a survey, 2017, https://doi.org/10.1002/sec.1737
https://blogs.cisco.com/innovation/barcelona-fog-computing-poc
https://aws.amazon.com/
A.K. Bourke et al. Evaluation of waist-mounted tri-axial accelerometer based fall-detection algorithms during scripted and continuous unscripted activities, Journal of Biomechanics, Volume 43, Issue 15, 2010, pp. 3051-3057
N. Jia. Detecting Human Falls with a 3-Axis Digital Accelerometer. Analog Devices. http://www.analog.com/en/analog-dialogue/articles/detecting-falls-3-axis-digital-accelerometer.html
S'utilitzarà la plataforma SoC-BLE de Nordic Semiconductors com a device; el mòbil amb Android com a Edge; y qualsevol opció (a triar pels alumes) de servidor cloud amb front-end i back-end.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 411 | Anglès | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 412 | Anglès | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 410 | Anglès | primer quadrimestre | matí-mixt |