Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Periodisme | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
L'assignatura es troba en l'àrea de teoria i pràctica de l'periodisme i acompanya l'assignatura de Fonts, Tècniques i Organització de l'Treball Periodístic. Per això exigeix que l'estudiant domine la gestió avançada de les fonts d'informació. Així mateix, l'estudiantat ha de conèixer els principis bàsics de l'escriptura periodística i els gèneres periodistics en diferents formats, així com saber utilitzar diferents eines per a la producció periodística en l'àmbit digital.
L'assignatura de periodisme de dades es plantea l'objectiu general de desenvolupar en l'alumnat criteris i habilitats per al món del periodisme de dades a partir de la comprensió i execució de processos vinculats amb la cerca, extracció, l'anàlisi i la visualització de dades.
La assignatura, que realitza una énfasis en la informació oberta, introdueix diferents mètodes d’anàlisi, verificació de la informació i tractament de dades que poden aplicar-se a pràctiques cotidianes del periodisme com al desenvolupament d’històries, la interpretació d’una base de dades, la contextualització de la informació i la presentació interactiva dels gèneres informatius.
Tanmateix, el curs planteja els següents objectius específics:
1. Realitzar una aproximació als conceptes de Big Data, Open Data i Periodisme de Dades com tendències i realitats en la generació de la informació i com un camí per a la generació de valor afegit als processos comunicatius.
2. Capacitar als estudiants en la gestió d'aplicacions de recol·lecció transformació, anàlisi, interpretació i presentació de dades.
3. Otorgar als estudiants eines pràctiques per interpretar bases de dades a partir d'informació estructurada.
4. Orientar les habilitats dels participants cap a la gestió i exploració de bases de dades i informació dins de canals de dades oberts, així com a partir de construccions propies de bases de dades.
5. Fomentar en els i les estudiants l’ús d’eines de cerca, recol·lecció, anàlisi i visualització de dades, sota tècniques empleades pels mitjans de comunicació en l’actualitat.
Unitat 1. La societat de les dades: Introducció a l’assignatura en la que es contextualitza la societat digital i es presenta l’univers econòmic i polític de la societat datificada.
Unitat 2. El Periodisme de Dades: Presentació del concepte, de la història i de la fonamentació del periodisme de dades en les redaccions contemporànies. Al mateix temps, s’aproxima a l’estudiant als processos i rols que intervindran en un projecte de periodisme de dades, així com als nous generadors periodístics associats a les dades.
Unitat 3. Fonts i captura de dades: Presentació de fonts obertes de dades, dels processos d’accés i sol·licituds d’informació pública i lleis de transparència. Inici del procés de cerca, descàrrega i emmagatzematge de diferents tipus de dades (formats).
Unitat 4. Processament i anàlisi de dades: Control d’eines i funcions de limpieza i anàlisi de dades per trobar històries periòdiques en la informació.
Unitat 5. Narrar amb dades: Construcció del guió d’una història periodística a partir de les dades. Què mostra, com mostrar-lo i amb quins recursos i eines?
Unitat 6. Visualització de dades: Presentació d'eines de visualització de dades per a les històries periodístiques a partir de diferents representacions i possibilitats d'interacció.
Unitat 7. Cartografia amb dades: Presentació de diferents eines i possibilitats de representació cartogràfica de la informació per a històries periòdiques basades en dades.
Unitat 8. Verificació de la informació i factcheck: Presentació de mètodes i pràctiques de l'exercicide la verificació d'informació
(*) El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per motius de força major segons les autoritats competents, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l'assignatura i en les metodologies docents.
El contingut d’aquesta assignatura serà sensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Sessions teòriques | 15 | 0,6 | 2, 4, 5, 6, 9, 13, 14, 16 |
Tipus: Supervisades | |||
Pràctiques de laboratori | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 |
Tallers pràctics | 50 | 2 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball autònom: realització de lectures i seguiment de tutorials | 38 | 1,52 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 |
L'estructura de l'assignatura, en la qual es realitzen diferents activitats pràctiques, busca la interiorització de competències relacionades amb els quatre processos involucrats en el periodisme de dades (cerca, extracció, anàlisi i publicació de dades) i, al mateix temps, pretén generar una autoconsciència crítica en l’estudiantat sobre la societat datificada. La seva metodologia és completament pràctica. A través de les activitats de laboratori, dels tallers i de la realització de l’avaluació final, s’avalua tant el component teòric de l’assignatura com l’aplicació pràctica dels continguts estudiats. Així, es pretén avaluar la progressió de l’aprenentatge a partir d’un conjunt de diferents activitats pràctiques.
L’avaluació contínua de l’assignatura, en la qual es realitzen pràctiques contínues, permet fer un seguiment molt precís sobre l’aprenentatge i la progressió de l’estudiant. Així mateix, es treballa de manera progressiva en l’adquisició dels coneixements que, pas a pas, s’incorporen a les pràctiques següents.
L’assignatura de Periodisme de Dades contempla tres tipus o categories d’activitats formatives:
Classes teòriques: sessions en què el professorat de l’assignatura explica els conceptes bàsics relacionats amb el periodisme de dades i amb l’ús dels fulls de càlcul i altres eines de visualització.
Pràctiques de laboratori: treballs individuals o en equip en què es realitzen activitats pràctiques amb un lliurable puntual i amb temps limitat. L’estudiantat ha d’aplicar els coneixements, distribuir el temps i preparar les entregues dins de l’aula i en les hores destinades a la pràctica sota la guia del professorat.
Pràctiques d’aula: treballs individuals o en equip de curta durada realitzats en els grups grans de teoria per comprovar l’adquisició d’habilitats bàsiques relacionades amb l’extracció, neteja i anàlisi de dades.
Elaboració de treballs: desenvolupament d’un projecte de final de curs vinculat a l’aprenentatge basat en reptes (ABR) i que s’explicarà durant el primer dia de classe.
El professorat que imparteixi la docència de l’assignatura pot indicar a l’estudiantat que, per al correcte desenvolupament de la classe i per garantir la bona convivència a l’aula, no es poden utilitzar dispositius electrònics o pantalles mentre duri la classe, excepte quan s’indiqui el contrari per alguna situació docent concreta.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen final i pràctiques de factcheck | 20% | 1 | 0,04 | 1, 3, 5, 6, 8, 9, 13, 14, 15, 16, 17, 18 |
Pràctiques de laboratori | 60% | 10 | 0,4 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 |
Projecte multimèdia | 20% | 6 | 0,24 | 1, 3, 4, 5, 6, 9, 14, 15, 16, 18 |
Les activitats d’avaluació són:
Activitat A: Pràctica 1, que té un pes del 10% sobre la qualificació final
Activitat B: Pràctica 2, que té un pes del 10% sobre la qualificació final
Activitat C: Pràctica 3, que té un pes del 10% sobre la qualificació final
Activitat D: Pràctica 4, que té un pes del 15% sobre la qualificació final
Activitat E: Pràctica 5, que té un pes del 15% sobre la qualificació final
Activitat F: Examen final i les pràctiques de fact-checking, que tenen un pes del 20% sobre la qualificació final
Activitat G: Projecte multimèdia, que té un pes del 20% sobre la qualificació final
Per poder aprovar l’assignatura, cal obtenir una nota mínima d’aprovat (5,0) en el conjunt de les pràctiques (mitjana ponderada de les activitats A, B, C, D i E) i a l’examen final.
RECUPERACIÓ: En les dues últimes setmanes del curs, l’alumnat que no hagi superat l’assignatura podrà presentar-se a una prova de síntesi de reavaluació que consistirà en un test teòric i un exercici pràctic. La condició obligatòria per poder optar a la recuperació de l’assignatura és haver realitzat, com a mínim, 2/3 del total de les pràctiques del curs (activitats A - G) i haver obtingut una nota mitjana igual o superior a 3,5 (i inferior a 5) com a nota final de l’assignatura.
Avaluació única
Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.
PLAGI
L’estudiant que dugui a terme qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d’identitat...) obtindrà un 0 en aquesta activitat d’avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats, la qualificació final de l’assignatura serà 0.
Ús de la Intel·ligència Artificial
En aquesta assignatura es permet l’ús de tecnologies d’Intel·ligència Artificial (IA) com a part integrant del desenvolupament del treball, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l’alumnat en l’anàlisi i la reflexió personal. L’alumnat ha d’identificar clarament les parts que hagin estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines utilitzades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La manca de transparència en l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà una falta d’honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l’activitat, o sancions més greus en cas de gravetat.
Abad, Jimena. (2015). Periodismo de datos: informar en la era digital. Entrevista a Florencia Coelho. Revista Dixit, 22, 58-62
Alcalde, Ignasi. (2015). Visualización de la información. De los datos al conocimiento. Editorial UOC.
Bounegru, Liliana; Chambers, Lucy; Gary, Jonathan. (Eds.). (2020). The Data Journalism Handbook II. Towards a Critical Data Practice. European Journalism Centre and Google News Initiative. https://datajournalism.com/read/handbook/two
Bounegru, Liliana; Chambers, Lucy; Gary, Jonathan. (Eds.) (2012). The Data Journalism Handbook: How Journalists Can Use Data to Improve the News, O’Reilly Media. https://datajournalism.com/read/handbook/one
Bradshaw, Paul. (2017). Scraping for Journalists. How to grab information from hundreds of sources, put it in data you can interrogate - and still hit deadlines (2nd edition). Leanpub
Bradshaw, Paul. (2019). Finding Stories in Spreadsheets. Recipes for interviewing data - and getting answers. Leanpub
Bradshaw, Paul; Maseda, Bárbara. (2015). Periodismo de datos: Un golpe rápido. Cómo entrar, obtener los datos, escabullirse con la noticia… ¡Y asegurarse de que nadie salga herido! Leanpub.
Bradshaw, Paul; Lee, Maggie; Panuccio, Erika; Aldhous, Peter. (2018). Data scraping for stories. Conversations with Data: #12. https://datajournalism.com/read/newsletters/data-scraping-for-stories
Cairo, Alberto. (2017). ¿Visualización de datos: una imagen puede valer más que mil números, pero no siempre más que mil palabras. El profesional de la información, 26(6), 1025-1028.
Carlberg, Conrad. (2011). Análisis estadístico con Excel. Anaya.
Charte Ojeda, Francisco. (2016). Excel 2016. Anaya.
Crucianelli, Sandra. (2013). ¿Qué es el periodismo de datos? Cuadernosde Periodistas, 26. APM. https://www.cuadernosdeperiodistas.com/que-es-el-periodismo-de-datos/
De Vega, Javier. (2013). Periodista, pregúntate qué puede hacer una buena Ley de Transparencia por ti, Fundación Civio. https://civio.es/tu-derecho-a-saber/2013/06/19/periodista-preguntate-que-puede-hacer-una-buena-ley-de-transparencia-por-ti/
Elías, Carlos. (2015). Big data y periodismo en la sociedad red. Síntesis.
Fama, Andrea. (2011). Open data. Data Journalism. Transparenza e informazione al servicio delle societá nell’ era digitale. Narccisa.
Ferreras Rodríguez, Eva María. (2013). Aproximación teórica al perfil profesional del Periodista de Datos. Revista Icono 14, 11(4), 467-481.
Ferreras Rodríguez, Eva María. (2016). El periodismo de Datos en España. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 22(1), 255-272.
Ferrer-Sapena, Antonia; Sánchez-Pérez, Enrique. (2013). Open data, big data: ¿Hacia dónde nos dirigimos? Anuario ThinkEPI, 7, 150-156.
Flores Vivar, Jesús Miguel; Salinas Aguilar, Cecilia. (2014). “El periodismo de datos como especialización en los medios generalistas con presencia en Internet”. En: Esteve Ramírez, Francisco; Nieto Hernández, Juan Carlos. (Eds.). Nuevos retos del Periodismo Especializado. Editorial Schedas. pp. 241-260.
Flores Vivar, Jesús Miguel;Carrasco Polaino, Rafael. (2020). “Periodismo de datos y visualización”. En: Sotelo González, Joaquín; Martínez Arias, Santiago. (Eds.). Periodismo y nuevos medios. Perspectivas y retos. Gedisa.
Fernández-Rovira Cristina; Giraldo-Luque, Santiago. (2021). La felicidad privatizada. Monopolios de la información, control social y ficción democrática en el siglo XXI. Editorial UOC.
Fernández-Rovira Cristina; Giraldo-Luque, Santiago (Eds.) (2022). Predictive Technology in Social Media. CRC Press. Taylor & Francis Group.
Fernández-Rovira Cristina; Giraldo-Luque, Santiago (2024). Segrestats per les xarxes. Per què els adolescents d'avui tenen menys temps, menys salut i estàn més sols. Eumo Editorial.
Giraldo-Luque Santiago; Fernández-Rovira Cristina. (2021) Economy of Attention: Definition and Challenges for the Twenty-First Century. En: Park S.H., Gonzalez-Perez M.A., Floriani D.E. (Eds.). The Palgrave Handbook of Corporate Sustainability in the Digital Era. Palgrave Macmillan. pp. 283-305.
Grassler, Marjorie. (2017). El rol del periodista de datos en el proceso de los sistemas de gestión y de decisión pública y en la recuperación de la confianza entre el ciudadano y las instituciones públicas. Tesis doctoral. Programa de Doctorado en Comunicación y Periodismo. Universidad Autónoma de Barcelona.
Herrero-Solana, V., Rodríguez-Domínguez, A.M. (2015). Periodismo de datos, infografía y visualización de la información: un estudio de El País, El Mundo, Marca y El Correo. BiD: Textos universitaris de biblioteconomia i documentació, 34.
Hidalgo, David; Torres, Fabiola. (2016). La navaja suiza del reportero. Herramientas de investigación en la era de los datos masivos. Ojo Público – Consejo de la Prensa Peruana.
La-Rosa, Leonardo; Sandoval-Martín, Teresa. (2016). La insuficiencia de la Ley de Transparencia parael ejercicio del Periodismo de datos en España. Revista Latina de Comunicación Social, 71, 1208-1229
López-García, Xose; Toural-Bran, Carlos; Rodríguez-Vázquez, Ana Isabel. (2016). Software, estadística y gestión de bases de datos en el perfil del periodista de datos, El profesional de la información, 25(2), 286-294.
Mayer-Schönberger, Viktor; Cukier, Kenneth. (2013). Big data. La revolución de los datos masivos. Turner.
O’Neil, Cathy. (2017). Armas de destrucción matemática. Cómo el Big Data aumenta la desigualdad y amenaza la democracia. Capitan Swing.
Patino, Bruno. (2020). La civilización de la memoria de pez. Pequeño tratado sobre el mercado de la atención. Alianza.
Pérez-Montoro, Mario. (2016). Visualización de información en cibermedios. Anuario ThinkEPI, 10.
Renó, Luciana; Saad, Elizabeth. (2017). Reportaje soportado por el computador: procedimientos y tecnología para el periodismo de datos contemporáneo. Razón y Palabra, 21(2_97), 128-141
Sánchez-Bonvehí, Claudia; Ribera, Mireia. (2014). Visualización de la información en la democratización de los datos: propuestas desde el periodismo y la narratividad. El profesi
Tascón, Mario. (2013). Introducción. Big Data. Pasado, presente, futuro. Telos: Cuadernos de comunicación e innovación, 95, 47-50.
Turing, Alan Mathison. (1974). ¿Puede pensar una máquina? Universidad de Valencia.
Urbano, Patrick. (2019). Manual de autodefensa jurídica para periodistas. Cómo conocer y ejercer tus derechos. UOC Editorial.
Varios Autores. (2015). Manual de periodismo de datos iberoamericano. HIVOS, International Center for Journalists (ICFJ) y la Escuela de Periodismo de la Universidad Alberto Hurtado de Chile. http://manual.periodismodedatos.org/index.php
A l'tractar-se d'una assignatura completament pràctica el programari requerit és l'habitual per a la realització de les tasques periodístiques de producció de continguts en diferents formats.
En concret, es requereixen de les següents eines:
Programari d'edició audiovisual: DaVinci Resolve
Programari d'edició d'àudio: Audacity
Programari d'edició de textos: Word o similar
Programari d'anàlisi de dades: Excel o similar
Programari de visualització de dades: Infogram - Datawrapper - Flourish
Programari d'edició multimèdia: Wordpress - Blogger - Wix
La Facultat disposa, així mateix, de càmeres i altres equips per a la correcta realització de les pràctiques periodístiques.
Com que l'assignatura realitzarà sessions pràctiques durant totes les seves activitats es recomana als estudiants (en cas de ser possible) portar sempre el seu ordinador portàtil a les sessions.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 11 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 12 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 13 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 21 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 22 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 23 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 2 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |