Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Mètodes de Recerca en Comunicació Persuasiva

Codi: 104899 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Publicitat i Relacions Públiques OB 2

Professor/a de contacte

Nom:
María Desamparados Huertas Bailén
Correu electrònic:
amparo.huertas@uab.cat

Equip docent

Oriol Figuera Godoy
Priscila Cumanda Alvarez Cueva

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No n'hi ha.


Objectius

L'assignatura forma part de la matèria "Recerca en comunicació"
 
L'objectiu final de l'assignatura és contribuir al fet que l'alumnat pugui:
 
(a) Afrontar (i avaluar) una investigació científica a l'àmbit de la comunicació persuasiva i la publicitat (saber actuar)
 
(b) Desenvolupar capacitat crítica i autocrítica davant la pràctica comunicativa (saber ser)
 
(c) Aprendre a realitzar presentacions orals (saber defensar idees pròpies)

Resultats d'aprenentatge

  1. CM18 (Competència) Planificar estudis de mercat i recerques en l'àmbit de la comunicació persuasiva per a la transformació social i d'acord amb els ODS.
  2. CM19 (Competència) Contrastar els resultats de la recerca en publicitat i relacions públiques amb les evidències preses de la pràctica professional per corregir tot tipus de desigualtats.
  3. CM20 (Competència) Interpretar els resultats d'una recerca per donar solucions innovadores a problemes de l'àmbit de la publicitat i les relacions públiques.
  4. KM22 (Coneixement) Identificar les etapes del mètode científic que se segueixen en la resolució d'un problema de coneixement en l'àmbit de la comunicació persuasiva.
  5. KM23 (Coneixement) Seleccionar l'objecte d'estudi i les fonts documentals pertinents per establir l'estat de la qüestió i el marc teòric en una recerca en comunicació persuasiva.
  6. KM25 (Coneixement) Distingir les principals tècniques de recerca quantitativa i qualitativa per a la resolució de problemes de recerca en comunicació persuasiva.
  7. SM17 (Habilitat) Operar amb la metodologia més apropiada en funció de les preguntes o hipòtesis plantejades en una recerca sobre comunicació persuasiva.
  8. SM19 (Habilitat) Defensar de forma oral i escrita, emprant un llenguatge eficaç i inclusiu, la metodologia, resultats i conclusions d'una recerca en comunicació.

Continguts


Introducció: Activitat científica i comunicació persuasiva
- Característiques generals del mètode científic (investigació bàsica i aplicada).
- Àmbits d'estudi: anàlisi de contingut (semàntic-estètic / elements visuals, audiovisuals, sonors, disseny gràfic), públics i consumidors (audiència i recepció-efectes), legislació i pràctica professional.
- Tipologia i principals línies d'investigació: actituds, comportament i consum; credibilitat i empatía; evidència i eficàcia; interactivitat i engagement.
- Principals fonts d'investigació: acadèmiques, institucionals i empressarials-professionals.

Etapes del procés científic
- Definició de l'objecte d'estudi i context (Què volem saber? Per què és important?)
- Desenvolupament del marc teòric (Què se sap sobre això? Teories i antecedents)
- Disseny metodològic/Planificació treball de camp (Com ho podem saber?)
- Anàlisi descriptiva dels resultats (Què sabem un cop fet el treball de camp? Informació obtinguda)
- Anàlisi interpretativa dels resultats (Conclusions)

Conceptes bàsics sobre el mètode científic
- Construcció del marc teòric: teories (psicologia social – responsabilitat social corporativa) i epistemologia (conceptes)
- Hipòtesis / Preguntes
- Influència de les variables (Tipologia: dependent, independent i de control)
- Univers / Mostra-Corpus / Estudi de cas

Investigació Social (experiències, interpretació i avaluació)
- Mètodes qualitatius: entrevistes, focus-groups, pretests, observació etnogràfica i etnografia digital.
- Mètodes quantitatius: sondeig, qüestionaris i Big Data.
- Triangulació: fusió qualitatius i quantitatius.

Anàlisi de contingut (discursos, representacions, estereotips,...)
- Mètodes qualitatius: llenguatges i narratives / Estètiques i Símbols
- Mètodes quantitatius: Big Data
- Triangulació: fusió qualitatius i quantitatius.

La investigació sobre comunicació a Catalunya i Espanya
- Tendències d'investigació actuals al context internacional
- L’estudi de les noves pràctiques professionals


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes de teoria 15 0,6
Pràctica de laboratori 18 0,72
Seminaris de discusió i debats 19,5 0,78
Tipus: Supervisades      
Tutoria 7,5 0,3
Tipus: Autònomes      
Lectures i resums de documents científics 66 2,64
Preparació pràctica de laboratori 15 0,6

El desenvolupament de l'assignatura implica la realització de diferents tipus d'activitats formatives:

Activitats dirigides:
- Classes de teoria: explicació general del temari 
- Seminaris de discussió i debats: L'objectiu és aprofundir sobre aspectes bàsics a partir de l'anàlisi individual de textos acadèmics i el debat grupal  (Lliurament final: treballs individuals o en equip)
- Pràctiques de Laboratori: L'objectiu és que l'alumnat comprovi com es desenvolupa una investigació a partir de dissenyar un projecte propi (Treball grupal)
Activitats supervisades:
- Tutories. La seva finalitat és resoldre problemes d'aprenentatge.
Activitats autònomes:
- L'alumnat haurà de fer les lectures indicades com a obligatòries i totes les activitats planificades pel correcte desenvolupament dels seminaris, de la pràctica de laboratori i de l'examen escrit.

Calendari: El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s'exposarà el dia de presentació de l'assignatura i estarà també disponible al Campus Virtual de l’assignatura, on l’alumnat podrà trobar els diversos materials docents i tota la informació necessària per l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per motius de força major segons les autoritats competents, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l'assignatura i en les metodologies docents.

Perspectiva de gènere: El contingut de l’assignatura serà sensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere i amb l’ús del llenguatge inclusiu.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen 30% 3 0,12 CM18, KM22, KM23, KM25, SM17
Exposició oral de la pràctica 10% 0,5 0,02 SM19
Pràctica (disseny d'un projecte d'investigació) 20% 2,5 0,1 CM18, CM19, KM22, KM23, KM25, SM17, SM19
Seminaris (preparació i participació) 40% 3 0,12 CM19, CM20

OPCIÓ 1: AVALUACIÓ CONTINUADA

Les competències d'aquesta assignatura s'avaluaran mitjançant diferents procediments:
- Examen escrit (30% sobre la qualificació final). Individual - Recuperable.
- Pràctica: disseny d'un projecte d'investigació en equip (20% sobre la qualificació final) i exposició oral corresponent (10% sobre la qualificació final). Aquesta activitat no és recuperable perquè implica un treball col·lectiu i una exposició oral vinculada a la dinàmica del grup, la qual cosa no es pot reproduir de manera individual.
- Seminaris (40% sobre la qualificació final). Individuals i grupals - Recuperables

Recuperació

Les darreres dues setmanes del curs es dedicaran a activitats de recuperació, a les quals es podrà acollir l'alumnat que hagi realitzat un mínim de 2/3 parts del total d'activitats avaluables i que hagi obtingut una qualificació total mínima entre 3,5 i 4,9. Després de fer una tutoria individual obligatòria i atenent a la qualificació obtinguda, es decidiràn les activitats a recuperar (examen i/o seminaris). Aquesta activitat permetrà obtenir una nota màxima de 5, però mai baixar la nota. L'alumnat que hagi obtingut una nota final global superior a 8 podrà optar a pujar nota a partir de la realització d'una prova específica. Aquesta activitat pot comportar, si s'escau, una baixada de la nota final.

No avaluable: En cas de no lliurar 2/3 parts del total d'activitats avaluables, tenint en compte que l'examen individual és obligatori.

OPCIÓ 2: AVALUACIÓ ÚNICA

Examen escrit (50% sobre la qualificació final). Individual - Recuperable.

Seminaris 1 (25 % sobre la qualificació final). Individual - Recuperable

Seminari 2 (25% sobre la qualificació final). Individual - Recuperable

Recuperació

Les darreres dues setmanes del curs es dedicaran a activitats derecuperació, a les quals es podrà acollir l'alumnat que hagi realitzat les tres activitats previstes i que hagi obtingut una qualificaciótotal mínima entre 3 i 4,9. Després de fer una tutoria individual obligatòria i atenent a la qualificació obtinguda, es decidirà la actividad a recuperar (examen i/o seminaris). 

No avaluable: En cas de no realitzar cap de les activitats indicades.

OPCIÓ 3: Alumnat de segona o més convocatòries

Prova de síntesi, en la qual s’avaluen únicament i exclusivament els resultats d’aprenentatge definits en la guia docent de l'assignatura.

ALTRES OBSERVACIONS

Ús restringit de la IA: Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Inteŀligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de documentació (cerca bibliogràfica o d’informació), correcció de textos i traduccions. L’alumnat hauràvd'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia,
especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.

PLAGI: En cas que estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació, la qualificació final del mòdul serà 0.

NOTA FINAL: Per superar l’assignatura cal obtenir una qualificació final mínima de 5 sobre 10. Aquesta qualificació s’obté a partir de la mitjana ponderada de les diferents activitats d’avaluació previstes al sistema d’avaluació de l’assignatura.

 


Bibliografia

- Cuesta, Ubaldo (2000). Psicologia social de la comunicación. Madrid: Catedra

- Escobar Fuentes, Sílvia; Montalbán Peregrín, Manuel Francisco (2024). La práctica de la metodología cualitativa. Madrid: Dykinson: https://www.dykinson.com/libros/la-practica-de-la-metodologia-cualitativa/9788410707276/

- Hellín Ortuño, Pedro Antonio; Contreras, Fernando, R.; Pérez, Clotilde; San Nicolás Romera, Cesar (2023). Cultura Global Publicitaria. Una epistemologia visual sobre estética y consumo en la era digital. Salamanca: Comunicación Social.

- Jiménez Gómez, Isidro; Eguizabal Jiménez, Luis; Rivero Estevez, Francisco Javier (2023). Nuevos retos metodológicos en el estudio de la comunicación. Madrid: Fragua (https://fragua.es/producto/nuevos-retos-metodologicos-en-el-estudio-de-la-comunicacion-pdf/)

- Lemus Pool, Maria Consuelo; Carro Pérez, Ennio Hector (2025). Investigar la comunicación: estrategias prácticas para formalizar un objeto de estudio. Libros UAT. (https://libros.uat.edu.mx/index.php/librosuat/catalog/book/405)

- Medina, Alfons i Busquet, Jordi (2019). La recerca en comunicació. Barcelona: Editorial UOC

- Morales i Gras, Jordi (2022). Hackear la ciencia social. Una invitación a la investigación social en entornos digitales. Barcelona: Editorial UOC

Enllaços d’interès:

Autocontrol [https://www.autocontrol.es/]

Col·legi del Màrqueting  i la Comunicació de Catalunya [https://www.marquetingicomunicacio.cat/]

Portal de la Comunicación (InCom-UAB): [https://incom.uab.cat/portalcom/?lang=es]

Observatori de la Comunicació a Catalunya (OCC InCom-UAB): [https://incom.uab.cat/occ/]


Programari

No és necessari 


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PLAB) Pràctiques de laboratori 51 Català segon quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 52 Català segon quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 53 Català segon quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 51 Català segon quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 52 Català segon quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 53 Català segon quadrimestre tarda
(TE) Teoria 5 Català segon quadrimestre tarda