Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Publicitat i Relacions Públiques | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No n'hi ha.
Introducció: Activitat científica i comunicació persuasiva
- Característiques generals del mètode científic (investigació bàsica i aplicada).
- Àmbits d'estudi: anàlisi de contingut (semàntic-estètic / elements visuals, audiovisuals, sonors, disseny gràfic), públics i consumidors (audiència i recepció-efectes), legislació i pràctica professional.
- Tipologia i principals línies d'investigació: actituds, comportament i consum; credibilitat i empatía; evidència i eficàcia; interactivitat i engagement.
- Principals fonts d'investigació: acadèmiques, institucionals i empressarials-professionals.
Etapes del procés científic
- Definició de l'objecte d'estudi i context (Què volem saber? Per què és important?)
- Desenvolupament del marc teòric (Què se sap sobre això? Teories i antecedents)
- Disseny metodològic/Planificació treball de camp (Com ho podem saber?)
- Anàlisi descriptiva dels resultats (Què sabem un cop fet el treball de camp? Informació obtinguda)
- Anàlisi interpretativa dels resultats (Conclusions)
Conceptes bàsics sobre el mètode científic
- Construcció del marc teòric: teories (psicologia social – responsabilitat social corporativa) i epistemologia (conceptes)
- Hipòtesis / Preguntes
- Influència de les variables (Tipologia: dependent, independent i de control)
- Univers / Mostra-Corpus / Estudi de cas
Investigació Social (experiències, interpretació i avaluació)
- Mètodes qualitatius: entrevistes, focus-groups, pretests, observació etnogràfica i etnografia digital.
- Mètodes quantitatius: sondeig, qüestionaris i Big Data.
- Triangulació: fusió qualitatius i quantitatius.
Anàlisi de contingut (discursos, representacions, estereotips,...)
- Mètodes qualitatius: llenguatges i narratives / Estètiques i Símbols
- Mètodes quantitatius: Big Data
- Triangulació: fusió qualitatius i quantitatius.
La investigació sobre comunicació a Catalunya i Espanya
- Tendències d'investigació actuals al context internacional
- L’estudi de les noves pràctiques professionals
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de teoria | 15 | 0,6 | |
Pràctica de laboratori | 18 | 0,72 | |
Seminaris de discusió i debats | 19,5 | 0,78 | |
Tipus: Supervisades | |||
Tutoria | 7,5 | 0,3 | |
Tipus: Autònomes | |||
Lectures i resums de documents científics | 66 | 2,64 | |
Preparació pràctica de laboratori | 15 | 0,6 |
El desenvolupament de l'assignatura implica la realització de diferents tipus d'activitats formatives:
Activitats dirigides:
- Classes de teoria: explicació general del temari
- Seminaris de discussió i debats: L'objectiu és aprofundir sobre aspectes bàsics a partir de l'anàlisi individual de textos acadèmics i el debat grupal (Lliurament final: treballs individuals o en equip)
- Pràctiques de Laboratori: L'objectiu és que l'alumnat comprovi com es desenvolupa una investigació a partir de dissenyar un projecte propi (Treball grupal)
Activitats supervisades:
- Tutories. La seva finalitat és resoldre problemes d'aprenentatge.
Activitats autònomes:
- L'alumnat haurà de fer les lectures indicades com a obligatòries i totes les activitats planificades pel correcte desenvolupament dels seminaris, de la pràctica de laboratori i de l'examen escrit.
Calendari: El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s'exposarà el dia de presentació de l'assignatura i estarà també disponible al Campus Virtual de l’assignatura, on l’alumnat podrà trobar els diversos materials docents i tota la informació necessària per l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per motius de força major segons les autoritats competents, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l'assignatura i en les metodologies docents.
Perspectiva de gènere: El contingut de l’assignatura serà sensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere i amb l’ús del llenguatge inclusiu.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen | 30% | 3 | 0,12 | CM18, KM22, KM23, KM25, SM17 |
Exposició oral de la pràctica | 10% | 0,5 | 0,02 | SM19 |
Pràctica (disseny d'un projecte d'investigació) | 20% | 2,5 | 0,1 | CM18, CM19, KM22, KM23, KM25, SM17, SM19 |
Seminaris (preparació i participació) | 40% | 3 | 0,12 | CM19, CM20 |
OPCIÓ 1: AVALUACIÓ CONTINUADA
Les competències d'aquesta assignatura s'avaluaran mitjançant diferents procediments:
- Examen escrit (30% sobre la qualificació final). Individual - Recuperable.
- Pràctica: disseny d'un projecte d'investigació en equip (20% sobre la qualificació final) i exposició oral corresponent (10% sobre la qualificació final). Aquesta activitat no és recuperable perquè implica un treball col·lectiu i una exposició oral vinculada a la dinàmica del grup, la qual cosa no es pot reproduir de manera individual.
- Seminaris (40% sobre la qualificació final). Individuals i grupals - Recuperables
Recuperació
Les darreres dues setmanes del curs es dedicaran a activitats de recuperació, a les quals es podrà acollir l'alumnat que hagi realitzat un mínim de 2/3 parts del total d'activitats avaluables i que hagi obtingut una qualificació total mínima entre 3,5 i 4,9. Després de fer una tutoria individual obligatòria i atenent a la qualificació obtinguda, es decidiràn les activitats a recuperar (examen i/o seminaris). Aquesta activitat permetrà obtenir una nota màxima de 5, però mai baixar la nota. L'alumnat que hagi obtingut una nota final global superior a 8 podrà optar a pujar nota a partir de la realització d'una prova específica. Aquesta activitat pot comportar, si s'escau, una baixada de la nota final.
No avaluable: En cas de no lliurar 2/3 parts del total d'activitats avaluables, tenint en compte que l'examen individual és obligatori.
OPCIÓ 2: AVALUACIÓ ÚNICA
Examen escrit (50% sobre la qualificació final). Individual - Recuperable.
Seminaris 1 (25 % sobre la qualificació final). Individual - Recuperable
Seminari 2 (25% sobre la qualificació final). Individual - Recuperable
Recuperació
Les darreres dues setmanes del curs es dedicaran a activitats derecuperació, a les quals es podrà acollir l'alumnat que hagi realitzat les tres activitats previstes i que hagi obtingut una qualificaciótotal mínima entre 3 i 4,9. Després de fer una tutoria individual obligatòria i atenent a la qualificació obtinguda, es decidirà la actividad a recuperar (examen i/o seminaris).
No avaluable: En cas de no realitzar cap de les activitats indicades.
OPCIÓ 3: Alumnat de segona o més convocatòries
Prova de síntesi, en la qual s’avaluen únicament i exclusivament els resultats d’aprenentatge definits en la guia docent de l'assignatura.
ALTRES OBSERVACIONS
Ús restringit de la IA: Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Inteŀligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de documentació (cerca bibliogràfica o d’informació), correcció de textos i traduccions. L’alumnat hauràvd'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia,
especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
PLAGI: En cas que estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació, la qualificació final del mòdul serà 0.
NOTA FINAL: Per superar l’assignatura cal obtenir una qualificació final mínima de 5 sobre 10. Aquesta qualificació s’obté a partir de la mitjana ponderada de les diferents activitats d’avaluació previstes al sistema d’avaluació de l’assignatura.
- Cuesta, Ubaldo (2000). Psicologia social de la comunicación. Madrid: Catedra
- Escobar Fuentes, Sílvia; Montalbán Peregrín, Manuel Francisco (2024). La práctica de la metodología cualitativa. Madrid: Dykinson: https://www.dykinson.com/libros/la-practica-de-la-metodologia-cualitativa/9788410707276/
- Hellín Ortuño, Pedro Antonio; Contreras, Fernando, R.; Pérez, Clotilde; San Nicolás Romera, Cesar (2023). Cultura Global Publicitaria. Una epistemologia visual sobre estética y consumo en la era digital. Salamanca: Comunicación Social.
- Jiménez Gómez, Isidro; Eguizabal Jiménez, Luis; Rivero Estevez, Francisco Javier (2023). Nuevos retos metodológicos en el estudio de la comunicación. Madrid: Fragua (https://fragua.es/producto/nuevos-retos-metodologicos-en-el-estudio-de-la-comunicacion-pdf/)
- Lemus Pool, Maria Consuelo; Carro Pérez, Ennio Hector (2025). Investigar la comunicación: estrategias prácticas para formalizar un objeto de estudio. Libros UAT. (https://libros.uat.edu.mx/index.php/librosuat/catalog/book/405)
- Medina, Alfons i Busquet, Jordi (2019). La recerca en comunicació. Barcelona: Editorial UOC
- Morales i Gras, Jordi (2022). Hackear la ciencia social. Una invitación a la investigación social en entornos digitales. Barcelona: Editorial UOC
Enllaços d’interès:
Autocontrol [https://www.autocontrol.es/]
Col·legi del Màrqueting i la Comunicació de Catalunya [https://www.marquetingicomunicacio.cat/]
Portal de la Comunicación (InCom-UAB): [https://incom.uab.cat/portalcom/?lang=es]
Observatori de la Comunicació a Catalunya (OCC InCom-UAB): [https://incom.uab.cat/occ/]
No és necessari
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 51 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 52 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 53 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 51 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 52 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 53 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 5 | Català | segon quadrimestre | tarda |