Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Mostreig i Disseny d'Enquestes

Codi: 104854 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Estadística Aplicada OB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Montserrat Ferre Delgado
Correu electrònic:
montserrat.ferre@uab.cat

Equip docent

Montserrat Ferre Delgado

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Per a cursar aquesta assignatura no és necessari disposar de coneixements específics previs donat que es tracta d'un curs introductori. Tot i així, és útil tenir nocions de conceptes propis de les ciències socials i del comportament, coneixements d'estadística bàsica, d'algun programa o paquet estadístic (R, SPSS, ...), d'EXCEL o Power BI i d'algun programa per fer presentacions (Power Point, Sway, Prezi,...). A aquells que considerin que necessiten formació addicional, se'ls recomanarà la bibliografia pertinent.


Objectius

En la societat actual les enquestes són una eina important per obtenir informació sobre la població amb finalitats científiques, empresarials, polítiques o administratives.

Aquest curs en metodologia d'enquestes té com a objectiu que l'alumnat comprengui i avaluï críticament les enquestes com a tècnica d'investigació social, i que desenvolupi les capacitats necessàries per dissenyar, portar a la pràctica i analitzar enquestes.

El domini de la metodologia d'enquestes dóna accés a bones sortides professionals. Hi ha una demanda d'experts ben preparats en aquest àmbit, tant en el sector privat (investigació de mercats, empreses d'opinió pública, consultoria política) com en el públic (CEO, Idescat, CIS, INE, departaments i secretaries diversos). El coneixement de la metodologia d'enquestes és també de molta utilitat per la recerca acadèmica en diverses disciplines com la psicologia, l'economia, l'administració d'empreses, la sociologia, la ciència política, o l'educació.


Resultats d'aprenentatge

  1. CM07 (Competència) Dissenyar una enquesta per a analitzar els resultats, tenint cura dels aspectes ètics.
  2. KM08 (Coneixement) Reconèixer fonts i tècniques per a l'adquisició de dades estadístiques a través d'experiments, observacions o enquestes, tenint cura dels aspectes ètics.
  3. SM07 (Habilitat) Seleccionar les tècniques d'adquisició de dades més adequades a cada estudi en particular.
  4. SM08 (Habilitat) Analitzar resultats d'enquestes.

Continguts

Aquesta assignatura és una introducció als principis i la pràctica del disseny d'enquestes. Es revisen les principals aportacions de la recerca en Metodologia d'Enquestes sobre els factors que afecten la qualitat de les enquestes. Aquest és un àmbit científic multidisciplinari que des de fa unes dècades està en procés d'unificació des del punt de vista de la recerca i la pràctica professional. Es nodreix de teories i pràctiques desenvolupades a disciplines acadèmiques com les matemàtiques, l'estadística, la psicologia, la sociologia, la informàtica o l'economia. Es fan servir mètodes observacionals i experimentals per testar hipòtesis sobre la natura del comportament humà que afecta al procés d'enquesta i la qualitat de les dades.

Per aconseguir ser un/a bon/a metodòleg/a d'enquestes no és suficient amb disposar d'un coneixement sobre la literatura empírica, sinó que cal experiència pràctica en el disseny, la realització i l'anàlisi d'enquestes. Aquesta assignatura pretén combinar la perspectiva teòrica amb el desenvolupament d'aptituds aplicades per dissenyar i portar a la pràctica enquestes. Utilitzant com a fil conductor les fases del procés d'enquesta, es presentaran les diferents fonts d'error seguint la perspectiva de l'Error Total d'Enquesta, així com les formes de mitigar-lo. El concepte d'error s'utilitzarà com a marc per discutir les conseqüències de l'ús de diferents mètodes de recollida de dades, la capacitat de cobertura dels marcs mostrals, dissenys mostrals alternatius i el seu impacte en els errors estàndard dels estadístics de l'enquesta, els efectes del disseny del qüestionari com a instrument de mesura (impacte de l'ordre de les preguntes, diferències en la seva redacció, entre d'altres), els sistemes de supervisió del treball de camp, el rol de l'enquestador/a i el de l'enquestat/da, l'impacte de la no-resposta en els estadístics de l'enquesta, o el tractament i l'anàlisi de les dades obtingudes. El disseny d'enquestes implica prendre un conjunt de decisions fent un balanç adequat entre els objectius d'investigació, els errors d'enquesta, els costos econòmics, i les restriccions de calendari que comporten.

Aquests aspectes i els compromisos que impliquen es tindran en compte al llarg del curs. El procés d'enquesta és una interacció entre humans destinada a obtenir informació sobre els mateixos humans. Per tant, a l'assignatura s'exposaran conceptes de les ciències socials i del comportament, a part dels pròpiament estadístics. Es distingirà entre la mesura de característiques objectives dels individus (com el sexe o l'edat), i subjectives o intersubjectives (grau de racisme o posicionament ideològic),  fent èmfasi en aquestes últimes, que inclouen conceptes com valors, actituds, opinions i comportaments. L'especificitat de les variables subjectives implica el  desenvolupament d'instruments de mesura adequats. Aquesta particularitat també ateny a l'anàlisi de dades socials. En  el curs es subratllarà la interpretació substantiva de les dades socials, i no només l'execució d'operacions estadístiques. 

 

Mòdul 1: Definició d'un projecte

1. Definició d'enquesta

1.1 Una mica d’història: Els orígens de les enquestes

1.2 El sector privat a Espanya

1.3 Algunes metodologies de treball per a la recollida de dades

1.4 Algunes característiques essencials de les enquestes

1.5 Punts forts i punts febles de les enquestes

2. Tipus d’enquestes. Fases d’una enquesta i definició d’un projecte

2.1 Tipus d'enquestes

2.2 Fases d'una enquesta

2.3. Definició d’un projecte

3. Elecció del mètode de recollida de la informació

3.1 Classificació de les metodologies de recollida de la informació

3.2 Elecció del mètode de recollida de la informació

4. El disseny de la mostra

4.1 Delimitació de l'univers d'estudi

4.2 Determinació del marc mostral

4.3 El procediment de mostreig

4.4 La grandària de la mostra

5. L’error mostral, els intervals de confiança i la ponderació

5.1 L’error mostral

5.2 Intervals de confiança

5.3 Ponderació

Mòdul 2: Disseny de qüestionari i treball de camp

6. El disseny del qüestionari

6.1 Operacionalització de conceptes

6.2 Construcció de preguntes

6.3 Recomanacions a l’hora de redactar preguntes

6.4 Tipus d’error d’enquesta

7. Tipus de variables i preguntes

7.1 Tipus de variables

7.2 Tipus de preguntes

8. Errors de mesura associats al qüestionari

8.1 L’error de mesura associat al qüestionari

8.2 Recomanacions per reduir els errors de mesura

9. La presentació del qüestionari i el pretest

9.1 La presentació del qüestionari

9.2 Maquetació del mètode en línia

9.3 El pretest del qüestionari

10. Producció

10.1 Fase de producció

10.2 Selecció i formació de l’equip enquestador

10.3 Errors de mesura associats a l’equip enquestador

10.4 Treball de camp

10.5 Supervisió i control del treball de camp

10.6 La no resposta

Mòdul3: Anàlisi i presentació dels resultats

11. Preparació de les dades

11.1 Preparació de les dades per a l’anàlisi

11.2 Anàlisi de les dades de l’enquesta

11.3 Informe i presentació de resultats

12. L’estadística oficial

 

En aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) com a part integrant del desenvolupament del treball, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l'estudiant en l'anàlisi i la reflexió personal. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Supervisades      
Definició d'enquesta 9 0,36
Disseny del questionari 23 0,92
Disseny d'un projecte 17 0,68
Mostra 12 0,48
Procediment de mostreig 9 0,36
Projecte transversal 45 1,8
Tractament de les dades 22 0,88
Treball de camp 13 0,52

A l'assignatura es divideixen les sessions en teòriques, amb presentacions dels continguts per part de la docent, i pràctiques. Les pràctiques es realitzaran en suport informàtic sota la supervisió de la docent, i altres seran autònomes. La correcció d'exercicis i de les pràctiques encomanades serà supervisada per la docent.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Definició d'enquesta 6 0 0 CM07
Disseny del questionari 15 0 0 KM08
Disseny d'un projecte 11 0 0
Mostra 8 0 0
Procediment de mostreig 6 0 0
Projecte transversal 30 0 0
Tractament de les dades 15 0 0 SM08
Treball de camp 9 0 0 SM07

El mètode d'avaluació consisteix en l'elaboració d'un conjunt de pràctiques, i en la realització d'un examen final.
Ponderació de la nota final:

1. Examen: 30% en el còmput final de la nota i s'haurà d'aprovar per aprovar l’assignatura. Amb una nota inferior a 5 en l’examen final no es farà mitja amb les pràctiques.

L'examen final es destinarà a avaluar tant coneixements teòrics com pràctics.
En cas de suspendre només tindran accés a un examen de recuperació aquells alumnes que tinguin a l'examen una nota superior o igual a 3,5 i que tinguin les pràctiques aprovades.

No es podrà utilitzar l’examen de recuperació per pujar nota.

 

2. Pràctica: 70% en el còmput final de la nota.

Pràctiques en grup (s'haurà d'aprovar): Es formaran grups de 4-5 alumnes per portar a terme un treball que inclourà totes les fases d’una enquesta. Aquesta pràctica no es podrà fer de forma individual en cap cas.

Serà obligatori fer tots els lliuraments de les pràctiques en grup així com una presentació oral a classe al final del treball en l’horari marcat per la professora per poder aprovar l’assignatura. Aquesta presentació s’ha de fer en català o castellà.

Si en algun dels lliuraments la professora té dubtes de si algun dels membres (o la totalitat) no han fet la feina se’ls citarà en un horari concret per a presentar aquella part del treball de forma oral a classe i se’ls avaluarà fent preguntes sobre la feina feta. En aquest cas serà obligatòria l’assistència i la presentació. En cas contrari tindran un 0 d’aquella part de la pràctica.

Els lliuraments fets fora de termini tindran una reducció de la nota del 50%.

La nota final de les pràctiques en grup serà la mitjana de cada un dels lliuraments.

Representa el 40% de la nota final.

Pràctiques individuals (s'haurà d'aprovar): Consistirà en la realització d’un seguit de pràctiques individuals i serà obligatori presentar-les totes.

Els lliuraments fets fora de termini tindran una nota de 0.

Si es detecten pràctiques copiades, totes tindran una nota de 0.

La nota final de les pràctiques individuals serà la mitjana de cada un dels lliuraments. Si es deixa de fer algun lliurament tindrà una nota de 0.

Representa el 30% de la nota final.

 

Es proposaran unes pràctiques d'EXCEL que podran servir per pujar la nota fins a un 10% segons la consecució dels objectius.

 

Aquesta assignatura no admet la modalitat d' avaluació única. 

Es considerarà no avaluable aquells alumnes que no es presentin a l’examen o que no hagin presentat cap de les pràctiques individuals o de grup.

 


Bibliografia

El llibre de text de l'assignatura és:

Cea D'Ancona, Mª Ángeles. 2004. Métodos de encuesta. Teoría y práctica, errores y mejora.

Altre bibliografia d'interès:

Bosch Gardella, Agustí y Orriols Galve, Lluís. 2011. Ciencia política para principiantes. Barcelona: Editorial UOC.

Domínguez, Màrius i Simó, M. Tècniques d'Investigació Social Quantiatives. Barcelona: Edicions Universitat de Barcelona.

Gerber, Alan i Green Donald. 2012. Field experiments.

Cea D'Ancona, Mª Ángeles. 2005. "La senda tortuosa de la "calidad" de la encuesta". Reis 11/05: 75-103

Anduiza Perea, Eva i Crespo Martínez, Ismael y Méndez Lago, Mónica. 2009. Metodología de la ciencia política. Cuadernos metodológicos nº28 2ª edición revisada. Madrid: CIS.

Filgueira López, Esther. 2001. "La calidad de la medición frente al error estadístico: la categoría intermedia y la no respuesta parcial". Revista de Metodología de Ciencias Sociales, 4:193-207.

Barreiro, Belen. 2010. "Diez tesis sobre las encuestas demoscópicas". Disponible en: 

http://www.cis.es/cis/export/sites/default/-Archivos/IntervencionPtaFNS.pdf

"Decálogo de la buena encuesta". Diario ABC, 8/3/2015: 20-21. Disponible en: http://

www.abc.es/espana/20150312/abci-decalogo-buena-encuesta-201503091152.html

Font Fàbregas, Joan y Pasadas del Amo, Sara. 2016. "Las encuestas de opinión" CSIC 73

Cea D'Ancona, Mª Ángeles. 2012. Fundamentos y aplicaciones en metodología cuantitativa. Madrid: Editorial Sintesis.

 


Programari

R


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català primer quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 1 Català primer quadrimestre tarda
(TE) Teoria 1 Català primer quadrimestre tarda