Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Introducció a la Programació

Codi: 104850 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Estadística Aplicada FB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Vicente Soler Ruíz
Correu electrònic:
vicenc.soler@uab.cat

Equip docent

Maria Gil De Avalle Muñoz

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Cap


Objectius

Aprendre a fer un programa informàtic.

Crear i dissenyar algoritmes informàtics que permetin la resolució de problemes amb programació estructurada.

Fer servir el llenguatge de programació Python com a llenguatge per implementar els algorismes dissenyats.


Resultats d'aprenentatge

  1. CM02 (Competència) Resoldre problemes mitjançant programació estructurada, dissenyant els algorismes adequats.
  2. CM04 (Competència) Programar solucions algorísmiques per a resoldre problemes dins d'un context vinculat a l'estadística.
  3. KM05 (Coneixement) Reconèixer estructures pròpies dels llenguatges de programació d'alt nivell (variables, bucles, arranjaments, llistes, diccionaris, tuples, etc.), funcions i classes.

Continguts

1. Introducció: variables, instruccions, tipus de dades i algorismes
2. Intruccions condicionals i operadors
3. Bucles
4. Arrays unidimensionals i n-dimensionals: llistes, diccionaris, conjunts i tuples en Python
5. Funcions i pas de paràmetres a funcions
6. Fitxers
7. Classes
8. Disseny i desenvolupament d'una aplicació

 *Llevat que les restriccions imposades per les autoritats sanitàries obliguin a una priorització o reducció d’aquests continguts.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes de problemes 15 0,6
Classes de teoria 15 0,6
Tipus: Supervisades      
Classes de pràctiques 30 1,2
Tipus: Autònomes      
Treball personal 77 3,08

Cada sessió de teoria estarà acompanyada per una sessió de problemes i una altra de pràctiques, on es proposarà als estudiants d'aplicar en un ordinador programant en Pyhon el tema corresponent explicat a teoria.

A l'estudiant se li proporcionaran uns apunts amb exercicis resolts que l'ajudaran a seguir el temari cada setmana.

*La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Entrega de pràctiques 10% 1 0,04 CM02, CM04, KM05
Examen de recuperació 100% 5 0,2 CM02, CM04, KM05
Examen Parcial 1 45% 3,5 0,14 CM02, CM04, KM05
Examen Parcial 2 45% 3,5 0,14 CM02, CM04, KM05

L'avaluació es realitza mitjançant:

  • Una entrega de pràctiques a meitat de curs
  • Dos exàmens parcials: un a meitat de curs i l'altre al final.
  • Per a aprovar l'assignatura per parcials s'ha de tenir una nota ≥ 5 entre els 2 exàmens parcials i l'entrega de pràctiques, aplicant el pes corresponent a cada nota.

Si l'assignatura no s'aprova per parcials, es podrà optar a un examen de recuperació. En aquest cas la nota final de l'assignatura serà exclusivament la nota de l'examen de recuperació.

Qui no hagi aprovat l'assignatura per parcials i hagi d'anar a l'examen de recuperació, no podrà obtenir més d'un 7 com a nota final.

La nota de l'entrega de pràctiques por variar entre -10 i 10. L'entrega de pràctiques podrà ser verificada pel professorat via una entrevista personal per comprovar que l'activitat ha estat desenvolupada per l'estudiant de manera individual i que té els coneixements per a desenvolupar-la individualment sense cap ajuda. Si es detecta que no és així (exemples: pràctica copiada d'algú, copiada d'internet, etc.), la seva nota pot ser negativa, comptant negativament per a la nota final. Si aquesta activitat no és entregada per l'estudiant, tindrà una nota de 0.

La nota de l'entrega de pràctiques no s'aplica a l'examen de recuperació.

Els exàmens parcials són escrits i el de recuperació amb ordinador, a excepció que la universitat no pugui disposar de les instal·lacions adequades.

Es considerarà la qualificació de No avaluable en cas que algú no s'hagi presentat a cap examen.

 

Avaluació única

L’alumnat que s’hagi acollit a la modalitat d’avaluació única haurà de realitzar una prova final que consistirà en un examen de problemes escrit on hauràde resoldre una sèrie d’exercicis de programació, com es fa en els exàmens de l'assignatura.

La qualificació de l’estudiant serà la nota de l'examen.

Si la nota de l'examen no arriba a 5, l’estudiant té una altra oportunitat de superar l’assignatura mitjançant l’examen de recuperació amb ordinador que se celebrarà en la data que fixi la coordinació de la titulació. En aquest examen de recuperació l'estudiant no podrà obtenir més d'un 7 com a nota final.

 *Lavaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.


Bibliografia

- Guido van Rossum, "El Tutorial de Python" (Una introducción informal a Pyhon),

- Mark Lutz, "Learning Python", Ed. O'Reilly

- Raúl González Duque, "Python para todos", http://mundogeek.net/tutorial-python/

-"Python tutorial", https://www.tutorialspoint.com/python/

 


Programari

Visual Studio Code: https://code.visualstudio.com/download


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PLAB) Pràctiques de laboratori 1 Català segon quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 2 Català segon quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 1 Català segon quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 2 Català segon quadrimestre tarda
(TE) Teoria 1 Català segon quadrimestre tarda