Logo UAB

Expressió i Argumentació en Espanyol

Codi: 104767 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Comunicació de les Organitzacions FB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Laura Muñoz Armijo
Correu electrònic:
laura.munoz@uab.cat

Equip docent

Laura Muñoz Armijo

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits


És necessari un nivell de nadiu per a poder seguir l'assignatura (C1-C2).

 


Objectius

L'objectiu d'aquesta assignatura és perfeccionar la capacitat d'anàlisi i producció de textos específics per les organitzacions, així com aprendre recursos d'argumentació per defensar les posicions d'una organització, tant a la comunicació interna com externa. Al final del curs, l'alumnat ha de conèixer les principals característiques d'una sèrie de models textuals, la qual cosa li permetrà aplicar aquests coneixements a la composició de textos, tant orals com escrites, en espanyol.

 


Resultats d'aprenentatge

  1. CM04 (Competència) Avaluar els missatges de les organitzacions, tant en castellà com en català, per tal de detectar bones pràctiques d'expressió oral i escrita que evitin usos discriminatoris del llenguatge.
  2. KM04 (Coneixement) Identificar els recursos expressius i narratius de les llengües catalana i castellana per a l'elaboració dels missatges generats per les organitzacions, tant orals com escrits.
  3. SM04 (Habilitat) Generar enunciats correctes gramaticalment i eficaços retòricament en la comunicació escrita i oral de les organitzacions amb els seus públics, tant en català com en castellà.
  4. SM05 (Habilitat) Utilitzar amb adequació i correcció el llenguatge inclusiu i no sexista en castellà i català estàndards per a la construcció de textos segons les estructures pròpies de la comunicació de les organitzacions.

Continguts

Tema 1. Oralitat i escriptura en els textos específics per a les organitzacions. Manifestacions de la llengua oral i de la llengua escrita en diferents formats. Recursos lingüístics per a l'elaboració de textos. Norma i ús en la comunicació oral i escrita. Alguns dels problemes normatius de l'espanyol.

Tema 2. Les unitats textuals: enunciats i paràgrafs. Els arguments: estructures i tipus. Constituents de l'enunciat, concordança i ordre de paraules. Ús dels connectors i d'elements referencials.

Tema 3. Procediments de creació textual. Factors lingüístics i extralingüístics en la creació de textos. Denotació i connotació.

Tema 4. Articulació, problemes de pronunciació i característiques pròpies de la llengua oral en l'àmbit de la comunicació. Els trets prosòdics: velocitat d'elocució, les pauses i la intensitat. Estratègies d'èmfasis en l'argumentació oral. Estratègia de énfasis en llengua oral: ordre de paraules, volum de veu, silencis.

Tema 5. La presentació oral. Recursos lingüístics per a presentacions orals. Preparació d'intervencions orals. Recursos orals per a la presentació oral. La comunicació no verbal.

Nota: El contingut de l’assignatura serà sensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere i amb l’ús del llenguatge inclusiu.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes de teoria 15 0,6 CM04, KM04, SM04, SM05
Pràctiques d'aula i seminaris 37,5 1,5 KM04, SM05
Tipus: Supervisades      
Tutories 7,5 0,3 CM04
Tipus: Autònomes      
Lectura, anàlisi i síntesi dels textos i documents, preparació i realització de treballs 67 2,68 CM04

La metodologia emprada en les activitats dirigides combina les classes magistrals (per a l'exposició dels continguts teòrics i descriptius del curs) amb les activitats pràctiques, que requereixen la participació activa dels alumnes individualment i en grup. En les activitats supervisades l'estudiant haurà de realitzar la lectura, l'anàlisi i la síntesi de textos i documents de lectura obligatòria, així com preparar i fer els treballs assignats pel professor. Els estudiants comptaran amb materials de suport en el Moodle de l'assignatura i amb tutories presencials.


El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s'exposarà el dia de presentació de l'assignatura i estarà també disponible al Campus Virtual de l’assignatura, on l’alumnat podrà trobar els diversos materials docents i tota la informació necessària per l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per motius de força major segons les autoritats competents, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l'assignatura i en les metodologies docents.

 

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Pràctica d'anàlisi i producció de mostres del llenguatge escrit 25 % 10 0,4 KM04, SM04, SM05
Pràctica d'anàlisi i producció de mostres del llenguatge oral 25 % 10 0,4 SM04, SM05
Prova de comprensió de les lectures obligatòries 10 % 1 0,04 CM04, SM05
Prova escrita sobre els continguts teòrics i descriptius del curs 40 % 2 0,08 KM04, SM04, SM05

La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Avaluació contínua


L'alumnat haurà de realitzar al llarg del curs les següents proves:

  • Pràctiques d'anàlisis i producció de mostres de llenguatge escrit (25%)
  • Pràctiques d'anàlisis i producció de mostres de llenguatge oral (25%)

Les característiques de cadascuna de les pràctiques s'especificaran durant el curs i podran consultar-se en el Moodle.

  • Prova de comprensió de les lectures obligatòries (10%)
  • Prova escrita sobre els continguts teòrics i descriptius del curs (40% de la nota)

Per a superar l'assignatura, s'hauran de realitzar totes les proves i lliurar-les en el termini fixat. S'ha d'obtenir una nota final igual o superior a 5. Per a calcular la nota final s'aplicaran els percentatges a dalt indicats. Per a aprovar l'assignatura és necessari obtenir una qualificació mínima de 3,5 sobre 10 (excepte per a teoria) en les proves, sempre que la suma de totes les activitats d'avaluació sigui, com a mínim, un 5. Els estudiants que hagin suspès la prova teòrica amb menys d'un 3.5 hauran de presentar-se a la recuperació. La recuperació només permet accedir a un 5 en la nota final.

Els estudiants que hagin suspès alguna de les activitats podran presentar-se a la recuperació d'un màxim de dos de les proves realitzades.

Es considerarà "No avaluat" quan l'estudiant sol hagi realitzat una de les pràctiques/proves. L'elaboració de més d'una pràctica/prova suposa, doncs, la voluntat de l'estudiant de ser avaluat en l'assignatura i, per tant, la seva presentació a l'avaluació.

Per a poder tenir dret a la revisió extraordinària, s'ha d'haver realitzat la revisió ordinària.



Avaluació única

L'alumnat haurà de realitzar les següents proves:
• Pràctiques d'anàlisis i producció de mostres de la llengua escrita (25%).
• Pràctiques d'anàlisis i producció de mostres de la llengua oral (25%).
• Prova de comprensió de les lectures obligatòries (10%).
• Prova escrita sobre els continguts teòrics i descriptius del curs (40%).

El dia de les proves teòriques i del lliurament de les pràctiques s'indicarà en el Moodle a principi de curs.

Les condicions per a aprovar i revaluar l'assignatura són les mateixes que les de l'alumnat que segueix l'avaluació contínua.

 

RECUPERACIÓ:

L’alumnat tindrà dret a la recuperació de l’assignatura si ha estat avaluat del conjunt d’activitats, el pes de les quals sigui d’un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l’assignatura.

 

NO AVALUABLE:

Segons el punt 9 de l’article 266 de la Normativa Acadèmica de la UAB, es defineix "no avaluable" quan es considera que l'estudiant no ha pogut aportar prou evidències d'avaluació i se li ha de qualificar amb aquesta qualificació. 


ADVERTIMENTS:

  • Les faltes d'ortografia, així com els errors en la puntuació, la morfosintaxis i el lèxic es penalitzen amb -0,2 punts cadascuna. Amb més de 15 faltes o errors gramaticals la prova es considerarà suspesa amb un 0 i haurà de repetir-se en la recuperació. L'estudiant pot presentar-se a la recuperació d'un màxim de dues proves (del total de quatre).
  • L'alumnat tindrà dret a la recuperació de l'assignatura si ha estat avaluat del conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura.
  • L'estudiant que realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d'identitat, publicació d'activitats d'avaluació en qualsevol plataforma externa a la UAB ...) es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats, la qualificació final de l'assignatura serà 0.
  • INTEL·LIGÈNCIA ARTIFICIAL: En aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d'Inteŀligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.

 


Bibliografia

 Bibliografia bàsica

 
  • ALCOBA RUEDA, Santiago. (coord.) (2009). Lengua, Comunicación y Libros de Estilo. Barcelona. Publicación electrónica:http://dfe.uab.es/dfeblog/salcoba/files/2009/07/libro-estilo.pdf

  • ÁLVAREZ, M. (1994). Tipos de escrito II: Exposición y argumentación, Madrid:Arco/Libros (Cuadernos de lengua española 15).
  • BRIZ, Antonio (coord.) (2008): Saber hablar, Madrid: Instituto Cervantes-Aguilar.
  • BUSTOS, Alberto. Blog de Lengua. Disponible en: https://blog.lengua-e.com/alberto-bustos/
  • FUENTES RODRÍGUEZ, Catalina (2007): La argumentación lingüística y sus mediosde expresión, Madrid: Arco/Libros.
  • HERNÁNDEZ GUERRERO, José Antonio y María del Carmen García Tejera (2004): El Arte de hablar: manual de retórica práctica y de oratoria moderna, Barcelona: Ariel.
  • MAS MANCHÓN, Lluís. (2017). «Competencias documentales, textuales yenunciativas para un nuevo profesional de la comunicación». Pragmalingüística, 25, pp. 401-415. Disponible en https://revistas.uca.es/index.php/pragma/article/view/2499
  • REAL ACADEMIA ESPAÑOLA (2019): Libro de estilo de la lengua española: según la norma panhispánica, Madrid: Planeta.
  • REGUEIRO RODRÍGUEZ M.ª Luisa y Daniel M. SÁEZ RIVERA(2013): El español académico. Guía práctica para la elaboración de textos académicos. Madrid, Arco/Libros.
  • SANZ ÁLAVA, Inmaculada (2007): El español profesional y académico en el aula universitaria. El discurso oral y escrito. Valencia, Tirant lo Blanc. 
  • SÁNCHEZ LOBATO, Jesús (coord.) (2006): Saber escribir, Madrid: Instituto Cervantes-Aguilar.
  • SERAFINI, M. Teresa (2007): Cómo se escribe. Barcelona, Paidós.
  • van DIJK, Teun A. (2000) (comp.): Estudios sobre el discurso: una introducción multidisciplinaria, Barcelona: Gedisa. 

 

Bibliografia específica
  
Al llarg del curs es facilitaran les referències bibliogràfiques obligatòries i complementàries fundamentals per el seguiment del curs.

Programari

No hi ha cap programai específic. La comunicació dels alumnes amb el professorat serà per mitjà del correu electrònic i de la plataforma Campus virtual.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(SEM) Seminaris 71 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 72 Espanyol segon quadrimestre tarda
(TE) Teoria 7 Espanyol segon quadrimestre tarda