Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Relacions Internacionals | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No té prerequisits
L'assignatura pretén dotar a l'alumne/a de les eines que li permetin analitzar els sistemes democràtics i les seves diferents vessants, avaluar-ne la seva qualitat, i observar la seva evolució al llarg del temps i els factors que el poden condicionar en els darres anys.
En les darreres dècades la democràcia com a sistema polític ha passat del seu moment de máxima expansió (arran de la caiguda del bloc soviètic a partir de 1989) a un moment de crisi i qüestionament.
Analitzarem els elements fonamentals dels sistemes democràtics, tant a nivell institucional com pel que fa als valors subjacents i la relació entre institucions i ciutadania, i valorarem la seva evolució al llarg del temps.
Treballarem amb els diferents índex de qualitat democràtica per tal de poder comparar diferents règims polítics (democràtics o no) i en construirem un de propi.
També analitzarem els factors de risc pel manteniment de les democràcies, tant la globalització del tombant de segle com el sorgiment dels moviments nacionalistes i autoritaris arran de la crisis global de 2008.
L'assignatura tractarà els següents temes:
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 32 | 1,28 | 1, 3, 28 |
Presentació i discussió de les lectures | 20 | 0,8 | 2, 7, 8, 9, 10, 12, 15, 17, 18, 21, 22, 23, 24, 25, 26 |
Tipus: Supervisades | |||
Examen | 2 | 0,08 | 7, 8, 10, 22, 23, 25 |
Tutories | 15 | 0,6 | 2, 11, 19, 20, 22, 23, 25, 26 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi dels materials docents introduïts a classe | 30 | 1,2 | 1, 3, 6, 22, 25, 26, 28 |
Lectures obligatòries | 15 | 0,6 | 1, 3, 6, 12, 23, 26, 28 |
Treball Final | 30 | 1,2 | 1, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 14, 18, 20, 23, 24, 25, 26, 27, 28 |
Les sessions de l'assignatura es divideixen en tres tipus: a) les classes magistrals per a introduir continguts de l'assignatura; b) classes amb presentacions per parts dels i les estudiants de l'evolució dels seus treballs així com els resultats i les conclusions finlas d'aquests; i c) classes de debat a l'aula sobre aquestes presentacions.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen Final | 50% | 2 | 0,08 | 1, 3, 6, 7, 8, 10, 12, 22, 23, 25, 26, 28 |
Participació a l'aula | 10% | 0,6 | 0,02 | 2, 4, 5, 9, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 24, 26, 27, 29 |
Treball Final sobre índex democràtics | 40% | 3,4 | 0,14 | 1, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 14, 17, 18, 20, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28 |
1. Examen escrit (50%). Es valorarà els coneixements adquirits pels estudiants tant en les classes magistrals com en les presentacions i discussió de lectures acadèmiques.
2. Treball Final (40%). Es valorarà l'evolució en la realització del treball, l'originalitat de la proposta, així com els resultats finals.
3. Participació en discussions de lectures (10%). Aquest percentatge podria ser atribuit al examen si no hi ha un nombre adequat de classes presencials.
Per aprovar l'assignatura és necessari aprovar tant el treball final com l'examen final.
L’estudiant que realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d’identitat,...) es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats, la qualificació final de l’assignatura serà 0.
Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d’informació i en la correcció de textos. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
D’acord amb l’article 117.2 de la Normativa acadèmica de la UAB, l’avaluació dels alumnes repetidors podrà consistir en una sola prova de síntesi. L’alumnat repetidor que es vulgui acollir a aquesta possibilitat, caldrà que es posi en contacte amb el professorat a principi de curs.
L’alumnat tindrà dret a la recuperació de l’assignatura si ha estat avaluat del conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura.
AVALUACIÓ ÚNICA:
L'alumne/a que sota els procediments establerts decideixi optar per l'avaluació única haurà de realitzar les següents tasques:
1.- Treball individual escrit sobre una de les temàtiques del curs proposades per l'equip docent (30%). Que s'entregarà el dia de l'examen final.
2.- Comentari de text d'una de les lectures proposades per l'equip docent (20%). Que s'entregarà el dia de l'examen final.
3.- Examen Final (50%)
ARENDT, H. (1963) On Revolution Penguin Books (pdf de l'obra disponible aquí)
INNERARITY, D. (2019) Una teoría de la democracia compleja. Galaxia Guttenberg
KALDOR, M. (2003) "The idea of global civil society" in The Royal Institute of International Affairs, Vol. 79, No. 3, pp. 583-593 (versió digital a la biblioteca UAB)
LEVITSKY, S. i ZIBLATT, D. (2018) How democracies die. Crown (versió en castellà a la biblioteca UAB)
LIJPHART, A. (1999) Patterns of democracy: Government forms and performance in thirty-six countries. Yale (versió digital a la biblioteca UAB)
MORLINO, L. (2012) Changes for Democracy: Actors, Structures, Processes. Oxford: Oxford University Press (Versió digital a la biblioteca UAB)
MACPHERSON, C. B. (1977) The life and times of liberal democracy. Oxford
SASSEN, S. (2003) "The Participation of States and Citizens in Global Governance" in Indiana Journal of Global Legal Studies, Vol. 10, issue 1, pp. 5-28 (versió digitial a la biblioteca UAB)
SNYDER, T. (2018) The road to unfreedom: Russia, Europe, America. Tim Duggan
TOCQUEVILLE, A. (1835) La democràcia a Amèrica (diverses edicions)
The Economist Democracy Index https://www.eiu.com/topic/democracy-index
V DEM Democracy report https://www.v-dem.net/media/filer_public/f0/5d/f05d46d8-626f-4b20-8e4e-53d4b134bfcb/democracy_report_2020_low.pdf
FREEDOM HOUSE Freedom in the world https://freedomhouse.org/report/freedom-world/2020/leaderless-struggle-democracy
En algunes anàlisis numèriques sobre les dades dels índexs de democàcia caldrà utilitzar el programa Excel.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(SEM) Seminaris | 1 | Anglès | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Anglès | segon quadrimestre | matí-mixt |