Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Matemàtica Computacional i Analítica de Dades | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
És recomenable tenir un bon domini d'àlgebra, especialment d'espais vectorials i, preferiblement, d'espais Euclidis complexos. Es recomana també tenir familiaritat amb conceptes basics d’informació clàssica, tractats al curs "Teoria de la informació" al primer trimestre.
L'assignatura és una introducció a la visió actual de la mecànica quàntica i els seus paradigmes. Amb la tecnologia de què avui dia disposem, molts del efectes quàntics més paradoxals han deixat ja de ser una curiositat acadèmica i han esdevingut recursos potentíssims que són la base de la tecnologies quàntiques amb nombroses i sorprenents aplicacions pràctiques. En aquest curs se’n presenten algunes: criptografia i computació quàntiques, en particular. El curs està dirigit a matemàtics amb una forta vocació informàtica d'anàlisi de dades, per tant, caldrà proveir la formació física imprescindible amb una introducció als fonaments de la mecànica quàntica, a la criptografia i a la computació clàssiques. Es repassen també uns conceptes basics de la teoria clàssica de la informació. L’objectiu de l’assignatura no és només donar una descripció dels avenços que s’han produït en informació quàntica, sinó també proporcionar a l'estudiant les eines bàsiques per a poder continuar la seva formació de post grau en aquest camp, si aquest és el seu interès.
0. Repàs de algebra lineal i nombres complexos
1. Elements de la teoria quàntica
2. Criptografia quàntica
3. Mesure generalitzades i Entanglement
4. Processament quàntic d’informació
5. Computació quàntica
Alguns de aquests arguments es tractaran en forma de seminaris
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 28 | 1,12 | CM30, KM26 |
Seminarios temas específicos | 10 | 0,4 | CM30, KM26, SM32 |
Tipus: Supervisades | |||
Projectes amb ordinadors quàntic online | 12 | 0,48 | |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi dels fonaments teòrics | 20 | 0,8 | CM30, KM26 |
Exercicis per a entregar | 36 | 1,44 | CM30, KM26, SM32 |
Resolució numèrica d'exercicis | 36 | 1,44 | SM32 |
L'assignatura s'estructura en classes de teoria, classes d'exercicis i activitats d'avaluació continuada.
Les classes teòriques són a la pissarra. Hi haurà algunes classes/seminaris sobre alguns temes del curs que generalment seran en anglès i es lliuraran a la pissarra o com a presentacions de PowerPoint.
Els exercicis expositius se solen realitzar a pissarra i consisteixen en la resolució dels problemes més significatius, els enunciats dels quals es posen a disposició de l'alumnat a través del Campus Virtual.
Hi haurà 3 lliuraments. L'objectiu és aprofundir, consolidar i ampliar els coneixements de l'alumnat sobre els aspectes i els resultats explicats al llarg del curs. Així, els lliuraments poden contenir problemes i qüestions de més complexitat i extensió. Aquests hauran de ser lliurats periòdicament al llarg del curs i en dates prèviament acordades. L’objectiu d’aquestes activitats és fomentar el treball autònom.
Tot el material: llistes de problemes, material didàctic addicional, resolució detallada d'alguns exercicis i notícies relacionades amb l'assignatura, es posen a disposició de l'alumnat a través del Campus Virtual.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i participació en seminaris especialitzats | 5 | 0 | 0 | |
Lliurament d'exercicis realitzats de forma autònoma | 30 | 0 | 0 | CM30, KM26, SM32 |
Prova avaluació aspectes computacionals | 20 | 1,5 | 0,06 | SM32 |
Prova d'avaluació de conceptes teòrics | 45 | 2,5 | 0,1 | CM30, KM26 |
Prova de recuperació de aspectos teórics i computacionals | 65 | 4 | 0,16 | CM30, KM26, SM32 |
L'avaluació s'estructura per afavorir l’alumnat que segueix regularment i entrega els lliuraments sense penalitzar l'alumnat que opti per a l’avaluació única.
Els 3 lliuraments correspon als arguments desenvolupats durant les classes de teoria i treballats a les classes de problemes.
La puntuació dels lliuraments serà: LL= (LL1+LL2+LL3)/3.
Hi haurà un examen final (i si cal un examen de repesca) únicament sobre els arguments tractats a les classes de teoria i problemes. La avaluació final constarà de la puntuació del examen (o de la repesca) Ex i dels lliuraments LL segon la formula:
0.4 * LL + Ex (10 - 0.4* LL)/10
Aquesta formula no penalitza qui fa sol l'examen final però afavoreix qui fa els lliuraments.
Només poden participar a la repesca l’alumnat que han participat a l'examen.
A través del Campus Virtual, es posa a disposició de l'alumnat apunts de l'assignatura en format pdf i còpia del Keynote/Powerpoint del curs. Per a ampliar informació es recomana la següent bibliografia:
Bàsica
Teoria
• A. Peres. Quantum Theory: Concepts and Methods. Kluwer, Dordrecht 1995.
• D. Applebaum. Probability and Information. Cambridge Univ. Press, Cambridge 1996.
• D. Boumeester; A. Eckert; A. Zeilinger. The Physiscs of Quantum Information. Springer 2000.
• D. Heiss. Fundamentals of Quantum Information. Springer 2002.
Problemas
IBM quantum composer
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |