Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Geografia, Medi Ambient i Planificació Territorial | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Per realitzar aquesta assignatura cal tenir un domini de català i/o castellà igual o superior al nivell B2.
Tenir una idea general del que està succeint avui en dia. En altres paraules, tenir una mica d'antecedents generals i seguir mínimament les notícies.
L’assignatura té per objectiu oferir a l’alumnat una introducció i coneixements bàsics sobre les relacions entre política i institucions, per un costat, i territori, per l’altre.
Els objectius de la matèria consisteixen en conèixer els elements bàsics que configuren els governs locals: principis normatius, estructures, actors i agenda de polítiques per tal d'assolir la capacitat d'analitzar amb visió crítica i ben fonamentada la realitat del govern local especialment a Catalunya, però també estudiant casos del conjunt d'Espanya i d'altres països de la Unió Europea. Es tractarà de plantejar i analitzar alternatives de futur a partir dels debats actuals.
L’assignatura, té una relació estreta amb “Polítiques urbanes: habitatge, barris i mobilitat”. Els coneixements i competències que s’hi adquireixen es consideren imprescindibles per a la formació i la futura executòria professional de l’alumnat. D’aquí que tingui el caràcter d’assignatura obligatòria.
També és un objectiu d'aquesta assignatura conèixer la normativa sobre plagi i drets d'autor, a banda de saber utilitzar diferents fonts d'informació i citar correctament.
Tema 1. Política, poder i territori
Tema 2. La qüestió de l’Estat
Tema 3. Govern multinivell. Organització territorial de l'Estat
Tema 4. Organització dels governs locals a Catalunya
Tema 5. Els recursos i finançaments locals
Tema 6. Els sistemes electorals
Tema 7. Governança i cohesió social
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 31 | 1,24 | CM30, KM46, KM47 |
Presentació pública de temes | 7 | 0,28 | CM30, KM48, SM42 |
Seminaris de discussió de textos i casos (participació a classe) | 10 | 0,4 | KM47, KM48 |
Tipus: Supervisades | |||
Preparació d'activitats | 20 | 0,8 | KM47, KM48, SM42 |
Tutoria: tutories individuals i grupals de recolzament per a la realització dels treballs i de seguiment de la matèria. | 5 | 0,2 | CM30 |
Tipus: Autònomes | |||
Curs de la biblioteca | 3 | 0,12 | |
Elaboració del tema a presentar i dels treballs escrits de seminari. | 20 | 0,8 | CM30, KM46, KM48, SM42 |
Estudi sobre els continguts teòrics. | 30 | 1,2 | KM46 |
Lectura individual comprensiva de textos | 22 | 0,88 | KM46, KM47, KM48 |
Activitats dirigides: sessions presencials per explicar el temari i per a la revisió a l'aula dels exercicis efectuats al llarg del curs.
Activitats supervisades: revisió dels exercicis proposats com a eina d'avaluació i que estaran disponibles a la plataforma virtual de l'assignatura.
Activitats autònomes: tot allò que caldria fer per compte de l'estudiantat de cara a la preparació de l'assignatura. Inclou la consulta de material divers (articles, informes, etc.) disponible a la plataforma virtual de l'assignatura, així com també de bibliografia especialitzada, tant la més general com la que incidentalment es vagi citant. Com es podrà comprovar, el docent no segueix cap manual, malgrat haver-n'hi diversos d'excel·lents en el mercat. Es podrà fer servir qualsevol material adequat, com per exemple, articles de diari, de revistes de premsa, etc.
Per superar aquesta assignatura caldra realitzar el mòdul de l'itinerari formatiu del servei de biblioteques de la UAB corresponent a aquest curs del Grau.
En aquesta assignatura, no es permetrà un ús sexista del llenguatge en les contribucions orals i escrites de l'estudiantat.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen final | 40% | 2 | 0,08 | KM46, KM47, KM48, SM42 |
Preparació escrita tema de curs | 15% | 0 | 0 | CM30, KM46, KM47, SM42 |
Presentació oral tema de curs (participació a classe) | 15% | 0 | 0 | CM30, SM42 |
2 Treballs escrits de seminari sobre lectures i casos | 30% | 0 | 0 | KM46, SM42 |
Aquesta assignatura preveu el sistema d’avaluació única, que s'explica al final de l'apartat.
L'avaluació continuada d'aquesta assignatura es composa de les següents activitats d'avaluació:
Les activitats pràctiques tenen un caràcter optatiu (però no es podran recuperar si no s'han presentat).
A la primera pràctica, per obtenir la nota, caldrà incloure obligatòriament el certificat de la realització del MÒDUL DE FORMACIÓ DE LA BIBLIOTECA, que s'informarà a principi de curs. L'aplicació dels aprenentatges d'aquest curs serà un dels criteris d'avaluació d'aquesta activitat.
La programació de les proves d’avaluació no es podrà modificar (tret de casos excepcionals justificats). L'estudiantat Erasmus que demani avançar un examen han de presentar al professor/a un document escrit de la seva universitat d'origen que justifiqui la seva sol·licitud.
Requisits per a l'avaluació (1ª convocatòria):
Obtenir a la prova escrita una nota mínima de 5, per tal de fer promig amb les altres parts de l'avaluació.
En cas de no complir aquest requisit, aquesta nota no podrà ser compensada amb una altra i caldrà presentar-se a la recuperació.
El lliurament de les pràctiques és voluntari, i no hi ha obligació d'una puntuació mínima, la que s'obtingui serà sumada a les altres per a la nota finalde l'assignatura. Això vol dir que poden no fer-se, amb el risc, però, que després la resta de notes no siguin suficients per superar l'assignatura. Cal tenir en compte que l'optativitat de les pràctiques té un "preu": la presencialitat és obligatoria pel seu desenvolupament, i s'han de lliurar dins el període establert (que s'anunciarà a inici de curs). Quan aquest hagi acabat no seran admeses (excepte en el cas dels alumnes acollits a l'AVALUACIÓ UNICA).
Requisits per a la recuperació:
La no realització de la prova escrita comportarà que l'alumnat s'hagi de presentar a la recuperació. És a dir, malgrat la possibilitat "matemàtica"que s'aprovi havent lliurat les pràctiques i assistit a totes les sessions d'aula, no serà així sense dita prova.
En cas que no s'obtingui la nota mínima exigida a la prova escrita, la persona afectada caldrà que es presenti a la recuperació. La resta de notes es guardaran per a la qualificació final.
Pel que fa a les pràctiques, només s'acceptarà la recuperació (o millora de nota) d'una, sempre i quan s'hagi lliurat en el termini establert al llarg del semestre (excepte en el cas de l'alumnat que s'hagi acollit a avaluació única). És a dir, en el cas de les pràctiques, la reavaluació no implica poder lliurar-ne una que abans no s'hagi fet.
D'altra banda no es preveu cap altre mecanisme d'avaluació "alternatiu" (presentació d'un treball, ressenyes de lectures, etc.).
L'exposició oral no podrà ser reavaluada o recuperada.
Segons normativa de la UAB, per participar en el procés de recuperació s'ha d'haver obtingut una qualificació mínima en la mitjana de l'assignatura. Aquesta qualificació igualarào superarà el 3,5. (Aquestescondicions s'adapten a la normativa sobre l'avaluació de la UAB en el l'Article 112 ter. La recuperación http://www.uab.cat/doc/Modificacio_normativa_academica_CG120717).
Consideració de "No Avaluable"
L’estudiantat rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 1/3 parts de les activitats d’avaluació.
La còpia o plagi.
En cas que l’estudiantat realitzi qualsevol irregularitat quepugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0. Recordem que es considera "còpia" un treball que reprodueix tot o gran part del treball d'un/a altre/a company/a. "Plagi"és el fet de presentar tot o part d'un text d'un autor com a propi sense citar les fonts, siguin en paper o en format digital. Veure documentació sobre "plagi" a: http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html
Procediment de revisió de les qualificacions
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, s’informarà l’alumnat (pel Moodle i a classe) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
AVALUACIÓ ÚNICA
L'avaluació única no suposa cap canvi en relació al model de docència ni té relació amb la presencialitat, l'alumnat ha de continuar assistinta classe com habitualment. Suposa una única data d'avaluació, però no una única activitat d'avaluació.
Així, aquells l'alumnat que hagi sol·licitat el sistema d'avaluació única en el termini establert per la facultat, hauran d'acollir-se a la següent avaluació que serà de caire individual:
Al igual que a l'avaluació continuada es mantindran les condicions per poder ser reavaluat explicades a la part general d'aquest apartat.
Us Intel·ligència Artificial (IA)
Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d’informació, la correccióde textos o les traduccions. L'estudiantat haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia(com una referència de bibliografia), especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
Aquesta assignatura no segueix un manual concret. La bibliografia s'especificarà durant el curs, a través del Moodle, segons els temes i l'actualitat social i editorial.
Referències bibliogràfiques bàsiques:
Baños, Pedro. (2017). Así se domina el mundo. Desvelando las claves del poder mundial. Ariel Editorial
Bobbio, Norberto. (1985). Estado, Gobierno y sociedad. Por una teoría general de la política. CAP.
Fernández Durán, Ramón & González Reyes, Luis. (2018). En la espiral de la energía. Libros en Acción. Ecologistas en Acción. https://www.ecologistasenaccion.org/wp-content/uploads/adjuntos-spip/pdf/en-la-espiral-de-la-energia_vol-1.pdf
Méndez, Ricardo. (2011). El orden geopolítico durante el periodo de Guerra Fría, capítol 1 en El nuevo mapa geopolítico del mundo. Tirant Lo Blanch
Vallès, Jose M. & Martí i Puig, Salvador. (2020). Ciencia política. Un manual. Ariel Editorial
Referències complementàries:
Bertrana, Xavier (2014). Els Governs locals de l’Europa Occidental: una aproximació tipològica. Treballs de la Societat Catalana de Geografia, [en línia] p. 125-41, https://raco.cat/index.php/TreballsSCGeografia/article/view/289364
Blanco, Ismael & Gomà, Ricard. (2002). Gobiernos locales y redes participativas. Barcelona: Ariel.
Blanco, Ismael & Gomà, Ricard. (2016). El municipalisme del bé comú. Barcelona: Icària.
Blanco, Ismael & Gomà, Ricard. , Subirats, J. (2018). "El nuevo municipalismo. Derecho a la ciudad y comunes urbanos", Gestión y Análisis de Políticas Públicas, 20: 14-28.
Blanco, Ismael & Nel·lo, Oriol. (Eds.) (2018). Barrios y Crisis. Crisis económica, segregación urbana e innovación social en Cataluña. València: Ed. Tirant.
Blanco, Ismael; Salazar, Yunailis & Bianchi, Iolanda. (2019). "Urban governance and political change under a radical left government. The case of Barcelona", Journal of Urban Affairs. Published online.
Blasco Julià, Jaume (2009). Guia pràctica 1 – Com iniciar una avaluació: oportunitat, viabilitat i preguntes d’avaluació. Institut Català d’Avaluació de Polítiques pübliques, 44p.
Brugué, Joaquim & Gomà, Ricard. (Coord.) (1998). Gobiernos Locales y Políticas Públicas. Barcelona: Ariel. pp. 15-35.
Brugué, Joaquim & Vallès, Josep M. (2005). "New-Style Councils, New-Style Councillors: From Local Government to Local Governance"; Governance: An International Journal of Policy, Administration and Institutions , Vol. 18, No.2, pp. 197-226. (Versió en castellà també disponible).
Carroué, Laurant & Boissière, Aurélie. (2018). Atlas de la mondialisation. Une seule Terre, des mondes. Edit. Autrement
Chandler, Jim. (2010). "A Rationale for Local Government"; Local Government Studies, 36:1, pp. 5-20.
Del Pino, Eloísa & Rubio, María Josefa. (Coord.) (2013). Los Estados del Bienestar en la encrucijada. Políticas sociales en perspectiva comparada. Madrid: Tecnos. Cap. 1.
DIPUTACIÓ DE BARCELONA (2018). Suport per a l’elaboració del catàleg de serveis municipals. Servei d’assistència a l’organització municipal, 23p. https://www.diba.cat/documents/192458/228032110/1a_sessio_Cataleg_de_Serveis_curs+2018.pdf/d9e6c318-16c4-49c3-b416-32f7c0da9d52
Donat, Carles. (2017) "Els set reptes dels nous plans i polítiques localsd'habitatge", a DDAA, Repensar la metropoli: noves claus per a un projecte col·lectiu. Barcelona: IERMB-AMB.
Flint, C. & Taylor, P.J. (2018). Political Geography. World-economy, natio-state and locality. Seventh edition. Routledge.
Generalitat de Catalunya (2016). El Sector públic local a Catalunya. http://economia.gencat.cat/web/.content/70_corporacions_locals/arxius/Informe-sector-public-local-2016.pdf
Observatorio Metropolitano (2014). La apuesta municipalista. La democracia empieza por lo cercano. Madrid: Traficantes de sueños. Cap. 3.
Ubasart, Gemma & Bonet, Jordi. (2010). Guia de Govern Local. Barcelona: Icaria Editorial, Biblioteca de recursos veïnals. Disponible a: http://auditoriabdn.files.wordpress.com/2012/12/guia-de-govern-local-catalc3a0.pdf
Wollmann, Hellmut. (2004). "Local Government Reforms in Great Britain, Sweden, Germany and France: Between. Multi-Function and Single-Purpose Organisations"; Local Government Studies, Vol.30, No.4, pp. 639-665.
DECRET LEGISLATIU 2/2003, de 28 d'abril, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya (2021).
Cap especialment excepte les eines office habituals.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |