Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Ciències de l'Antiguitat | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Cap
Estudiar la història del Pròxim Orient Antic, des de l'aparició del fenomen urbà fins a l'arribada del món hel·lenístic. L'estudi, més enllà d'atendre al desenvolupament polític dels diferents estats de la regió, analitzarà sobretot la història social, econòmica i cultural del Pròxim Orient Antic.
Tema 1: Introducció a l’Orientalisme Antic
Història i historiografia de l’Orientalística Antiga. Periodització i cronologia. Marc Geogràfic
Tema 2: Origen de l’Estat
Neolitització. Aparició dels primers estats
Tema 3: Tercer mil·lenni a.n.e.
Sumer i Akkad. Apectes polítics i religiosos. Aspectes socials i econòmics.
Tema 4: Segon mil·lenni a.n.e. (I)
Les dinasties amorrees. Aspectes polítics i literaris. Aspectes socials i econòmics.
Tema 5: Segon mil·lenni a.n.e. (II)
El club de les grans potències. Aspectes polítics, diplomàtics i militars. Aspectes socials i econòmics.
El món cananeu. El rerefons cultural i religiós de la Bíblia. Aspectes socials i econòmics.
Tema 6: Els pobles del mar
La crisi del 1200 al Pròxim Orient. Desaparició del món micènic i de l’Imperi hittita. La caiguda d’Ugarit i la reestructuració del món cananeu.
Tema 7: Primer mil·lenni a.n.e.
Els grans imperis: Assíria i Babilònia. Aspectes polítics i militars. Aspectes socials i econòmics.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes presencials | 90 | 3,6 | 1, 2, 3, 5, 6 |
Tipus: Supervisades | |||
Pràctiques d'aula, resolució d'exercicis | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
Tipus: Autònomes | |||
Ressenyes, treballs, lectures | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
La metodologia docent consistirà en la combinació de classes expositives, presentació de ressenyes i treballs, lectura de bibliografia especialitzada, pràctiques d'aula i resolució d'exercicis.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen 1 | 40% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
Examen 2 | 40% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
Presentació oral a classe | 20% | 0 | 0 | 2, 4, 5, 6, 7, 8 |
L’avaluació de l’assignatura constarà de tres activitats.
(1) Primer examen parcial (temes 1-3) (40%)
(2) Segon examen parcial (temes 4-7) (40%)
(3) Presentació oral a classe (20%)
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
Recuperació
L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.
Per poder participar a la recuperació caldrà haver presentat com a mínim dues de les tres activitats d'avaluació programades.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
En aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i comporta que l’activitat s’avaluï amb un 0 i no es pugui recuperar, o sancions majors en casos de gravetat.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin alseu abast.
AVALUACIÓ ÚNICA
No hi ha avaluació única
Bibliografia bàsica
Klengel, Horst, 1992: Syria, 3000 to 300 BC. Berlin.
Kuhrt, Amelie, 2000: El Oriente Próximo en la Antigüedad (2 vols.). Barcelona.
Liverani, Mario, 1995: Antiguo Oriente. Barcelona.
Liverani, Mario, 2003. Relaciones internacionales en el Próximo Oriente antiguo, 1600-1100 a.C. Barcelona.
Liverani, Mario, 2005: Más allá de la Biblia. Barcelona.
Liverani, Mario, 2022: Asiria. La prehistoria del imperialismo. Madrid.
Margueron, Jean Claude, 1995: Los mesopotámicos. Madrid.
Oppenheim, A. Leo, 2003: Antigua Mesopotamia. Madrid.
Podany, Amanda H. 2024: Tejedores, escribas y reyes. Una nueva historia del Próximo Oriente Antiguo. Córdoba.
Postgate, Nicolas, 1999: La Mesopotamia arcaica. Madrid.
Sanmartín, Joaquín / Serrano, José Miguel, 1998: Historia Antigua del Próximo Oriente: Mesopotamia y Egipto. Madrid.
Van de Mieroop, Marc, 2020: Historia del Próximo Oriente Antiguo (ca. 3000-323 a.C.). Madrid.
PowerPoint
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |