Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Història | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Les pràctiques es desenvolupen al llarg del segon cicle dels estudis d’Història i tenen caràcter anual. Es realitzaran durant el curs acadèmic, del setembre al juny, llevat d'Erasmus Pràctiques.
Per a matricular-s'hi és obligatori haver formalitzat prèviament la preinscripció. S'han de tenir com a mínim 120 crèdits aprovats, entre ells tot els del primer curs.
A l’assignatura de Pràctiques Externes s’hi accedeix mitjançant un procés de preinscripció que té un calendari que es fa públic cada any.
No haver realitzat el procés de preinscripció comporta la impossibilitat de matricular-se a l’assignatura de Pràctiques Externes. Només s’assignarà una plaça de pràctiques a l’alumnat que s’hagi preinscrit dins del termini establert.
La preinscripció dels estudiants contempla la priorització d’un màxim de cinc places ofertes. L’assignació de les places es farà per nota mitjana de l’expedient.
L'objectiu de l'assignatura és que les i els estudiants puguin fer pràctiques externes en un arxiu -de caràcter administratiu o històric-, empresa, institució, centre de documentació o de recerca, públics o privats. Es buscarà l'ens que més s'adeqüi als interessos acadèmics i, si és el cas, s'establirà el conveni que permeti fer les pràctiques (si és que encara no existeix). El temps destinat a lés pràctiques és de 150 hores, que és la dedicació estipulada en una assignatura de 6 crèdits ECTS, incloses les hores d'estada (130), el temps destinat a la redacció de la memòria, les tutories i les activitats d'orientació professional, que es calculen en 20 hores. Durant l'estada, la persona en pràctiques haurà de realitzar les tasques acordades al conveni sota la supervisió del tutor o de la tutora assignada.
Segons els actuals plans d'estudis, cada grau ha de tenir una assignatura de pràctiques. El grau d'Història de la UAB proposa que els i les estudiants les facin en un dels ens esmentats. En el cas de fer-les en un arxiu, les raons són diverses i amb dues darreres finalitats: en primer lloc incentivar la recerca històrica a través del contacte directe amb les evidències escrites del passat, i, en segon lloc, donar a conèixer una professió a la qual s'hi accedeix normalment a partir dels estudis d'història i que tenen continuïtat en el futur a través del Màster d'Arxivística i Gestió dels Documents de la UAB. En el cas de fer-les en una institució de caràcter cultural o un centre de documentació o de recerca, l'alumne/a es famiaritzarà amb el patrimoni cultural, la seva conservació, estudi i difusió.
La UAB té signats convenis marc amb institucions diverses per a què els i les estudiants hi puguin realitzar les pràctiques del darrer curs del grau d'Història. Abans de començar-les, l'estudiant signa un conveni específic amb la UAB i amb la institució en el qual es descriu quines són les tasques que farà i que s'han convingut prèviament entre les tres parts. Per tant, el contingut és diferent per a cadascú malgrat el tipus d'aprenentage sigui similar. Les pràctiques realitzades són curriculars, és a dir: consten com a suplement al títol de graduat, i constitueixen experiència laboral.
En la preinscripció es seleccionen les opcions preferents per a fer les pràctiques i el professor o professora pot acabar d'orientar a la persona en pràctiques, si així ho desitja considerant el lloc de residència habitual durant el curs, ubicació de la institució, el tipus de tasca que s'hagi de realitzar, els mitjans de transport i la seva orientació acadèmica i interessos.
Ara bé, la persona en pràctiques també pot proposar fer les pràctiques en una institució en la qual estigui interessada i aquesta també hi estigui d’acord, per molt que no hi hagi encara un conveni marc signat. La UAB pot signar convenis amb qualsevol institució d'àmbit estatal. En aquest supòsit, es faran els passos necessaris per mirar de fer-ho possible.
Un cop començat el trimestre i triada la institució on es faran les pràctiques, es farà un seguiment per tal de donar les pautes per a l'elaboració de la memòria final.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classe presencials | 10 | 0,4 | 1, 2, 6, 7 |
Elaboració d'informes d'activitat | 5 | 0,2 | 4, 5, 8 |
Pràctiques a la institució | 130 | 5,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Tutories d'arxiu i d'universitat | 5 | 0,2 |
Atès que cada estudiant farà les pràctiques en una institució diferent i amb una tutoria diferent, no es pot definir una metodologia comuna. En funció de la institució, el nombre d'activitats supervisades i autònomes canviarà. Per tant, els percentatges expressats que s'exposen són només orientatius.
Els estudiants hauran de realitzar un mínim de dues sessions de tutoria (presencial o virtual), durant el període de realització de les PE. La persona tutora en deixarà constància d’aquestes sessions mitjançant una acta.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Informe final de l'arxiu | 60 % | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Memòria final de l'estudiant | 30 % | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Tutoria final (si s'escau) amb el professor de l'assignatura | 10% | 0 | 0 | 4, 5, 9 |
L'avaluació es farà a partir dels informes i la memòria final. El protocol de Pràctiques Externes (PE) de la Facultat estableix com a referències un valor d’un 60 % per a l’informe de la institució externa, un 30 % per a l’autoinforme o memòria final de l’estudiant i un 10 % restant que depèn del seguiment per part del coordinador de PE En les memòries es demana, per part de la institució, una avaluació exacta de les aptituds, habilitats i capacitats de l'estudiant, sobretot pel que fa als aspectes laborals en forma de qüestionari, juntament amb una valoració general de la seva tasca, suggeriments i, si s'escau, propostes de millora. En la memòria final que ha d'emplenar l'estudiant, es demana que especifiqui quines són les tasques que ha realitzat, els problemes que s'han plantejat i com s'han resolt, una valoració de l'experiència i qualsevol altre suggeriment.
Quan l'alumne no hagi arribat a realitzar un 10% de les hores presencials previstes al conveni serà avaluat amb la nota "No avaluable"; si l'alumne supera el 10% de presencialitat, però no ha completat les hores previstes al conveni o bé sigui avaluat negativament serà qualificat amb un "Suspès".
L'assignatura és anual, i per tant és al llarg de tot el curs que es podran fer les 150 hores estipulades per a l’assignatura. Els horaris de l'estudiant a la institució es pacten de manera prèvia a la signatura del conveni i s’han de caracteritzar per la regularitat per tal de facilitar un ritme de treball constant. Cal tenir present que l'experiència ha de ser beneficiosa per a tots i que en cap cas la pràctica no pot suposar una càrrega de treball excessiva ni per a l'alumne ni per a la institució acollidora.
Al llarg del curs el professor tindrà un horari d'atenció a l'estudiant de l'assignatura per a qualsevol dubte o qüestió relacionada amb les pràctiques, sigui teòrica o pràctica. De la mateixa manera, estarà sempre en contacte amb la institució per a qualsevol incidència o problema que pugui sorgir al respecte a través d’una adreça de correu electrònic i un número de telèfon.
Com a part de les activitats formatives especificades a l’avaluació de les Pràctiques Externes, cal que l’alumnat compleixi aquests dos requisits:
-haver assistit a almenys 1 dels cursos d’orientació professional grupal organitzats pel Servei d’Ocupabilitat i acreditar-ho adjuntant a la Memòria de Pràctiques el certificat d’assistència obtingut.
-haver omplert el qüestionari Test de Competències Professionals ofert pel Servei d’Ocupabilitat de la UAB. El resultat del test es pot descarregar i adjuntar a la Memòria de Pràctiques.
No s’atorga la qualificació de Matrícula d’Honor atès el caràcter potestatiu d’aquesta qualificació i l’heterogeneïtat d’aquesta assignatura en les diferents titulacions de la Facultat. L’assignatura de Pràctiques Externes no pot recuperar-se en cas que l’estudiant obtingui la qualificació de Suspens.
Aquesta assignatura no preveu el sistema d'avaluació única.
Depenent de la institució on es realitzin les PE, als estudiants se'ls proporcionarà la bibliografia adequada per tal de familiaritzar-se amb ella.
Cal disposar de signatura electrònica certificada, tipus IDCat.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura