Treball de final de Grau
Codi: 104094
Crèdits: 12
2025/2026
Titulació |
Tipus |
Curs |
Sociologia |
OB |
4 |
Equip docent
- Carolina Galais Gonzalez
- Olivia Isabell Glombitza
- Dafne Muntanyola Saura
Idiomes dels grups
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Prerequisits
Els requisits per matrícular-se a l'assignatura són els següents:
a. Tenir superades totes les assignatures del primer curs del grau.
b. Haver superat un mínim de 2/3 dels crèdits totals del pla d'estudis (160 crèdits)
Objectius
El Treball de Fi de Grau és una assignatura obligatòria de 12 crèdits ECTS que consisteix en realitzar i presentar públicament un treball teòric, de recerca o d'intervenció.
L'objectiu pedagògic de la realització del Treball de Fi de Grau és desenvolupar el conjunt de les competències de la titulació, que han de donar eines tant per a continuar altres estudis com per exercir la professió.
Fonamentalment, el TFG requereix el treball autònom de cada estudiant, amb el suport d'unes hores de supervisió, per tal d'elaborar un treball d’investigació, d’intervenció o teòric i preparar una defensa oral davant d'un tribunal interdisciplinar nomenat per la Facultat. El TFG és una assignatura que requereix un seguiment, i una avaluació continuada, a través de l'aplicatiu de la TFE.
Per poder ser avaluat i defensar el TFG cal haver lliurat les quatre evidències a temps i per l'aplicatiu de la TFE. I cal presentar-se a l’acte públic de defensa.
Competències
- Analitzar problemes derivats de l'aplicació de polítiques públiques i de situacions de conflicte reconeixent la complexitat dels fenòmens socials i de les decisions polítiques que afecten la democràcia, els drets humans, la justícia social i el desenvolupament sostenible.
- Aplicar els conceptes i els enfocaments de la teoria sociològica, especialment les explicacions de les desigualtats socials entre classes, entre gèneres i entre grups ètnics, a la posada en pràctica de les polítiques públiques i a la resolució de les situacions de conflicte.
- Aplicar els principals mètodes i tècniques quantitatius i qualitatius de recerca social en un tema concret.
- Avaluar la qualitat del propi treball.
- Avaluar les aportacions dels enfocaments sociològics a l'estudi de la cultura, l'educació, la interacció entre societat i medi ambient, la política social i el treball.
- Buscar fonts documentals a partir de conceptes.
- Comunicar de manera efectiva, mitjançant un nivell bàsic de llengua anglesa, les anàlisis bàsiques dels fenòmens socials.
- Demostrar que es comprenen les anàlisis de l'estructura social, especialment les explicacions de les desigualtats entre classes socials, entre gèneres i entre majories i minories ètniques més comunes en les ciències socials.
- Demostrar que es comprenen les anàlisis dels fenòmens socials presentades en llengua anglesa, i observar-ne els punts forts i febles.
- Descriure els fenòmens socials de manera teòricament rellevant i tenint en compte la complexitat dels factors implicats, de les seves causes i dels seus efectes.
- Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
- Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
- Dissenyar un projecte de recerca social definint un marc teòric exhaustiu amb uns conceptes clars, formulant hipòtesis coherents i significatives, escollint les tècniques de recerca apropiades per als conceptes adoptats i analitzant els resultats empírics obtinguts amb aquestes tècniques.
- Enumerar la metodologia i les tècniques de recerca sobre les quals recolzen les principals hipòtesis sobre les relacions socials, les posicions i les pràctiques dels individus en l'estructura social i els canvis socials.
- Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
- Gestionar el propi temps: planificar l'estudi propi, gestionar la relació amb un tutor o tutora o un assessor o assessora, i establir i complir els terminis adequats per a un projecte de treball.
- Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
Resultats d'aprenentatge
- Analitzar els resultats d'una observació adequats al tema del TFG.
- Analitzar una mostra d'entrevistes adequada al tema del TFG.
- Avaluar la qualitat del propi treball.
- Buscar fonts documentals a partir de conceptes.
- Comunicar de manera efectiva, mitjançant un nivell bàsic de llengua anglesa, les anàlisis bàsiques dels fenòmens socials.
- Criticar (o defensar) els eventuals supòsits fàctics d'aquestes interpretacions tenint en compte la recerca social.
- Definir els conceptes necessaris per analitzar l'objecte d'estudi del TFG.
- Demostrar que es comprenen les anàlisis dels fenòmens socials presentades en llengua anglesa, i observar-ne els punts forts i febles.
- Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
- Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
- Discriminar entre la pròpia interpretació d'aquests principis i altres interpretacions vigents.
- Discutir els mètodes i les tècniques de recerca adequats per als objectius del TFG.
- Distingir els conceptes sociològics, així com els mètodes i les tècniques de recerca social, comunament utilitzats per analitzar la cultura, l'educació, la interacció entre la societat i el medi ambient o bé el treball.
- Elaborar un guió d'entrevista o d'un grup de discussió adequats al tema del TFG.
- Elaborar un instrument d'anàlisi de l'objecte del TFG significatiu per a aquesta hipòtesi.
- Elaborar un pla d'observació adequat al tema del TFG.
- Emprar el programari apropiat per utilitzar aquests instruments en el TFG.
- Emprar el programari apropiat per utilitzar aquests instruments multivariable en el TFG.
- Emprar el programari apropiat per utilitzar aquests instruments qualitatius en el TFG.
- Esmentar els principals conceptes de la sociologia relacionats amb el tema del TFG.
- Formular una hipòtesi, adequada a l'objecte d'estudi del TFG, amb aquests conceptes.
- Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
- Gestionar el propi temps: planificar l'estudi propi, gestionar la relació amb un tutor o tutora o un assessor o assessora, i establir i complir els terminis adequats per a un projecte de treball.
- Identificar els avantatges i limitacions d'aquests mètodes i tècniques per al projecte de TFG.
- Identificar si l'abast d'aquest tema és afectat per algun procés de canvi social.
- Identificar si les desigualtats influeixen en el tema del propi TFG.
- Indicar les dimensions dels conceptes de la sociologia, els seus possibles indicadors quantitatius i l'evidència qualitativa rellevant per observar-los empíricament per mitjà del TFG.
- Inferir si en els debats rellevants per al tema que es tracta s'interpel·len aquests principis.
- Mesurar el fenomen objecte del TFG amb aquests instruments multivariable a partir d'un marc teòric d'anàlisi.
- Mesurar el fenomen social objecte del TFG amb aquests instruments a partir d'un marc teòric d'anàlisi.
- Mesurar el fenomen social objecte del TFG amb aquests instruments avançats a partir d'un marc teòric d'anàlisi.
- Obtenir unes conclusions rellevants per a l'objecte del TFG a partir de la informació recollida amb aquest instrument.
- Relacionar els conceptes, els mètodes i les tècniques utilitzats per analitzar la cultura, l'educació, la interacció entre la societat i el medi ambient o bé el treball amb els debats teòrics i metodològics generals.
- Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
- Utilitzar conceptes sociològics per discernir fins a quin punt unes polítiques públiques afecten el tema del TFG.
- Utilitzar conceptes sociològics per discernir si el tema del TFG suscita algun conflicte rellevant.
- Utilitzar el programari apropiat per a aquests instruments avançats en el TFG.
- Utilitzar els instruments estadístics multivariable bàsics adequats al tema del TFG.
- Utilitzar els instruments estadístics univariable adequats al tema del TFG.
Continguts
CONTINGUTS i SEGUIMENT
El Treball de Fi de Grau (TFG) té les següents característiques:
És una assignatura de 12 crèdits i anual.
L'objectiu és la realització d'un treball final amb la supervisió d'un tutor/a.
El treball pot ser d'una de les tres tipologies següents: Recerca, Teòric, Intervenció. Els models de treball els teniu penjats a l’aplicatiu.
El treball és individual de l'alumnat, i implica una important dedicació autònoma, però compta amb la supervisió d'un tutor/a. La càrrega docent és de 300 hores de treball pels estudiants. El treball comporta la realització de diverses evidències: projecte inicial, d’un informe intermedi, del lliurament d'un esborrany final, del treball final, i d’un resum executiu. Cal defensar el treball davant d'un tribunal interdisciplinari i respondre les seves preguntes i assistir a les tres sessions plenàries.. El tema del treball s'escull al JUNY amb modalitat d'oferta (a escollir a partir d'un catàleg amb paraules claus de la supervisió i a través d'un sistema de priorització a partir de la nota). Consulteu la web de la Facultat de Ciències Polítiques i Sociologia per informació relativa al procediment d'assignació de temes i supervisors/es. D'altra banda, a l'espai virtual de l'assignatura es trobaran els tres models de treball, així com informació específica de cada curs relativa al calendari de l'assignatura, sessions formatives, materials i avaluació.
Activitats formatives i Metodologia
Títol |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus: Dirigides |
|
|
|
Sessions plenàries de presentació i formació general |
6
|
0,24 |
4, 23, 32
|
Tipus: Autònomes |
|
|
|
Desenvolupament i redacció del TFG |
215
|
8,6 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39
|
Tutories programades amb supervisor/a |
7
|
0,28 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 17, 18, 20, 21, 22, 23, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 36, 37
|
SEGUIMENT DEL TFG
L’assignatura inclou:
Procés i evidències d’avaluació
Seguint les orientacions del/la supervisor/a, l’estudiant haurà de desenvolupar i lliurar diverses evidències d’avaluació al llarg del curs:
- Projecte inicial
- Seguiment de l’evolució
- Informe final
- Resum executiu
- Defensa pública davant un tribunal designat per la Facultat
Tota la informació detallada sobre les evidències, el calendari, les sessions formatives, els materials i el sistema d’avaluació estarà disponible a l’espai virtual de l’assignatura.
Calendari de seguiment i lliuraments
Data | Activitat |
23/09/2025 |
Sessió informativa inicial del TFG. Cal contactar amb el/la supervisor/a. |
Octubre 2025 |
1a trobada de seguiment: definició de la pregunta de recerca, bibliografia inicial i cronograma de treball. |
14/10/2025 |
1a sessió formativa metodològica: Com fer un TFG. Revisió dels models (investigació, teòric, intervenció). |
31/10/2025 |
Lliurament E1: Delimitació de l’objecte d’estudi, pregunta de recerca, objectius generals i específics, cronograma i bibliografia. |
13/11/2025 |
Sessió formativa sobre bibliografia. |
Novembre-desembre |
Retorn i comentaris del primer lliurament (E1). |
13/02/2026 |
Lliurament E2: Esborrany del marc teòric, model d’anàlisi, metodologia/planificació, anàlisi/avaluació i resultats inicials. (En TFG no empírics: reflexió teòrica). |
Febrer-març 2026 |
Retorn i comentaris del segon lliurament (E2). |
17/04/2026 |
Lliurament de l’esborrany final: Document complet amb tots els apartats. (En TFG teòrics: sense metodologia ni anàlisi). |
Abril-maig 2026 |
Retorn i comentaris de l’esborrany final. |
22/05/2026 |
Lliurament final: Informe final (E3) i resum executiu (E4). |
9, 10 i 11/06/2026 |
Acte públic de defensa davant tribunal interdisciplinari. |
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Avaluació
Activitats d'avaluació continuada
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
E3. Informe final |
70 |
70
|
2,8 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39
|
E5. Defensa pública |
40 |
2
|
0,08 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 17, 18, 20, 21, 22, 23, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 36, 37
|
El Treball de Fi de Grau (TFG) és una assignatura que requereix seguiment i avaluació continuada a través de l’aplicatiu de la TFE. Per poder ser avaluat i defensar el TFG, cal:
- Haver lliurat les quatre evidències dins del termini establert i a través de la TFE.
- Realitzar una defensa pública davant d’un tribunal designat per la Facultat.
Supervisió
El/la supervisor/a:
- Avalua qualitativament i amb una nota orientativa les evidències:Revisa l’esborrany final
- E1: Projecte inicial (pregunta de recerca, objectius, bibliografia i cronograma)
- E2: Informe intermedi
- Avalua amb nota i comentaris l’informe final (E3), que representa el 60% de la nota final
Tribunal
El tribunal de defensa avalua:
- La presentació oral
- Les respostes a les preguntes
- El resum executiu (E4)
Aquestes parts representen el 40% de la nota final.
Producte final del TFG
L’estudiant haurà de lliurar dos documents en format PDF, de manera separada a la TFE:
- E3. Informe final (6000 paraules) – 60% de la nota final
- E4. Resum executiu (800 paraules) – 10% de la nota final (avaluat pel tribunal)
Extensió
- Màxim: 6000 paraules
- No computen: portada, agraïments, resum, índex, bibliografia ni annexos
- Ha d’incloure:
- Títol
- Resum (abstract) de 300 paraules
- 3-5 paraules clau en català, castellà i anglès
- Aquests elements també s’han d’introduir a la TFE el dia del lliurament
Estil
- Tipografia: Times New Roman o similar, mida 12
- Interlineat: 1,5 punts
- Notes a peu de pàgina i cites llargues: mateixa lletra, mida 10
- Text justificat
- Estil coherent al llarg del document (idioma, format, marges, etc.)
- Bibliografia en format APA o similar actualitzat
Models
Podeu consultar models de TFG d’investigació, teòrics i d’intervenció a la TFE i a la web, a l’apartat de Seguiment del TFG.
A. Qualitat de la pregunta de recerca
Claredat, rellevància i adequació. Objectius generals i específics.
B. Revisió de la literatura, marc teòric i hipòtesis
Revisió completa i actualitzada. Fonamentació teòrica i conceptual. Hipòtesis o preguntes de recerca ben definides.
C. Metodologia
Justificació de la població i mostra, mètodes de recollida i anàlisi de dades (no aplicable en TFG teòrics).
D. Resultats i conclusions
- Treball d’investigació: Anàlisi profunda, connexióentre teoria i dades, arguments científics sòlids.
- Treball teòric: Revisió crítica de la literatura, identificació de punts forts i febles, argumentació rigorosa.
- Treball d’intervenció: Disseny d’una proposta o projecte amb cronograma i recursos.
E. Referències i bibliografia
Cites coherents i adequades. Inclou títol, resum de 500 paraules i 3-5 paraules clau en català, castellà i anglès.
F. Procés de treball
Autonomia, capacitat d’anàlisi pròpia i puntualitat en el lliurament de les evidències.
E4. Resum executiu (800 paraules)
El resum executiu és el document de referència per a la defensa pública del TFG, juntament amb el pòster i el vídeo de presentació. Ha de ser:
- Breu i concís
- Una síntesi clara i estructurada dels aspectes centrals del treball
- Amb una extensió màxima de 800 paraules
- Inclou bibliografia (citada dins del text, no computa en el recompte de paraules)
Estructura orientativa (no cal dividir en apartats)
- Presentació del problema
- Aproximació a l’objecte d’estudi (objectius, preguntes i/o hipòtesis)
- Principals elements teòrics i/o conceptuals
- Disseny metodològic / planificació (excepte en TFG teòrics)
- Principals resultats
- Conclusió
Plantilles per a fer la portada de l'informe final idel resum executiu
Facultat de Ciències Polítiques i Sociologia
Treball de Fi de Grau
Títol:
Autor/a:
Tutor/a:
Data:
Grau en:
Facultat de Ciències Polítiques i Sociologia
Treball de Fi de Grau
Resum executiu
Títol:
Autor/a:
Tutor/a:
Data:
Grau en:
Defensa davant del tribunal (40% de la nota final)
La defensa del TFG és un acte obligatori per aprovar l’assignatura. L’estudiant haurà de:
- Realitzar una presentació oral de 10 minuts que sintetitzi els continguts del seu TFG, seguint l’estructura dels models d’investigació, teòric o d’intervenció.
- Respondre les preguntes del tribunal durant un torn de 10 minuts.
Condicions de la presentació
- Si s’utilitza suport visual (diapositives, Prezi, Canva, imatges, vídeo…), l’estudiant és responsable de portar-lo o saber com accedir-hi des del portàtil de la sala.
- El temps total de la defensa és de 20 minuts.
- És un acte públic: poden assistir-hi fins a 4 persones per candidat/a.
- L’estudiant té dret a defensar el TFG en català, castellà o anglès, segons la seva preferència.
En cas que l’estudiant justifiqui incompatibilitat per assistir a la defensa presencial (per exemple, per estar d’intercanvi), podrà fer-la per videoconferència.
Per acollir-se a aquesta opció, cal sol·licitar-ho explícitament a la Comissió de TFG en el moment de lliurar el treball.
Rúbrica d’avaluació del tribunal
La comissió avaluarà la presentació pública, el resum executiu (E4) i les respostes a les preguntes seguint els criteris següents:
Presentació pública (40%)
Criteri | Descripció | Ponderació |
A. Claredat i precisió del resum executiu |
Capacitat de redactar un text clar, ben estructurat, que sintetitzi els elements principals del treball. Ha de ser un text únic de 800 paraules, amb bibliografia i sense faltes. |
10% |
B. Adequació del contingut i format de la defensa |
Presentació coherent, clara i precisa, amb el registre adequat i dins del temps establert. Ha de reflectir els elements principals del TFG segons el model escollit. |
10% |
C. Claredat de les respostes a les preguntes |
Capacitat de respondre de manera adequada i justificada a les preguntes del tribunal dins del temps assignat. |
10% |
D. Qualitat de les respostes a les preguntes |
Aportació de conceptes, reflexions metodològiques i exemples concrets del treball. Es valora l’originalitat i la contribució al coneixement de la disciplina. |
10% |
Ús pertinent de la intel·ligència artificial (IA)
L’estudiant signa una declaració d’honestedat en matricular-se i es declara autor/a únic/a del seu TFG.
Ús NO pertinent de la IA
No es considera adequat utilitzar IA en les següents etapes:
- Construcció teòrica (estat de la qüestió, marc teòric, context)
- Formulació de la pregunta de recerca i objectius
- Construcció del model d’anàlisi i hipòtesis
- Diagnòstic, recollida i construcció de dades
- Interpretació de dades
- Redacció de resultats i conclusions
Ús pertinent de la IA
Es permet l’ús de IA per:
- Superar el bloqueig inicial i començar a escriure
- Correcció formal de textos
- Elaboració de resums
- Correcció de codi i anàlis INICIAL i de dades
- Cerca i revisió formal de referències bibliogràfiques
Transparència i responsabilitat
L’estudiant ha d’indicar clarament:
- Quines parts han estat generades amb IA
- Quines eines s’han emprat
- Una reflexió crítica sobre com han influït en el procés i el resultat final
La falta de transparència enl’ús de la IA es considerarà falta d’honestedat acadèmica.
Plagi i conseqüències
- El plagi total o parcial en les evidències lliurades, així com l’ús indegut de la IA, comportarà:
- 0 en l’evidència afectada
- 0 en l’assignatura si es detecta en l’esborrany final o en les evidències E3 o E4
Aquesta assignatura no contempla l’avaluació única.
Si l’estudiant no lliura totes les evidències a través de l’aplicatiu en la data fixada, l’assignatura es considerarà no avaluable.
Bibliografia
A l'espai virtual de l'assignatura estaran disponibles materials generals d'interès per a l'elaboració del TFG. D'altra banda, cada TFG exigirà la revisió de bibliografia específica relativa al tema tractat.
Com a bibliografia metodològica recomanem els següents manuals:
Publicació original en francès (5ème. revisée): Campenhoudt, L. V. Van; Marquet, J. & Quivy, R. (2011) Manuel de Recherche en Sciences Sociales. Malakoff: Dunod.
Versió catalana a la biblioteca i a l'Abacus: Quivy, R. & Campenhoudt, L. V. Van (1997) Manual de Recerca en Ciències Socials. Barcelona: Herder.
Versió castellana online en obert: Quivy, R. & Campenhoudt, L. V. Van (2015). Manual de investigación en ciencias sociales. Ciudad de México: Limusa.
López-Roldán, P.; Fachelli, S. (2015). Metodología de la Investigación Social Cuantitativa. Bellaterra (Cerdanyola del Vallès): Dipòsit Digital de Documents, Universitat Autònoma de Barcelona.
Verd, J.M.; Lozares, C. (2016) Introducción a la investigación cualitativa. Fases, métodos y técnicas. Madrid: Síntesis.
Programari
Sense programari específic
Grups i idiomes de l'assignatura
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura