Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Pràctiques Externes

Codi: 104052 Crèdits: 12
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Química OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Laura Masgrau Fontanet
Correu electrònic:
laura.masgrau@uab.cat

Equip docent

Maria Muñoz Tapia

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

En el moment de fer la sol·licitud, per cursar aquesta assignatura, l'alumnat del Grau de Química ha de tenir una mitjana igual o superior a 5,0 en el "barem 34" i 150 crèdits aprovats (entre els quals ha d'haver els de totes les assignatures de primer curs). L'alumnat del doble Grau de Física i Quimica ha de tenir una mitjana igual o superior a 5,0 en el "barem 34" i 214 crèdits aprovats (entre els quals ha d'haver els de totes les assignatures de primer curs).

Si, a més a més, l'alumnat vol cursar el Treball Fi de Grau (via pràctiques en empreses), ha de complir els prerequisits de l’assignatura: haver superat 2/3 del total de crèdits ECTS de la titulació. Això vol dir 160 crèdits pel Grau de Química i 229 crèdits pel doble Grau de Física i Química.

Complir els prerequisits no assegura que es puguin realitzar les pràctiques, ja que la disponibilitat d'empreses que acceptin alumnes en pràctiques varia cada curs. Les places s'adjudicaran en funció dels criteris establerts a l'apartat de metodologia.


Objectius

L'adquisició de fonaments teòrics i experimentals ha de permetre a l'estudiant del Grau desenvolupar la seva carrera professional. L'assignatura de Pràctiques Externes (PE) té com a principal objectiu introduir l'alumnat al món professional. Així doncs, aquesta assignatura pretén que l'alumnat desenvolupi una activitat fora de les instal·lacions de la UAB i pugui portar a terme projectes pràctics de qualsevol tipus en una empresa del sector químic. Com a objectiu addicional, l'assignatura podria ser una via d'inserció laboral per l'alumnat del Grau, especialment si cursen aquesta assignatura al final dels seus estudis.

 

Existeixen dues modalitats per realitzar aquesta assignatura:

a)    La convencional, en què l’alumnat realitza 300 h en una empresa i obté, després de l’avaluació positiva de l’empresa i de la tutorització de la UAB, els 12 crèdits de l’assignatura. El nombre de places ve limitat únicament pel nombre d'empreses que col·laboren amb l'assignatura acollint estudiants.

b)    La que combina l’assignatura amb el Treball Fi de Grau. En aquesta modalitat  l’alumnat realitza 600 h a l’empresa i obté, després de les avaluacions positives de les dues assignatures, els 12 crèdits de Pràctiques externes més els 15 del Treball Fi de Grau. Si opta per aquesta modalitat, l’alumnat haurà de consultar la Guia Docent de l’assignatura de “Treball Fi de Grau”.


Competències

  • Adaptar-se a noves situacions.
  • Aplicar els coneixements químics a la resolució de problemes de naturalesa quantitativa o qualitativa en àmbits familiars i professionals.
  • Comunicar-se oralment i per escrit en la llengua pròpia.
  • Demostrar motivació per la qualitat.
  • Demostrar que es comprenen els conceptes, els principis, les teories i els fets fonamentals de les diferents àrees de la química.
  • Desenvolupar treballs de síntesi i anàlisis de tipus químic a partir de procediments establerts prèviament.
  • Emprar correctament la llengua anglesa en l'àmbit de la química.
  • Gestionar, analitzar i sintetitzar informació.
  • "Interpretar les dades obtingudes mitjançant mesures experimentals, incloent-hi l'ús d'eines informàtiques; identificar-ne el significat i relacionar les dades amb les teories químiques, físiques o biològiques apropiades."
  • Manejar instruments i material estàndard en laboratoris químics d'anàlisi i síntesi.
  • Manipular amb seguretat els productes químics.
  • Mantenir un compromís ètic.
  • Mostrar sensibilitat en qüestions mediambientals.
  • Obtenir informació, incloent-hi la utilització de mitjans telemàtics.
  • Operar amb un cert grau d'autonomia i integrar-se en poc temps en l'ambient de treball.
  • Treballar en equip i cuidar les relacions interpersonals de treball.
  • Utilitzar la informàtica per al tractament i presentació d'informació.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adaptar-se a noves situacions.
  2. Aplicar els conceptes i les teories químiques adequadament al món professional.
  3. Comunicar-se oralment i per escrit en la llengua pròpia.
  4. Demostrar l'habilitat necessària en el maneig dels instruments necessaris per desenvolupar un treball professional en l'àmbit de la química.
  5. Demostrar l'habilitat necessària per desenvolupar un treball de síntesi o anàlisi química en l'àmbit professional.
  6. Demostrar motivació per la qualitat.
  7. Gestionar, analitzar i sintetitzar informació.
  8. Integrar els coneixements i les habilitats adquirides per resoldre problemes que es plantegin en l'àmbit professional.
  9. Manejar correctament els reactius i els productes químics.
  10. Mantenir un compromís ètic.
  11. Mostrar sensibilitat en qüestions mediambientals.
  12. Obtenir informació, incloent-hi la utilització de mitjans telemàtics.
  13. Operar amb un cert grau d'autonomia i integrar-se en poc temps en l'ambient de treball.
  14. Realitzar un informe explicatiu dels resultats obtinguts en la realització d'un treball professional en l'àmbit de la química.
  15. Realitzar un resum en llengua anglesa del treball realitzat.
  16. Treballar en equip i cuidar les relacions interpersonals de treball.
  17. Utilitzar la informàtica per al tractament i presentació d'informació.

Continguts

Cadascun dels llocs on l'alumnat pot cursar l'assignatura té àmbits de treball diferents i, per tant, els continguts de les pràctiques dependran de l'empresa seleccionada.
Abans d'iniciar el període de pràctiques, caldrà que l'estudiant disposi d'un pla de treball acordat amb l'empresa o institució, en el que es detallin les tasques i els continguts de les feines que realitzarà. Aquest pla de treball haurà de ser aprovat pel professorat responsable de l'assignatura per poder iniciar les pràctiques.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Supervisades      
Realització i redacció d'un projecte o projectes en una empresa del sector químic i redacció de la memòria corresponent 294 11,76 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17

Les pràctiques es podran realitzar en qualsevol dels dos quadrimestres del curs o durant l'estiu. En qualsevol dels casos l'assignatura comportarà un mínim de 300 hores de permanència.

Els estudiants podran realitzar les pràctiques en empreses, fundacions o laboratoris de serveis del catàleg del que disposa el Departament de Química, empreses que estiguin cercant personal en pràctiques o empreses amb les que l'alumnat hagi fet un primer contacte, sempre que siguin autoritzades pel professorat responsable de l’assignatura. No es podran realitzar les pràctiques en grups de recerca d'institucions públiques, ja que no s'adeqüen als objectius de l'assignatura.

Durant els mesos anteriors a la realització de les pràctiques, l'alumnat haurà d’assistir a una reunió informativa obligatòria que es convocarà a l’espai docent de l’assignatura. L'alumnat s'inscriurà per cursar l'assignatura omplint el formulari publicat al moodle. En el moment de la inscripció, l’alumnat ha de complir els requisits exigits per cursar aquesta assignatura (veure apartat de prerequisits). La coordinació publicarà la llista d'alumnes acceptats i, seguint l’ordre dels seus expedients acadèmics i, tenint en compte les preferències de les empreses i les circumstàncies personals de l’alumnat, es posaran en contacte amb cadascun d’ells/elles per acordar l'empresa on poden realitzar les pràctiques. L'alumnat enviarà el seu currículum personal amb un missatge de presentació a la persona de contacte a l’empresa, sol·licitant una entrevista on s’acordaran les tasques a realitzar i el període i horaris de les pràctiques. Si l'alumnat és acceptat per l'empresa per fer les pràctiques, omplirà, en col·laboració amb l’empresa, les dades que es demanen al  "formulari previ del conveni” (FPC) i l'enviarà a la coordinació de l’assignatura, que aprovarà el pla de treball i li assignarà una tutorització per part de la UAB. En cas de no haver-hi acord, l'alumnat es posarà en contacte amb la coordinació de l'assignatura, que li proporcionarà una empresa alternativa si fos possible. En tot cas, no es pot garantir que un/a alumne/a sigui acceptat per una empresa, ja que la decisió sobre l'acceptació depèn de l’empresa.

Un cop aprovat el pla de treball i assignada la tutorització, la coordinació de l’assignatura trametrà la fitxa a la Gestió Acadèmica per tal que redacti el conveni.

Un cop redactat i signat el conveni, Gestió Acadèmica es posarà en contacte amb l'alumnat, que portarà el conveni a l'empresa. Cal tenir en compte que NO ES PODEN INICIAR LES PRÀCTIQUES FINS QUE L’ALUMNAT PORTI EL CONVENI SIGNAT A L’EMPRESA

La matrícula és presencial i es realitza en el moment de recollir el conveni. És obligatori contractar l’Assegurança Complementària.

L’alumnat ha de presentar-se al professorat que el tutoritzi en el període inicial de l’estada, explicant-li les dades de la seva empresa i també les tasques previstes a realitzar.

L’alumnat que vulgui sol·licitar beca el mateix curs acadèmic en que serà avaluat el treball, haurà de parlar amb la coordinació abans del període general de matricula. L'ALUMNAT NO-BECATS ES MATRICULARÀ EN EL MOMENT DE LA SIGNATURA DEL CONVENI I SEMPRE EN EL MATEIX CURS QUE VULGUIN SER AVALUATS.

L'alumnat que vulgui realitzar les pràctiques durant l’estiu haurà de ser avaluat obligatòriament al setembre.

Un cop finalitzades les pràctiques, l'alumnat ho comunicarà a la coordinació i redactarà una memòria de les PE; el seu lliurament es farà a la tasca habilitada a l'espai docent de l'assignatura. Si l’alumnat ha optat per la modalitat PE+TFG, haurà de presentar també una memòria del seu TFG que compleixi amb els requisits indicats al moodle; el seu lliurament també es farà a la tasca habilitada al respecte.

És obligatori consultar el moodle de l'assignatura per estar al corrent de possibles avisos i reunions. Al moodle (espai de comunicació i/o aula de l'assignatura) es podrà trobar tota la informació i tots els formularis necessaris. L'únic correu electrònic vàlid per a qualsevol comunicació és l'institucional.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Buscar bibliogrfia, analitzar i tractar dades i redactar una memoria 100% 6 0,24 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17

L'avaluació de l'assignatura de Pràctiques Externes es portarà a terme a partir de dos elements: avaluació per part de la persona tutora de l'alumnat a l'empresa (40% de la nota) i l'avaluació de la memòria per part del professorat tutor de l'alumnat a la UAB (60% de la nota ).

El primer valorarà:

1.La formació i el coneixement previs.

2.L‘interès, motivació i disponibilitat.

3.La capacitat d’aprendre.

4.La qualitat del treball desenvolupat.

5.El compliment horari.

El segon valorarà:

1.La correcció científica i tècnica del treball realitzat.

2.La correcció formal (redacció, ortografia, sintaxi, bona organització, etc.), així com la presentació.

 

Per fer la mitjana ponderada es requereix una nota mínima de 4 sobre 10 punts, tant del Tutor de l’estada com del Professor tutor de la UAB.

Si la nota de la Tutorització de l’estada  és inferior a 4, l’assignatura tindrà una nota final de “Suspens”.

Si la nota del Professorat tutor de la UAB és inferior a 4, l’assignatura tindrà una nota de “No avaluable” i l’alumnat haurà de reescriure la memòria i presentar-la a la següent convocatòria del curs acadèmic.

El Professorat tutor podrà, en els casos que ho consideri necessari, realitzar una entrevista a l'alumnat.

Si l'alumnat opta per la modalitat de "Pràctiques Externes" + "Treball Fi de Grau", a més de l'avaluació de les PE, s'avaluarà el TFG segons s’indica a la Guia Docent del TFG

 


Bibliografia

No hi ha bibliografia assignada.


Programari

No hi ha programari assignat


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura