Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Enginyeria Informàtica | FB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerrequisits. Es recomana haver cursat Àlgebra i Càlcul.
L'objectiu de l'assignatura és introduir les eines de la probabilitat i l'estadística bàsiques per analitzar dades provinents de la descripció de fenòmens naturals o d'experiments, incidint sobre la seva correcta utilització i la interpretació dels resultats. Les classes de teoria i de problemes es complementaran amb unes classes pràctiques amb l'objectiu que l'alumne faci un treball que requereix l'ús de l'ordinador.
Tema 1. Estadística descriptiva.
Estadística descriptiva. Estudi descriptiu d'una variable: categòrica (diagrama de sectors) i quantitativa (mitjana, desviació, diagrama de barres i histograma). Estudi descriptiu de dues variables: categòriques (taules de contingència) i quantitatives (recta de regressió, coeficient de correlació). Eines de software per a l'anàlisi estadística.
Tema 2. Probabilitat.
Noció de probabilitat. Probabilitat condicionada i independència d'esdeveniments. Distribucions estadístiques. Exemples d'aplicació a l'enginyeria. Variables aleatòries. Esperança i variància d'una variable aleatòria. Exemples: binomial i normal. Aproximació de la binomial per la normal. Independència de variables aleatòries. Conceptes bàsics de processos estocàstics, distribucions de Poisson i exponencial.
Tema 3. Inferència estadística.
Mostra i població. Estadístics més freqüents. Intervals de confiança: per a la mitjana i per a la variància d'una població normal i per la proporció. Concepte de test d'hipòtesi. Test per la mitjana i per a la variància d'una població normal i per proporcions. Tests de comparació. Test d'independència de Pearson.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de problemes | 12 | 0,48 | 1, 2, 4, 5, 6 |
Classes de teoria | 26 | 1,04 | 1, 2, 4, 5, 6 |
Classes pràctiques | 12 | 0,48 | 1, 2, 4, 5, 6 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 14 | 0,56 | 1, 2, 4, 5, 6 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi autònom | 60 | 2,4 | 1, 2, 4, 5, 6 |
Disposem de classes teòriques, de problemes i de pràctiques. En aquestes classes i el treball individual s'assoleixen les competències específiques de l'assignatura.
La matèria nova s'introduirà primordialment a les classes de teoria, però caldrà ampliar les explicacions del professor amb l'estudi autònom de l'alumne, amb el suport de la bibliografia de referència.
La classe de problemes es dedicarà a la resolució orientada d'alguns problemes proposats. Es cuidarà tant la correcció i el rigor en la resolució com el vocabulari, l'escriptura matemàtica i la claredat en l'exposició escrita. S'entregaran problemes per a l'avaluació continuada, en sesions degudament anunciades.
A les classes pràctiques s'introduirà l'ús de software amb aplicacions estadístiques (R). Es veuran metodologies descriptives i inferencials. Aquestes eines es podran emprar per resoldre problemes i s'utilitzaran per fer un treball (individual) amb dades reals.
El Campus Virtual UAB és una eina fonamental per al seguiment de l'assignatura: accés als materials, classes online, consulta dels terminis i per al seguiment del ritme del curs.
Competències transversals. Les classes de teoria en que es discuteixen models matemàtics i de problemes en que es plantegen diferents possibles resolucions de problemes juntament amb el treball individual de l'alumne permeten també l'assoliment de les competències transversals de l'assignatura (T01.02 - Desenvolupar la capacitat d'anàlisi, síntesi i prospectiva i T01.03 - Desenvolupar el pensament científic).
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Entregues a classes de problemes | 10% | 6 | 0,24 | 1, 2, 3, 4, 5, 6 |
Proves escrites | 60% | 5 | 0,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6 |
Treball de pràctiques | 30% | 15 | 0,6 | 1, 2, 3, 4, 5, 6 |
L’avaluació de l’assignatura constarà de dos mòduls:
Mòdul I: consisteix en
a) Tres sesions de problemes presencials amb entrega d'un exercici al final de la classe. Les dates s'anunciaran a l'inici de curs, en cap cas es permetrà un canvi de data o de grup. Es tindran en compte les dues millors notes (10%).
b) Una prova parcial de l'assignatura (20%)
c) Una prova final de la l'assignatura (40%)
Mòdul II: participació i avaluació de pràctiques (30%)
Els alumnes repetidors no tindran un tractament diferenciat (no es guarda cap nota de l'any passat).
A les proves d'avaluació no es pot fer servir IA, el seu ús es considerarà una irregularitat greu.
Finalment, en el període d'exàmens es fa una recuperació conjunta del Mòdul I. Les proves b) i c) contindran exercicis escrit que garantirà l'assoliment de les compentències transversals de l'assignatura. L’estudiant es pot presentar a la recuperació sempre que s’hagi presentat a un conjunt d’activitats que representin un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l’assignatura. El Mòdul II no es recupera, d'acord amb la coordinació del Grau i la direcció de l’Escola d’Enginyeria.
Es demana una mitjana ponderada d'un mínim de 4 sobre 10 en les proves b) i c), parcial i final, del total del Módul I, o bé a la recuperació del Mòdul I.
També es demana una nota mínima de 4 sobre 10 al Mòdul 2.
En cas d'assolir aquestes notes mínimes la nota final és la mitjana ponderada.
En cas contrari la nota final es calcula com el mínim entre la mitjana ponderada i 4,5 (tot valorat sobre 10).
Les dates d'avaluació continuada i lliurament de treballs es publicaran al campus virtual i poden estar subjectes a possibles canvis de programació per motius d'adaptació a possibles incidències. Sempre s'informarà al campus virtual sobre aquests canvis ja que s'entén que el CV és el mecanisme habitual d'intercanvi d'informació entre professor i estudiants.
Per a cada activitat d’avaluació, s’indicarà un lloc, data i hora de revisió en la que l'estudiant podrà revisar l’activitat amb el professor. En aquest context, es podran fer reclamacions sobrela nota de l’activitat, que seran avaluades pel professorat responsable de l’assignatura.
Es considerarà No Avaluable qui no hagi fet proves que sumin un 50% del curs.
S'atorgrà la qualficació de Matrcula d'Honor (MH) als millors entre aquells alumnes que, havent superat un 9 de nota final, hagin assolit de manera brillant, a criteri de l'equip docent, tots el objectius de l'assignatura.
Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, les irregularitats comeses per un estudiant que puguin conduir a una variació de la qualificació en una activitat avaluable es qualificaran amb un zero (0) en el Mòdul corresponent i no serà recuperable, al qual cosa comporta un suspens a l'assignatura amb una qualificació final no superior a un 4,5 sobre 10. Aquestes irregularitats inclouen, entre d'altres qualsevol tipus de plagi, copia o deixar copiar. Tenir dispositius de comunicació accessibles durant les proves d'avaluació també es considerarà una irregularitat greu, tant si es fa servir com si no.
NO es podrà conservar la nota del Mòdul 2 del curs anterior. No es guardarà cap de les notes de cap tipologia del curs anterior.
En cas d'avaluació única, les proves es realitzaran el mateix dia del segon examen parcial i consistiran en: 1) entrega d'exercicis prèviament plantejats (15%), 2) un examen que englobi els dos parcials (60% de la nota, és a dir les proves b)i c) conjuntes) i 3) una prova de pràctiques a realitzar en una aula informatitzada (25% de lanota, no recuperable). Els criteris de recuperabilitat i mínims exigibles per mòduls i exàmens son els mateixos que l'avaluació continuada, tenint en compte que les proves b) i c) s'han ajuntat en un sol examen.
Llenguatge R per estadística.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 411 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 431 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 451 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 411 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 412 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 413 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 414 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 415 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 416 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 417 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 418 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 41 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 43 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 45 | Català | primer quadrimestre | tarda |