Logo UAB

Organització i Gestió d'Empreses

Codi: 103800 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Enginyeria de Sistemes de Telecomunicació FB 2
Enginyeria Electrònica de Telecomunicació FB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Ricard Esparza Masana
Correu electrònic:
ricard.esparza@uab.cat

Equip docent

Aina Pont Farràs
Javier Garriga Fortuño
Juan Carlos Gallego Garcia

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Coneixements bàsics de càlcul, àlgebra i funcions.


Objectius

L’assignatura té per objectiu l’adquisició d'una sèrie de coneixements en relació al marc conceptual de l'empresa i al sistema econòmic en el qual opera, així com l’anàlisi i plantejament de tècniques i models microeconòmics i de gestió, fent especial èmfasi en aquells àmbits lligats a les empreses de base tecnològica. Es buscarà donar una visió teòric-pràctica que els/les estudiants puguin relacionar amb reptes i situacions actuals en l’àmbit acadèmic i sectorial dels seus estudis.


Competències

    Enginyeria de Sistemes de Telecomunicació
  • Actitud personal
  • Aplicar elements bàsics d'economia i de gestió de recursos humans, organització i planificació de projectes.
  • Comunicació
  • Ètica i professionalitat
  • Hàbits de pensament.
  • Hàbits de treball personal
  • Treball en equip
    Enginyeria Electrònica de Telecomunicació
  • Actitud personal
  • Aplicar elements bàsics d'economia i de gestió de recursos humans, organització i planificació de projectes.
  • Comunicació
  • Ètica i professionalitat
  • Hàbits de pensament
  • Hàbits de treball personal
  • Treball en equip

Resultats d'aprenentatge

  1. Adaptar-se a situacions imprevistes.
  2. Comunicar eficientment, oralment i per escrit, coneixements, resultats i habilitats, tant en entorns professionals com davant de públics no experts.
  3. Contribuir al benestar de la societat i al desenvolupament sostenible.
  4. Descriure el marc institucional i jurídic de l'empresa.
  5. Descriure el marc institucional i jurídic de l'empresa. 
  6. Desenvolupar el pensament científic.
  7. Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  8. Desenvolupar la capacitat d'anàlisi i de síntesi.
  9. Desenvolupar la curiositat i la creativitat.
  10. Desenvolupar un pensament i un raonament crítics.
  11. Fer un ús eficient de les TIC en la comunicació i la transmissió d'idees i resultats.
  12. Gestionar el temps i els recursos disponibles.
  13. Gestionar el temps i els recursos disponibles. Treballar de forma organitzada.
  14. Identificar, gestionar i resoldre conflictes.
  15. Identificar i analitzar els principals elements del concepte d'empresa en relació al sistema econòmic en el qual opera: costos transacció i coordinació, funció empresarial, formes d'empresa i responsabilitat social. 
  16. Identificar i analitzar els principals elements del concepte d'empresa en relació amb el sistema econòmic en el qual opera: costos de transacció i coordinació, funció empresarial, formes d'empresa i responsabilitat social.
  17. "Identificar, plantejar i resoldre problemes a les diferents àrees funcionals de l'empresa, producció, costos, inversió, finançament i màrqueting; utilitzant les tècniques de gestió empresarial adequades"
  18. Identificar, plantejar i resoldre problemes en les diferents àrees funcionals de l'empresa, producció, costos, inversió, finançament i màrqueting, utilitzant les tècniques de gestió empresarial adequades.
  19. Identificar problemes i dissenyar solucions en l'àmbit de l'organització fent especial referència a les activitats de gestió administrativa, recursos humans, disseny organitzatiu, estratègies i planificació de projectes.
  20. Identificar problemes i dissenyar solucions en l'àmbit de l'organització fent especial referència a les activitats de gestió administrativa, recursos humans, disseny organitzatiu, estratègies i planificació de projectes. 
  21. Prendre decisions pròpies.
  22. Prevenir i solucionar problemes.
  23. Treballar cooperativament.
  24. Treballar de manera autònoma.
  25. Treballar en entorns complexos o incerts i amb recursos limitats.

Continguts

A. Context econòmic i d’estructura productiva

A.1. Conceptes d’economia i el rol de l’empresa

A.2. Competència perfecta: maximització de beneficis i minimització de costos

A.3. Competència imperfecta: monopoli, oligopoli (competència en quantitats i preus) i competència monopolística

B. Conceptes clau d'inversions i finançament

B.1. Conceptes d’inversió, instruments financers bàsics, selecció d’inversió (VAN, TIR)

B.2. Inversió, amortització i fluxos de caixa

B.3. Les fonts de finançament a l’empresa i el cost del capital

C. Projectes empresarials de base tecnològica

C.1. Conceptes clau de projectes innovadors de base tecnològica

C.2. Finançament específic per projectes de base tecnològica

C.3. La protecció intel·lectual i industrial

D. Creació d’empreses

D.1. Procés estratègic i model de negoci

D.2. El desenvolupament del pla d’empresa

D.3. Intra-emprenedoria o emprenedoria corporativa


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 36 1,44 4, 5, 6, 8, 10, 15, 16, 17, 18, 19, 20
Sessions de pràctiques 12 0,48 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25
Tipus: Supervisades      
Tutories i consultes 2 0,08 1, 2, 5, 6, 8, 10, 14, 15, 17, 20, 21, 22
Tipus: Autònomes      
Hores d'estudi - Teoria 38 1,52 1, 2, 5, 6, 7, 8, 10, 12, 15, 17, 20, 21, 22, 24
Treball Personal 42 1,68 1, 2, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 20, 21, 22, 23, 24, 25

Les classes de teoria estan enfocades a presentar els continguts clau dels temes continguts en aquesta guia docent, presentant la visió teòrica, però buscant a l’hora identificar-ne l’aplicació pràctica. Les sessions de pràctiques estan destinades a la discussió i resolució de problemes. Finalment, els seminaris estan destinats a la presentació i discussió de casos pràctics.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Exàmens 50% 2 0,08 2, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 13, 15, 17, 18, 19, 20, 22, 24
Realització i lliurament d'activitats pràctiques 35% 3 0,12 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25
Treball en grup 15% 15 0,6 2, 6, 7, 11, 14, 17, 21, 25

Sistema d'avaluació continuada

Exàmens: hi haurà un únic examen final, el qual cobrirà el 100% del contingut de l'assignatura. Es requereix una nota mínima de 3,5 sobre 10 per tal de fer mitjana amb la resta d’activitats d’avaluació. De no obtenir aquesta nota (i si es compleixen els requeriments esmentats més avall), caldrà presentar-se a l’examen de recuperació. El pes de l'examen serà del 50% de la nota final del curs.

Realització i lliurament d’activitats pràctiques: al llarg del curs, caldrà lliurar exercicis i/o altres modalitats d’activitats pràctiques, que podran ser (a discreció de l’equip docent) individuals o en grup. El pes d’aquestes activitats en el seu conjunt serà de 50% sobre la nota final del curs.

En el cas de que un/a alumne/a, mitjançant aquest sistema d’avaluació continuada, obtingui una nota igual o superior a 5, però sense assolir la nota mínima de 3,5 a l'examen, i no es presenti a la recuperació, la nota final obtinguda serà de 4,8 - Suspens (i així es farà constar a l'expedient acadèmic).

Sistema d'avaluació única


L'avaluació única consta d'un únic examen, la nota del qual equivaldrà al 100% de la nota de l'assignatura. Aquest examen serà el mateix dia, hora i aules que l'examen final de l'avaluació continuada. Hi haurà dret a recuepració per a notes mínimes de 3,5 a l'examen final.

Només pot acollir-se a avaluació única l'alumnat que no hagi participat en cap activitat d'avaluació continuada. 

Recuperació

Aquells/es alumnes que no hagin superatl’assignatura mitjançant l’avaluació continuada o única(però que hagin obtingut un mínim de 2,5 sobre 10 de nota final) disposaran d’una última prova consistent en un examen de recuperació de tota l’assignatura. La nota obtinguda en aquest examen de recuperació equivaldrà al 100% de la nota final de l’assignatura (no es comptaran les altres activitatsd’avaluació).

Altres consideracions

Cada estudiant ha d'anar obligatòriament a la prova d'avaluació programada pel seu grup. Seguint la normativa vigent, no es reprogramaran les proves d’avaluació si no és en un dels casos excepcionals que contempla la mateixa normativa (no s’inclouen en aquests motius exàmens d’altres institucions, visites programades amb anterioritat al metge, viatges, etc.).

En el cas d'activitats les quals, individualment, la nota no superi el 15% de l'avaluació, aquestes no es podran reprogramar o recuperar sota cap circumstància.

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, les irregularitats comeses per un/a estudiant que puguin conduir a una variació de la qualificació es qualificaran amb un zero (0). Per exemple, plagiar, copiar, deixar copiar, ..., una activitat d'avaluació, implicarà suspendre aquesta activitat d'avaluació amb un zero (0). Les activitats d'avaluació qualificades d'aquesta forma i per aquest procediment no seran recuperables. Si és necessari superar qualsevol d'aquestes activitats d'avaluació per aprovar l'assignatura, aquesta assignatura quedarà suspesa directament, sense oportunitat de recuperar-la en el mateix curs.

Les dates d'avaluació continuada i entregues es publicaran a l'Aula Moodle i poden estar subjectes a canvis de programacióper motius d'adaptació a possibles incidències. El canvi en les datesde les activitats dins dels dies hàbils del calendari acadèmic no donarà dret a reprogramacions (fora del que contempla la normativa). Sempre s'informarà a l'Aula Moodle sobre aquests canvis ja que s'entén que aquesta és la plataforma habitual d'intercanvi d'informació entre professors/es i estudiants.

Es considerarà "No avaluable" qui no s'hagi presentat a cap activitat d'avaluació.

Les Matrícules d'Honor es donaran a discreció de l'equip docent a l'alumnat que obtingui una nota final mínima d'un 9,5.

Quan s'escaigui, les activitats d'avaluació es podran revisar, en cas de detectar-se un possible error, contactant amb l'equip docent.

Caldrà fer constar l'ús d'IA en activitats d'avaluació. Del contrari, aquestes no seran puntuades i comptaran com a no presentades.

Estudiants procedents del Grau en Enginyeria Informàticaaquests/es estudiants es podran acollir al temari i avaluació que consta en aquesta guia docent o, si ho prefereixen, ser examinats (avaluació única exclusivament) del temari d'aquesta assignatura pel grau GEI al curs 2024/2025.


Bibliografia

Belleflamme, P. et al. (2021) "Organización industrial: mercados y estrategia". 6a ed. Bogotá: Editorial Universidad del Rosario

Brealey, R.A., Myers, S.C., Franklin, A (2020) “Principios de finanzas corporativas”. 13a ed. Madrid: McGraw-Hill/Interamericana de España

Boero, C. (2020) "Organización industrial". Córdoba: Jorge Sarmiento Editor

Dodgson, M. et al (eds). (2013) "The Oxford handbook of innovation management". Oxford: Oxford University Press

Genescà, E., Urbano, D., Capelleras, J.L., Guallarte, C., Vergés, J. (coord.). (2003) "Creación de empresas - Entrepreneurship". Bellaterra: Manuals d'Economia, Servei de Publicacions de la UAB

Rajadell, M. (2009) "Creación de empreas". Barcelona: Universitat Politècnica de Catalunya

Pérez Gorostegui, E. (2014) "Fundamentos de economía de la empresa". 7a ed. Madrid: Centro de Estudios Ramón Areces

Serra Ramoneda, A. (2003) "Mercados, contratos y empresa". 2a ed. Bellaterra: Servei de Publicacions de la UAB

Shalley, C.E. et al. (2015) "The Oxford handbook of creativity, innovation and entrepreneurship". Oxford: Oxford University Press

Soriano Llobera, J.M. (2012) "Economía de la empresa". Barcelona: Universitat Politècnica de Catalunya

Suárez, A. S. (2014) "Decisiones óptimas de inversión y financiación en la empresa". Madrid: Pirámide

Varian, H.R. (2015) "Microeconomía intermedia". 9a ed. Barcelona: Antoni Bosch Editor


Programari

No es requereix programari especialitzat.

Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1311 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 1312 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 1313 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 1314 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 1511 Català segon quadrimestre tarda
(PAUL) Pràctiques d'aula 1512 Català segon quadrimestre tarda
(PAUL) Pràctiques d'aula 2311 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 2312 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 2331 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 2332 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 2511 Català segon quadrimestre tarda
(TE) Teoria 131 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 151 Català segon quadrimestre tarda
(TE) Teoria 231 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 233 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 251 Català segon quadrimestre tarda