Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.
Treball de Final de Grau
Codi: 103784
Crèdits: 12
2025/2026
Titulació |
Tipus |
Curs |
Direcció Hotelera |
OB |
4 |
Idiomes dels grups
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Prerequisits
Per a cursar aquesta matèria s’han d’haver superat totes les matèries bàsiques i obligatòries del 1er curs i és IMPRESCINDIBLE ser creditor com a minim de dos terceres parts dels crèdits ECTS de la titulació (és a dir 160 crèdits).
Objectius
El Treball Final de Grau (TFG) es la culminació d’un aprenentatge de quatre cursos on es veuen reflectides les competències adquirides, així com la seva aplicació i desenvolupament i esta orientat a avaluar l’assoliment i la consolidació integrada de les competències específiques i transversals associades al programa formatiu d’aquest títol de Grau. Per això, l'objectiu principal és aplicar de forma integrada els coneixements i competències adquirits al llarg del estudis de grau, mitjançant un treball original i inèdit.
El TFG, encabeix a la seva vegada dues modalitats: el Projecte Pla d’Empresa (PPE) i el Projecte de Recerca (PR). El PPE consisteix en la realització del procés de creació i/o millora d’un producte o empresa del sector real. En conseqüència, ha de permetre el desenvolupament d’una estratègia empresarial i ha de ser d’interès o utilitat per als àmbits de la restauració, de l’hoteleria o de l’allotjament turístic en general. Per la seva banda, el PR ha d’analitzar també aspectes d’interès o d’utilitat per als àmbits sectorials esmentats, basant-se en aquest cas en l’opinió dels usuaris, dels professionals i dels experts de tal forma que, mitjançant l’esmentada anàlisi, pugui arribar a conclusions qualitatives i/o quantitatives de caire científic.
Per la realització del TFG, s’assignarà un tutor/a qui serà el responsable de fer la supervisió / seguiment del mateix.
El TFG es realitzarà per parelles (2 persones). L’avaluació però serà individualitzada.
Competències
- Adaptar-se als canvis tecnològics que vagin sorgint.
- Analitzar, sintetitzar i avaluar la informació.
- Demostrar orientació i cultura de servei al client.
- Demostrar un comportament ètic en les relacions socials, així com adaptar-se a diferents contextos interculturals.
- Demostrar un comportament responsable amb l'entorn mediambiental, social i cultural.
- Demostrar visió de negoci, captar les necessitats del client i avançar-se als possibles canvis de l'entorn.
- Desenvolupar una capacitat d'aprenentatge autònom.
- Fer servir les tècniques de comunicació a tots els nivells.
- Gestionar i organitzar el temps.
- Integrar coneixements i habilitats pròpies de la formació per desenvolupar un treball acadèmic o professional en l'àmbit dels sectors hoteler i de la restauració i del lleure en general.
- Planificar i gestionar activitats sobre la base de la qualitat i la sostenibilitat.
- Prendre decisions en contextos d'incertesa, resoldre problemes i ser capaç d'avaluar i preveure les conseqüències d'aquestes decisions a curt, mitjà i llarg terminis i, en especial, aquelles més immediates.
- Ser capaç de buscar informació rellevant de manera eficient.
Resultats d'aprenentatge
- Adaptar-se als canvis tecnològics que vagin sorgint.
- Analitzar, sintetitzar i avaluar la informació.
- Demostrar orientació i cultura de servei al client.
- Demostrar un comportament ètic en les relacions socials, així com adaptar-se a diferents contextos interculturals.
- Demostrar un comportament responsable amb l'entorn mediambiental, social i cultural.
- Demostrar visió de negoci, captar les necessitats del client i avançar-se als possibles canvis de l'entorn.
- Desenvolupar una capacitat d'aprenentatge autònom.
- Fer servir les tècniques de comunicació a tots els nivells.
- Gestionar i organitzar el temps.
- Integrar coneixements i habilitats pròpies de la formació per desenvolupar un treball acadèmic o professional en l'àmbit dels sectors hoteler i de la restauració i del lleure en general.
- Planificar i gestionar activitats sobre la base de la qualitat i la sostenibilitat.
- Prendre decisions en contextos d'incertesa, resoldre problemes i ser capaç d'avaluar i preveure les conseqüències d'aquestes decisions a curt, mitjà i llarg terminis i, en especial, aquelles més immediates.
- Ser capaç de buscar informació rellevant de manera eficient.
Continguts
Consistirà en la realització d’un Pla d’Empresa i/o Treball de Recerca relacionat amb la creació o millora d’un projecte, producte o empresa turística o el desenvolupament de tasques de recerca relacionades amb algun aspecte de la industria turística.
Es recomana que tots els TFG tinguin un element integrat de sostenibilitat i els seus tres pilars (econòmic, social i ambiental) en realitzar projectes de recerca o en desenvolupar plans de negocis. Cal tenir en compte l'Agenda 2030 dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS). S'encoratja els estudiants a investigar o desenvolupar solucions per contribuir als objectius i indicadors específics dels 17 objectius integrats i indivisibles de l'ONU.
Dedicar atención adicional a la igualdad de género dependiendo del tipo de TFG:
- Investigación: como un tema de investigación independiente (p. ej., Diferencias de género: barreras y oportunidades en el sector del turismo) o como una reflexión sobre diferentes aspectos de la perspectiva de género evidenciada en la temática escogida.
- Plan de negocio: la perspectiva de género debe estar presente en la ideación y creación de productos o servicios turísticos, la estrategia general, la cultura corporativa y el plan organizacional, entre otros.
A) Treball de recerca
Tema 1: Introducció. Elaboració de la Proposta de Recerca
- L’objectiu d’aquesta part és que l’estudiant mitjançant la seva immersió en el mètode científic, planifiqui i dissenyi una proposta de recerca com a base per a l’elaboració del Treball Final de Grau. Això implicarà: la identificació de l’àrea i preguntes de recerca econòmiques, una primera revisió dels mètodes i enfocaments existents i l’elaboració d’un pla de treball. Al final d’aquesta part, l’estudiant haurà de presentar una proposta provisional de recerca.
Tema 2: Anàlisi de la Proposta
- En la segona part, l’objectiu és que l’estudiant aprengui i posi en pràctica tècniques de cerca de informació acadèmica i empírica a través de la web però també en biblioteques i altres punts de referència físic. Per aquest motiu, al final del mòdul l’estudiant presentarà un llistat de referències acadèmiques sobre l’àmbit de tema de recerca triat per l’estudiant i de les referències sobre el cas d’estudi si s’escau, que haurà de constar d’una fitxa per a cada referència
Tema 3: Proposta de recerca II
- Un cop superades les fites dels temes anteriors, l’estudiant realitzarà una proposta molt més concreta i extensa de recerca. Aquesta constarà de una revisió del tema triat, la redefinició de les preguntes de recerca, teoria i mètodes i la planificació per a l’elaboració del treball.
Tema 4: Elaboració del treball final de grau
- Finalment, i en base a la proposta entregada en el tema anterior, l’estudiant començarà a elaborar el treball final de grau pròpiament dit. Entre les tasques que haurà de realitzar, haurà de acabar de localitzar les dades per a l’anàlisi, tractament i anàlisi de dades, elaborar conclusions, comparar conclusions, aplicar coneixement adquirit al problema, escriure el Treball Final de Grau i lliurar-lo.
Tema 5: Conclusions, propostes i alternatives futures
- Aquest apartat ha d’incorporar conclusions personals i no un recull d’opinions d’altres autors.
B) Treball pràctic o Pla d’empresa
Tema 1: Introducció. Elaboració de la Proposta
- L’estudiant ha de sintetitzar la seva idea de negoci i el seu model. Principalment ha de donar resposta a què farà (necessitat que satisfà) ?, a qui es dirigirà (segment de mercat) ? i com el realitzarà (solució) ?. En general, per a arribar a aquest punt i si no es té una idea prèvia, es desenvoluparan tècniques de creativitat perquè l’estudiant pugui tenir una idea pel seu pla d’empresa .
Tema 2: Anàlisi de l’entorn general i específic
- on operarà la nova empresa o projecte emprenedor, en què s’utilitzaran diverses eines d’anàlisi que s’han treballat durant el transcurs del Grau.
Tema 3: . Anàlisi del mercat i pla de màrqueting
- En què l’estudiant haurà de descriure i quantificar el segment o segments de mercat als que es dirigeix així com comentar l’estratègia de posicionament i establir un pla de màrqueting coherent amb les necessitats del segment i l’anàlisi de l’entorn realitzada.
Tema 4: Pla d’operacions
- El pla d’operacions recull totes aquelles decisions relacionades amb la producció i distribució del producte o servei.
Tema 5: Organització i Recursos Humans
- En aquesta fase es treballen tots aquells aspectes relacionats amb l’organització (estructura organitzativa) i els recursoshumans necessaris per poder tirar endavantla idea de negoci proposada (nombre de persones que treballaran en la nova empresa, la seva posició i funcions, remuneració i perfil).
Tema 6: Viabilitat econòmica:
- Totes les decisions preses anteriorment s’han de reflectir en un pla econòmic i financer que justifiqui quantitativament la idea proposada.
- Pla econòmic financer constarà dels Estats Financers inicials (Balanç i Compte de Resultats), que recullen totes les accions que s’hagin fet per a començar l’activitat, el Pressupost de Tresoreria (mensual), amortitzacions, etc i els Estats Financers a la fi del primer exercici econòmic
Tema 7: Conclusions, propostes i alternatives futures
- Aquest apartat ha d’incorporar conclusions personals i no un recull d’opinions d’altres autors.
Activitats formatives i Metodologia
Títol |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus: Dirigides |
|
|
|
Sessions teòriques |
24
|
0,96 |
1, 3, 8, 10, 11
|
Tipus: Supervisades |
|
|
|
Reunions de seguiment |
45
|
1,8 |
1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12
|
Tipus: Autònomes |
|
|
|
Treball personal |
211
|
8,44 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
|
Idioma d’impartició : Català
Principals continguts metodològics:
- Sessió informativa (normativa i temporalització)
- Sessions formatives d'aula per part del/de la professor/a (classes magistrals)
- Seguiment del treball realitzat, presentació i discussió.
- Tutories presencials supervisades
- Realització del treball o Recerca
El tema del Treball Final de Grau serà establert pel Coordinador/a de Treball de Final de Grau entre els temes que proposi l’alumne.
A cada estudiant se li assignarà un tutor/a de Treball de Final de Grau.
Seran funcions del tutor:
- Ajudar a definir les característiques del TFG i el pla de treball del TFG.
- Orientar a l’alumne en desenvolupament del TFG.
- Vetllar pel compliment dels objectius formatius i fixar els mínims a realitzar i complimentar del TFG.
- Seguiment del TFG amb reunions i entrevistes periòdiques amb l’alumne.
- Seguir la normativa del TFG i del programa.
- Realitzar l’informe de valoració i autoritzar si s’escau, la defensa.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Avaluació
Activitats d'avaluació continuada
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Presentació oral i tutories amb el tutor |
15 |
4,5
|
0,18 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
|
Presentació treball escrit |
80 |
0,5
|
0,02 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
|
Sessions presencials |
5 |
15
|
0,6 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
|
El sistema d’avaluació s’organitza en 2 mòduls principals:
A) Mòdul de formació (5%):
Aquest mòdul avalua l’assistència i participació a:
- Les sessions d’orientació i classes programades
- Les xerrades i conferències
B) Mòdul d’execució (95%):
Aquest mòdul consistirà bàsicament en les tutories programades presencials i on-line i el lliurament i defensa oral del Treball Final de Grau.
El desglossament és el següent:
- 80% Avaluació del Projecte escrit (per part del tutor/a)
Basada en la qualitat del TFG presentat i en la implicació de l’estudiant al llarg del procés.
Els criteris d’avaluació inclouen:
- Originalitat i rellevància del tema
- Estructura i coherència del treball
- Metodologia i sistematització de la informació
- Resums i conclusions
- Propostes de futur i alternatives
- Qualitat de la bibliografia i de les citacions
- 15% – Avaluació de la Defensa Oral (per part del Tribunal Avaluador)
Tot l’alumnat ha de defensar el seu TFG davant del Tribunal Avaluador, independentment de la valoració o nota prèvia del tutor/a.
Temps de presentació:
- 5 minuts (projectes individuals)/ 7 minuts (projectes en parella)
El suport visual és opcional (es poden utilitzar diapositives o altres suports, però no són obligatoris).
Després de la presentació, el tribunal farà preguntes pervalorar l’autoria i la comprensió del treball per part de l’estudiant
Pautes de Defensa i Lliurament
- Hi haurà una única convocatòria oficial per al lliurament i la defensa del TFG (la data exacta es comunicarà al calendari acadèmic).
- El TFG final es lliurarà tant al tutor/a com al/la coordinador/a en la data estipulada per calendari acadèmic, en suport paper (si s'escau) i/o en format electrònic a través de Moodle, que pot incloure altres materials com vídeos, etc.
- El Tribunal Avaluador serà designat per la Direcció d’Estudis del Centre i serà l’únic responsable d’assignar la nota final.
- Si l’estudiant no segueix les pautes o si el/la tutor/a no té prou evidència per verificar-ne l’autoria, pot decidir no avaluar el treball.
- Per poder validar l’autoria del TFG lliurat es obligatori haver realitzat un mínimo de 4 tutories específiques de seguiment / lliuraments dins dels terminis establerts al calendari determinat pel TFG.
L’avaluació del TFG és individual, fins i tot quan el projecte s’ha realitzat en parella.
Aquesta assignatura no permet l’avaluació única.
Bibliografia
Es detallarà per cada TFG segons la seva temàtica.
Grups i idiomes de l'assignatura
Nom |
Grup |
Idioma |
Semestre |
Torn |
(TE) Teoria |
1 |
Català |
segon quadrimestre |
matí-mixt |