Logo UAB

Direcció Estratègica i Comercial d'Hotels

Codi: 103733 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Direcció Hotelera OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Nestor Ulaf Salcedo Zuta
Correu electrònic:
nestor.salcedo@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha prerequisits.


Objectius

Al finalitzar l’assignatura l’alumne/a serà capaç de:

1. Saber fer una anàlisi estratègica.
2. Saber triar una estratègia entre diferents opcions estratègiques.
3. Saber aplicar els factors determinants per a lèxit de la implantació estratègica.
4. Desenvolupar els coneixements tècnics i estratègics en noves tendències i les habilitats personals per formar-se com a directiu innovador capaç d'afrontar reptes en nous entorns.
5. Desenvolupar tècniques, destreses i coneixements a la direcció comercial sobre els nous escenaris hotelers i mercats emergents.


Competències

  • Analitzar, formular i implantar l'estratègia general d'una organització, així com les polítiques d'actuació de les diferents àrees funcionals del sector de l'hoteleria i la restauració.
  • Analitzar, sintetitzar i avaluar la informació.
  • Definir i aplicar els objectius, les estratègies i les polítiques comercials a les empreses d'hoteleria i de restauració.
  • Desenvolupar una capacitat d'aprenentatge autònom.
  • Gestionar i organitzar el temps.
  • Ser capaç de buscar informació rellevant de manera eficient.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar i implantar un sistema de màrqueting adequat a les necessitats del sector de l'hoteleria i de la restauració.
  2. Analitzar, sintetitzar i avaluar la informació.
  3. Capacitat de coordinar objectius i polítiques comercials estratègiques i operatives.
  4. Desenvolupar una capacitat d'aprenentatge autònom.
  5. Gestionar i organitzar el temps.
  6. Interpretar i aplicar els plans generals de l'empresa o entitat i concretar-los en accions d'informació i comercialització.
  7. Ser capaç de buscar informació rellevant de manera eficient.

Continguts

Direcció estratègica a hoteleria

1. Posició i anàlisi estratègica

1.1. Visió, missió i objectius estratègics.
1.2. Anàlisi del macroentorn, la indústria i el sector.
1.3. Anàlisi de competències, recursos i avantatges competitius.
1.4. Anàlisi FODA per a hoteleria i turisme.

2. Formulació i elecció estratègica

2.1. Estratègia competitiva (del negoci).
2.2. Direcció estratègica (corporativa).
2.3. Mètodes estratègics.
2.4. Avaluació i selecció estratègica.

3. Implementació estratègica

3.1. Implementació de recursos estratègics.
3.2. Implementació d'estructura, processos i cultura organitzacional.
3.3. Implementació del canvi estratègic.
3.4. Control i coordinació estratègics.
3.5. Emprenedoria, innovació i internacionalització estratègica.

Direcció comercial d'hotels

1. Direcció i gestió comercial

1.1. Direcció comercial, actors, antecedents i evolució.
1.2. Activitats i equip de la direcció i gestió comercial.
1.3. Models funcionals comercials i estructures organitzatives.
1.4. Estimacions i previsions dobjectius.

2. Direcció comercial digital

2.1. Models, estratègia, procés i rendiment comercial digital: embut comercial digital, costumer journey map,blueprint de servei, KPIs.
2.2. Tecnologia i màrqueting: SEO, SEM, emailing, social media, UX, CX i més.
2.3. Mercat electrònic i Organització de màrqueting de destinacions (DMO).
2.4. Gestió de relació amb clients (CRM).
2.5. Revenue management systems (RMS).


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques amb tests participatius 24 0,96 1, 2, 3, 5, 6, 7
Discussió de casos 9 0,36 1, 2, 3, 5, 6
Presentació del cas de pla estratègic 9 0,36 1, 2, 3, 6, 7
Tipus: Supervisades      
Tutories 6 0,24 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Tipus: Autònomes      
Autoaprenentatge llegint i estudiant materials 21 0,84 2, 4, 5, 6, 7
Desenvolupament d'un cas de pla estratègic 21 0,84 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Resolució de casos 18 0,72 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7

Idiomes d'impartició: Castellà

 

La metodologia d'ensenyament és teoricopràctica emprant diversos mètodes (presentacions de teories i experiències, casos d'estudi, discussions personals i grupals, tutories), amb la preocupació de fer participar i provocar les inquietuds intel·lectuals i emocionals de l'estudiant mitjançant tipus d'activitats dirigides , autònomes i supervisades. Per desenvolupar i avaluar aquestes activitats es treballarà individualment i en equips i es realitzaran tutories amb els equips per part del docent.

A més, la part de direcció comercial adapta la metodologia d'aprenentatge “Learning by doing,” mitjançant el desenvolupament d'un cas d'estudi real o “Live Project,” amb l'objectiu d'apropar l'estudiant a les necessitats actuals de les empreses del sector . A les sessions es treballa i s'analitza en equips un dilema decisional per part d'un agent important de l'àrea d'una empresa del sector hoteler. S'investiga sobre l'actor-decisor i l'empresa segons les fases d'un cas d'estudi. El desenvolupament i la resolució sol donar-se com a mínim en quatre fases, encara que poden variar, depenent de cada cas. Finalment el cas destudi serà presentat explicant cada fase considerant una breu nota densenyament.

El seguiment adequat del curs d'un estudiant implica, de forma general, les activitats següents:

1. Dirigides

1.1. Assistència a presentacions del professor amb proves de participació individual en aula.
1.2. Discussió de casos destudi a aula.
1.3. Discussió de desenvolupament progressiu i presentació d'un cas d'estudi a l'aula.

2. Autònomes

2.1. Autoaprenentatge a través del llibre de text, diapositives, links a vídeos i altres recursos en campus virtual.
2.2. Casos d'estudi: lectura, anàlisienfunció de la teoria, reporti i presentació al campus virtual.
2.3. Desenvolupament d'un cas de pla estratègic complet en Campus Virtual.

3. Supervisades

3.1. Tutoria per resoldre casos d'estudi personals.
3.2. Tutoria per al desenvolupament del cas de pla estratègic grupal.

Pla metodològic d'ensenyament:

14

 

Presentació del cas de pla estratègic grupal

 

Setmana

Contingut

Mètode

Bibliografia normativa

 

Direcció estratègica a hoteleria

 

 

1, 2

1. Posició i anàlisi estratègica

Assistència i participació a classes

Evans, N. (2020). Capítols 1, 2, 3, 7, 8, 9

3, 4

2. Formulació i selecció estratègica

Assistència i participacióa classes, i estudi de cas

Evans, N. (2020). Capítols 10, 11, 12

5, 6, 7

3. Implementació estratègica

Assistència i participacióa classes, expert convidat i entrega parcial de cas de pla estratègic grupal

Evans, N. (2020).  Capítols 13, 14

 

Direcció comercial d'hotels

 Prova parcial

 

8, 9, 10

1. Direcció i gestió comercial

Assistència i participació a classes, i estudi de cas

Del Valle, M. (2020). Capítols 1, 2, 4, 5

11, 12, 13

2. Direcció comercial digital

Assistència i participació a classes i expert convidat i entrega final de cas de pla estratègic grupal

Fyall, A., et al (2019). Capítols 8, 5, 15, 19, 17

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència i tests de participació 30% 24 0,96 2, 3, 5, 6, 7
Casos d'estudi: resolució i discussió 30% 9 0,36 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Desenvolupament i presentació d'un cas de pla estratègic grupal 40% 9 0,36 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7

L'avaluació del curs consta del següent sistema:

A) AVALUACIÓ CONTÍNUA:

La nota global de l'assignatura es calcularà com a nota mitjana aritmètica de les dues parts: 50% de Direcció Estratègica + 50% de Direcció Comercial. Com a condició imprescindible per poder realitzar la mitjana que, en ambdues parts, s'obtingui almenys una nota de 5.

A les dues parts es realitzarà una avaluació contínua:

1.-Direcció estratègica:

La nota d'aquesta part es calcularà com a nota mitjana aritmètica entre 3 activitats:

a) Assistència i test de participació de les activitats a l'aula proposades pel docent i expert convidat, que valdrà el 15% de la nota final.
b) Respostes a les preguntes individuals formulades en els casos destudi i durant les discussions, que tindran un valor del 15% de la nota final.
c) Desenvolupament progressiu amb el primer document del cas de pla estratègic grupal, que tindrà un valor del 20% de la nota final.

2.-Direcció comercial:

La nota d'aquesta part es calcularà com a nota mitjana aritmètica entre 3 activitats:

a) Assistència i test de participació de les activitats a l'aula proposades pel docent i expert convidat, que valdrà el 15% de la nota final.
b) Respostes a les preguntes individuals formulades en els casos destudi i durant les discussions, que tindran un valor del 15% de la nota final.
c) Desenvolupament progressiu amb lexposició final del cas de pla estratègic grupal, que tindrà un valor del 20% de la nota final.

B) AVALUACIÓ ÚNICA/FINAL:

Hi haurà un únic tipus dexamen final, sense diferència entre els alumnes que no hagin superat satisfactòriament l'avaluació continuada i els que no l'hagin seguit.

La data i l'hora són establertes per la Programació Oficial d'acord amb el calendari acadèmic.

C) RE-AVALUACIÓ:

Està dirigit únicament a alumnes que obtinguin una nota entre 3,5 i 5 a Avaluació Única. La qualificació màxima possible a obtenir no superarà el 5 (aprovat). Naturalesa de l'avaluació a definir. Data i hora establerta per la Programació Oficial segons el calendari acadèmic.

 

La qualificació de l’assignatura serà NO AVALUABLE quan l’estudiant es presenti a menys de la meitat de les activitats d’avaluació i/o no es presenti a l’examen final.


Bibliografia

Normativa:

Evans, N. (2024). Strategic management for tourism, hospitality, and events. 4th ed. Routledge.

Del Valle, M. (2020). Liderazgo en la Dirección Comercial: Técnica más Talento igual a Triunfo. 2nd ed. T-TalenT.es.

Fyall, A., Legohérel, P., Frochot, I., & Wang, Y. (2019). Marketing for tourism and hospitality: Collaboration, technology, and experiences. 1st ed. Routledge.

Presentacions a PowerPoint, Casos d'estudi, enllaços a vídeos i altres a Campus Virtual.

Complementari:

Whittington, R., Regnér, P., Angwin, D., Johnson, G., & Scholes, K. (2020). Exploring strategy: Text and cases. 12th ed. Pearson.

The Boston Consulting Group (2022). The Future of Sales and Marketing is Here. BCG Executive Perspectives.

The Boston Consulting Group, & Google (2016). The CMO Transformation Agenda: Winning in Digital Marketing. BCG Executive Perspectives.

Osterwalder, A., & Pigneur, Y. (2011). Generación de modelos de negocio. Barcelona: Deusto.


Programari

MS-Office.

Campus Virtual UAB.


Grups i idiomes de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TE) Teoria 1 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt