Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Psicologia

Codi: 103501 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Relacions laborals FB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Alejandra Araiza Diaz
Correu electrònic:
alejandra.araiza@uab.cat

Equip docent

Maria Teresa Lara Vila

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No es contempla cap pre-requisit.

Grup 01: Professora Alejandra Araiza

Grupo 02: Professora: Teia Lara

Grupo 51: Professorat Teia Lara i Eduard Moreno

La docència de l’assignatura s’impartirà tenint en compte la perspectiva dels Objectius de Desenvolupament Sostenible


Objectius

Objectius:

És una assignatura de primer curs, de caràcter introductori i conceptual

L'objectiu general:

Comprendre la relació entre els diferents processos psicosocials i la dinàmica de les relacions laborals, especificant i aprofundint en els diferents nivells: individual, grupal, organitzacional i contextual.

Objectius específics:

  1. Conèixer què és la psicologia del treball i quins són els camps d'aplicació en les organitzacions.
  2. Conèixer els principals processos grupals dins de l'àmbit de les organitzacions
  3. Comprendre i relacionar els principals processos psicosocials en el món del treball.
  4. Comprendre la importància del concepte de gènere en el context organitzacional.
  5. Conèixer les principals condicions laborals actuals

 


Competències

  • Aplicar les tecnologies de la informació i de la comunicació en els diferents àmbits d'actuació.
  • Comunicar i defensar un projecte oralment.
  • Demostrar que es comprèn la relació entre processos socials i dinàmica de les relacions laborals.
  • Identificar, analitzar i resoldre els problemes i les situacions complexes des d'una perspectiva interdisciplinària (econòmica, històrica, jurídica, psicològica, sociològica).
  • Identificar els fonaments de les principals àrees de relació jurídica i d'organització en el camp del treball humà.
  • Organitzar i gestionar la planificació del temps.
  • Redactar i formalitzar informes i escrits.
  • Tenir capacitat de decisió, agudesa per prendre decisions i capacitat de jutjar.
  • Treballar en equip

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar els processos psicològics bàsics de la conducta grupal.
  2. Analitzar els processos psicològics bàsics de la conducta individual.
  3. Analitzar els processos psicològics bàsics de la conducta organitzacional.
  4. Aplicar les tecnologies de la informació i de la comunicació en els diferents àmbits d'actuació.
  5. Comunicar i defensar un projecte oralment.
  6. Descriure els processos psicosocials bàsics en les organitzacions (clima i cultura organitzacional).
  7. Identificar els processos psicològics bàsics de la conducta grupal.
  8. Identificar els processos psicològics bàsics de la conducta individual.
  9. Identificar els processos psicològics bàsics de la conducta organitzacional.
  10. Organitzar i gestionar la planificació del temps.
  11. Redactar i formalitzar informes i escrits.
  12. Resoldre els problemes de relació entre l'organització i la persona (motivació, satisfacció, QVL).
  13. Tenir capacitat de decisió, agudesa per prendre decisions i capacitat de jutjar.
  14. Treballar en equip.

Continguts

L'assignatura contempla els següents blocs de coneixement:

  1. Aproximació teòrica a l'estudi de les organitzacions. (1 ects)
  2. Principals processos grupals a l'organització. (1 ects)
  3. Principals factors psicosocials a les organtzacions. (1 ects)
  4. La perspectiva de gènere a l'àmbit organitzacional (1 ects)
  5. Condicions i qualitat de vida laboral actual (1 ects)

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 22 0,88 7, 9, 11, 14
Seminaris 22 0,88 13
Tipus: Supervisades      
Elaboració i presentació del projecte 14,5 0,58 2, 4, 5, 6, 10, 11, 14
resolució de casos pràctics 10 0,4 3, 6, 13
simulacions i jocs de rol 10 0,4 1, 13
Tipus: Autònomes      
Estudi 15 0,6 5, 11, 13
lectura de llibres i textos 14 0,56 1, 3, 9
redacció d'informes 30 1,2 3, 6, 9, 12, 13

(metodologia docent)

La metodologia docent d’aquesta assignatura és variada i definida en funció dels objectius proposats:

Activitat dirigida: respon a una programació horària predeterminada, que requereix la direcció presencial del professorat i es desenvolupa en grup (classes teòriques, pràctiques a l'aula, seminaris, pràctiques de laboratori, de camp).

Activitat supervisada: es pot desenvolupar de manera autònoma si bé requereix la supervisió més o menys puntual del personal docent (tutories, pràctiques externes, pràcticum, pràctiques en institucions, pràcticum-rotatori-assistencial, treball de fi de grau/màster).

Activitat autònoma: l'alumnat s'organitza el temps i l'esforç de manera autònoma, ja sigui individualment o en grup (estudi, consultes bibliogràfiques o documentals, treballs de curs, informes...

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Elaboració i presentació del projecte (avaluació grupal) 30% 2,5 0,1 1, 2, 4, 5, 6, 10, 11, 12, 13, 14
Pràctiques (avaluació grupal i individual) 20% 7,5 0,3 4, 5, 6, 9, 11, 14
Prova escrita (avaluació individual) 50% 2,5 0,1 3, 6, 7, 8, 9

L'avaluació continuada té els següents objectius fonamentals:

  1. Monitoritzar el procés d'ensenyament- aprenentatge, permetent tant a l'alumnat com al professorat conèixer com es van assolint les competències i posar les eines necessàries per corregir possibles desviacions.
  2. Incentivar l'esforç continuat.
  3. Verificar que l'alumne ha assolit les competències determinades en aquesta matèria. 

L'avaluació es realitzarà al llarg de tot el curs amb una part grupal i una altra individual. Es fixarà un cronograma amb totes les activitats del curs. Aquest cronograma es podrà visualitzar abans del començament de les classes.

Avaluació en grup: 50%

En aquesta part s'avalua el treball realitzat en grup i l'assoliment de les competències CT2, CT4 i CT7.

Per fer aquesta avaluació es compta amb els següents instruments: (1) documentació lliurada pels estudiants en equip d'un projecte què és farà al llarg del curs; (2) presentació a l'aula del tema que han desenvolupat (3) actuació realitzada en les pràctiques i dinàmiques grupals.

Avaluació individual: 50%

En aquesta part s'avaluarà individualment els coneixements científics-tècnics de la matèria assolits per l'alumnat mitjançant una prova escrita que es realitza al final del curs (on la nota mínima per tal de poder fer mitjana és de 4,5.

L’alumnat serà avaluable sempre que hagi realitzat un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l’assignatura. Si el valor de les activitats realitzades no arriba a aquest llindar, el professor/a de l’assignatura potconsiderar l’estudiant com a no avaluable”

Revaluació: La revaluació es podrà fer només amb els següents supòsits i no serveix en cap cas per a pujar nota:

  • Per a la prova escrita (test):
    • Als/les alumnes què hagin obtingut 4,49 o menys
    • La nota màxima què es pot treure amb la revaluació és 5,0
  • Per a les pràctiques:
    • En cas de no assistir a les pràctiques cal realitzar un treball escrit que integri els temes treballats amb les sessions pràctiques.
  • Per la realització del projecte:
    • No haver lliurat o tenir suspès el treball grupal, en aquest cas és demanarà un treball de forma individual.

Avaluació única:

  • Prova escrita tipus test (50% nota final)
  • treball escrit individual relacionat amb la temàtica de les pràctiques. (20% nota final)
  • treball individual d'un tema del projecte i presentació oral. (30% nota final)

 


Bibliografia

Bibliografia bàsica:

Alcover, C Et al (2004) Introducción a la Psicología del Trabajo. Madrid: McGraww-Hill

Ibáñez, T (Coord.) (2003) Introducció a la psicologia social. Barcelona: EDIUOC

Izquierdo, M. Jesús (1998) El malestar de la desigualdad. Valencia: Cátedra

Izquierdo, M Jesús (2001) Sin vuelta de hoja: sexismo, placer y trabajo. Barcelona: Ed. Bellaterra

Lamberth, J (1986) Psicología Social. Madrid: Ediciones Pirámide

Peiró, J.M. (1986). Psicologia de la Organización.Madrid. UNED

Varela, N. (2013). Feminismo para principiantes. Barcelona: Zeta Bolsillo

 

Bibliografia complementària:

Eyben, R. y Turquet, L. (2013). Feminims in Development Organizations: Change from the Margins: Practical Action Publishing; edition: UK

Gasalla, J.M. (2005). La nueva dirección de empresas y el directivo. Pretics Hall. Madrid.

Ibáñez,T. (1988) Aproximaciones a la Psicología Social<spanstyle="font-family: Arial, sans-serif;">: Barcelona. Sendai.

Martín, A. (1995). Flexibilidad y relaciones laborales. Estrategias empresariales y acción sindical. Consejo Económico y Social: Madrid.

Martín-Quirós, M.A y Zarco, V. (2009). Psicología del trabajo, de las organizaciones y de los Recursos Humanos. Un área abierta a la reflexión. Pirámide: Madrid.

Myers,D.G. (1987). Psicología Social. México: MacGraw Hill.

Tirado, F., Baleriola, E., Gálvez, A. (2017). Critical Management Studies. Hacia unas organizaciones más éticas y sostenibles. Editorial UOC: Barcelona


Programari

per aquesta assignatura no s'utilitza cap tipus de programari especial.

Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 2 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 51 Català segon quadrimestre tarda
(TE) Teoria 1 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 2 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 51 Català segon quadrimestre tarda