Logo UAB

Nanotecnologia i Societat

Codi: 103290 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Ciència, Tecnologia i Humanitats OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Eva Maria Pellicer Vila
Correu electrònic:
eva.pellicer@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha requisits previs.


Objectius

Donar a l’alumnat una visió global de la nanotecnologia, més enllà dels continguts científics que es desenvolupen durant el grau. L’interès és oferir a l’alumnat una formació que li permeti saber quins són els camps d’aplicació de la nanotecnologia, quin és el seu impacte en la societat, i quina societat es trobarà. Tot plegat el capacitarà per obrir la ment a àmbits que segurament l’alumnat ignora que un nanotecnòleg hi té cabuda. El curs està organitzat en sis unitats: 0) La nanotecnologia i les seves aplicacions. 1) La nanotecnologia en perspectiva. 2) La nanotecnologia a Europa, Àsia i els Estats Units. 3) Desenvolupament científic i tecnològic de la nanotecnologia. 4) La nanotecnologia a Espanya i Catalunya. 5) Aspectes ètics i socials. Es tracta d’anar més enllà de la ciència per, un cop conegudes les múltiples possibilitats d’encaix de la nanotecnologia en la societat i en el món laboral, entendre com la formació científica adquirida capacita a l’alumnat a inserir-se en la societat, tot sabent quins complements de formació, més enllà dels continguts científics, li seran necessaris (cas que li calguin) pel seu encaix en el món laboral.


Competències

  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Aplicar els coneixements de l'ètica a la ciència en societat i determinar l'impacte que deuen tenir en els canvis tecnològics que afecten les persones i la condició humana.
  • Descriure les forces fonamentals de la naturalesa en relació amb la configuració de l'univers i l'estructura de la matèria.
  • Dur a terme treballs escrits o presentacions orals efectives i adaptades al registre adequat en diferents llengües.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Que els estudiants hagin demostrat posseir i comprendre coneixements en un àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
  • Relacionar la dinàmica terrestre i la variable del temps en els processos terrestres, atmosfèrics i climàtics, i identificar les problemàtiques generades pels usos humans dels recursos naturals.
  • Utilitzar de manera crítica les eines digitals i interpretar fonts documentals específiques.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aprendre de manera autònoma.
  2. Comunicar-se oralment i per escrit en la llengua nativa.
  3. Conèixer i comprendre els principis bàsics, tant teòrics com pràctics, així com la metodologia de treball, en els camps de les ciències i la tecnologia, amb prou profunditat per poder treballar-hi amb facilitat.
  4. Descriure des d'un punt de vista interdisciplinari i transversal l'impacte de la nanociència i nanotecnologia en la societat.
  5. Descriure els principals camps d'aplicació de la nanociència i la nanotecnologia i les seves perspectives.
  6. Descriure les principals propietats fisicoquímiques que depenen de la mida dels materials.
  7. Identificar les principals implicacions i perspectives econòmiques, ambientals, socials i ètiques de la nanociència i la nanotecnologia.
  8. Raonar de manera crítica.
  9. Reconèixer els riscos per al medi ambient associats a la manipulació dels productes derivats de la nanotecnologia.
  10. Reconèixer els termes propis de cada un dels temes de l'àmbit de la nanociència, nanotecnologia i societat.
  11. Tenir la capacitat de buscar, recopilar i interpretar dades i informacions rellevants sobre les quals fonamentar les conclusions pròpies incloent-hi, quan calgui i sigui pertinent, la reflexió sobre assumptes d'índole social, científica o ètica en l'àmbit d'estudi propi.

Continguts

0. La nanotecnologia i les seves aplicacions:

L'escala 'nano'
Propietats dels nanomaterials
Principals aplicacions

1. La nanotecnologia en perspectiva:

Percepció social de la nanotecnologia
Top 10 tecnologies emergents en el darrer quinquenni
Economia del coneixement
Hype Cycle
Evolució de la nanotecnologia en els darrers anys
Inversió en nanotecnologia

2. La nanotecnologia a Europa, Àsia i els Estats Units:

Programes marc de la UE: evolució
Horitzó 2020 i Horitzó Europa
Les KET (Key Enabling Technology)
Nivell de maduresa d'una tecnologia (TRL)
La nanotecnologia com a KET
La cursa per liderar la recerca en nanotecnologia: Xina i Estats Units
La NNI (National Nanotechnology Initiative)


3. Desenvolupament científic i tecnològic de la nanotecnologia:

Producció científica: publicacions científiques i cites. Publish or perish
Protecció intel·lectual. Patents
Emprenedoria. Spin-off versus start-up
Capital risc

4. La nanotecnologia a Espanya i Catalunya:

La xarxa NanoSpain
Empreses nacionals del sector
Centres CERCA
Programa ICREA

5. Aspectes ètics i socials:

Regulació REACH en nanotecnologia
Gerència dels riscos en nanotecnología. La FDA i l'EMEA.
Ètica i nanotecnologia
Lliçons de la història
Divulgació de la ciència. Ciència ciutadana.
Perspectiva i dimensió del gènere en la ciència en general i la nanociència en particular


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes de problemes i casos 15 0,6
Classes teòriques 42 1,68
Presentació oral 20 0,8
Tipus: Supervisades      
Tutoria 18 0,72
Tipus: Autònomes      
Estudi 25 1
Lectura d'articles 5 0,2
Resolució de problemes 5 0,2

Classes de teoria

El professor/a explicarà el contingut del programa amb suport audiovisual. Es disposarà de material de suport per lliurar als alumnes. 

 

Classes de debat i exercicis

Les classes de debat i exercicis (en el sentit més ampli de la paraula) serviran per consolidar i veure com es porten a la pràctica els coneixements adquirits en les classes de teoria. S’aniran intercalant amb les classes de teoria per reforçar-ne aspectes determinats o en acabar les unitats temàtiques. Els debats es duran a terme sota la direcció del professor i amb la intervenció proactiva dels propis alumnes. Es duran a terme proves a l'aula per fer un seguiment dels coneixements adquirits.

 

Presentacions en grup


Al final del quadrimestre es faran presentacions orals en grups reduïts, tractant temes dels continguts de l'assignatura i més enllà.



 

 

 

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Exàmens parcials 50% 10 0,4 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Tests / problemes fets a l'aula 15% 4 0,16 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Treball i presentació oral en grup 35% 6 0,24 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11

Proves d'aula: on l'alumne haurà de demostrar la consolidació dels coneixements adquirits (15% de la nota).

Presentacions orals grupals: Suposaran el 35% de la nota i es duran a terme cap al final del semestre. Cada grup disposarà d’un temps de presentació i hi haurà tot seguit un torn de preguntes. Les presentacions orals són obligatòries per aprovar l’assignatura, així com l'assistència a les presentacions realitzades per la resta d'alumnes de classe. Es tindrà en compte la qualitat tècnica i formal de la presentació així com les respostes donades en el torn de preguntes. 

Dos exàmens parcials sobre el contingut teòric de l'assignatura, així com d'aspectes abordats durant les sessions pràctiques i els seminaris. Suposaran el 50% de la nota.

L'actitud proactiva a l'aula es tindrà en compte per a la qualificació final de l'assignatura.

Per tal de poder-se presentar a l'examen de repesca, l'alumne ha d'haver realitzat 2/3 de les activitats d'avaluació prèvies. 

Per tal de superar l'assignatura caldrà tenir una nota global igual o superior a 5,0. Quan no es superi l'avaluació, però s'obtingui un mínim de 3,5 en el global de l'assignatura, es tindrà dret a una prova escrita de recuperació sobre tot el temari que permetrà aprovar l'assignatura amb una nota màxima de 5 sobre 10.


Bibliografia

No hi ha un text basic de referència. El professor indicarà el material de referència a consultar o llegir en funció de l'activitat.


Programari

No aplica.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català segon quadrimestre tarda
(PAUL) Pràctiques d'aula 2 Català segon quadrimestre tarda
(TE) Teoria 1 Català segon quadrimestre tarda