Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Nanociència de Biomolècules

Codi: 103273 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Nanociència i Nanotecnologia OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Sebastian Martin Tanco
Correu electrònic:
sebastianmartin.tanco@uab.cat

Equip docent

Enea Sancho Vaello

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Cap d´específic


Objectius

Donar a l´alumnat una perspectiva de les característiques de les biomolècules aplicada a l'àmbit de la nanociència, de les metodologies que s'utilitzen per a la seva manipulació i estudi. Així mateix, es profunditzarà en el coneixement de les seves propietats nanomecàniques i en el disseny de nanomaterials a partir de les seves propietats auto-associatives.

 

 

 

 


Competències

  • Adaptar-se a noves situacions.
  • Aplicar els conceptes, principis, teories i fets fonamentals relacionats amb la nanociència i la nanotecnologia a la resolució de problemes de natura quantitativa o qualitativa en l'àmbit de la nanociència i la nanotecnologia.
  • Aprendre de manera autònoma.
  • Comunicar-se amb claredat en anglès.
  • Comunicar-se oralment i per escrit en la llengua pròpia.
  • Demostrar motivació per la qualitat.
  • Demostrar que es comprenen els conceptes, principis, teories i fets fonamentals relacionats amb la nanociència i la nanotecnologia.
  • Fer avaluacions correctes de l'impacte ambiental i socioeconòmic associat a les substàncies químiques i als nanomaterials.
  • Gestionar l'organització i la planificació de tasques.
  • Interpretar les dades obtingudes mitjançant mesures experimentals, incloent-hi l'ús d'eines informàtiques, identificar-ne el significat i relacionar-les amb les teories químiques, físiques o biològiques apropiades.
  • Mantenir un compromís ètic.
  • Mostrar sensibilitat en qüestions mediambientals.
  • Obtenir, gestionar, analitzar, sintetitzar i presentar informació, incluent-hi la utilització de mitjans telemàtics i informàtics.
  • Operar amb un cert grau d'autonomia.
  • Proposar idees i solucions creatives.
  • Raonar de forma crítica.
  • Reconèixer els termes relatius als àmbits de la física, la química, la biologia, la nanociència i la nanotecnologia en llengua anglesa i fer servir l'anglès de manera eficaç per escrit i oralment en l'àmbit laboral.
  • Resoldre problemes i prendre decisions.
  • Treballar en equip i cuidar les relacions interpersonals de treball.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adaptar-se a noves situacions.
  2. Adquirir coneixements sobre nanomecànica de biomolèculas i sobre l'ús de les seves propietats autoassociatives per a la construcció de nanomaterials.
  3. Aprendre de manera autònoma.
  4. Avaluar els riscos per a la salut humana dels nanomaterials utilitzats a bionanotecnologia.
  5. Comprendre textos i bibliografia en anglès sobre bioquímica, biologia molecular, microbiologia, immunologia i sobre els temes relacionats amb nanociència i nanotecnologia.
  6. Comunicar-se amb claredat en anglès.
  7. Comunicar-se oralment i per escrit en la llengua pròpia.
  8. Demostrar motivació per la qualitat.
  9. Exposar breus informes sobre biologia i bionanotecnologia en anglès.
  10. Gestionar l'organització i la planificació de tasques.
  11. Interpretar treballs científics realitzats amb tècniques d'anàlisi de molècules individuals i realitzar càlculs de nanomecànica.
  12. Mantenir un compromís ètic.
  13. Mostrar sensibilitat en qüestions mediambientals.
  14. Obtenir, gestionar, analitzar, sintetitzar i presentar informació, incluent-hi la utilització de mitjans telemàtics i informàtics.
  15. Operar amb un cert grau d'autonomia.
  16. Proposar idees i solucions creatives.
  17. Raonar de forma crítica.
  18. Reconèixer els termes anglesos empleats a bioquímica, Biologia molecular, microbiologia, immunologia i en els temes relacionats amb nanociència i nanotecnologia.
  19. Reconèixer-los sistemes de manipulació i estudi de biomolècules individuals.
  20. Redactar informes sobre temes de biologia i bionanotecnologia en anglès.
  21. Resoldre problemes i prendre decisions.
  22. Treballar en equip i cuidar les relacions interpersonals de treball.
  23. Utilitzar correctament les eines informàtiques necessàries per a interpretar i exposar els resultats obtinguts.

Continguts

Tema 1. Introducció. Característiques de les molècules biològiques i de les màquines biològiques. Motors biològics.

Tema 2. Introducció a les màquines moleculars sintètiques i la seva comparació amb les biològiques.

Tema 3. Propietats nanomecàniques dels àcids nucleics. Els ribosomes com a màquines sintètiques cel·lulars.

Tema 4. Màquines biomoleculars. Miosina, quinesina i dineïna. Microtúbuls. ATP sintases i ATPases. Flagels bacterians. DNA i RNA polimerases. Altres motors basats en proteïnes com les bombes d'eflux.

Tema 5. Disseny de nanomaterials a partir de les propietats auto-associatives de les biomolècules. L'ADN com a material de construcció: DNA Origami. Nanomaterials basats en proteïnes, pèptids, liposomes, magnetosomes, partícules similars a virus.

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes de problemes o pràctiques 18 0,72 2, 3, 7, 8, 10, 11, 15, 16, 17, 19, 20, 21, 22
Classes de Teoria 34 1,36 2, 5, 7, 11, 12, 16, 17, 18, 19, 20, 23
Tipus: Supervisades      
Tutoria 8 0,32 3, 5, 15, 17, 18, 23
Tipus: Autònomes      
Estudi 61,5 2,46 2, 5, 10, 11, 14, 15, 17, 19, 21
Resolució de casos pràctics i problemes 22,5 0,9 7, 11, 17, 20, 21, 22, 23

L´assignatura constarà de classes magistrals teòriques i de classes de problemes i/o classes pràctiques i seminaris.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Entrega de treballs 30 2 0,08 1, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 20, 21, 22, 23
Proves escrites 70 4 0,16 2, 5, 7, 8, 10, 11, 12, 15, 17, 18, 19

Avaluació continuada:

Avaluació de la feina del curs 30% del total l'altre 70% del total es repartirà entre assistència/participació 20% i examen escrit 50%.

Avaluació de la feina durant el curs: Hi haurà dos treballs a fer durant el curs. Poden ser de cerca bibliogràfica, presentació de seminaris, interpretació de dades de treballs, etc. Segons al professor pòden ser treballs individuals o de grup a lliurar de forma impresa, per mitjà del campus virtual o presentacions a l´aula.

La nota mínima per aprovar serà de 5 sobre 10.

En cas que l'alumne tingui una nota inferior a 3,5 o no hagi completat com a mínim 2/3 de les activitats avaluables no es podrà presentar a l'examen final que comprendrà els continguts teòrics i que valdrà com a màxim un 70% de la nota final.

Important: Si es detecta plagi en algun del treballs entregats podrà comportar que el alumne suspengui el mòdul sencer.

Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos o les traduccions. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.

 

Avaluació ünica

Hi haurà un Examen que inclourà Teoria i el contingut realitzat a les sessions de pràctiques d´aula i contiguts dels seminaris realitzats a l´assignatura. La prova constarà de preguntes de tipus temes per desenvolupar. La nota obtinguda en aquesta prova suposarà el 70 % de la nota final de l’assignatura, el 50% corresponent a la teoria i l´altre 20% corresponent als contiguts de les pràctiques d´aula i seminaris. 

El lliurament de les activitats realitzades durant el curs seguirà el mateix procediment que a l’avaluació continuada: Hi haurà dos treballs a fer durant el curs. Poden ser de cerca bibliogràfica, presentació de seminaris, interpretació de dadesde treballs, etc. Segons al professor pòden ser treballs individuals o de grup a lliurar de forma impresa, per mitjà del campus virtual o presentacions a l´aula en la mateixa data que l´examen d´avaluació

La nota obtinguda en aquesta prova suposarà el 30 % de la nota final de l’assignatura.

 En cas que l'alumne tingui una nota inferior a 3,5 no es podrà presentar a l'examen final que comprendrà els continguts teòrics i que valdrà com a màxim un 70% de la nota final.


Bibliografia

1- Nanochemistry: A Chemical Approach to Nanomaterials. RSC Publishing. 2008.

2- Molecular Machines . Benoit Roux Ed. 2011.

3- Motor proteins and Molecular Motors. CRC Press 2020.


Programari

Cap


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt