Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Ciència i Tecnologia dels Aliments | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Tot i que no hi ha pre-requisits oficials, és convenient que l'estudiant hagi cursat, mètodes de processament I, Economia, Gestió i Logística en l'Empresa Alimentària, Productes alimentós, Fonaments de Processos, Anàlisis i Control de Qualitat dels Aliments, Operacions Bàsiques, Nutrició Humana, Reactors, Instrumentació i Control i Alimentació i Cultura.
Per cursar correctament l'assignatura és necessari tenir una idea clara dels conceptes explicats en les assignatures anteriors. Concretament per estudiar les metodologies del desenvolupament de nous productes és molt important el coneixement previ dels processos de la indústria alimentària, el coneixement de les matèries primeres i additius, de la nutrició humana, així com les normatives vigents en cada moment.
Conèixer la estructura organitzativa de les empreses, els mecanismes de decisió, i diferenciar els conceptes de recerca, desenvolupament i Innovació. Així mateix, conèixer el càlcul de costos, mercats, distribució i etiquetatge i presentació de productes. La innovació és una característica pròpia de les economies d’avantguarda i és de gran importància per a garantir la competitivitat de les empreses, al igual que el coneixement de la protecció de la propietat intel·lectual i també de com es produeix la transferència tecnològica.
Objectius de l'assignatura són conèixer i comprendre:
1. Entorn de l'empresa alimentària: un mercat global.
Entorn de les empreses alimentàries i principals canals de distribució d’aliments. Nínxols de mercat a la indústria alimentària i responsabilitat social de les empreses en les noves tendències en alimentació.
2. Fonaments del màrqueting.
Bases i conceptes bàsics del màrqueting, procés de planificació i formulació estratègica, mercat i comportament del consumidor.
3. Treball en equip, forma i rols.
Proposta de valor i beneficis del "treball en equip", personalitat i enagrames, rols, diferents formes, lideratge, organització i funcionament.
4. Metodologia per al desenvolupament d'un nou producte.
Tècniques de creativitat. Definició del “brief”. Eines de Formulació. Assaigs de laboratori, planta pilot i industrials. Càlcul de costos. Tipus de Test de consumidors.
5. Bases de la innovació i llançament de nous productes.
Conceptes bàsics i de base de la innovació, evolució tecnològica, l’embut" i el procés innovador, motius, fases i processos del llançament de nous productes.
6. El procés d’innovació en la indústria alimentària.
Conceptes bàsics en R+D+i: definicions de recerca, desenvolupament i innovació. Etapes del procés d’innovació. Model de la innovació tecnològica. Implicació dels departaments d’una empresa en l’estratègia d’innovació. Identificació del tipus d’innovació de producte.
7. Tecnologies innovadores de laindústria alimentària.
Descripció de les tecnologies més innovadores de la indústria alimentària basades en la sostenibilitat. Proteïnes alternatives: plant-based, insectes, micro-algues, fúngiques. Carn cultivada. Processos de biorefineria i valorització de subproductes. Impressió 3D d’aliments. Nutrició personalitzada. Fermentació de precisió.
8. Noves tecnologies basades en la digitalització.
Noves tecnologies aplicades en el sector de l’alimentació basades en eines digitals. Explicació dels conceptes de la Indústria 4.0. Descripció de la tecnologia “Blockchain”, Intel·ligència Artificial, Automatització i Robotització, Internet de les coses. Exemple d’aplicacions d’eines digitals (p. ex. estudis de mercat, formulacions, sostenibilitat, etc.).
9. Estructura i organització de l’empresa alimentària.
Organigrama i factors que participen en el procés de desenvolupament i llançament d'un producte. Models actuals de R + D + i: Multinacional, PYME, Marca de distribució.
10. Pla de negoci i implementació.
Concepte bàsic de negoci i emprenedoria, pla de negoci, oportunitats, desenvolupament i verificació del pla d'implementació.
11. Programes de finançament de la R+D i organismes públics de recerca.
Identificació dels principals programes de finançament públic i de les principals agències de suport a la recerca a nivell autonòmic, estatal i europeu. Identificació dels centres tecnològics, centres de recerca i universitats com un entorn de suport a la recerca empresarial. Conceptes bàsics en l’elaboració d’una memòria tècnica per a obtenir finançament públic.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 24 | 0,96 | 3, 4, 6, 7, 8, 9, 11 |
Pràctiques | 14 | 0,56 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Seminaris | 13 | 0,52 | 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 11 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 5 | 0,2 | 9, 11 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi i consulta de bibliografia | 60 | 2,4 | 3, 4, 6, 7, 8, 9 |
Preparació de treballs autoaprenentatge | 32 | 1,28 | 3, 4, 6, 7, 8, 9, 11 |
Classes teòriques
L'alumne adquireix els coneixements científics propis de l'assignatura assistint a les classes expositives, i complementant-les amb l'estudi personal dels temes explicats. En algunes sessions, els estudiants reben els continguts 2 setmanes abans de cada sessió. S’han de llegir les diapositives i enviar les preguntes al professor. Cada sessió comença amb respostes a les preguntes enviades. La sessió finalitza amb 15 minuts de reflexió « què hem après avui? »
Seminaris (PAUL, 1grup)
Els seminaris seran dirigit per un/a professor/a, en què l'alumnat participa activament per tractar un tema predeterminat mitjançant l'intercanvi d'informacions parcials, l'anàlisi col·lectiva d'aquestes informacions. Treball d'autoaprenentatge: en grup, es desenvoluparà en part a l'aula, i d’altra fora de l'aula. Els seminaris previstos son:
D+I_DP1:Explicació de la tècnica de Brainstorming com a eina del procés d’innovació. Proposta de desenvolupament de producte innovador. (JP-AG-IC). 2h
D+I_DP2: Formulació d’aliments (JD) 2h
D+I_DP3: Presentació de l’aliment a desenvolupar (IC- JP) 2 h
D+I_DP4: Concurs dels productes desenvolupats per cada grup (IC-AG-JP-SB). 3h
D+I_MM: Case study de innovació (JG). 2 h
D+I_ED Eines digitals (AG). 2 h
Pràctiques
La part de desenvolupament pràctic d’un producte es farà en grups al laboratori (14 h en 4 sessions). L'objectiu de les classes pràctiques es completar, aplicar i reforçar els coneixements adquirits a les classes teòriques i les adquirides en altres assignatures al llarg del grau. Els resultats seran presentats en un concurs.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Autoaprenentatge i pràctiques | 60% | 1 | 0,04 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11 |
Examen | 40% | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Els resultats d'aprenentatge d'aquesta assignatura seran avaluades mitjançant:
L'assignatura s'aprovarà amb una puntuació global de 5,0 o superior sobre 10
Cal haver estat avalauat de dues terceres per poder fer la recuperació.
Es considerarà que un estudiant no és avaluable si ha participat en activitats d'avaluació que representen ≤ 15% de la nota final.
Aquesta assignatura no preveu el sistema d'avaluació única.
Munuera, José Luis & Rodríguez, Ana Isabel (2012). Estrategias de Marketing. ED. Esic, Madrid.
Pagines web d'interès
http://www.knovel.com/web/portal/browse/subject/60/filter/0/
http://www.caixabankresearch.com/documents/10180/54279/ee33_esp.pdf
https://webgate.ec.europa.eu/foods_system/main/?event=display
Programari de pagament amb una part en obert
Motors de cerca en línia per calcular la petjada de carboni, petjada hídrica i ocupació de la terra cultivable, entre altres. (fundació ENT, fundació aquaes, bases de dades online)
Suport per a desenvolupament de producte:
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 2 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 3 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |