Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Tècniques Especialitzades de Relacions Públiques

Codi: 103153 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Publicitat i Relacions Públiques OP 4

Professor/a de contacte

Nom:
Jordi Ubeda Pla
Correu electrònic:
jordi.ubeda@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No és necessari cap requisit previ.


Objectius

  • Conèixer i saber utilitzar eines, tàctiques i accions de relacions públiques.
  • Aprendre a escriure amb solvència tot tipus textos que s'usen com a materials estratègics de relacions públiques.
  • Aprendre a organitzar (tàctica i estratègia) diversos tipus d'esdeveniments.

Resultats d'aprenentatge

  1. CM26 (Competència) Planificar esdeveniments en els formats adequats per reforçar els valors intangibles de les organitzacions.
  2. CM28 (Competència) Idear el protocol de les organitzacions per garantir una comunicació inclusiva.
  3. KM29 (Coneixement) Distingir l'abast de les etapes d'anàlisi, el diagnòstic, l'estratègia i l'acció que intervenen en el disseny i la planificació de les accions de relacions públiques.
  4. KM31 (Coneixement) Reconèixer el valor de la identitat corporativa, la responsabilitat social i la reputació de les organitzacions per a la gestió solvent de les comunicacions interna i externa.
  5. SM25 (Habilitat) Interpretar les necessitats dels diferents sectors d'activitat empresarial per adaptar les estratègies de relacions públiques als objectius de comunicació.
  6. SM26 (Habilitat) Analitzar el públic objectiu per determinar els insights idonis en el disseny de l'estratègia de les accions de relacions públiques.

Continguts

  1. Textos utilitzats en Relacions Públiques.
  2. Comunicació interna
  3. Organització d'esdeveniments.
  4. Marketing d'influencers i Branded Content.

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes pràctiques 37,5 1,5
Classes teòriques 15 0,6
Tipus: Supervisades      
Tutories 7,5 0,3
Tipus: Autònomes      
Lectures, preparació de casos i llibreta d'aprenentatge 82,5 3,3

Curs molt pràctic. Amb poca teoría a l'aula, la imprescindible, i molts casos reals d'empreses que veurem a classe.

Els estudiants hauran de treballar en grup i de manera individual per assolir un aprenentatge òptim.

Planificació de l’assignatura i Campus Virtual
El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s'exposarà el dia de presentació de l'assignatura i estarà també disponible al Campus Virtual de l’assignatura on l’alumnat podrà trobar els diversos materials docents i tota la informació necessària per l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per motius de força major segons les autoritats competents, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l'assignatura i en les metodologies docents

Perspectiva de gènere i llenguatge inclusiu
:El contingut de l’assignatura serà sensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere i amb l’ús del llenguatge inclusiu.

Notes:

Enquestes d'avaluació

Es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat deles enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència i participació 20% 2 0,08 CM26, CM28, KM29, KM31, SM25, SM26
Casos pràctics a classe 40% 2,5 0,1 CM26, CM28, KM29, KM31, SM25, SM26
Treball Final 40% 3 0,12 CM26, CM28, KM29, KM31, SM25, SM26

Aquesta assignatura recomana seguir una avaluació continuada, però també preveu l'opció d'una avaluació única

AVALUACIÓ CONTINUADA

A) Els exercicis pràctics que es faran a classe seran en grup i individuals (40%).

B) Treball Final per elaborar un pla de comunicació relacional per a una organtzació real (40%).

C) Assistència i participació (20%).

 

REAVALUACIÓ

Els alumnes que no hagin arribat a un 3 al Treball Final podran fer reavaluació. Si la prova de reavaluació no arribés al 3 no es podria fer mitjana amb la resta de notes de l'assignatura i es consideraria suspesa.

L’alumnat tindrà dret a la recuperació de l’assignatura si ha estat avaluat del conjunt d'activitats (casos pràctics a classe i treball final) el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura.

Les activitats recuperables són els casos pràctics realitzats a classe i el treball final.

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

 

AVALUACIÓ ÚNICA

 Aquesta assignatura contempla la possibilitat de l'avaluació única que estarà basat en els següents percentatges:

A) 40% Prova teòrica. Haurà d'estar aprovada (5 o més) per superar l'assignatura

B) 30% Exercici pràctic d’un cas d’estudi

C) 30% Treball final: Pla de comunicació relacional d’una organització

 

 Notes:

L'avaluació única tindrà una única data d’avaluació. En aquesta data l’alumne

haurà de fer com a mínim una prova presencialment obligatòria i en aquesta mateixa data fer el lliurament de les altres activitats.

 

Important: Per poder optar a l’avaluació única, serà necessari l’assistència presencial a les sessions pràctiques de l’assignatura.

 

Recuperació avaluació única

 a) Per poder participar al procés de recuperació, l'alumne ha d'haver estat prèviament avaluat almenys 2/3 del total d'activitats avaluables de l'assignatura.

b) Només es pot recuperar la prova de teoria si l'alumne/a ha obtingut una nota inferior a 4,9. La prova de recuperació consistirà en una prova escrita d'avaluació de coneixements teòrics.

 c) La nota obtinguda en l’exercici pràctic d’un cas d’estudi formarà part de la mitjana ponderada de la nota final. Només en cas de suspendre aquesta prova i si l’alumne així ho considera podrà optar a recuperar-la amb una prova de la mateixa índole. 

d) El treball final de l'assignatura (30%) és un treball avaluable que no es podrà recuperar en cas de suspendre'l.

 En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

 

No Avaluable

Quan es consideri que l’estudiant no ha pogut aportar prou evidències d’avaluació, no realitzar les pràctiques i no fer acte de presencia a un 50% de les classes es qualificarà com a no avaluable

 

Intel·ligència artificial

Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Inteŀligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d’informació, la correccióde textos o les traduccions.
L’alumnat haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.

 

 

 

 


Bibliografia

Durant el curs s'oferiran multiples articles online de blogs i prescriptors al voltant de cada tema tractat a classe

 

Brown, Rob. (2009): Public Relations and the Social Web.

 

Curtichs,Javier; Fuentes ,Mauro Antonio; Garcia,Yolanda; Toca,Antonio (2011): Sentido Social. La comunicación y el sentido común en la era de la Internet Social. Profit-Tinkle, Barcelona.

 

Fuetterer, Stephan. (2010): Mi comunidad ....¿Me quiere o no me quiere? Best Relations, Madrid.

 

López-Nieto y Mallo, Francisco.(1995): Manual de protocolo. Ariel, Barcelona.

 

Palencia, Manuel. (2011): 90 Técnicas de Relaciones públicas. Manual de Comunicación Corporativa. Profit, Barcelona. 2ª edición.

 

 Aced, Cristina (2013) Relaciones Públicas 2.0: Cómo gestionar la comunicación corporativa en el entorno digital. Editorial UOC

 

Muñoz, Maria Soledad (2016):  Protocolo y relaciones públicas Editorial Paraninfo

 

Vieira, Edward T. Jr and Li, Yulong (2024), Public Relations Planning: A Practical Guide for Strategic Communication, Routledge

 

Gragory, Anne and  Willis, Paul (2022), Strategic Public Relations Leadership. Routledge

 


Programari

No es necessita programari específic.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PLAB) Pràctiques de laboratori 51 Català segon quadrimestre tarda
(TE) Teoria 5 Català segon quadrimestre tarda