Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Publicitat i Relacions Públiques | OP | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits
L'assignatura forma part de la matèria Recerca en Comunicació, juntament amb l'assignatura Mètodes de Recerca en Comunicació.
Objectius formatius de l'assignatura:
1. Dotar els estudiants d'una visió global, des del punt de vista científic, de les tècniques de recerca de mercats i del consumidor (quantitatives i qualitatives)
2. Revisar els mètodes bàsics i més habitualment utilitzats en la recerca de mercats i del consumidor, en la indústria de la comunicació publicitària i de la recerca de mercats.
3. Capacitar l'estudiant per utilitzar i aplicar qualsevol mètode de recerca de forma autònoma, a partir de la seva revisió i el seu estudi i el desenvolupament de pràctiques de laboratori.
Característiques del mètode científic, la seva aplicació als problemes d'investigació publicitària i de mercats.
La investigació comercial i el seu context: màrqueting i investigació comercial.
El plantejament dels problemes d'investigació.
La selecció i delimitació d'un problema.
L'objecte d'estudi en la investigació comercial.
Univers-població, mostra i mostreig.
Mètodes qualitatius.
Dinàmiques de grup: disseny, execució i anàlisi.
Entrevistes en profunditat i etnografia.
Tècniques projectives creatives.
Mètodes quantitatius.
Disseny de qüestionaris efectius.
Tipus d’enquestes (online, telèfon, presencial).
Mostreig i grandària de mostra.
Estudis especialitzats.
Mistery Shopping i pseudo-compra.
Pre-tests de publicitat i test de conceptes.
Tècniques mixtes: què, com i quan combinar-les.
Investigació digital i tendències.
Introducció a la investigació amb IA i eines automatitzades.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Resolució de casos a l'aula | 37,5 | 1,5 | KM24, SM17, SM19 |
Sessions presencials de teoria | 15 | 0,6 | CM18, KM24, SM17, SM19 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories grupals | 7,5 | 0,3 | CM18, KM24, SM17, SM19 |
Tipus: Autònomes | |||
Investigació, lectures, preparació prova síntesi | 40 | 1,6 | CM18, KM24, SM17 |
Preparació treballs (exposició a classe i memòria escrita) | 42,5 | 1,7 | CM18, KM24, SM17, SM19 |
L'assignatura es desenvoluparà en dues línies paral·leles, articulades i complementàries:
a) La revisió lineal d'un conjunt de continguts bàsics sobre mètode científic i tècniques d'investigació aplicada.
b) El treball sobre un problema concret de recerca centrat en els objectius de promoció i venda d'un producte o servei concret.
Mentre a les sessions teòriques es revisen els models conceptuals i les tècniques d'investigació, en les sessions pràctiques, l'alumnat anirà avançant de forma paral·lela i coherent en els plantejaments i l'evolució de la investigació d'un cas concret de referència (real o simulat), sobre el qual s'aniran aplicant tots els coneixements adquirits.
L'alumnat s'organitzarà en grups. Cada grup treballarà sobre el cas des d'una perspectiva concreta i diferenciada, acordada entre el professor i el mateix grup. En cada grup, l'alumnat s'organitzarà en rols i concretarà les tasques del treball assignades a cada integrant. Totes i cadascuna de les tasques desenvolupades han d'estar signades per l'alumnat que les hagi realitzat.
L'assignatura es complementarà amb seminaris en què professionals del sector explicaran els seus mètodes de treball.
El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s'exposarà el dia de presentació de l'assignatura i estarà també disponible al Campus Virtual de l’assignatura, on l’alumnat podrà trobar els diversos materials docents i tota la informació necessària per l’adequat seguiment de l’assignatura.
En cas de canvi de modalitat docent per motius de força major segons les autoritats competents, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l'assignatura i en les metodologies docents.
Nota: El contingut de l’assignatura serà sensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere i amb l’ús del llenguatge inclusiu.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exposició i preparació de la primera memòria de investigació | 30% | 2 | 0,08 | CM18, KM24, SM17, SM19 |
Exposició i preparació de la segona memòria d'investigació | 30% | 3 | 0,12 | CM18, KM24, SM17, SM19 |
Pràctiques | 10% | 0,5 | 0,02 | CM18, KM24, SM17, SM19 |
Prova de síntesi escrita | 30% | 2 | 0,08 | CM18, KM24, SM17 |
Avaluació continuada
La qualificació final s’obtindrà de la suma dels percentatges corresponents als quatre ítems avaluats. Per superar l’assignatura, la suma dels quatre ítems haurà d’arribar a 5:
- Exposició i preparació de la primera memòria de recerca: 30% de la nota final.
- Exposició i preparació de la segona memòria de recerca: 30% de la nota final.
- Pràctiques a classe: 10% de la nota final. Aquestes pràctiques són suport per al treball de recerca (primera memòria i segona memòria) L'assistència a les tutories de seguiment del treball i el lliurament de les pràctiques són obligatòries en cada sessió.
- Prova de síntesi escrita: 30% de la nota final. El seguiment de l'avaluació continuada exigeix que la nota de la prova de síntesi sigui igual o superior a 3. En cas contrari cal recuperar aquesta prova.
Avaluació única
La qualificació final s’obtindrà de la suma dels percentatges corresponents als quatre ítems avaluats. Per superar l’assignatura, la suma dels quatre ítems haurà d’arribar a 5:
- Treball de curs. Preparació de la primera memòria de recerca: 30% de la nota final.
- Treball de curs. Preparació de la segona memòria de recerca: 30% de la nota final.
- Prova de resolució de casos pràctics: 10% de la nota final.
- Prova de síntesi escrita: 30% de la nota final. El model d’examen és diferent respecte al d’avaluació continuada.
La recuperació: Avaluació continuada.
L’alumnat tindrà dret a la recuperació de l’assignatura si ha estat avaluat del conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura.
Es poden recuperar les següents activitats:
- Exposició i preparació de la primera memòria de recerca.
- Exposició i preparació de la segona memòria de recerca:
- Prova de síntesi escrita.
La recuperació: Avaluació única.
L’alumnat tindrà dret a la recuperació de l’assignatura si ha estat avaluat del conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura.
Es poden recuperar les següents activitats:
- Treball de curs. Preparació de la primera memòria de recerca.
- Treball de curs. Preparació de la segona memòria de recerca:
- Prova de síntesi escrita.
Plagi.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
No Avaluable
Segons el punt 9 de l’article 266 de la Normativa Acadèmica de la UAB, “quan es consideri que l’estudiant no ha pogut aportar prou evidències d’avaluació s’ha de qualificar aquesta assignatura com a no avaluable”.
L’alumnat que no hagi participat en un mínim de 2/3 parts del conjunt d’activitats de la avaluació continuada de la assignatura, rebrà una qualificació de “no avaluable”.
Inteŀligència artificial
En aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Inteŀligència Artificial (IA) com a part integrant del desenvolupament del treball, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l’alumnat en l'anàlisi i la reflexió personal. L’alumnat haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
Alvarez-Gayou, Juan Luis. Cómo hacer investigación cualitativa: fundamentos y metodología México, Paidós (2003)
Báez, Juan. Investigación Cualitativa. ESIC (2007)
Corbin, Juliet and Strauss, Anselm. Basic of qualitative research: Grounded theory procedures and techniques, Londres, Sage (1998)
Grande, Ildefonso y Abascal, Elena. Fundamentos y técnicas de investigación comercial, ESIC. 8ª ed. (2006)
Grande, Ildefonso y Abascal, Elena. Análisis de Encuestas, ESIC (2005)
Krippendorff, Klaus: Metodología de análisis de contenido: teoría y práctica. Barcelona. Paidós (1990)
Luque Martinez, Teodoro. Técnicas de análisis de datos en investigación de mercados, Pirámide (2000)
Malhotra, Naresh K., Investigación de mercados. Quinta edición. México (2008)
Martinez, Pepe. Cualitativa-mente. Los Secretos de la Investigación Cualitativa. ESIC (2008)
Merino, Maria Jesús y Yagüez, Estefanía. Nuevas tendencias en investigación y Marketing. ESIC (2012)
Pedret Ramón, Camp Francesc, Sagnier Laura. La investigación Comercial. Colección Management. DEUSTO (2007)
Ruiz Olabuenaga, José Ignacio. Metodología de la Investigación cualitativa Ed. Deusto 5º ed. 2012
Soler, Pere. Investigación de mercados. Principios básicos. Universidad Autónoma de Barcelona. Facultad de Ciencias de la Comunicación (2001)
L'assignatura no exigeix cap programari específic.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 51 | Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 51 | Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 5 | Espanyol | primer quadrimestre | tarda |