Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Book Creatiu

Codi: 103149 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Publicitat i Relacions Públiques OP 4

Professor/a de contacte

Nom:
Luis Fernando Morales Morante
Correu electrònic:
fernando.morales@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Es recomana:

1. Domini del següent software: Indesign, Photoshop & Illustrator.

2. Haver cursat l'assignatura "Processos i tècniques creatives" del grau de Publicitat i Relacions Públiques.

3. Tenir una molt bona planificació si s'està fent pràctiques externes o TFG.

4. Tenir molta motivació.

5. Orientar el propi futur professional vers la creativitat o l'estratègia publicitària.

 


Objectius

1. Fer un book creatiu amb entre 5 i 8 peces originals, sòlides i amb criteri professional.

2. Aprendre a defensar la pròpia feina durant tot el procés, amb coherència i criteri.

3. Conèixer la indústria creativa en el moment actual, reconèixer i valorar la feina dels professionals, avui.

4. Obtenir seguretat i confiança en el propi criteri de cara a saber seleccionar les millors peces pròpies i a poder avaluar les dels altres.

 


Resultats d'aprenentatge

  1. CM15 (Competència) Idear missatges creatius i persuasius que responguin a les necessitats comunicatives de les entitats anunciants sense vulnerar els valors democràtics ni els drets fonamentals dels públics.
  2. CM16 (Competència) Integrar les innovacions comunicatives i les noves tendències socials per a l'actualització de les estratègies creatives publicitàries i de relacions públiques.
  3. SM14 (Habilitat) Aplicar tècniques que potenciïn l'originalitat i la flexibilitat del pensament per generar idees creatives que donin resposta a problemes de comunicació.
  4. SM15 (Habilitat) Produir missatges publicitaris i de relacions públiques que responguin a les necessitats de persones clientes i consumidores amb tecnologies convencionals i emergents.

Continguts

Continguts

1. El book creatiu com a estratègia de contractació.

2. L’entrevista.

3. El mercat publicitari: perfil d’agències (possibles contractants).

4. Perfil de creatius (possibles contractants).

5. Recursos per a creatius (publicacions, festivals, escoles...).

6. Fes el teu book.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Sessions teòriques i seminaris 52,5 2,1
Tipus: Supervisades      
Revisions 7,5 0,3
Tipus: Autònomes      
Estudi individual, lectures, realització d'exercicis 82,5 3,3

Tot està basat en la realització de projectes personals.

Cada alumne treballa en el seu projecte i el professor ajuda a millorar-lo.

Una barreja de pràctiques i investigació.

A cada sessió, el professor planteja un nou briefing i l'alumne disposa del que queda de curs per treballar en ell i solucionar-lo.

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents. 

Nota: El contingut de l’assignatura serà sensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere i amb l’ús del llenguatge inclusiu. 

 

 

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Realització de peces 60% 4 0,16 CM15, CM16, SM14, SM15
Realització d'un book creatiu 40% 3,5 0,14 CM15, CM16, SM14, SM15

AVALUACIÓ ÚNICA I AVALUACIÓ CONTINUADA
 
Per superar l'assignatura, l'alumnat haurà dobtenir una mitjana ponderada de tots els ítems davaluació no inferior a 5. En cas contrari haurà danar a la recuperació de l'assignatura. Tots els ítems de l'avaluació contínua i única són recuperables amb l'excepció del book personal.
 
GENERALITATS PER ALS DOS TIPUS D'AVALUACIÓ
 
El plantejament de l'assignatura és provisional per facilitar la matrícula de lalumnat. Podria tenir algun canvi menor abans de linici del curs.
 
La metodologia docent i les avaluacions proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
 
L'alumnat tindrà dret a la recuperació de l'assignatura si ha estat avaluat del conjunt dactivitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura. Totes les activitats són recuperables.
 
L'estudiant que faci qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d'identitat...) es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats, la qualificació final de l'assignatura serà 0
 
NO AVALUABLE: l'alumnat que no presenti qualsevol ítem d'avaluació es considerarà com a no avaluable.
 
INTEL-LIGÈNCIA ARTIFICIAL

Per a aquesta assignatura, es permet l’ús de tecnologies d’intel·ligència artificial (IA) exclusivament segons les pautes indicades pel professorat. L’alumnat haurà d’identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines utilitzades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i en el resultat final de l’activitat. La manca de transparència en l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà una falta d’honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la qualificació de l’activitat, o sancions més greus en casos de major gravetat.


Bibliografia

Bogusky, Alex & Winsor, John (2010). Baked In: Creating Products and Businesses That Market Themselves. Chicago: Agate publishing.

Castillo, Fidel del (2014). Necesitas un book: 78 consejos para elaborar un book creativo y encontrar trabajo en publicidad. Barcelona: Editorial UOC.

González-Andrío, Gabriel (2005). 30 segundos de gloria: 15 grandes directores creativos nos cuentan cómo llegaron. Madrid: Dossat.

Gordon, Torr (2008). Managing Creative People: Lessons in Leadership for the Ideas Economy. Hoboken (USA, NJ): John Wiley & Sons Ltd.

Knight, Christina (2013). Mad woman: a herstory of advertising. Linköping (Suècia): Olika. Nota: no confondre amb: Mass, Jane (2012). Mad Women, la otra cara de la vida de Madison Avenue. Barcelona?: Lumen.

Solana, Daniel (2010). Postpublicidad. Bilbao: Am libros.

Taylor, Fig (2010). Cómo crear un portfolio y adentrarse e el mundo. México: Gustavo Gili.

 


Programari

 

 No es requereix cap sofware específic. 


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PLAB) Pràctiques de laboratori 51 Espanyol primer quadrimestre tarda
(TE) Teoria 5 Espanyol primer quadrimestre tarda