Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Sistemes Publicitaris Contemporanis

Codi: 103138 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Publicitat i Relacions Públiques OB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Ana Maria Ullod Pujol
Correu electrònic:
ana.ullod@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

L'alumnat que cursi aquesta assignatura ha de tenir uns coneixements bàsics de comunicació.


Objectius

L'assignatura forma part de la matèria de Teoria i Estructura de la Publicitat i les Relacions Públiques, en bloc amb altres assignatures com: Teoria i Estructura de la Publicitat, Teoria i Estructura de les Relacions Públiques, Actualitat en Publicitat i Relacions Públiques.

Objectius formatius de l'assignatura:

  • Introduir els alumnes en l'estudi estructural del conjunt del sistema publicitari contemporani. Donar a conèixer la dimensió economicofinancera dels mitjans controlats i estimats que defineixen els diferents ecosistemes comunicatius.
  • Mostrar als alumnes diferents tècniques de comunicació a aplicar en funció dels objectius de màrqueting i comunicació que persegueixi una organització, com: Publicitat, Product Placement, Màrqueting Relacional, Promocions, Street Màrqueting, Ambient Màrqueting, etc.
  • D'aquesta manera, els alumnes tindran una visió integral de les possibles estratègies comunicatives que formen part dels sistemes publicitaris contemporanis.
  • En l'assignatura es treballaran també les tècniques de presentació, amb l'objectiu de millorar les habilitats comunicatives dels alumnes orientades cap a la defensa d'un projecte davant d'un client, sent aquest un valor important en tot professional de la publicitat.

Resultats d'aprenentatge

  1. CM11 (Competència) Planificar l'activitat professional atenent a la diferència entre mitjans convencionals (ATL) i no convencionals (BTL) en el sistema publicitari.
  2. KM16 (Coneixement) Descriure l'estructura del teixit empresarial dels principals grups de publicitat i relacions públiques.
  3. SM13 (Habilitat) Determinar la viabilitat d'un projecte empresarial en l'àmbit de la publicitat i les relacions públiques a partir dels principals indicadors econòmics.

Continguts

Tema 1.- La publicitat integrada en el procés de màrqueting.
1.1.- Objectius de màrqueting i objectius de comunicació.
1.2.- L'establiment d'objectius qualitatius i objectius quantitatius.
1.3.- Players del sistema publicitari (anunciant, consumidor, agència, mitjans de comunicació).
 
Tema 2.- Classificació dels mitjans: controlats i estimats
2.1.- Tècniques de comunicació que entrarien per classificació.
2.2.- Anàlisi de dades d'inversió publicitària. Evolució i tendències.
2.3.- Estacionalitat de la inversió.
2.4.- Reflexió sobre les circumstàncies que han portat als canvis en els sistemes publicitaris.
 
Tema 3.- Tècniques de comunicació publicitaria. Aplicació en funció dels objectius de màrqueting. Motius d'aparició de noves tècniques. Els canvis en els sistemes publicitaris actuals.
3.1.- Promoció
3.2.- Street màrqueting, dance màrqueting, ambient màrqueting
3.3.- Branded Content
3.4.- Cobranding, licensing
3.5 - Product placement
3.6 - Marxandatge

 

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s'exposarà el dia de

presentació de l'assignatura i estarà també disponible al Campus Virtual de l’assignatura,

on l’alumnat podrà trobar els diversos materials docents i tota la informació necessària

per l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per motius

de força major segons les autoritats competents, el professorat informarà dels canvis que

es produiran en la programació de l'assignatura i en les metodologies docents.

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Seminaris 15 0,6
Sessions de teoria 37,5 1,5
Tipus: Supervisades      
Tutoria 7,5 0,3
Tipus: Autònomes      
Fonts de documentació, lectures i treball 82,5 3,3

MD1: Classes magistrals
MD2: Classes de resolució de problemes / casos / exercicis
MD4: Elaboració de treballs / informes MD5: Lectura d'articles / informes d'interès
MD6: Presentació oral de treballs
MD7: Tutories
MD8: Seminaris
MD11: Pràctiques d'aula 
 
 
El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents.
 

Nota:El contingut de l’assignatura serà sensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere i amb l’ús del llenguatge inclusiu.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència Seminaris 10% 3,5 0,14 CM11, KM16, SM13
Examen 40% 2 0,08
Treballs 50% 2 0,08

El sistema d'avaluació que s'ha d'aplicar a l'assignatura és el següent, en funció de si és avaluació continuada o avaluació única.

Avaluació continuada

• realització de treballs en grup (40%) sobre la qualificació final.

• assistència seminaris (10%) sobre la qualificació final.

• examen tipus test (50%) sobre la qualificació final.

L'assistència als seminaris és obligatòria (mínim 80%), i no és recuperable la seva realització ni assistència. Només es tindran en compte les faltes d'assistència degudament justificades i documentades.

Per superar l'assignatura cal aprovar tant els treballs com l'examen, en cas contrari haurà d'anar a la recuperació.

L'alumnat que desitgi millorar la nota de la primera convocatòria de l'examen s'haurà de preparar una bibliografia específica (a consultar amb l'equip docent).

La nota definitiva seria l'última obtinguda, independentment que aquesta fos inferior a la primera.

 

Recuperació de l’avaluació continuada

L'alumnat tindrà dret a la recuperació de l'assignatura si ha estat avaluat del conjunt d'activitats, el pes de les quals sigui d'un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura.

L'alumnat podrà recuperar l'assignatura a través de la realització d'un examen. 

 

Avaluació única

Requisits:

- Realització d’un treball de curs (40%) sobre la qualificació final. A lliurar el dia de l'examen.
- Prova de resolució de casos (10%) sobre la base de diverses lectures sobre la matèria. Aquesta prova serà presencial i tindrà lloc elmateix dia de l'examen.
- Examen (50%) sobre la qualificació final.

Per superar l'assignatura cal aprovar els tres ítems de l'avaluació única previstos. En cas contrari l'alumnat haurà d'anar a la recuperació.

 

Recuperació de l’avaluació única

L'alumnat podrà recuperar l'assignatura a través de la realització d'un examen. 

 

Criteris per ser considerat/da no avaluable:

L’alumnat que no hagi completat almenys el 33% de les activitats d’avaluació previstes en qualsevol dels sistemes d’avaluació de l’assignatura serà considerat com a ‘no avaluable’ i així constarà en la qualificació final.

 

Plagi

L'estudiant que faci qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d'identitat...) que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb aquest acte d'avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats, la qualificació final de l'assignatura serà 0.

 

IA

En aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Inteŀligència Artificial (IA) com a

part integrant del desenvolupament del treball, sempre que el resultat final reflecteixi una

contribució significativa de l’alumnat en l'anàlisi i la reflexió personal. L’alumnat haurà

d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia,

especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han

influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA es

considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització en la nota de

l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.


Bibliografia

 

Es facilitaran dossiers de lectures a l'inici de la docència. Aquests són de lectura obligada i matèria d'examen.

 


Programari

No necessita un programari específic


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(SEM) Seminaris 51 Espanyol segon quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 52 Espanyol segon quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 53 Espanyol segon quadrimestre tarda
(TE) Teoria 5 Espanyol segon quadrimestre tarda