Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Estadística Aplicada a la Publicitat i les Relacions Públiques

Codi: 103132 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Publicitat i Relacions Públiques OB 3

Professor/a de contacte

Nom:
David Roca Correa
Correu electrònic:
david.roca@uab.cat

Equip docent

Patricia Lazaro Pernias
Sara Vinyals Mirabent

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Aquesta assignatura no té prerequisits d'altres assignatures; però és recomanable revisar els apunts sobre experiments de l'assignatura de metodologia de segon (104899, Mètodes de Recerca en Comunicació Persuasiva).

 


Objectius

1. Objectiu General

Dominar els principis de l'estadística descriptiva i inferencial, aplicant-los a la recerca i anàlisi de dades en el camp de la publicitat i les relacions públiques.

 

2. Objectius Específics

OE1. Adquirir les tècniques i eines estadístiques fonamentals per a la recollida, el tractament, l'anàlisi i la presentació de dades.

OE2. Interpretar críticament els resultats i informes estadístics derivats de projectes de recerca, comprenent-ne les implicacions i limitacions.

OE3. Comprendre el potencial i els límits de l'estadística com a eina essencial per a la investigació en comunicació.

OE4. Utilitzar el programa Jamovi per aplicar l'estadística descriptiva i inferencial en l'àmbit de la investigació publicitària i de les relacions públiques.

OE5. Desenvolupar la capacitat de prendre decisions informades i estratègiques basades en l'anàlisi de dades estadístiques, especialment en el context de campanyes publicitàries i d'estratègies de relacions públiques.

 

En resum, amb aquests objectius no només adquirireu coneixements d'estadística, sinó que us prepararem per al cicle complet: des de l'anàlisi de dades i la seva interpretació crítica fins a la presa de decisions estratègiques en el vostre àmbit professional.

 


Resultats d'aprenentatge

  1. CM20 (Competència) Interpretar els resultats d'una recerca per donar solucions innovadores a problemes de l'àmbit de la publicitat i les relacions públiques.
  2. SM18 (Habilitat) Aplicar l'estadística descriptiva i inferencial per a l'anàlisi de dades quantitatives d'una recerca en comunicació persuasiva.
  3. SM19 (Habilitat) Defensar de forma oral i escrita, emprant un llenguatge eficaç i inclusiu, la metodologia, resultats i conclusions d'una recerca en comunicació.

Continguts

 


Aquest temari té l'objectiu d'oferir una comprensió exhaustiva dels principis fonamentals de l'estadística aplicada i la seva aplicació en l'àmbit de la publicitat i les relacions públiques.

S'estructura per facilitar l'adquisició de coneixements des de la gestió de dades fins a la interpretació crítica i la presa de decisions estratègiques.

 

Tema 0

0.1. Presentació

0.2. Banc de dades

 

Tema 1. Gestió i Preparació de Variables

1.1. Tipus de variables segons el seu nivell de mesura.

1.2. Variables segons el seu rol en la recerca.

1.3. Variables rellevants en el nostre àmbit: publicitat i RRPP.

1.4. Treball pràctic amb variables: Neteja del banc de dades, aplicació de filtres, recodificacions i ús de 'split by'.

 

BLOC 1. ESTADÍSTICA DESCRIPTIVA

 

Tema 2: Anàlisi de mesures Qualitatives (variables categòriques)

2.1. Mesures univariables: Anàlisi d'una sola variable categòrica.

2.2. Mesures bivariables: Anàlisi de la relació entre dues variables categòriques.

2.3. Gràfics descriptius per a dades categòriques.

 

Tema 3a: Anàlisi de mesures quantitatives

3.1. Mesures de tendència central: Mitjana, mediana i moda.

3.2. Mesures de dispersió: Variància, desviació estàndard i error estàndard.

3.3. Formes de distribució de les dades.

3.4. Avaluació de la normalitat.

 

Tema 3b. Gràfics descriptius per mesures quantitatives

3.1. Gràfics de barres d'error.

3.2. Histogrames.

3.3. Gràfics de densitat.

3.4. Diagrames de caixa (Box plots).

3.5. Gràfics de violí (Violin plots).

3.6. Gràfics de dispersió (Scatter plots).

 

 

BLOC 2: ESTADÍSTICA INFERENCIAL

 

Tema 4.  Fonaments de l'Estadística Inferencial

4.1. Definicions clau en estadística inferencial.

4.2. El Teorema Central del Límit.

4.3. Càlcul i interpretació dels intervals de confiança.

4.4. Formulació i contrast d'hipòtesis.

4.5. Errors tipus I i II: la importància del poder de la mostra.

 

Tema 5. Associacions Qualitatives: Prova Khi Quadrada (χ2)

5.1. Presentació i ús de taules de contingència (especialment 2x2).

5.2. Requisits per a l'aplicació de la Khi Quadrada.

5.3. Gràfics per visualitzar associacions qualitatives.

5.4. Procediment d'aplicació de la Khi Quadrada.

5.5. Càlcul i interpretació de la mida de l'efecte.

5.6. Anàlisi d'altres taules de contingència.

5.7. Anàlisis Post-hoc.

5.8. Com redactar i comunicar els resultats.

 

Tema 6. Associacions quantitatives: correlacions

6.1. Presentació de les correlacions: què són i per a què serveixen.

6.2. Requisits per a l'anàlisi de correlació.

6.3. Gràficsde dispersió per a correlacions.

6.4. Procediment de càlcul de correlacions.

6.5. Mida de l'efecte de la correlació.

6.6. Correlació parcial (si el temps ho permet).

6.7. Com redactar i comunicar els resultats.

 

Tema 7. Comparacions i: T-test

7.1. Presentació: comparació de dos grups en una variable quantitativa.

7.2. Requisits per al T-test.

7.3. Gràfics per a la comparació de dos grups.

7.4. Procediment d'aplicació del T-test.

7.5. Mida de l'efecte en el T-test.

7.6. Com redactar i comunicar els resultats.

 

Tema 8. Comparacions ii: Anova one way

8.1. Presentació: Comparació de més de dos grups en una variable quantitativa.

8.2. Requisits per a l'ANOVA One-Way.

8.3. Gràfics per a la comparació de múltiples grups.

8.4. Procediment d'aplicació de l'ANOVA One-Way.

8.5. Mida de l'efecte en l'ANOVA One-Way.

8.6. Com redactar i comunicar els resultats.

 

Tema 9. Comparacions iii: Anova two-way (només si tenim prou temps*)

9.1. Presentació: Anàlisi d'efectes directes i interaccions entre dues variables independents.

9.2. Requisits per a l'ANOVA Two-Way.

9.3. Gràfics per a l'ANOVA Two-Way.

9.4. Procediment d'aplicació de l'ANOVA Two-Way.

9.5. Mida de l'efecte en l'ANOVA Two-Way.

9.6. Com redactar i comunicar els resultats.

 

Nota: aquest temari pot adaptar-se en funció de l'assoliment dels objectius d'aprenentatge, els dubtes del grup-classe i altres imprevistos que puguin sorgir durant el curs.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Exercicis pràctics 37 1,48
Teoria 15 0,6
Tipus: Supervisades      
Tutories, revisió d'exercicis, etc. 7,5 0,3
Tipus: Autònomes      
Anàlisi de dades, treballs en grup, visionat de vídeos, mapes mentals, etc. 80,5 3,22

1. Perspectiva de gènere i llenguatge inclusiu

* El contingut de l’assignatura intentarà ser sensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere i amb l’ús del llenguatge inclusiu.

 

2. Metodologies docents innovadores

Es farà us de la metodologia docent amb classe inversa, i si fos possible d'APS en alguna pràctica.

 

3. Planificació de l’assignatura i Campus Virtual (calendari)

* El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s'exposarà el dia de presentació de l'assignatura i estarà també disponible al Campus Virtual de l’assignatura, on l’alumnat podrà trobar els diversos materials docents i tota la informació necessària per l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per motius de força major segons les autoritats competents, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l'assignatura i en les metodologies docents.

 

4. Activitats formatives

1. Preparació prèvia de les classes (classe invertida): revisió de diapositives de teoria, visionament de vídeos, estudi de lectures i realització de mapes mentals si fos el cas.

2. Classes teòriques: explicació de conceptes i aplicació a Jamovi.

3. Classes de pràctica amb Jamovi: plantejament de cas, desenvolupament amb Jamovi i tutories grupals a l'aula (farem tot el possible per atendre a tot l’alumnat)

4. Tutories i sessions de dubtes si fos necessari.

5. Altres activitats optatives que siguin oportunes: assitència a defenses de tesis amb estadística, convidats, xerrades...

 Nota: A causa de circumstàncies imprevistes, aquesta metodologia i/o calendari podrien modificar-se en funció de la consecució dels objectius plantejats.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Test pràctics i/o pràctiques 50% 5 0,2 CM20, SM18, SM19
Test teòrics (descriptiva e inferencial) 50% 5 0,2 CM20, SM18, SM19

1. Activitats / sitema d'avaluació continuada

1.1. L’avaluació de l’assignatura es basa en quatre proves: dues de contingut teòric i dues de contingut pràctic.
 
1.2. Cada prova té el mateix pes en la qualificació final:
       1.2a. Tests teòrics (50%): es realitzaran dues proves teòriques, cadascuna amb un valor del 25% sobre la nota final. Perquè la mitjana d’aquest bloc pugui ser incorporada a la nota final, la mitjana dels dos tests teòrics ha de ser igual o superior a 5.
       1.2b. Tests pràctics (50%): es realitzaran dues proves pràctiques, cadascuna amb un valor del 25% sobre la nota final. Perquè la mitjana d’aquest bloc pugui ser incorporada a la nota final, la mitjana dels dos tests teòrics ha de ser igual o superior a 5.
 
1.3. Per superar l’assignatura, cal obtenir una qualificació final mínima de 5 (sobre 10), resultat de la mitjana ponderada dels quatre tests, sempre que es compleixin els requisits mínims en els blocs teòric i pràctic.
  

2. Recuperació d'avaluació continuada

2.1. Les quatre proves previstes en el sistema d’avaluació són recuperables.

2.2. L’alumnat que, un cop realitzades totes les proves d’avaluació, no hagi assolit una mitjana mínima de 5 en un dels dos blocs (teòric o pràctic), podrà optar a la recuperació del test o tests corresponents.

2.3. La nota màxima obtinguda en qualsevol de les proves de recuperació serà de 5 punts

2.4. Per poder accedir a la recuperació, cal que l’alumnat hagiestat avaluat d’un mínim de 2/3 parts del total de les activitats d’avaluació de l’assignatura, d’acord amb la normativa acadèmica de la UAB.

 

3. Avaluació única i la seva recuperació†

Aquesta assignatura segueix una avaluació continuada i no preveu avaluació única.

 

4. Prova de síntesi (avaluació de l’alumnat de segona o més convocatòries)

Els alumnes de segona matrícula tenen l'opció de superar l'assignatura amb una prova de síntesi que es realitzarà de manera "individualitzada". Les característiques específiques de la prova es comunicaran a l'inici de curs.

 

5. Indicacions en relació al “no avaluable”

5.1. Segons el punt 9 de l’article 266 de la Normativa Acadèmica de la UAB, "quan es consideri que l’estudiant no ha pogut aportar prou evidències d’avaluació s’ha de qualificar aquesta assignatura com a no avaluable" i alhora la guia docent ha d’establir els criteris per assignar un no avaluable.

5.2. Criteris per ser considerat/da no avaluable: L’alumnat que no hagi realitzar almenys el 33% de les activitats d’avaluació previstes en l’assignatura serà considerat com a ‘no avaluable’ i així constarà en la qualificació final. 

 

6. Plagi

En cas que l’estudiantrealitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

 

7. Ús d'intel·ligència artificial

En aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.

 


Bibliografia

Badiella, Llorenç, Blasco, Anabel, Boixadera, Ester, Valero, Oiliver, Vázquez, Ana (2021). Manual de Introducción a Jamovi: una interfaz gráfica para usuarios de R. Barcelona: SEA (UAB).

Elosua Oliden, Paula, & Egaña, Martín (2020). Psicometría aplicada. Guía para el análisis de datos y escalas con jamovi. EHU.

Navarro, Danielle, & Foxcroft, David (2019). Learning statistics with jamovi: A tutorial for psychology students and other beginners (Version 0.70). Tillgänglig online: http://learnstatswithjamovi. com [Hämtad 14 december].

Quesada, Miguel, Ajenjo, Marc, & Griera, Oriol (2021). MUJADES: Manual d'us de jamovi per anàlisi de dades en estudis socials. Barcelona: UAB.

 

 


Programari

PROGRAMARI LLIURE 

- Jamovi (https://www.jamovi.org/)

 

Jamovi és un programari estadístic gratuït i de codi obert dissenyat per ser una alternativa amigable i intuïtiva a programes més complexos i costosos.

característiques principals:

- Interfície Gràfica d'Usuari (GUI) intuïtiva: s'assembla molt a un full de càlcul (similar a Excel o Google Sheets), cosa que el fa fàcil d'aprendre i utilitzar, fins i tot per a usuaris sense experiència prèvia en programació o estadístiques.

- Basat en R: tot i la seva interfície senzilla, Jamovi utilitza el potent llenguatge de programació estadística R com a motor subjacent. Això significa que té accés a una àmplia gamma de tècniques estadístiques avançades que la comunitat de R desenvolupa constantment. Fins i tot et permet visualitzar el codi R que genera les anàlisis.

- Dissenyat per a la docència i la recerca: és molt popular en l'àmbit acadèmic per la seva facilitat d'ús, permetent als estudiants i investigadors realitzar anàlisis estadístiques sense necessitat de dominar la programació.

- Anàlisis estadístiques completes: permet realitzar una àmplia varietat d'anàlisis, incloent:

- Estadística descriptiva (taules de freqüència, mitjanes, desviacions estàndard, gràfics).

- Proves d'inferència (t-tests, ANOVA, correlacions, regressió, Khi-quadrada).

- Anàlisi factorial, anàlisi de fiabilitat, etc.

- Resultats dinàmics: una de les seves grans avantatges és que els resultats de les anàlisis s'actualitzen automàticament si modifiques les dades. A més, els resultats iels gràfics es generen en una finestra separada, i pots exportar-los fàcilment en diversos formats.

- Modular: permet afegir funcionalitats addicionals mitjançant "mòduls" desenvolupats per la comunitat, ampliant les seves capacitats.

- Gratuït i de codi obert: està disponible per a Windows, macOS i Linux sense cost, i el seu codi font és obert, fomentant la col·laboració i el desenvolupament comunitari.

 

En resum, Jamovi és una eina excel·lent per a qualsevol persona que necessiti realitzar anàlisis estadístiques de manera eficient i comprensible, sense haver de bregar amb la complexitat de la programació, aprofitant al mateix temps la potència de R.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PLAB) Pràctiques de laboratori 51 Català primer quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 52 Català primer quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 53 Català primer quadrimestre tarda
(TE) Teoria 5 Català primer quadrimestre tarda