Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Treball de Fi de Grau

Codi: 103128 Crèdits: 12
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Periodisme OB 4

Professor/a de contacte

Nom:
Santiago Giraldo Luque
Correu electrònic:
santiago.giraldo@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Cal haver superat tot el primer curs i 2/3 del total de crèdits del pla d’estudis, és a dir, 160 ECTS. Recordeu que cada curs té 10 assignatures de 6 crèdits, que fan un total de 60 crèdits per curs. Dos cursos complets aprovats són 120 crèdits, tres cursos complets aprovats són 180 crèdits.

Es recomana molt especialment la lectura acurada (i consulta sempre que calgui) de tota la informació continguda a la pàgina web i que es va actualitzant.

 

 


Objectius

L'objectiu del Treball de Fi de Grau és desenvolupar el conjunt de les competències de la titulació, que han de donar eines tant per a continuar altres estudis com per exercir la professió. 


Competències

  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Aplicar el mètode científic adequadament, plantejar hipòtesis relatives a la comunicació periodística, validar i verificar les idees i els conceptes, i ressenyar correctament les fonts.
  • Aplicar l'ètica i la deontologia professionals del periodisme, així com l'ordenació jurídica de la informació.
  • Concebre, planificar i executar projectes periodístics en tot tipus de suports.
  • Demostrar capacitat d'autoaprenentatge i autoexigència per aconseguir un treball eficient.
  • Demostrar l'esperit crític i autocrític.
  • Diferenciar les principals teories de la disciplina, els seus camps, les elaboracions conceptuals, els marcs i els enfocaments teòrics que fonamenten el coneixement de la disciplina i els seus diferents àmbits i subàrees, i adquirir un coneixement sistemàtic de l'estructura dels mitjans de comunicació.
  • Divulgar els coneixements i les innovacions de l'àrea.
  • Exposar adequadament els resultats del procés d'investigació de manera oral, escrita, audiovisual o digital, d'acord amb els cànons de la disciplina periodística.
  • Gestionar el temps de manera adequada.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar les desigualtats per raó de sexe/gènere i els biaixos de gènere en l'àmbit de coneixement propi.
  2. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  3. Aplicar de manera transversal els mètodes científics en l'anàlisi de la relació entre canvi tecnològic, el canvi social i accessibilitat als mitjans.
  4. Aplicar els coneixements adquirits aplicats a l'àrea de realització del treball de final de grau.
  5. Aplicar la deontologia professional del periodisme en el treball de final de grau.
  6. Aportar coneixements originals.
  7. Comunicar de manera correcta els resultats de la investigació de mitjans.
  8. Comunicar fent un ús no sexista ni discriminatori del llenguatge.
  9. Construir un discurs acadèmic coherent en qualsevol de les variables, escrita, audiovisual o hipertextual.
  10. Demostrar capacitat d'autoaprenentatge i autoexigència per aconseguir un treball eficient.
  11. Desenvolupar l'esperit crític i autocrític.
  12. Dissenyar, planificar i executar el projecte del treball de final de grau.
  13. Divulgar els coneixements i les innovacions de l'àrea.
  14. Exposar, argumentar, defensar i justificar oralment i per escrit els resultats del treball de final de grau.
  15. Gestionar el temps de manera adequada.
  16. Identificar les implicacions socials, econòmiques i mediambientals de les activitats academicoprofessionals de l'àmbit de coneixement propi.
  17. Identificar les principals desigualtats i discriminacions per raó de sexe/gènere presents a la societat.
  18. Identificar situacions que necessiten un canvi o millora.
  19. Plantejar i contrastar hipòtesis relatives als diversos aspectes del periodisme en tots els seus camps d'actuacions.
  20. Ponderar els riscos i les oportunitats de les propostes de millora tant pròpies com alienes.
  21. Proposar noves maneres de mesurar l'èxit o el fracàs de la implementació de propostes o idees innovadores.
  22. Proposar projectes i accions viables que potenciïn els beneficis socials, econòmics i mediambientals.
  23. Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  24. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  25. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  26. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  27. Valorar com els estereotips i els rols de gènere incideixen en l'exercici professional.

Continguts

Bàsicament, hi ha dos tipus de TFG:

-  Treball de Fi de Grau de projecte, dits així perquè la Facultat no exigeix la peça audiovisual, publicitària o periodística en si, tot i que no hi ha cap impediment per elaborar-la i presentar-la. És a dir, el TFG de projecte ha d'incloure tot el necessari per endegar-lo: la planificació periodística, els antecedents, el llibre d'estil, el pressupost, el pla de rodatge, el guió, el pla de producció, l'estudi de mercat i d'audiència, l'anàlisi de la competència, la planificació tecnològica, etc… en funció de cada cas.

Si s'ha elaborat el projecte en si, o bé un fragment o bé un pilot, evidentment s'ha d'adjuntar al TFG i s'ha d'avaluar, però tenint molt clar que el que s'avalua en el TFG de projecte és tant el producte final com saber planificar, dissenyar i fonamentar fins al mínim detall i amb nivell universitari així com demostrar que s'han adquirit les competències del grau. L'extensió del TFG de projecte tindrà el format escrit que correspongui a cada cas en funció de les seves característiques. Per tant, no hi ha límits en la extensió del treball, perquè cada TFG de projecte té les seves pròpies característiques que en determinaran la seva extensió.

Un projecte també pot dur un breu marc teòric previ que situï el tema del projecte.

-  Treball de Fi de Grau de recerca. Consisteix a l’anàlisi d'un objecte d'estudi concret d'un aspecte del periodisme. Aquest tipus de treball té una extensió orientativa d’entre 12-15.000 i un màxim de 30.000 paraules (aproximadament entre 40 i 80 planes). Dins d'aquesta modalitat, es poden realitzar treballs de recerca amb institucions i empreses que han establert un conveni amb la Facultat sobre aspectes que els interessa investigar i que tinguin prou entitat científica. En aquests TFG hi haurà un tutor professional a més del tutor acadèmic. La resta de condicions i calendari són idèntics a la resta de TFG.

-Hi ha TFG individuals i també alguns en equip. Per tal de teballar en equip cal tenir a mateixa tutora o tutor.

-A la Facultat hi ha modalitats de TFG en conveni amb institucions, d'Aprenentatge per Serveis a la societat i també a UAB Campus Media.

Per saber-ne més detalls, podeu consultar aquest enllaç.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Sessions generals de docència sobre aspectes del TFG 3 0,12 5, 12, 19
Tipus: Supervisades      
Exposició oral davant del tutor 1 0,04 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 24
Tutories individuals i altres activitats supervisades 14 0,56 3, 7, 9, 12, 14, 19
Tipus: Autònomes      
Elaboració del TFG 275 11 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27
Preparació de la presentació oral 6 0,24 1, 4, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 17, 24, 27

El TFG es desenvoluparà a partir de 4 tutories obligatòries. Les tutories tenen un caràcter formatiu i avaluatiu, ja que han de servir per jutjar els resultats d’aprenentatge i les competències del Treball de Fi de Grau.

Es poden distingir tres fases en la realització del TFG del grau:

I. Fase d’inici, durant la qual s’especifica i es planteja el treball.

II. Fase de desenvolupament del treball.

III. Fase de finalització i tancament, que culmina amb l’entrega del treball i la presentació oral del TFG, durant 10-15 minuts, davant del tutor/a i, si és possible, davant del revisor/a.


Entrega del TFG

Els Treballs de Fi de Grau s’han d’entregar en un únic document a l’espai obert del TFG al Campus Virtual de cada grau.

El TFG s’ha d’entregar abans de les 23:59 h del 29 de maig de 2026, excepte l’alumnat d’intercanvi, que té altres dates d’entrega. En tots els casos, si no s’entrega el TFG en la data prevista, la qualificació serà de “No Presentat”. Per a més informació sobre les dates clau del TFG, es pot consultar el calendari de tràmits del TFG.

La Facultat ha elaborat una plantilla en PDF de 2 pàgines en què consta la portada i la fitxa per a la catalogació del TFG al Dipòsit de Documents Digitals (DDD) de la UAB. Tots els treballs de la Facultat, inclosos els de projecte, han d’utilitzar obligatòriament aquesta plantilla.

Es publicaran al DDD tots els Treballs de Fi de Grau a partir d’una nota de 8, a fi de complir amb la política institucional d’accés obert de la UAB (acord del Consell de Govern de 25 d’abril de 2012).Ara bé, per raons de confidencialitat de les dades, per voluntat de publicar el TFG en una revista científica o per qualsevol altra raó, un estudiant pot no voler fer públic el seu TFG. En aquest cas, pot sol·licitar-se l’embargament permanent o temporal (que pot ser de 12 mesos o de 24 mesos) manifestant-ho en el document on es cedeixen els drets de comunicació pública a la UAB i que s’entrega juntament amb el formulari de proposta del TFG a l’inici del curs acadèmic. Aquest embargament també pot sol·licitar-se posteriorment a l’adreça bib.comunicacio@uab.cat. La data límit per sol·licitar l’embargament es comunicarà cada any i es pot consultar a la pàgina web.

Nota: es reservaran 15 minuts d’una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l’alumnat de les enquestes d’avaluació de l’actuació del professorat i d’avaluació de l’assignatura/mòdul.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Presentació oral Avaluació de la Presentació 1 0,04 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 24
Text o memòria del TFG Avaluació del TFG 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27

L’avaluació del TFG la farà un tutor/a i un altre professor/a del mateix departament on s’ha matriculat el TFG amb la següent ponderació: 60% de la nota pel tutor/a i 40% pel revisor/a. S'ha d'obtenir una mitjana igual o superior a 5 per aprovar el TFG. Cal defensar oralment el TFG davant del tutor/a per ser avaluat. La no presentació de la defensa implica un no presentat.

El treball fi de grau s'haurà de presentar abans de la data límit fixada en el calendari de tràmits del TFG, excepte els alumnes d'intercanvi que tenen altres dates de lliurament. En tots els casos, si no és lliura el TFG en la data prevista la qualificació serà de No Presentat.

Els criteris generals d’avaluació́ del TFG estàn disponibles a la web de TFG de la Facultat

 

Procediments de revisió

Com en el cas de qualsevol altra assignatura, es pot demanar una revisió ordinària amb el/la tutor/a. La revisió ha de ser personal i individualitzada i abans de la data indicada al calendari acadèmic del TFG. Un cop feta la revisió i escoltades les al·legacions de l'estudiant, el professor/a pot mantenir o modificar la nota.

En cas de disconformitat amb la revisió del professor/a, es pot sol·licitar la revisió extraordinària, la qual serà realitzada per professors que no han participat en la revisió ordinària ni en la correcció del TFG. Hi ha un termini de quinze dies naturals –a partir del tancament de les actes del TFG– per presentar a la Gestió Acadèmica de la Facultat una sol·licitud argumentada sobre els aspectes específics del TFG que es creu que no han estat adequadament valorats pel tutor/a-revisor/a. Cal tenir en compte queno s'atendran les reclamacions que no justifiquin de manera raonada la necessitat d'una nova revisió. Les peticions incoherents, injustificades o poc argumentades seran desestimades. Correspon a la Comissió d'Avaluació del Treball Fi de Grau fer la revisió extraordinària del Treball Fi de Grau, que seguirà el procediment establert a la Facultat per a les revisions extraordinàries de les altres assignatures.

 

Recuperació

Segons l’article 261 de la Normativa Acadèmica de la UAB, el TFM/ TFG queda exclòs del procés de recuperació.

 

IA

El/La tutor/a del TFG/TFM determinarà si es permet o no l'ús d'eines d'Intel·ligència Artificial (IA) en el TFG/TFM en funció de cada cas i tipologia de TFG/TFM, així com en quines fases del treball s'ha emprat i amb quina finalitat (per exemple: Fase inicial (cerca de fonts); Fase de redacció (correcció ortogràfica i gramatical, generació de taules i representacions visuals...). L’alumnat haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final del TFG/TFM. La no transparència de l’ús de la IA en aquest treball de fi d’estudis es considerarà una falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota del treball, o sancions majors en casos de gravetat.


Bibliografia

La Guia Docent del Treball de Fi de Grau no especifica una bibliografia en concret perquè seria molt difícil establir una llista de referències que fessin suggeriments a tots els tipus de TFG i a tot el ventall de possibilitats temàtiques. 

Però a més de les recomanacions del tutor/a, es poden consultar les guies que la Biblioteca de Comunicació ha elaborat expressament:

http://blogs.uab.cat/dretsautor/

http://www.uab.cat/web/estudia-i-investiga/citacions-i-bibliografia-1345708785665.html

http://www.uab.cat/web/estudia-i-investiga/treballs-de-grau-i-treballs-de-fi-de-grau-tfg-1345725517006.html


Programari

No se n'especifica cap.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura