Logo UAB

Gèneres Televisius

Codi: 103071 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Comunicació Audiovisual OP 3

Professor/a de contacte

Nom:
Ángel Custodio Gómez González
Correu electrònic:
angelcustodio.gomez@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Seria interessant que el'alumnat hagués cursat alguna assignatura de guió així com l'asignatura Teoria i Anàlisi de la TV.


Objectius

Aquesta assignatura té una vessant eminentment pràctica i professional i per això està dissenyada en format de taller on posar en pràctica diferents tècniques creatives a l’aula amb la finalitat de poder idear, dissenyar, pre-produir i presentar davant d’un tribunal de professionals del sector audiovisual, una proposta de format d’entreteniment televisiu de no ficció. L'objectiu final de l'assignatura és llavors la ideació, disseny i desenvolupament d'un format de televisió del macro-gènere d'entreteniment per a presentar a productores i cadenes de televisió: treballarem la ideació i el desenvolupament de tots els aspectes que tenen a veure amb la creativitat i el contingut de l'entreteniment televisiu i també els aspectes pròpiament econòmics, tècnics i de producció. Es tracta del formateig, preproducció i pitching d'un format de televisió. Es desenvoluparà la bíblia completa, incloent-hi els aspectes de producció, realització i pressupost, així com el dossier de venda del format final i el seu pitching davant de les cadenes de tv. Estem parlant de l'elaboració, a nivell de paper, d'un pilot de programa de televisió que aniria acompanyat de la seva corresponent bíblia de format

Objectius secundaris derivats de la pràxis del principal seràn:

- el coneixement de les diferents aproximacions teòriques a l'estudi dels gèneres televisius,

- el coneixement de les convencions expressives i narratives dels diferents gèneres televisius (amb excepció dels gèneres informatius i de ficció) i,

- la introducció a la producció al disseny, ideació, producció i realització de formats televisius.


Resultats d'aprenentatge

  1. KM15 (Coneixement) Definir les principals teories i models relatius als gèneres televisius i cinematogràfics.
  2. SM14 (Habilitat) Demostrar les destreses necessàries per a la gestació de continguts adaptats a cada gènere audiovisual.
  3. SM15 (Habilitat) Aplicar la imaginació i creativitat a la ideació de continguts.

Continguts

 Aquesta assignatura planteja tres eixos principals de contingut:

1. Els gèneres televisius: aproximació teòrica en clau d'estudi de diferents casos

2. Ideació, producció i realització dels gèneres televisius.

3. Tipologia dels gèneres i les seves claus expressives i comunicatives (formats de no ficció).

Aquests continguts es desenvoluparan mitjançant dos fases: 

Fase 1: En aquesta fase es treballaran diferents tècniques de creativitat per a poder generar un catàleg de d’idees de formats sobre les que poder triar la proposta final a desenvolupar. Tindrà lloc abans de les vacances de Setmana Santa i aquí hauríem de terminar amb una idea clara de projecte final, del qual desenvolupareu l'estructura i el seu contingut de format. Després de Setmana Santa, haureu de portar el projecte triat desenvolupat amb el contingut, l'estructura del format i l’escaleta de contingut de la proposta. Els exercicis que farem en aquesta fase seran:

 

TÈCNICA CREATIVA

EXERCICI PRÀCTIC

      

 

Tècnica 1:

Creativitat Inside Out

Connectar amb la pròpia experiència per a generar material creatiu. Alguns exemples televisius.

Exercici pràctic: Començant a crear a través de la pròpia biografia personal

 

 

Tècnica 2: La hibridació

 

La hibridació de dos continguts diferents com a factor d'innovació. Alguns exemples televisius.

Exercici pràctic: el frankenstein.

 

 

Tècnica 3: La sorpresa

 

La originalitat i la sorpresa com a element d’atracció.

Exercici pràctic: el punt de partida extrem.

 

Tècnica 4: El naming

 

Aprenent a nomenar programes i continguts.

Exercici pràctic: Digues-me com es diu i convenç-me que t'ho compri

 

Tècnica 5: Les seccions d’un magazine

 

Fent servir seccions d’un magazin com a element de creació d’un nou format.

Exercici pràctic: Inventant seccions per a un magazín.

 

Tècnica 6: La iconicitat

Inventant elements de atracció i sorpresa en el guio amb aparença visual.

Exercici pràctic: creant icones

 

Tècnica 7: Branded Content

Creant continguts per a marques.

Exercici pràctic: Creació d’un format amb una marca.

 

Fase 2: A partir de finals d’abril, i mitjançant tutories amb el professor, desenvolupareu els aspectes de producció, econòmics, estètics i tècnics del vostre format i, paral·lelament, es prepararà la presentació a pitching del format (teaser, dossier, etc) amb unes sessions competencials específiques. Aquí es contemplaran sessions de tutories específiques (aspectes comercials i legals, escenografia i decorats, criteris de realització, grafisme, pla de producció, pressupost, etc...). El procés culminarà amb el pitching del format a final del curs acadèmic davant de professionals amb responsabilitats en continguts.

De manera obligatòria, aquesta presentació comptarà amb una demo/teaser del format i un dossier de venda, que es treballaran de manera independent, durant les últimes setmanes de classe del curs


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 15 0,6 KM15, SM15
Pràctiques de Laboratori 22,5 0,9 SM14, SM15
Seminaris 15 0,6 KM15
Tipus: Supervisades      
Tutories 7,5 0,3 KM15, SM14, SM15
Tipus: Autònomes      
Lectura de textos acadèmics, preparació i planificació treball pràctic 83 3,32 KM15, SM14

Per tal d'aconseguir els objectius de l'assignatura, la metodologia docent contemplarà:

1. Sessions teòriques i seminaris, on es donaran les claus fonamentals per a l'adquisició de les competències associades a l'assignatura així com es procedirà al visionat analític de productes.

2. Sessions pràctiques mitjançant el taller de creativitat i seminaris, on els alumnes hauran de planificar, discutir críticament i executar un producte televisiu en clau genèrica.

 

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura.  

Nota: El contingut de l'assignatura serà sensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere i amb l'ús del llenguatge inclusiu. 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Exercicis Taller de creativitat 40% 5 0,2 KM15, SM14, SM15
Ideació d'un format televisiu (Bíblia) i producció d'un teaser 40 % 1 0,04 KM15, SM14, SM15
Presentació projecte 20% 1 0,04 KM15, SM14, SM15

L’assignatura només pot superar-se per avaluació continuada.

Per a superar el curs és obligatori assistir a les sessions del taller de creativitat i lliurar tots els exercicis així com presentar tots els documents sol·licitats i fer una presentació o defensa del format davant del panell de professionals constituït per a l'ocasió. L'assistència a les tutories i sessions de seguiment, juntament amb els documents, presentació, defensa i bíblia de programa, seran el 100% d'acord amb el següent criteri:

Treballs

Execució

% Nota

Exercicis de cada Tècnica del Taller de creativitat

grup/indiv.

40%

Bíblia final del format desenvolupat

Grup

40%

Defensa/pitching del format (dossier de venda, flyer, teaser, power point, etc.)

Grup

20%

L'alumnat tindrà dret a la recuperació de l'activitat d'avaluació de la Bíblia de format.

NO AVALUABLE

Segons el punt 9 de l’article 266 de la Normativa Acadèmica de la UAB, "quan es consideri que l’estudiant no ha pogut aportar prou evidències d’avaluació s’ha de qualificar aquesta assignatura com a no avaluable".

INTEL·LIGÈNCIA ARTIFICIAL

En aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) en cap de les seves fases, amb excepció de l'exercici sobre el naming. Qalsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.

PLAGI

En cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que s'hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregulariats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0.


Bibliografia

Bibliografia bàsica: 

ARROYO, Isidoro. (2005): La profesión de crear. Ediciones Laberinto: Madrid.

BARROSO, Jaime (1996), La realización de los géneros televisivos, Madrid: Síntesis.

BASTÉ, Carme Y PERALTA, Miquel. (2016): Sorprender cada minuto y medio. El guion en la televisión de entretenimiento y actualidad. Editorial UOC: Barcelona.

BERGER, Asa. (1992) Popular Culture Genres, Newbury Park: Sage.

CAMERON, Julia. (2015): El camino del artista. Un curso de descubrimiento y rescate de tu propia creatividad. La biblia de los creativos reconocida mundialmente. 11ª Edición. Ediciones Aguilar: Madrid.

COLOM, Ramon., CANALS, Joan. Y CUSTODIO, Ángel. (2006): La Industria de la televisión. Editorial UOC: Barcelona.

CREEBER, Glen, MILLER, Toby and TULLOCH, John (2008), The television Genres Book, London: BFI.

EDGERTON, G.R. and ROSE, B.G. (eds) (2005), Thinking outside the box: a contemporary televisión genre reader, Lexington: University Press of Kentucky

GONZÁLEZ REQUENA, Jesús (1988): El discurso televisivo: espectáculo de la posmodernidad, Madrid: Cátedra.

GORDILLO, Immaculada, (2009), Manual de narrativa televisiva, Madrid: Síntesis.

GUERRERO, Enrique (2010): “El Desarrollo de proyectos audiovisuales: adquisición y creación de formatos de entretenimiento” en Comunicación y Sociedad, Vol. XXIII. Núm. 1, págs. 237-273

IMBERT, Gerard (2003): El zoo visual. De la televisión espectacular a la televisión especular. Gedisa: Barcelona

KAMINSKY, Stuart M. and MAHAN, Jeffrey H. (1988) American television genres, Chicago: Nelson-Hall.

LACALLE, Rosario (2001): El espectador televisivo. Los programas de entretenimiento. Gedisa: Barcelona.

NEWCOMB, Horace (ed) (2000), Television : the critical viewNew York, etc. : Oxford University Press.

O’DONNELL, Victoria (2007), Television Criticism, Thousand Oaks, Calif.: Sage.

SALÓ, Gloria (2003): ¿Qué es eso del formato?. Gedisa: Barcelona.

VIOLAN, Enric. (2008): Com fer un programa per a televisió. L’elaboració del projecte. De la idea a l’emissió. Publicacions i edicions de la Universitat de Barcelona: Barcelona.


Programari

L'alumnat haurà d'utilitzar el programari de lliure elecció necessari per a l'edició dels seus projectes audiovisuals.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PLAB) Pràctiques de laboratori 41 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 4 Català segon quadrimestre matí-mixt