Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Comunicació Audiovisual | OP | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Seria interessant que el'alumnat hagués cursat alguna assignatura de guió així com l'asignatura Teoria i Anàlisi de la TV.
Aquesta assignatura té una vessant eminentment pràctica i professional i per això està dissenyada en format de taller on posar en pràctica diferents tècniques creatives a l’aula amb la finalitat de poder idear, dissenyar, pre-produir i presentar davant d’un tribunal de professionals del sector audiovisual, una proposta de format d’entreteniment televisiu de no ficció. L'objectiu final de l'assignatura és llavors la ideació, disseny i desenvolupament d'un format de televisió del macro-gènere d'entreteniment per a presentar a productores i cadenes de televisió: treballarem la ideació i el desenvolupament de tots els aspectes que tenen a veure amb la creativitat i el contingut de l'entreteniment televisiu i també els aspectes pròpiament econòmics, tècnics i de producció. Es tracta del formateig, preproducció i pitching d'un format de televisió. Es desenvoluparà la bíblia completa, incloent-hi els aspectes de producció, realització i pressupost, així com el dossier de venda del format final i el seu pitching davant de les cadenes de tv. Estem parlant de l'elaboració, a nivell de paper, d'un pilot de programa de televisió que aniria acompanyat de la seva corresponent bíblia de format
Objectius secundaris derivats de la pràxis del principal seràn:
- el coneixement de les diferents aproximacions teòriques a l'estudi dels gèneres televisius,
- el coneixement de les convencions expressives i narratives dels diferents gèneres televisius (amb excepció dels gèneres informatius i de ficció) i,
- la introducció a la producció al disseny, ideació, producció i realització de formats televisius.
Aquesta assignatura planteja tres eixos principals de contingut:
1. Els gèneres televisius: aproximació teòrica en clau d'estudi de diferents casos
2. Ideació, producció i realització dels gèneres televisius.
3. Tipologia dels gèneres i les seves claus expressives i comunicatives (formats de no ficció).
Aquests continguts es desenvoluparan mitjançant dos fases:
Fase 1: En aquesta fase es treballaran diferents tècniques de creativitat per a poder generar un catàleg de d’idees de formats sobre les que poder triar la proposta final a desenvolupar. Tindrà lloc abans de les vacances de Setmana Santa i aquí hauríem de terminar amb una idea clara de projecte final, del qual desenvolupareu l'estructura i el seu contingut de format. Després de Setmana Santa, haureu de portar el projecte triat desenvolupat amb el contingut, l'estructura del format i l’escaleta de contingut de la proposta. Els exercicis que farem en aquesta fase seran:
TÈCNICA CREATIVA |
EXERCICI PRÀCTIC |
Tècnica 1: Creativitat Inside Out |
Connectar amb la pròpia experiència per a generar material creatiu. Alguns exemples televisius. Exercici pràctic: Començant a crear a través de la pròpia biografia personal |
Tècnica 2: La hibridació
|
La hibridació de dos continguts diferents com a factor d'innovació. Alguns exemples televisius. Exercici pràctic: el frankenstein. |
Tècnica 3: La sorpresa
|
La originalitat i la sorpresa com a element d’atracció. Exercici pràctic: el punt de partida extrem. |
Tècnica 4: El naming
|
Aprenent a nomenar programes i continguts. Exercici pràctic: Digues-me com es diu i convenç-me que t'ho compri |
Tècnica 5: Les seccions d’un magazine
|
Fent servir seccions d’un magazin com a element de creació d’un nou format. Exercici pràctic: Inventant seccions per a un magazín. |
Tècnica 6: La iconicitat |
Inventant elements de atracció i sorpresa en el guio amb aparença visual. Exercici pràctic: creant icones |
Tècnica 7: Branded Content |
Creant continguts per a marques. Exercici pràctic: Creació d’un format amb una marca. |
Fase 2: A partir de finals d’abril, i mitjançant tutories amb el professor, desenvolupareu els aspectes de producció, econòmics, estètics i tècnics del vostre format i, paral·lelament, es prepararà la presentació a pitching del format (teaser, dossier, etc) amb unes sessions competencials específiques. Aquí es contemplaran sessions de tutories específiques (aspectes comercials i legals, escenografia i decorats, criteris de realització, grafisme, pla de producció, pressupost, etc...). El procés culminarà amb el pitching del format a final del curs acadèmic davant de professionals amb responsabilitats en continguts.
De manera obligatòria, aquesta presentació comptarà amb una demo/teaser del format i un dossier de venda, que es treballaran de manera independent, durant les últimes setmanes de classe del curs
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 15 | 0,6 | KM15, SM15 |
Pràctiques de Laboratori | 22,5 | 0,9 | SM14, SM15 |
Seminaris | 15 | 0,6 | KM15 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 7,5 | 0,3 | KM15, SM14, SM15 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura de textos acadèmics, preparació i planificació treball pràctic | 83 | 3,32 | KM15, SM14 |
Per tal d'aconseguir els objectius de l'assignatura, la metodologia docent contemplarà:
1. Sessions teòriques i seminaris, on es donaran les claus fonamentals per a l'adquisició de les competències associades a l'assignatura així com es procedirà al visionat analític de productes.
2. Sessions pràctiques mitjançant el taller de creativitat i seminaris, on els alumnes hauran de planificar, discutir críticament i executar un producte televisiu en clau genèrica.
El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura.
Nota: El contingut de l'assignatura serà sensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere i amb l'ús del llenguatge inclusiu.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exercicis Taller de creativitat | 40% | 5 | 0,2 | KM15, SM14, SM15 |
Ideació d'un format televisiu (Bíblia) i producció d'un teaser | 40 % | 1 | 0,04 | KM15, SM14, SM15 |
Presentació projecte | 20% | 1 | 0,04 | KM15, SM14, SM15 |
L’assignatura només pot superar-se per avaluació continuada.
Per a superar el curs és obligatori assistir a les sessions del taller de creativitat i lliurar tots els exercicis així com presentar tots els documents sol·licitats i fer una presentació o defensa del format davant del panell de professionals constituït per a l'ocasió. L'assistència a les tutories i sessions de seguiment, juntament amb els documents, presentació, defensa i bíblia de programa, seran el 100% d'acord amb el següent criteri:
Treballs |
Execució |
% Nota |
Exercicis de cada Tècnica del Taller de creativitat |
grup/indiv. |
40% |
Bíblia final del format desenvolupat |
Grup |
40% |
Defensa/pitching del format (dossier de venda, flyer, teaser, power point, etc.) |
Grup |
20% |
L'alumnat tindrà dret a la recuperació de l'activitat d'avaluació de la Bíblia de format.
NO AVALUABLE
Segons el punt 9 de l’article 266 de la Normativa Acadèmica de la UAB, "quan es consideri que l’estudiant no ha pogut aportar prou evidències d’avaluació s’ha de qualificar aquesta assignatura com a no avaluable".
INTEL·LIGÈNCIA ARTIFICIAL
En aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) en cap de les seves fases, amb excepció de l'exercici sobre el naming. Qalsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
PLAGI
En cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que s'hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregulariats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0.
Bibliografia bàsica:
ARROYO, Isidoro. (2005): La profesión de crear. Ediciones Laberinto: Madrid.
BARROSO, Jaime (1996), La realización de los géneros televisivos, Madrid: Síntesis.
BASTÉ, Carme Y PERALTA, Miquel. (2016): Sorprender cada minuto y medio. El guion en la televisión de entretenimiento y actualidad. Editorial UOC: Barcelona.
BERGER, Asa. (1992) Popular Culture Genres, Newbury Park: Sage.
CAMERON, Julia. (2015): El camino del artista. Un curso de descubrimiento y rescate de tu propia creatividad. La biblia de los creativos reconocida mundialmente. 11ª Edición. Ediciones Aguilar: Madrid.
COLOM, Ramon., CANALS, Joan. Y CUSTODIO, Ángel. (2006): La Industria de la televisión. Editorial UOC: Barcelona.
CREEBER, Glen, MILLER, Toby and TULLOCH, John (2008), The television Genres Book, London: BFI.
EDGERTON, G.R. and ROSE, B.G. (eds) (2005), Thinking outside the box: a contemporary televisión genre reader, Lexington: University Press of Kentucky
GONZÁLEZ REQUENA, Jesús (1988): El discurso televisivo: espectáculo de la posmodernidad, Madrid: Cátedra.
GORDILLO, Immaculada, (2009), Manual de narrativa televisiva, Madrid: Síntesis.
GUERRERO, Enrique (2010): “El Desarrollo de proyectos audiovisuales: adquisición y creación de formatos de entretenimiento” en Comunicación y Sociedad, Vol. XXIII. Núm. 1, págs. 237-273
IMBERT, Gerard (2003): El zoo visual. De la televisión espectacular a la televisión especular. Gedisa: Barcelona
KAMINSKY, Stuart M. and MAHAN, Jeffrey H. (1988) American television genres, Chicago: Nelson-Hall.
LACALLE, Rosario (2001): El espectador televisivo. Los programas de entretenimiento. Gedisa: Barcelona.
NEWCOMB, Horace (ed) (2000), Television : the critical viewNew York, etc. : Oxford University Press.
O’DONNELL, Victoria (2007), Television Criticism, Thousand Oaks, Calif.: Sage.
SALÓ, Gloria (2003): ¿Qué es eso del formato?. Gedisa: Barcelona.
VIOLAN, Enric. (2008): Com fer un programa per a televisió. L’elaboració del projecte. De la idea a l’emissió. Publicacions i edicions de la Universitat de Barcelona: Barcelona.
L'alumnat haurà d'utilitzar el programari de lliure elecció necessari per a l'edició dels seus projectes audiovisuals.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 41 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 4 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |