Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.
Fisioteràpia en Geriatria
Codi: 102975
Crèdits: 6
2025/2026
Titulació |
Tipus |
Curs |
Fisioteràpia |
OB |
3 |
Equip docent
- Jordi Mascaro Lamarca
- Pilar Martin Marquez
- Esther Francia Santamaria
Idiomes dels grups
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Prerequisits
No hi ha prerequisits de matrícula. L'equip docent recomana haver cursat i assolit les assignatures de primer i segons curs de Fisioteràpia.
Objectius
Coneixements de les bases de fisioteràpia en geriatria per atendre (tractar) als pacients geriàtrics desde una visió integral.
Comprensió i maneig bàsic de les principals síndromes geriàtriques i malalties que poden influir en el procès de la fisioteràpia.
En el context actual es fa necessari el coneixement de la fisioteràpia en geriatria, degut a l'augment de l'esperança de vida que en part comporta una alta prevalència de malalties cròniques i discapacitats.
Competències
- Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
- Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
- Aplicar els mecanismes de garantia de qualitat en la pràctica de la fisioteràpia, segons els criteris reconeguts i validats.
- Demostrar que té coneixement de la morfologia, la fisiologia, la patologia i la conducta de les persones, tant sanes com malaltes, en el medi natural i social.
- Demostrar que té prou coneixement dels mètodes, procediments i actuacions fisioterapèutics, encaminats a la terapèutica clínica.
- Dissenyar el pla d'intervenció de fisioteràpia d'acord amb els criteris d'adequació, validesa i eficiència.
- Expressar-se de manera fluida, coherent i adequada a les normes establertes, tant oralment com per escrit.
- Integrar, a través de l'experiència clínica, els valors ètics i professionals, els coneixements, les habilitats i les actituds pròpies de la fisioteràpia per resoldre casos clínics concrets en l'àmbit hospitalari, extrahospitalari, i de l'atenció primària i comunitària.
- Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
- Participar en l'elaboració de protocols assistencials de fisioteràpia basats en l'evidència científica i fomentar activitats professionals que dinamitzin la recerca en fisioteràpia.
- Prendre les decisions més adequades davant d'una situació determinada.
- Resoldre problemes.
- Treballar en equip.
- Valorar l'estat funcional del pacient considerant els aspectes físics, psicològics i socials.
Resultats d'aprenentatge
- Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió.
- Analitzar les desigualtats per raó de sexe/gènere i els biaixos de gènere en l'àmbit de coneixement propi.
- Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
- Aplicar els mètodes, procediments i actuacions de fisioteràpia en les diferents especialitats clíniques que tracten les afeccions pròpies de la geriatria.
- Aplicar els procediments adequats de valoració de fisioteràpia en geriatria, amb l'objectiu de determinar el grau d'afectació i la seva possible repercussió funcional.
- Comunicar fent un ús no sexista del llenguatge.
- Descriure i analitzar els mecanismes de garantia de qualitat en els processos d'atenció fisioterapèutica en geriatria.
- Descriure i analitzar els protocols assistencials de fisioteràpia basada en l'evidència en les alteracions en geriatria.
- Descriure les bases de la valoració en geriatria.
- Descriure les lesions i les malalties en geriatria i identificar les manifestacions que apareixen al llarg del procés, així com la seva etiologia i els tractaments mèdics, quirúrgics i de rehabilitació associats.
- Dissenyar exercicis i activitats terapèutiques per a les malalties i lesions geriàtriques.
- Explicar el codi deontològic, explícit o implícit, de l'àmbit de coneixement propi.
- Expressar-se de manera fluida, coherent i adequada a les normes establertes, tant oralment com per escrit.
- Identificar situacions que necessiten un canvi o millora.
- Ponderar els riscos i les oportunitats de les propostes de millora tant pròpies com alienes.
- Prendre les decisions més adequades davant d'una situació determinada.
- Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
- Proposar noves maneres de mesurar l'èxit o el fracàs de la implementació de propostes o idees innovadores.
- Proposar projectes i accions que estiguin d'acord amb els principis de responsabilitat ètica i de respecte pels drets fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
- Resoldre casos clínics susceptibles de tractament fisioterapèutic en l'àmbit de les afeccions en geriatria.
- Resoldre problemes.
- Treballar en equip.
- Valorar com els estereotips i els rols de gènere incideixen en l'exercici professional.
- Valorar les dificultats, els prejudicis i les discriminacions que poden incloure les accions o projectes, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.
Continguts
-
- Geriatria i gerontologia. Antecedents històrics. Perfils de pacients ancians.
- Demografia i epidemiologia de l’envelliment.
- Canvis fisiològics associats a l’envelliment en òrgans i sistemes.
- Teories de l’envelliment: conceptes de edat cronològica i biològica.
- Prevenció en geriatria. Concepte d’envelliment saludable. Vacunes.
- Canvis psicològics i característiques socials de la població anciana.
- Principis generals de la rehabilitació en geriatria. Factors pronòstics de recuperació funcional.
- El treball en equip en geriatria i gerontologia. Equip interdisciplinari.
- Avaluació geriàtrica integral (I): Concepte i definició. Elements i principis bàsics de l’avaluació geriàtrica. L’avaluació mèdica. Història clínica en geriàtrica .
- Avaluació geriàtrica (II): La capacitat funcional, concepte, significat i instruments d’avaluació. L’estat mental (cognitiu i emocional), concepte i instruments d’avaluació. L’avaluació social i el seu significat.
- Activitat física beneficis i prevenció.
- Psicomotricitat.
- Comunicació amb el pacient ancià i familia.
- Malalties més freqüents en pacients ancians.
- Síndromes geriàtrics:
- Principis bàsics de farmacologia adaptats al pacient ancià. Polifarmàcia.
- Fragilitat: concepte i avaluació.
- Demència.
- Trastorns de la marxa en ancians: canvis de la marxa associats a l’envelliment. Causes de trastorns de la marxa. Equilibri.
- Caigudes: epidemiologia, causes i conseqüències. Factors de risc de caigudes. Avaluació de l’ancià amb caigudes. Intervenció i prevenció.
- Síndrome d’immobilitat. Conseqüències fisiopatològiques de l’enllitament. Complicacions de la immobilitat
- Úlceres per pressió. Avaluació del risc. Aspectes mèdics de la prevenció i tractament.
- Infeccions
- Delirium o síndrome confusional agut. Definició, aspectes clínics, factors predisponents i factors precipitants, maneig, tractament i evolució.
- Estratègies per millorar la detecció i el tractament del dolor.
- Nutrició en el ancià. Anorèxia en ancians.
- Depressió en el ancià: aspectes clínics i diagnòstics. Tractament amb mesures farmacològiques i no farmacològiques. La depressió i les malalties cròniques.
- Incontinència urinària en la població anciana. Tipus d’incontinència.
- Estrenyiment
- El malalt geriàtric en situació terminal: definició i criteris i actituds. Síndrome de la davallada.
- Productes de suport i de l’entorn.
- Aspectes ètics en el malalt geriàtric.
- Abús i maltractament en l’ancià.
- Nivells assistencials de la rehabilitació.
Activitats formatives i Metodologia
Títol |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus: Dirigides |
|
|
|
PRÀCTICA CLÍNICA ASSISTENCIAL EN HUMANS (PCAh) |
7
|
0,28 |
1, 2, 3, 7, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 19, 21, 22, 23, 24
|
PRÀCTIQUES DE LABORATORI (PLAB) |
8
|
0,32 |
5, 7, 8, 10, 11, 13, 16, 20, 21, 22
|
TEORIA (TE) |
30
|
1,2 |
4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 20
|
Tipus: Autònomes |
|
|
|
ELABORACIÓ DE TREBALLS |
34
|
1,36 |
4, 7, 8, 10, 13, 22
|
ESTUDI PERSONAL |
70
|
2,8 |
4, 5, 7, 8, 10, 11, 20
|
La docència es basa en classes teòriques, pràctiques de laboratori i pràctiques clíniques assistencials.
Cal tenir present que la metodologia i l'avaluació segons intruccions, poden patir canvis en funció de la situació sanitària.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Avaluació
Activitats d'avaluació continuada
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Assistència (participació en classes i pràctiques) |
10% |
0
|
0 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24
|
Lliurament de treballs escrits |
40% |
0
|
0 |
4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 16, 20, 21, 22
|
Prova escrita.ítems d'elecció múltiple |
50% |
1
|
0,04 |
4, 7, 8, 9, 10, 16, 20, 21
|
Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.
La prova escrita tindrà una durada d'una hora i serà un test de resposta multiple amb 40 preguntes (4 opcions per pregunta amb penalització resposta errònia -0,25). Nota mínima per aprovar 5 sobre 10. (50%)
L'avaluació continuada es farà mitjançant la participació i avaluació de les pràctiques i els treballs indicats que poden ser individuals o en grups. Nota mínima per aprovar 5 sobre 10. (40%).
Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d’informació. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
Art 116.8. Quan es consideri que l’estudiant no ha pogut aportar prou evidències d’avaluació en l’acta es consignarà aquesta assignatura com a no avaluable.
Pels estudiants que no superin l'assignatura es programarà una prova de recuperació segons calendari.
Podrien haver modificacions en aquest sistema d'avaluació en funció de la situació d'alerta sanitaria.
Bibliografia
- Guillén Llera F, Pérez del Molino J, Petidier Torregrossa R. Síndromes y cuidados en el paciente geriátrico. 2ªed. Elsevier Masson, S.A. Barcelona, 2008.
- Abizanda P, Rodriguez-Mañas L. Tratado de Medicina Geriátrica: Fundamentos de la Atención Sanitaria a los mayores. Eds. Elsevier España, S.L.U. Barcelona, 2015.
- Rebelatto, Jose Rubens Da, Fisioterapia en geriatría. Interamericana. Mc Graw-Hill. Madrid 2005.
- Montagut, F / Flotats G. Rehabilitación domiciliaria: principios e indicaciones y programas terapéuticos. Masson. Barcelona 2005.
- Dotte, Paul. Método de movilización de los pacientes. Masson. Barcelona 2010
- Geriatrics at your fingertips : 2024 / David B. Reuben,et al. American Geriatrics Society | 2018 | 26th Edition. Disponible a la biblioteca presencial J Laporte.
- www.segg.es (Sociedad Española de Geriatría y Gerontología)
- www.americangeriatrics.org (American Geriatrics Society)
- www.fisioterapeutes.com
Programari
no cal programari especific
Grups i idiomes de l'assignatura
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom |
Grup |
Idioma |
Semestre |
Torn |
(PLAB) Pràctiques de laboratori |
201 |
Català |
primer quadrimestre |
tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori |
202 |
Català |
primer quadrimestre |
tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori |
203 |
Català |
primer quadrimestre |
tarda |
(TE) Teoria |
201 |
Català/Espanyol |
primer quadrimestre |
tarda |