Fisioteràpia en Geriatria
										
																					
										
																			
										
																			Codi: 102975
										
																			Crèdits: 6
										
																		
										
																		2025/2026
										
																	 
										
																	
										
																		
										
																			
										
																				
										
																					| Titulació | 
										
																					Tipus | 
										
																					Curs | 
										
																				
										
																			
										
																			
										
																				
										
																					
										
																						| Fisioteràpia | 
										
																						OB  | 
										
																						3 | 
										
																					
										
																				
										
																			
										
																		
										
																	 
										
																	
										
																	
										
																	
										
																		
										
																			Equip docent
										
											
										
																			
										
																				
										
																					- Jordi Mascaro Lamarca
 
										
																				
										
																					- Pilar Martin Marquez
 
										
																				
										
																					- Esther Francia Santamaria
 
										
																				
										
											
										
																				
										
																			
										
																		 
										
																	
										
																	
										
																	
										
																		Idiomes dels grups
										
																		
										
																		Podeu consultar aquesta informació al final del document.
										
																	 
										
																	
										
																	
										
																		Prerequisits
										
											
										
																		No hi ha prerequisits de matrícula. L'equip docent recomana haver cursat i assolit les assignatures de primer i segons curs de Fisioteràpia.
										
																	 
										
																	
										
																	
										
																		Objectius
										
											
										
																		 
										
											Coneixements de les bases de fisioteràpia en geriatria per atendre (tractar) als pacients geriàtrics desde una visió integral.
										
											Comprensió i maneig bàsic de les principals síndromes geriàtriques i malalties que poden influir en el procès de la fisioteràpia.
										
											En el context actual es fa necessari el coneixement de la fisioteràpia en geriatria, degut a l'augment de l'esperança de vida que en part comporta una alta prevalència de malalties cròniques i discapacitats.
										
																	 
										
																	
										
																				
										
																					Competències
										
											
										
																					
										
																						
										
																							
										
																								
										
																									- Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
 
										
																								
										
																									- Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
 
										
																								
										
																									- Aplicar els mecanismes de garantia de qualitat en la pràctica de la fisioteràpia, segons els criteris reconeguts i validats.
 
										
																								
										
																									- Demostrar que té coneixement de la morfologia, la fisiologia, la patologia i la conducta de les persones, tant sanes com malaltes, en el medi natural i social.
 
										
																								
										
																									- Demostrar que té prou coneixement dels mètodes, procediments i actuacions fisioterapèutics, encaminats a la terapèutica clínica.
 
										
																								
										
																									- Dissenyar el pla d'intervenció de fisioteràpia d'acord amb els criteris d'adequació, validesa i eficiència.
 
										
																								
										
																									- Expressar-se de manera fluida, coherent i adequada a les normes establertes, tant oralment com per escrit.
 
										
																								
										
																									- Integrar, a través de l'experiència clínica, els valors ètics i professionals, els coneixements, les habilitats i les actituds pròpies de la fisioteràpia per resoldre casos clínics concrets en l'àmbit hospitalari, extrahospitalari, i de l'atenció primària i comunitària.
 
										
																								
										
																									- Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
 
										
																								
										
																									- Participar en l'elaboració de protocols assistencials de fisioteràpia basats en l'evidència científica i fomentar activitats professionals que dinamitzin la recerca en fisioteràpia.
 
										
																								
										
																									- Prendre les decisions més adequades davant d'una situació determinada.
 
										
																								
										
																									- Resoldre problemes.
 
										
																								
										
																									- Treballar en equip.
 
										
																								
										
																									- Valorar l'estat funcional del pacient considerant els aspectes físics, psicològics i socials.
 
										
																								
										
																							
										
																						
										
																						
										
																					
										
																				 
										
											
										
																				
										
																					Resultats d'aprenentatge
										
											
										
																					
										
																						
										
																							- Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió.
 
										
																						
										
																							- Analitzar les desigualtats per raó de sexe/gènere i els biaixos de gènere en l'àmbit de coneixement propi.
 
										
																						
										
																							- Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
 
										
																						
										
																							- Aplicar els mètodes, procediments i actuacions de fisioteràpia en les diferents especialitats clíniques que tracten les afeccions pròpies de la geriatria.
 
										
																						
										
																							- Aplicar els procediments adequats de valoració de fisioteràpia en geriatria, amb l'objectiu de determinar el grau d'afectació i la seva possible repercussió funcional.
 
										
																						
										
																							- Comunicar fent un ús no sexista del llenguatge.
 
										
																						
										
																							- Descriure i analitzar els mecanismes de garantia de qualitat en els processos d'atenció fisioterapèutica en geriatria.
 
										
																						
										
																							- Descriure i analitzar els protocols assistencials de fisioteràpia basada en l'evidència en les alteracions en geriatria.
 
										
																						
										
																							- Descriure les bases de la valoració en geriatria.
 
										
																						
										
																							- Descriure les lesions i les malalties en geriatria i identificar les manifestacions que apareixen al llarg del procés, així com la seva etiologia i els tractaments mèdics, quirúrgics i de rehabilitació associats.
 
										
																						
										
																							- Dissenyar exercicis i activitats terapèutiques per a les malalties i lesions geriàtriques.
 
										
																						
										
																							- Explicar el codi deontològic, explícit o implícit, de l'àmbit de coneixement propi.
 
										
																						
										
																							- Expressar-se de manera fluida, coherent i adequada a les normes establertes, tant oralment com per escrit.
 
										
																						
										
																							- Identificar situacions que necessiten un canvi o millora.
 
										
																						
										
																							- Ponderar els riscos i les oportunitats de les propostes de millora tant pròpies com alienes.
 
										
																						
										
																							- Prendre les decisions més adequades davant d'una situació determinada.
 
										
																						
										
																							- Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
 
										
																						
										
																							- Proposar noves maneres de mesurar l'èxit o el fracàs de la implementació de propostes o idees innovadores.
 
										
																						
										
																							- Proposar projectes i accions que estiguin d'acord amb els principis de responsabilitat ètica i de respecte pels drets fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
 
										
																						
										
																							- Resoldre casos clínics susceptibles de tractament fisioterapèutic en l'àmbit de les afeccions en geriatria.
 
										
																						
										
																							- Resoldre problemes.
 
										
																						
										
																							- Treballar en equip.
 
										
																						
										
																							- Valorar com els estereotips i els rols de gènere incideixen en l'exercici professional.
 
										
																						
										
																							- Valorar les dificultats, els prejudicis i les discriminacions que poden incloure les accions o projectes, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.
 
										
																						
										
																					
										
																				 
										
																	
										
																	
										
																		Continguts
										
											
										
																		
										
											- 
										
											
										
											- Geriatria i gerontologia. Antecedents històrics. Perfils de pacients ancians.
 
										
											- Demografia i epidemiologia de l’envelliment.
 
										
											- Canvis fisiològics associats a l’envelliment en òrgans i sistemes. 
 
										
											- Teories de l’envelliment: conceptes de edat cronològica i biològica.
 
										
											- Prevenció en geriatria. Concepte d’envelliment saludable. Vacunes. 
 
										
											- Canvis psicològics i característiques socials de la població anciana.
 
										
											- Principis generals de la rehabilitació en geriatria. Factors pronòstics de recuperació funcional.
 
										
											- El treball en equip en geriatria i gerontologia. Equip interdisciplinari.
 
										
											- Avaluació geriàtrica integral (I): Concepte i definició. Elements i principis bàsics de l’avaluació geriàtrica. L’avaluació mèdica. Història clínica en geriàtrica .
 
										
											- Avaluació geriàtrica (II): La capacitat funcional, concepte, significat i instruments d’avaluació. L’estat mental (cognitiu i emocional), concepte i instruments d’avaluació. L’avaluació social i el seu significat.
 
										
											- Activitat física beneficis i prevenció.
 
										
											- Psicomotricitat.
 
										
											- Comunicació amb el pacient ancià i familia.
 
										
											- Malalties més freqüents en pacients ancians.
 
										
											- Síndromes geriàtrics:
 
										
											
										
											
										
											- Principis bàsics de farmacologia adaptats al pacient ancià. Polifarmàcia. 
 
										
											- Fragilitat: concepte i avaluació.
 
										
											- Demència.
 
										
											- Trastorns de la marxa en ancians: canvis de la marxa associats a l’envelliment. Causes de trastorns de la marxa. Equilibri.
 
										
											- Caigudes: epidemiologia, causes i conseqüències. Factors de risc de caigudes. Avaluació de l’ancià amb caigudes. Intervenció i prevenció.
 
										
											- Síndrome d’immobilitat. Conseqüències fisiopatològiques de l’enllitament. Complicacions de la immobilitat
 
										
											- Úlceres per pressió. Avaluació del risc. Aspectes mèdics de la prevenció i tractament.
 
										
											- Infeccions
 
										
											- Delirium o síndrome confusional agut. Definició, aspectes clínics, factors predisponents i factors precipitants, maneig, tractament i evolució.
 
										
											- Estratègies per millorar la detecció i el tractament del dolor.
 
										
											- Nutrició en el ancià. Anorèxia en ancians.
 
										
											- Depressió en el ancià: aspectes clínics i diagnòstics. Tractament amb mesures farmacològiques i no farmacològiques. La depressió i les malalties cròniques.
 
										
											- Incontinència urinària en la població anciana. Tipus d’incontinència.
 
										
											- Estrenyiment
 
										
											
										
											
										
											- El malalt geriàtric en situació terminal: definició i criteris i actituds. Síndrome de la davallada.
 
										
											- Productes de suport i de l’entorn.
 
										
											- Aspectes ètics en el malalt geriàtric.
 
										
											- Abús i maltractament en l’ancià.
 
										
											- Nivells assistencials de la rehabilitació.
 
										
											
										
											 
										
											
										
																	 
										
																	
										
																	
										
																		Activitats formatives i Metodologia
										
											
										
																		
										
																			
										
																				
										
																					
										
																						
										
																							| Títol | 
										
																							Hores | 
										
																							ECTS | 
										
																							Resultats d'aprenentatge | 
										
																						
										
																					
										
																					
										
																						
										
											
										
																						
										
																							
										
																								
										
																									
										
																										
										
																										
										
																											| Tipus: Dirigides | 
										
																											  | 
										
																											  | 
										
																											  | 
										
																										
										
																										
										
																										
										
																									
										
																								
										
																							
										
											
										
																							
										
																								| PRÀCTICA CLÍNICA ASSISTENCIAL EN HUMANS (PCAh) | 
										
																								
										
																									7
										
																									
										
																								 | 
										
																								0,28 | 
										
																								
										
																									
										
											
										
																									1, 2, 3, 7, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 19, 21, 22, 23, 24
										
																								 | 
										
																							
										
											
										
																							
										
																						
										
																							
										
											
										
																							
										
																								| PRÀCTIQUES DE LABORATORI (PLAB) | 
										
																								
										
																									8
										
																									
										
																								 | 
										
																								0,32 | 
										
																								
										
																									
										
											
										
																									5, 7, 8, 10, 11, 13, 16, 20, 21, 22
										
																								 | 
										
																							
										
											
										
																							
										
																						
										
																							
										
											
										
																							
										
																								| TEORIA (TE) | 
										
																								
										
																									30
										
																									
										
																								 | 
										
																								1,2 | 
										
																								
										
																									
										
											
										
																									4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 20
										
																								 | 
										
																							
										
											
										
																							
										
																						
										
																							
										
																								
										
																									
										
																										
										
																											| Tipus: Autònomes | 
										
																											  | 
										
																											  | 
										
																											  | 
										
																										
										
																										
										
																										
										
																										
										
																									
										
																								
										
																							
										
											
										
																							
										
																								| ELABORACIÓ DE TREBALLS | 
										
																								
										
																									34
										
																									
										
																								 | 
										
																								1,36 | 
										
																								
										
																									
										
											
										
																									4, 7, 8, 10, 13, 22
										
																								 | 
										
																							
										
											
										
																							
										
																						
										
																							
										
											
										
																							
										
																								| ESTUDI PERSONAL | 
										
																								
										
																									70
										
																									
										
																								 | 
										
																								2,8 | 
										
																								
										
																									
										
											
										
																									4, 5, 7, 8, 10, 11, 20
										
																								 | 
										
																							
										
											
										
																							
										
																						
										
																					
										
																				
										
																			
										
																			
										
																		
										
																		
										
																		
										
																		
										
																		La docència es basa en classes teòriques, pràctiques de laboratori i pràctiques clíniques assistencials.
										
											Cal tenir present que la metodologia i l'avaluació segons intruccions, poden patir canvis en funció de la situació sanitària.
										
											
										
																		
										
																			Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
										
																		
										
																	 
										
																	
										
																	
										
																		Avaluació
										
																					
										
																		Activitats d'avaluació continuada
										
											
										
																		
										
																			
										
																				
										
																					
										
																						
										
																							| Títol | 
										
																							Pes | 
										
																							Hores | 
										
																							ECTS | 
										
																							Resultats d'aprenentatge | 
										
																						
										
																					
										
																					
										
																						
										
																							
										
																								| Assistència (participació en classes i pràctiques) | 
										
																								10% | 
										
																								
										
																									0
										
																									
										
																								 | 
										
																								0 | 
										
																								
										
																									
										
											
										
																									1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24
										
																								 | 
										
																							
										
																						
										
																							
										
																								| Lliurament de treballs escrits | 
										
																								40% | 
										
																								
										
																									0
										
																									
										
																								 | 
										
																								0 | 
										
																								
										
																									
										
											
										
																									4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 16, 20, 21, 22
										
																								 | 
										
																							
										
																						
										
																							
										
																								| Prova escrita.ítems d'elecció múltiple | 
										
																								50% | 
										
																								
										
																									1
										
																									
										
																								 | 
										
																								0,04 | 
										
																								
										
																									
										
											
										
																									4, 7, 8, 9, 10, 16, 20, 21
										
																								 | 
										
																							
										
																						
										
																					
										
																				
										
																			
										
																			
										
																		
										
																		
										
																		
										
																				
										
																		Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.
										
											La prova escrita  tindrà una durada d'una hora i serà un test de resposta multiple amb 40 preguntes (4 opcions per pregunta amb penalització resposta errònia -0,25). Nota mínima per aprovar 5 sobre 10. (50%)
										
											L'avaluació continuada es farà mitjançant la participació i avaluació de les pràctiques i els treballs indicats que poden ser individuals o en grups. Nota mínima per aprovar 5 sobre 10. (40%).
										
											Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d’informació. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
										
											Art 116.8. Quan es consideri que l’estudiant no ha pogut aportar prou evidències d’avaluació en l’acta es consignarà aquesta assignatura com a no avaluable.
										
											Pels estudiants que no superin l'assignatura es programarà una prova de recuperació segons calendari.
										
											Podrien haver modificacions en aquest sistema d'avaluació en funció de la situació d'alerta sanitaria.
										
																	 
										
																	
										
																	
										
																		Bibliografia
										
											
										
																		
										
											- Guillén Llera F, Pérez del Molino J, Petidier Torregrossa R. Síndromes y cuidados en el paciente geriátrico. 2ªed. Elsevier Masson, S.A. Barcelona, 2008.
 
										
											- Abizanda P, Rodriguez-Mañas L. Tratado de Medicina Geriátrica: Fundamentos de la Atención Sanitaria a los mayores. Eds. Elsevier España, S.L.U. Barcelona, 2015.
 
										
											- Rebelatto, Jose Rubens Da, Fisioterapia en geriatría. Interamericana. Mc Graw-Hill. Madrid 2005.
 
										
											- Montagut, F / Flotats G. Rehabilitación domiciliaria: principios e indicaciones y programas terapéuticos. Masson. Barcelona 2005.
 
										
											- Dotte, Paul. Método de movilización de los pacientes. Masson. Barcelona 2010
 
										
											- Geriatrics at your fingertips : 2024 / David B. Reuben,et al. American Geriatrics Society | 2018 | 26th Edition. Disponible a la biblioteca presencial J Laporte.
 
										
											- www.segg.es (Sociedad Española de Geriatría y Gerontología)
 
										
											- www.americangeriatrics.org (American Geriatrics Society)
 
										
											- www.fisioterapeutes.com
 
										
											
										
																	 
										
																	
										
																	
										
																		Programari
										
											
										
																		no cal programari especific
										
																	 
										
																	
										
																	
										
																		Grups i idiomes de l'assignatura
										
											
										
																		
										
																			La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
										
																		
										
											
										
																		
										
																			
										
																				
										
																					
										
																						| Nom | 
										
																						Grup | 
										
																						Idioma | 
										
																						Semestre | 
										
																						Torn | 
										
																					
										
																				
										
																				
										
																					
										
																						
										
																							| (PLAB) Pràctiques de laboratori | 
										
																							201 | 
										
																							Català | 
										
																							primer quadrimestre | 
										
																							tarda | 
										
																						
										
																					
										
																						
										
																							| (PLAB) Pràctiques de laboratori | 
										
																							202 | 
										
																							Català | 
										
																							primer quadrimestre | 
										
																							tarda | 
										
																						
										
																					
										
																						
										
																							| (PLAB) Pràctiques de laboratori | 
										
																							203 | 
										
																							Català | 
										
																							primer quadrimestre | 
										
																							tarda | 
										
																						
										
																					
										
																						
										
																							| (TE) Teoria | 
										
																							201 | 
										
																							Català/Espanyol | 
										
																							primer quadrimestre | 
										
																							tarda |