Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Valoració de la Funció Cardiorespiratòria i Diagnòstic de Fisioteràpia

Codi: 102972 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Fisioteràpia OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Stefania Thomais Spiliopoulou
Correu electrònic:
stefaniathomais.spiliopoulou@uab.cat

Equip docent

Ana Isabel Mayer Frutos
Bernat Planas Pascual
Gonzalo Ballesteros Reviriego
Alba Gomez Garrido

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Tenir coneixements d'anatomia i fisiologia del sistema cardiorespiratori, necessaris per poder interpretar la fisiopatologia de les malalties cardiorespiratòries i així poder plantejar-se un algoritme de valoració funcional per arribar al diagnòstic de fisioteràpia.

Tenir coneixements bàsics d'avaluació i tractament fisioterapèutic en aquestes malalties.

Coneixements d'anglès que permetin a l'alumne realitzar recerques bibliogràfiques i lectura crítica d'articles científics.


Objectius

En els darrers anys, s’ha produït una millora dels coneixements fisiopatològics de les malalties cardíaques i respiratòries i del pacient crític fet que ha comportat grans progressos mèdics, tant en el camp de les proves diagnòstiques ja siguin d’imatge, clíniques, funcionals i/o de laboratori com en el terapèutic. Gràcies això, ha augmentat la supervivència i el pronòstic d’aquestes malalties, fet que fa que hagi augmentat les necessitats de tractament rehabilitador en aquesta àrea i la millora de les mesures preventives per potenciar bons hàbits cardiosaludables i de millorar de la qualitat de vida.

Aquesta assignatura pretén aprofundir en els coneixements i les habilitats clíniques de la valoració funcional cardiorespiratòria tant en l'àmbit de l'anamnesi, la semiologia, l'exploració física i proves complementàries que permetin poder arribar a fer un correcte diagnòstic fisioterapèutic en les diferents patologies cardiorespiratòries i del pacient crític i així poder-les abordar terapèuticament de la manera més idònia.


Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Demostrar sensibilitat cap a temes mediambientals.
  • Dissenyar el pla d'intervenció de fisioteràpia d'acord amb els criteris d'adequació, validesa i eficiència.
  • Integrar, a través de l'experiència clínica, els valors ètics i professionals, els coneixements, les habilitats i les actituds pròpies de la fisioteràpia per resoldre casos clínics concrets en l'àmbit hospitalari, extrahospitalari, i de l'atenció primària i comunitària.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Raonar amb sentit crític.
  • Resoldre problemes.
  • Treballar en equip.
  • Valorar l'estat funcional del pacient considerant els aspectes físics, psicològics i socials.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió.
  2. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  3. Aplicar els coneixements i competències adquirits per resoldre casos clínics, en l'àmbit de les patologies del tòrax.
  4. Comunicar fent un ús no sexista del llenguatge.
  5. Demostrar sensibilitat cap a temes mediambientals.
  6. Descriure i aplicar els procediments avançats de valoració de fisioteràpia, amb l'objectiu de determinar el grau d'afectació del tòrax i la seva possible repercussió funcional.
  7. Descriure les circumstàncies que condicionen les prioritats d'actuació en el tractament fisioterapèutic de les patologies que afecten el tòrax.
  8. Enumerar els diferents tipus de material i aparells utilitzats en el tractament fisioterapèutic de les patologies que afecten el tòrax.
  9. Explicar el codi deontològic, explícit o implícit, de l'àmbit de coneixement propi.
  10. Identificar les principals desigualtats de sexe/gènere presents a la societat.
  11. Identificar situacions que necessiten un canvi o millora.
  12. Ponderar els riscos i les oportunitats de les propostes de millora tant pròpies com alienes.
  13. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
  14. Proposar noves maneres de mesurar l'èxit o el fracàs de la implementació de propostes o idees innovadores.
  15. Raonar amb sentit crític.
  16. Resoldre problemes.
  17. Treballar en equip.
  18. Valorar com els estereotips i els rols de gènere incideixen en l'exercici professional.
  19. Valorar les dificultats, els prejudicis i les discriminacions que poden incloure les accions o projectes, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.

Continguts

Contingut teòrico-pràctic:

1. Semiologia de l’aparell respiratori (anamnesi i exploració física) 


2. Valoració de proves funcionals respiratòries (espirometria simple, volums pulmonars, difusió pulmonar i prova broncodilatadora


3. Valoració de la gasometria, la saturació d’oxigen i capnografia  


4. Valoració de la força de la musculatura respiratòria i de la tos

 

5. Valoració funcional a l’esforç: proves de camp (test de sis minutis marxa, shuttle test, test de les escales) i proves de laboratori (prova d’esforç cardiopulmonar)

 

6. Proves d'imatge en patología pulmonar


7. Diagnòstic de fisioteràpia segons patologies: pacient obstructiu / pacient hipersecreció bronquial / Pacient neuromuscular i/o deformitats de caixa toràcica / Pacient quirúrgic 

 

8. Valoració de fisioteràpia del pacient crític: semiologia i com evaluar la disfunció muscular 

 

9. Valoració de la disnea i la fatiga

 

10. Valoració de la fragilitat, sarcopenia i malnutricó 

 

11. Valoració de la musculatura periférica 

 

12. Valoració qualitat de vida 

 

13. Valoració de l'activitat física  i l'exercici físic



14. Semiologia de l’aparell cardiovascular (anamnesi i exploració física) 



15. Valoració de paràmetres hemodinàmics i la seva relació amb l’exercici 



16. Valoració básica d'electrocardiograma i canvis elèctrics amb l'exercici

 

17. Valoració Prova d’esforç cardiològica i utilitat en rehabilitació cardíaca 


18. Altres proves diagnòstiques cardiològiques (ecocardiografia, HolterRM cardíaca, etc

 

19. Valoració de la funció aeròbica amb l'ergoespirometría en el pacient que ha de realitzar un programa d’entrenament

 

20. Diagnòstic de fisioteràpia segons patologies: Cardiopatia isquèmica / Insuficiència cardíaca /Patologies tributàries de cirurgia cardíaca 

 

21. Relació de l’alteració de la tos amb la fonació i la disfàgia. 

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
PRÀCTIQUES DE LABORATORI (PLAB) 8 0,32 3, 6, 7, 8, 15, 16
SEMINARIS DE CASOS CLÍNICS (SCC) 12 0,48 3, 6, 7, 8, 15, 16, 17
TEORIA (TE) 20 0,8 3, 6, 7, 8, 15, 16
Tipus: Autònomes      
ELABORACIÓ DE TREBALLS 30 1,2 3, 5, 7, 8, 15, 16, 17
ESTUDI PERSONAL 74 2,96 5, 8, 15, 16, 17

L'assignatura es distribueix en classes teòriques, seminaris de resolució de casos i pràctiques.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència i participació activa en classe i seminaris. 5% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19
Avaluació de tipus pràctic mitjançant avaluació objectiva estructurada. 30% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19
Avaluació escrita mitjançant proves objectives de selecció d'ítems d'elecció múltiple i preguntes d'assaig de preguntes àmples. 40% 2 0,08 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 11, 15, 16
Lliurament d'informes/treballs escrits i defensa oral. 25% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19

Descripció del sistema d'avaluació.

Examen teòric [NE] (40% de la nota final):

-Avaluació escrita mitjançant proves objectives de selecció d'ítems d'elecció múltiple: 30 preguntes amb 4 possibles respostes, només una serà correcte. Les respostes correctes valen 1 punt i cada resposta errònia resta 0.33 punts.

-Preguntes d'assaig de preguntes àmples: 2 temes/qüestions a desenvolupar.

S'haurà d'aprovar amb un 5. 



Examen pràctic [NP] (30% de la nota final):

-Avaluació de tipus pràctic mitjançant avaluació objectiva estructurada: Es valorarà l'habilitat clínica en l'aplicació de les diferents eines de valoració funcional per poder solucionar la situació plantejada i poder arribar a un correcte diagnòstic fisioterapèutic. 


Treball escrit i exposició oral. [NT](25% de la nota) 

Lliurament d'informes/treballs escrits i defensa oral.

Participació en les classes/fòrums [PR] (5% de la nota final)

Assistència i participació activa en classe i seminaris.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

S'ha d'aprovar totes les proves avaluables per poder superar l'assignatura.

([NE] · 0,4) + ([NP] · 0,3) + ([NT] · 0,25) + ([PR] · 0,05) = NOTA FINAL

En cas de suspendre només una de les parts de l'assignatura l'alumne podrà optar a una prova recuperació

Quan l’estudiant no pugui aportar prou evidències d’avaluació en l’acta es consignarà aquesta assignatura com a no avaluable.

L'assistència als SCC i a les PLAB ha de ser d'un mínim del 85%. 

Els alumnes d'ERASMUS que vinguin a la UAB seran avaluats seguint els mateixos criteris que la resta d'almunes. 

En cas de suspès s'haurà de fer un examen de recuperació

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Bibliografia

1. Terry Des Jardins, George G Burton. Clinical manifestations and assessment of respiratory disease. Mosby. 2011

2. Colegio Americano de Medicina del Deporte. Manual ACSM para la valoración y prescripción del ejercicio. 3ed. Ed Paidotribo. 2014 

3. Douglas G, Nico F, Robertson C. Mcleod Exploración clínica. Elseiver. 2014

4. Cabrera F, Gómez-Doblas J. Electrocardiografia: interpretación práctica del ECG. Panamericana.2015

5. Dubin D. Interpretación ECG. Masson. 207

6. Localzo J. Harrison: Neumologia y cuidados intensivos. Mc Graw Hill. 2013

7. SENP. Manual de Neumologia pediátrica. Panamericana. 2010

8. Jimenez M. Cardiologia y neumologia. Diagnóstico y tratamiento médico. Marban. 2012

9. Cobos. Tratado de neumologia infantil. Ergon. 2008

10. Wassermann K. Principles of exercise testing and interpretation. Lippincot. 2011

11. Antman E, Sabatine M. Tratamiento de la patologia cardiovascular. Elseiver 2014

12. Pleguezuelos E. Principios en Rehabilitación cardíaca. Panamericana. 2010

13. Maroto. Rehabilitación cardiovascular. Panamericana. 2010

14. AACPVR. Guidelines for cardiac rehabilitation and secondary prevention programs. 2013

15. AACPVR. Guideline for guidelines por pulmonary rehabilitation programs. 2011

16. Hodgkin, Celli. Pulmonary rehabilitation. Guidelines to success. Mosby. 2009

17.  West. Fisiologia respiratoria. Panamericana. 2005

18. Postiaux G. Fisioterapia respiratoria en el niño. Madrid: McGraw-Hill; 2000. 

19. Kapandji. Fisiología articular. Tomo 3: Tronco y raquis (6º edición). Madrid: Panamericana; 2007.

20. Netter, Sistema Respiratorio. Barcelona: Ed. Masson, 2000. Patiño Restrepo, JF. Gases sanguíneos, fisiología de la respiración e insuficiencia respiratoria aguda.Panamericana; 2005.

21. Postiaux G. Kinésithérapie respiratoire et auscultation pulmonaire. Bruselas: Editions Universitaires, 1990 

22. Pleguezuelos E, Miranda G, Gómez L, Capellas L. Monografia SORECAR. Rehabilitación integral en el paciente con enfermedad pulmonar obstructiva crónica. Panamerica. 2006. 

23. Guyton, Hall. Tratado de Fisología Médica. 9th ed. Madrid: McGraw-Hill; 1996. 

24. SEPAR. MANUAL SEPAR DE PROCEDIMIENTOS. Procedimientos de evaluación función pulmonar (I). LUZAN, editor. Madrid; 2002. 

25. SEPAR. MANUAL SEPAR DE PROCEDIMIENTOS. Procedimientos de evalución función pulmonar (II). PERMANYER, editor. Barcelona; 2004. 

26. Webb. Imanología Torácica. Radiologia pulmonar y cardiovascular.Amolca. 2013

27. McConnell A. Respiratory Muscle Training. Theory and Practice. 1a Edició. Elsevier Health Sciences, 2013 

28. Benito S. Fundamentos de Ventilación Mecánica. 1. Edición. MARGE BOOKS, 2012

29. Abeytua M. Comprendiendo la ergometría con gases. 1 Edición. SPORT CARDIOLOGY. 2019


Programari

Microssoft: Teams, Power point, adobat Acrobat, word, wooclap


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PLAB) Pràctiques de laboratori 301 Català/Espanyol primer quadrimestre tarda
(SCC) Seminaris de casos clínics 301 Català/Espanyol primer quadrimestre tarda
(TE) Teoria 301 Català/Espanyol primer quadrimestre tarda