Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Reanimació Avançada

Codi: 102894 Crèdits: 3
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Medicina OT 6

Professor/a de contacte

Nom:
Myriam de Nadal Clanchet
Correu electrònic:
myriamde.nadal@uab.cat

Equip docent

Maria Pilar Paniagua Iglesias
Alicia Melero Mascaray
Barbara Méndez Prieto
Susana Gonzalez Suarez
(Extern) Lidia Mora Miquel
(Extern) Pilar Tormos Pérez

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Es recomana haver cursat l'assignatura optativa d'Anestesiologia (4t curs) on s'hauran après les bases de fisiopatologia, farmacologia i anestèsia per poder reconèixer i tractar les situacions de risc vital. Cal preservar la confidencialitat i el secret professional de les dades que pugui tenir accés per raó dels aprenentatges als serveis assistencials, així com mantenir una actitud d'ètica professional en totes les pràctiques.


Objectius

Al final del curs l’alumne ha de ser capaç de:

1.- Identificar i tractar a un pacient agut greu mitjançant l’aproximació ABCDE (via Aèria, Respiració, Circulació, Discapacitat, Exposició).

2.- Identificar i tractar a un pacient en aturada cardio respiratòria (ACR) amb desfibril·lació externa automàtica, material instrumental de la via aèria i accés vascular d’urgència, en espera de l’arribada d’assistència més especialitzada.

3.- Assegurar la permeabilitat de la via aèria superior: desobstrucció de cossos estranys, ventilació amb mascareta facial, col·locació de mascareta laríngia, intubació traqueal els sistemes de ventilació supra i infraglòtics d’emergència. Aplicació de diferents sistemes de ventilació assistida 


Competències

  • Comunicar-se de manera efectiva i clara, tant oral com escrita, amb els pacients, els familiars i acompanyants, per facilitar-los la presa de decisió, el consentiment informat i el compliment de les prescripcions.
  • Demostrar, en l'activitat professional, un punt de vista crític, creatiu i orientat a la recerca.
  • Demostrar que comprèn les manifestacions de la malaltia sobre l'estructura i funció del cos humà.
  • Ensenyar i comunicar a altres col·lectius professionals els coneixements i les tècniques apreses.
  • Escoltar amb atenció, obtenir i sintetitzar informació pertinent sobre els problemes que afligeixen al malalt i comprendre el contingut d'aquesta informació.
  • Formular hipòtesis i recollir i valorar de manera crítica la informació per a la resolució de problemes seguint el mètode científic.
  • Indicar la terapèutica més adequada dels processos aguts i crònics més prevalents, així com dels malalts en fase terminal.
  • Mantenir i actualitzar la seva competència professional, prestant una importància especial a l'aprenentatge autònom de nous coneixements i tècniques i a la motivació per la qualitat.
  • Mantenir i utilitzar els registres amb informació del pacient per a la posterior anàlisi, preservant la confidencialitat de les dades.
  • Plantejar i proposar les mesures preventives adequades a cada situació clínica.
  • Reconèixer i actuar en les situacions que posen la vida en perill immediat i aquelles altres que requereixen atenció immediata.
  • Redactar històries clíniques, informes mèdics i altres registres mèdics de forma entenedora a tercers.
  • Tenir capacitat de treballar en un context internacional.

Resultats d'aprenentatge

  1. Categoritzar les situacions d'emergència d'acord amb els índexs de gravetat disponibles.
  2. Demostrar, en l'activitat professional, un punt de vista crític, creatiu i orientat a la recerca.
  3. Elegir, d'acord amb la informació disponible i les preferències del pacient, una opció terapèutica.
  4. Ensenyar i comunicar a altres col·lectius professionals els coneixements i les tècniques apreses.
  5. Enumerar els signes d'alarma pels quals el pacient requereix atenció immediata.
  6. Establir una bona relació com a primer pas important de tot acte mèdic, tant en situacions emergents com en les electives, i deixar constància escrita de la informació transmesa i de les voluntats del pacient.
  7. Estimar els riscos i beneficis de les diverses opcions terapèutiques.
  8. Formular hipòtesis i recollir i valorar de manera crítica la informació per a la resolució de problemes seguint el mètode científic.
  9. Identificar les bases legals per a la creació, el manteniment i l'explotació de les bases de dades que continguin informació mèdica.
  10. Identificar les situacions d'emergència i establir-hi un ordre de prioritats.
  11. Identificar totes les mesures de profilaxi per reduir al mínim els índexs de morbimortalitat.
  12. Mantenir i actualitzar la seva competència professional, prestant una importància especial a l'aprenentatge autònom de nous coneixements i tècniques i a la motivació per la qualitat.
  13. Oferir informació de les opcions terapèutiques de manera clara i entenedora al pacient i la seva família.
  14. Realitzar automàticament la valoració inicial i reconèixer les actuacions que requereixen atenció immediata.
  15. Reconèixer la fase terminal d'un pacient i evitar l'aferrissament terapèutic.
  16. Recopilar la informació i seleccionar els fets més rellevants que presenta el pacient, tant en situacions electives de consulta especialitzada com d'urgències.
  17. Tenir capacitat de treballar en un context internacional.
  18. Transmetre la informació de manera clara, precisa, sense elements que portin a la confusió o mala interpretació.

Continguts

Teoria:

  1. Prevenció i reconeixement de l’aturada cardiorespiratòria. Algoritme de suport vital avançat.
  2. Fàrmacs utilitzats durant l’aturada cardíaca.
  3. Monitorització cardíaca. Arítmies peri aturada i ritmes d'aturada
  4. Situacions especials
  5. Cures post-resuscitació 

Pràctiques d’habilitats clíniques avançades:

  1. Reanimació cardiopulmonar. Compressions toràciques de qualitat
  2. Arítmies. Desfibril·lació manual i desfibril·lació automàtica (DEA)
  3. Via aèria

Pràctiques de simulació clínica avançada

  1. Simulació integrada I
  2. Simulació integrada II

Pràctiques clíniques assistencials:

Rotació per les unitats de Reanimació


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
PRÀCTIQUES CLÍNIQUES ASSISTENCIALS (PCAh) 15 0,6 2, 3, 4, 7, 8, 11, 12, 13, 15, 16, 17
PRACTIQUES DE SIMULACIÓ CLÍNICA AVANÇADA 7 0,28 1, 2, 3, 5, 7, 8, 10, 12, 13, 14, 16, 17, 18
PRÀCTIQUES D'HABILITATS CLÍNIQUES AVANÇADES (PHCA) 3 0,12 1, 3, 5, 7, 10, 13, 14, 18
TEORIA (TE) 5 0,2 1, 3, 5, 6, 7, 9, 10, 13, 14, 15
Tipus: Autònomes      
ELABORACIÓ DE TREBALLS / ESTUDI PERSONAL / LECTURA D'ARTICLES / INFORMES D'INTERÈS 41,25 1,65 4, 8, 12

Segons criteri dels professorat responsable i els recursos disponibles a cada Unitat Docent, part dels continguts corresponents a les lliçons teòriques podran ser impartits i avaluats a les aules de simulació amb la metodologia corresponent.

Aquesta Guia descriu el marc, continguts, metodologia i normes generals de l'assignatura, d'acord amb el pla d'estudis vigent. L'organització final de l'assignatura pel que fa al nombre i mida de grups, distribució en el calendari i dates d'exàmens, criteris específics d'avaluació i revisió d'exàmens, es concretaran a cada una de les Unitats Docents Hospitalàries (UDH), que ho explicitaran a través de les seves pàgines web i el primer dia de classe de cada assignatura, a través del professors responsables de l'assignatura a les UDH.

 Pel present curs, els professors designats pels Departaments com a responsables de l'assignatura a nivell de Facultat i de les UDH son:

Responsables UDHSP

Responsables UDHVH

Responsables UDGTiP

Responsables UDHPT

Pilar Paniagua PPaniagua@santpau.cat

Miriam de Nadal miriam.denadal@vallhebron.cat

Alicia Melero Mascaray     amelero.germanstrias@gencat.net

Bárbara Méndez Prieto Bmendez@tauli.cat


Excepcionalment i segons criteri del professorat responsable, els recursos disponibles i la situació sanitària de cada moment a les diferents Unitats Docents, part dels continguts corresponents a les lliçons teòriques, pràctiques i seminaris podran ser impartits de forma presencial o virtual.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Asistencia a les pràctiques d'habilitats tècniques i simulació 50% 2,75 0,11 1, 2, 3, 6, 7, 8, 9, 11, 13, 14, 15, 16, 18
Assistència i participació activa a les classes teòriques 10% 1 0,04 1, 7, 10, 11, 15
Avaluació de l'aprenentage assolit i la participació a les pràctiques de simulació 40% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 17

El sistema d´avaluació es basarà en l´assistència a les classes teòriques (10%), en l'assistència a les pràctiques d'habilitats i de simulació (50%) i en l'avaluació del alumnat durant les sessions de simulació i d'aprenentatge de les habilitats tècniques (40%).

Donat que l’assignatura és fonamentalment pràctica, es considerará “NO AVALUABLE” SI L'ASISTENCIA ES MENOR DEL 60% DE LES SESSIONS DE SIMULACIO I HABILITATS. Queda exclosa qualsevol proba de recuperació. 

Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única. Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos o les traduccions. L'alumne haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.


Bibliografia

-       European Resuscitation Council Guidelines for Resuscitation 2021: https://cprguidelines.eu/

-       Smith GB. In-hospital cardiac arrest: Is it time for an in-hospital chain of prevention?. Resuscitation 2010;81:1209-11

-       O’Driscoll BR, Howard LS, Davsison AG. BTS guideline for emergency oxygen use in adut patients. Thorax 2008;63 suppl6:vi1-68

-       Nolan JP, Soar J. Airway techniques and ventilation strategies. Curr Opin Crit Care 2008;14:279-86

-       Academy of Medical Royal Colleges. A code of practice for the diagnosis and confirmation of death. https://www.aomrc.org.uk/reports-guidance/ukdec-reports-and-guidance/code-practice-diagnosis-confirmation-death/

 

Webs d’interès:

-       www.erc.edu

-       www.ccr.cat

-       www.cercp.es

-       www.ilcor.org

-       www.escardio.org

-       www.euroanesthesia.org

-       www.esicm.org

-       www.eusem.org


Programari

No cal programari específic


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura