Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Ciència dels Aliments

Codi: 102611 Crèdits: 3
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Veterinària OB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Arturo Blazquez Soro
Correu electrònic:
arturo.soro@uab.cat

Equip docent

Victoria Francisca Ferragut Perez
Montserrat Mor-Mur Francesch
Idoia Codina Torrella

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha prerequisits oficials, però és recomanable que l’estudiant hagi superat les assignatures de Microbiologia i Bioquímica del primer curs del Grau.


Objectius

La matèria Ciència i Tecnologia dels Aliments, que s’imparteix en el 2n curs del Grau, aporta una part de les competències específiques que s'han d'adquirir segons l’Ordre ECI/333/2008 de 13 de febrer per la qual s’estableixen els requisits per la verificació dels títols universitaris oficials que habiliten per l’exercici de la professió veterinària. Segons aquesta normativa, una de les competències de dia 1 que les persones graduades en Veterinària han d’haver adquirit és el control de la higiene, la inspecció i la tecnologia de la producció i elaboració d’aliments de consum humà des de la producció primària fins el consum.

Aquesta matèria està formada per dues assignatures. En el primer semestre s’estudia la Ciència dels Aliments, en la que l’alumnat adquireix els coneixements, teòrics i pràctics, sobre les característiques, composició i alteració dels aliments de consum humà. En el segon semestre s’estudia la Tecnologia dels Aliments, en la que s’adquireixen els fonaments i principis de les tecnologies que s’usen per l’obtenció d’aliments sans i segurs.

Objectius formatius

l finalitzar l’assignatura de Ciència dels Aliments, l'estudiantat serà capaç de:

- Reconèixer els components i ingredients dels aliments, i les seves funcions i propietats

- Reconèixer els additius i les seves funcions principals

- Analitzar components i les seves propietats en aliments específics

- Identificar indicadors de qualitat d’aliments específics

- Relacionar components, propietats i indicadors de qualitat

- Identificar els mecanismes de deterioració dels aliments

- Avaluar la possibilitat i la probabilitat de deterioració d’un aliment per una causa concreta


Competències

  • Analitzar, sintetitzar, resoldre problemes i prendre decisions.
  • Buscar i gestionar la informació relacionada amb l'activitat professional
  • Demostrar que coneix i comprèn els principis de la ciència i tecnologia dels aliments, del control de qualitat dels aliments elaborats i de la seguretat alimentària.
  • Treballar amb eficàcia en equips uni o multidisciplinaris.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar, sintetitzar, resoldre problemes i prendre decisions.
  2. Buscar i gestionar la informació relacionada amb l'activitat professional
  3. Identificar els aliments i relacionar-ne les funcions, característiques, interaccions i evolució.
  4. Treballar amb eficàcia en equips uni o multidisciplinaris.

Continguts

Els següents continguts es distribueixen en activitats de teoria, pràctiques, seminaris i treballs d'autoaprenentatge.

Teoria: 11 h.

Tema 1. L'aigua dels aliments. Estructura i propietats. Estat de l'aigua als aliments. Activitat d'aigua. Isotermes de sorció.

Tema 2. Modificacions biòtiques. Portal RASFF. Bacteris. Virus. Paràsits. Enzims i toxines produïts pel metabolisme microbià. Factors que afecten al creixement i la supervivència dels microorganismes en els aliments. La teoria dels obstacles.

Tema 3. Components i ingredients dels aliments: funcions i propietats. Aliment: definició. Components nutritius i no nutritius. Additius i coadjuvants tecnològics. Propietats funcionals. Additius funcionals.

Tema 4. Modificacions abiòtiques: reaccions químiques i enzimàtiques. Reaccions d'enfosquiment no enzimàtic. Reaccions oxidatives. Antioxidants. Reaccions dels pigments. Degradació de components nitrogenats proteics i no proteics. Lipòlisi. Oxidació enzimàtica dels lípids. Degradació enzimàtica d'hidrats de carboni. Reaccions d'enfosquiment enzimàtic.

Seminaris: 4 h

Aliments fermentats.

Presentació del treball d'autoaprenentatge.

Pràctiques: 11 h

Laboratori:

  • Reologia dels aliments.
  • Enfosquiment enzimàtic i escaldament.
  • Glaceig i oxidació dels productes de la pesca.
  • Estabilitat dels aliments.

Planta pilot (Servei Planta Tecnologia dels Aliments -SPTA-):

  • Coneixement general de la planta pilot.
  • Elaboració d'un aliment liquat.

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals 11 0,44 3
Pràctiques de laboratori 8 0,32 1, 3, 4
Pràctiques de planta pilot 3 0,12 1, 3, 4
Seminaris 4 0,16 1, 2, 3, 4
Tipus: Supervisades      
Tutoria programada 1 0,04 1, 3
Tipus: Autònomes      
Estudi autònom i consulta de bibliografia 28,25 1,13 1, 2, 3
Preparació del treball en grup i tests en línia 18 0,72 1, 2, 3, 4

La metodologia utilitzada en aquesta assignatura combina les següents activitats presencials i no presencials:

  • Classes de teoria en les quals es presenten els conceptes bàsics de la matèria.
  • Seminari de treball a l’aula.
  • Pràctiques de laboratori: completen i reforcen els coneixements presentats a les classes de teoria i permeten l'adquisició d'habilitats de treball al laboratori i la comprensió experimental de conceptes. L'estudiantat tindrà disponible un guió de les pràctiques i n'haurà de fer una lectura prèvia abans de cada pràctica. Durant la pràctica, haurà de recollir els resultats que s'obtinguin per respondre el test d'avaluació que es farà al final de la pràctica. Si no s'ha assistit a una pràctica, el valor del test d’aquella pràctica per calcular la nota global serà 0. Caldrà haver superat el test de Seguretat Bàsica als Laboratoris abans de l'inici de les pràctiques.
  • Pràctiques de planta pilot: completen i reforcen els coneixements presentats a les classes de teoria i permeten l'adquisició d'habilitats de treball en planta pilot. L'estudiantat ha de fer una lectura prèvia del guió de cada pràctica. Abans de la primera sessió, caldrà haver superat el Test de Seguretat a la Planta de Tecnologia dels Aliments, seguint les instruccions de l'aula Moodle de l'assignatura.
  • Treball d’autoaprenentatge en grup de 4 persones, per a la preparació i presentació d'un cas proposat per les professores. Aquest treball implica la cerca i tria d'informació en diverses fonts, la resposta a les qüestions plantejades, i la seva presentació i discussió davant de les professores i altres grups de classe, durant el segon i l’últim seminari programat a l’assignatura.

El material docent utilitzat en l'assignatura estarà disponible al Campus Virtual.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen 50 1 0,04 1, 3
Presentació i discussió del treball d'autoaprenentatge 30 0,25 0,01 1, 2, 3, 4
Tests de pràctiques i seminari 20 0,5 0,02 1, 2, 3

Avaluació continuada

L'avaluació es realitzarà de manera continuada durant les diferents activitats formatives que s'han programat. La puntuació màxima que es podrà obtenir és de 10. L'assignatura s'aprovarà amb una puntuació mínima de 5. La nota es calcularà de la manera següent:

- Examen: 50% de pes en la nota global. En finalitzar totes les activitats formatives i en la data especificada en la programació general, l'estudiant realitzarà una prova escrita sobre tots els continguts i activitats de l'assignatura. Per aprovar l’assignatura cal obtenir una nota mínima de 5 punts sobre 10 en aquest examen.

- Pràctiques al laboratori: 20% de pes en la nota global. L'avaluació es farà mitjançant un test al final de cada pràctica de laboratori. Si no s'ha assistit a una pràctica, el valor del test d’aquella pràctica per calcular la nota global serà 0.

- Autoaprenentatge -Treball en grup: 30% de pes en la nota global. L'estudiant haurà de realitzar un treball d'autoaprenentatge en grups de 4 persones del seu mateix grup de pràctiques. El treball s'exposarà en presentació pública, en la que també hi exposaran altres grups, durant l'últim seminari de l'assignatura, en l’horari que correspongui al grup de pràctiques.

Recuperació

Per a participar en la recuperació, l’estudiant ha d’haver estat prèviament avaluada/t en un conjunt d’activitats que representin un mínim de dues terceres parts de la qualificació final de l’assignatura. La recuperació consistirà en un únic examen tipus test sobre tots els continguts i activitats de l'assignatura. Per aprovar l’assignatura cal obtenir una nota mínima de 5 punts sobre 10 en l’examen de recuperació.

Es considerarà que l’estudiant no és avaluable si ha participat en activitats d’avaluació que representen ≤ 15% de la nota final.

Avaluació única

La prova d’avaluació única i el lliurament de les activitats es farà coincidint amb la mateixa data fixada en calendari per a l’examen de l’avaluació continuada. La puntuació màxima que es podrà obtenir és de 10. L'assignatura s'aprovarà amb una puntuació mínima de 5. La nota es calcularà de la manera següent:

- Examen: 50% de pes en la nota global. L'estudiant realitzarà una prova escrita sobre tots els continguts i activitats de l'assignatura. Per aprovar l’assignatura cal obtenir una nota mínima de 5 punts sobre 10 en aquest examen.

- Pràctiques al laboratori: 20% de pes en la nota global. L'avaluació es farà mitjançant un test presencial en la data d’avaluació única. Si no s'ha assistit a una pràctica, el valor del test d’aquella pràctica per calcular la nota global serà 0.

- Autoaprenentatge -Treball en grup: 30% depes en la nota global. El treball es farà en grup si hi ha altres estudiants acollits a l’avaluació única. En cas contrari, es farà individualment. El lliurament es farà en la data d’avaluació única.

S'aplicarà el mateix sistema de recuperació, el mateix criteri de no avaluable i el mateix procediment de revisió de les qualificacions que per a l'avaluació continuada.

Es considerarà que l’estudiant no és avaluable si ha participat en activitats d’avaluació que representen ≤ 15% de la nota final.


Bibliografia

Bibliografia de curs: https://bibcercador.uab.cat/discovery/search?query=any,contains,ciencia%20dels%20aliments&tab=CourseReserves&search_scope=CourseReserves&vid=34CSUC_UAB:VU1&facet=crsid_name,include,102611%20:%20Ci%C3%A8ncia%20Dels%20Aliments&offset=0  

Altres llibres en línia accesibles desde la web de la biblioteca:

http://www.knovel.com/web/portal/browse/subject/60/filter/0/ D'aquesta web, en llistem alguns que us poden ser útils:

Chemical Deterioration and Physical Instability of Food and Beverages

Chilled Foods

Encyclopedia of Food Microbiology

Essentials of Food Sanitation

Food Additives Data Book

Food Spoilage Microorganisms

Oxidation in Foods and Beverages and Antioxidant Applications,Volume 1 - UnderstandingMechanisms ofOxidation and Antioxidant Activity

Oxidation in Foods and Beverages and Antioxidant Applications, Volume 2 - Management in Different Industry Sectors

Principles of Food Chemistry

Stability and Shelf-Life of Food


Programari

No cal cap tipus de programari especial.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 2 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 3 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 1 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 2 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 3 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 4 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 5 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 6 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 1 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 2 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 3 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 4 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 5 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 6 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Espanyol primer quadrimestre tarda
(TE) Teoria 2 Espanyol primer quadrimestre tarda