Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Psicologia | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits.
Intervenció en Psicologia de la Salut és una assignatura optativa del Bloc A de la "Menció d'intervenció psicològica en qualitat de vida". S'imparteix 2n semestre de 4a curs per professores del Departament de Psicologia Clínica i de Salut especialistes en salut pública. L'assignatura aporta eines metodològiques i habilitats tècniques aplicades per a la prevenció i la promoció de la salut, des de perspectives de la psicologia positiva, models salutogènics i de determinants socials de la salut. A més desenvolupa àmpliament la prevenció en conductes addictives. Inclou tres blocs temàtics:
a) Bases conceptuals i metodològiques, amb èmfasis en el desenvolupament de les fortaleses humanes des de la psicologia positiva, l'aprofundiment en el concepte de benestar en contraposició a qualitat de vida, les estratègies de prevenció i promoció de la salut més rellevants i el disseny i avaluació de programa com a metodologia bàsica per a fer intervencions comunitàries en prevenció i promoció de la salut.
b) Habilitats per a la vida que contribueixen al desenvolupament de competències molt útils per a mantenir la salut i el benestar i que solen formar part dels programes de prevenció i promoció de la salut com: la intel·ligència emocional, l'autoestima, el Mindfulness.
c) Aplicacions preventives en les conductes addictives i altres problemes de salut, amb èmfasi en addiccions a substàncies i comportamentals i programes innovadors de prescripció social per a diversos problemes de salut.
En finalitzar l’assignatura, l'estudiant serà capaç de:
BASES CONCEPTUALS i METODOLÒGIQUES
Tema 1. Psicologia positiva, qualitat de vida i benestar psicològic.
Tema 2. Pespectiva interseccional en promoció de la salut.
Tema 3. Disseny i planificació de programes de salut.
Tema 4. Avaluació de programes de salut
HABILITATS PER A LA VIDA
Tema 5: Consciència plena (Mindfulness)
Tema 6. Intel·ligència emocional
Tema 7. Entrevista motivacional
Tema 8: Autoestima
APLICACIONS
Tema 9. Programes de prevenció en adiccions a substàncies
Tema 10. Programees de prescripció social.
Tema 11. Estratègies d'intervenció emocional en diabetis.
SEMINARIS:
- Disseny d'un programa per a millorar la salut I i II.
- Taller de mindfulness i benestar emocional
- Taller d'intel·ligència emocional
- Taller d'introducció a l'entrevista motivacional I i II
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classe magistral | 24 | 0,96 | 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 19, 20 |
Seminaris d'anàlisis i debat | 12 | 0,48 | 1, 2, 3, 4, 8, 9, 13, 14, 16, 20, 21, 22, 23 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 12 | 0,48 | 3, 21 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 48 | 1,92 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 19, 20, 23 |
Lectura de textos | 22 | 0,88 | 6, 7, 10, 11, 23 |
Realització treballs | 24 | 0,96 | 1, 3, 8, 10, 11, 13, 14, 16, 22, 23 |
La metodologia de treball combinarà tècniques didàctiques tradicionals amb metodologies més actives:
Dirigides:
Supervisades:
Autònomes:
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Ev1a | 25% | 1,5 | 0,06 | 4, 5, 6, 7, 9, 11, 12, 13, 16, 19, 20, 23 |
Ev1b | 25% | 1,5 | 0,06 | 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 16, 19, 20, 23 |
Ev2 | 20% | 1 | 0,04 | 1, 2, 7, 9, 12, 20, 21, 22, 23 |
Ev3a | 10% | 2 | 0,08 | 2, 6, 8, 11, 12, 13, 14, 16, 17, 18, 21, 22, 23 |
Ev3b | 20% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 12, 13, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 23 |
A més d'aquestes indicacions pots consultar les pautes d'avaluació de la Facultat.
AVALUACIÓ CONTÍNUA. Les evidències d’aprenentatge
Evidència |
Descripció |
Autoria |
Pes (%) |
Format |
Via de presentació |
Temporització |
Ev1a |
Prova tipus test |
individual |
25% |
escrit |
presencial |
Setmana 8 |
Ev1b |
Prova tipus test |
individual |
25% |
escrit |
presencial |
Setmana 19 |
Ev2 |
Defensa oral d'un article |
Individual o grup de 2 |
20% |
oral iescrit |
Presencial/ Moodle |
Triar tema i setmana |
Ev3a |
Exposició-Pòster del programa |
grup de 3 |
10% |
Oral i escrit |
Presencial/ Moodle |
Setmanes 15 o 16 |
Ev3b |
Informe del programa |
grup de 3 |
20% |
escrit |
Presencial/ Moodle |
Setmanes 16 |
NOTAFINAL és la suma ponderada de totes les evidències: [(Ev1a*0,25)+ (Ev1b*0,25)+(Ev2*0,2)+ (Ev3a*0,1)+(Ev3b*0,2)]
Definició d’assignatura superada en l’avaluació continuada: implica la presentació mínima de 3 evidencies, sent obligatòria la presentació de la Ev1a i Ev1b, i nota final igual o superior a 5 sobre 10. En cas de no assolir aquests requisits, la nota màxima a consignar a l’expedient acadèmic serà de 4.5 punts. No es poden establir sistemes per millorar la qualificació final a l'avaluació continua.
Descripció del sistema de recuperació final: Podrà optar l'estudiant que no hagi assolit els criteris establerts per superar l’assignatura i hagin presentat evidències amb un pes d'almenys 2/3 del total
Definició estudiantat no-avaluable: lliurament evidències amb un pes inferior al 40%
No es preveuen proves de síntesis per a persones amb 2a matrícula o posteriors.
RETORN DE EVIDÈNCIES
Tipus de retorn |
EV i Tipus |
Setmana |
Eina digital |
Ev1a: prova tipo test |
Setmana 7 |
Eina digital |
Ev1b: prova tipo test |
Setmana 19 |
Rubrica |
Ev2: Defensa oral |
Setmanalment |
Rubrica |
Ev3a: Presentació oral programa |
Setmana 14 i 15 |
Rubrica |
Ev3b: Informe programa |
Setmana 19 |
Traducció d’exàmens: EL LLIURAMENT DE LA TRADUCCIÓ DE LES PROVES D’AVALUACIÓ PRESENCIALS ES REALITZARÀ SI ES COMPLEIXEN ELS REQUERIMENTS ESTABLERTS EN L’ARTICLE 263 I ES REALITZA LA SEVA SOL·LICITUD LA SETMANA 4 TELEMÀTICAMENT (E-FORMULARI) (més informació al web de la Facultat).
ÚS PROHHIBIT IA: “En aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
AVALUACIÓ ÚNICA. Les evidències d’aprenentatge
Evidència |
Descripció |
Pes (%) |
Format |
Hores (acte presencial) |
Temporització |
Ev-a |
Prova tipus test |
40% |
escrit |
2 hores |
Setmana 19 |
Ev-b |
Prova de pregunta oberta |
30% |
escrit |
1 hora |
Setmana 19 |
Ev-c |
Defensa oral d'un Programa |
30% |
oral i escrit |
30 minuts |
Setmana 19 |
L’AVALUACIÓ UNICA ES SOL·LICITA TELEMÀTICAMENT (E-FORMULARI) EN EL PERÍODE ESPECIFIC (més informació al web de la Facultat)
Arcaya, L.A. y Subramanian, V.S. (2015). Desigualdades en salud: definiciones, conceptos y teorías. Revista Panamericana de Salud Publica 38(4), 261-271.
Anguera, M.T.,Chacón, S. y Blanco, A (2008). Evaluación de programas sociales y sanitarios. Madrid: Síntesis.
Borrell C, Díez E, Morrison J, Camprubí L. (2012). Las desigualdades en salud a nivel urbano y las medidas efectivas para reducirlas. Barcelona: Proyectos Medea e IneqCities.
Bizquerra, R. (coord.) (2012).Cómo educar las emociones? La inteligencia emocional en la infancia y adolescencia. Cuadernos Faro, Observatorio de la salud de la infancia y adolescencia. Hospital de Sant Joan de Deu.
Echeburúa, E., labrador, F.J. y Becoña, E. (2009). Adicción a las nuevas tecnologías en adolescentes y jóvenes. Madrid: Pirámide.
Forshaw, M. & Sheffield D. (2013). Health Psychology in Action. Oxford: Wiley-Blackwell.
Marks, D.F., Murray, M., Evans, B. y Vida Estacio, E. (2018) Health Psychology. Theory, Research and Practice. London: Sage. (5ª edition).
Miller, W. R., & Rollnick, S. (2009). Ten things that motivational interviewing is not. Behavioural and cognitive psychotherapy, 37(2), 129–140. https://doi.org/10.1017/S1352465809005128
Morgado, I.(2010). Emociones e inteligencia social. Barcelona: Ariel.
Monográfico (2018). The Journal of Positive Psychology. Dedicated to furthering research and promoting good practice.
Simón, V. (2015). Mindfulness: una perspectiva psicobiológica An. R. Acad. Med. Comunitat Valenciana, 16. Disponible on-line. https://www.uv.es/ramcv/2015/6_01_052_Vicente_Simon_txt.pdf
Vazquez,C. y Hervás, G. (Coords.) (2009). La ciencia del bienestar. Fundamentos de psicología positiva. Madrid: Alianza Editorial
No és necessari
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(SEM) Seminaris | 111 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 112 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 113 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |