Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.
Avaluació Psicològica
Codi: 102574
Crèdits: 6
2025/2026
Titulació |
Tipus |
Curs |
Psicologia |
OB |
2 |
Equip docent
- Nuria de la Osa Chaparro
- Estrella Ferreira Garcia
- Manel Monsonet Bardaji
- Beatriz Olaya Guzman
Idiomes dels grups
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Prerequisits
No hi ha requisits oficials, convé però, conèixer be les diferents aproximacions a l’explicació de la conducta normal i anormal i les seves bases biològiques i socials. Es recomana per tant, cursar simultàniament les assignatures del mateix semestre i haver cursat les programades als semestres i curs anteriors.
Objectius
Qualsevol activitat professional que duen a terme els/les professionals de la psicologia implica un procés d’avaluació que li permeti donar resposta a la demanda que li arriba. Aquetes demandes poden ser diverses en funció de l’àmbit del qual provenen, el procés de recollida de informació, així com de la seva organització i interpretació. Tot i aixi, se segueixen sempre unes pautes comunes que denominem procés d’avaluació.
Ens proposem que en acabar l’assignatura l'alumnat pugui:
- Detectar, identificar i analitzar les demandes que els arribin.
- Conèixer les característiques de les tècniques d’avaluació psicològica, avantatges i inconvenients.
- Interpretar els resultats de les mateixes.
- Elaborar les informacions obtingudes i prendre decisions basades en els resultats i integrades en les teories refrendades per l’evidència científica.
- Elaborar informes de resultats.
- Avaluar la pròpia activitat avaluadora.
Competències
- Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
- Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
- Analitzar les demandes i les necessitats de persones, grups o organitzacions en diferents contextos.
- Aplicar de manera crítica, reflexiva i creativa els coneixements, habilitats i valors adquirits.
- Criticar els efectes de la pròpia pràctica sobre les persones, tenint en compte la complexitat de la diversitat humana.
- Difondre el coneixement derivat dels resultats de la recerca i dels productes i serveis generats, tenint en compte les repercussions socials i personals que pot tenir.
- Formular hipòtesis sobre les demandes i les necessitats de les persones destinatàries.
- Identificar i reconèixer els diferents mètodes d'avaluació i diagnòstic en els diversos àmbits aplicats de la psicologia.
- Obtenir i organitzar informació rellevant per al servei sol·licitat.
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
- Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
- Valorar, contrastar i prendre decisions sobre l'elecció dels mètodes i dels instruments de mesura adequats en cada situació o context d'avaluació.
Resultats d'aprenentatge
- Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió.
- Aplicar de manera crítica, reflexiva i creativa els coneixements, habilitats i valors adquirits.
- Aplicar habilitats de comunicació.
- Aplicar tècniques d'avaluació.
- Comunicar de manera inclusiva, evitant un ús sexista o discriminatori del llenguatge.
- Criticar els efectes de la pròpia pràctica sobre les persones, tenint en compte la complexitat de la diversitat humana.
- Diferenciar els diversos mètodes i instruments i la utilitat que tenen.
- Distingir els criteris de qualitat dels instruments segons els contextos.
- Distingir els diferents àmbits de l'avaluació psicològica.
- Explicar el codi deontològic, explícit o implícit, de l'àmbit de coneixement propi.
- Expressar com obtenir informació actualitzada dels instruments.
- Formular i descriure els problemes de les persones avaluades psicològicament d'acord als resultats del procés d'avaluació.
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
- Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
- Reconèixer les etapes del procés d'avaluació.
- Reconèixer les etapes del procés d'intervenció.
- Redactar informes psicològics en els diferents àmbits aplicats de la disciplina i adequats a cada demanda.
- Transmetre informació valorant les repercussions que aquesta pugui tenir sobre el destinatari i el seu entorn, i respectant els drets del receptor (o receptors) com ara el consentiment informat, la confidencialitat, la veracitat, la no-maleficència, etc.
- Utilitzar el lèxic propi de la matèria.
- Utilitzar estratègies que permeten transmetre informació psicològica partint de les característiques concretes de cada situació, la persona destinatària i els procediments de comunicació més viables.
- Valorar com els estereotips i els rols de gènere incideixen en l'exercici professional.
- Valorar les limitacions i avantatges dels diferents procediments d'avaluació psicològica en els seus àmbits d'aplicació.
Continguts
FONAMENTS TEÒRICS:
- Models d’avaluació de la conducta
- Procés d’Avaluació Psicològica
- Aspectes ètics i científics en l’Avaluació Psicològica
- Informe d’Avaluació psicològica
TÈCNIQUES D’AVALUACIÓ:
- L’entrevista
- L'observació
- Inventaris, qüestionaris i escales
- Proves objectives
- Proves projectives
- Tests psicomètrics
ÀMBITS D’APLICACIÓ:
- El procés d'avaluació en diferents àmbits: orientació professional, clínica, recursos humans
Seminaris (SEM) CAS CLÍNIC:
- Demanda i delimitació del problema
- Anàlisis del problema i generació d'hipòtesis
- Planificació i obtenció de la informació
- Correcció de proves I
- Correcció de proves II
- Contrastació d'hipòtesis i integració de resultats
- Informe
- Devolució
Activitats formatives i Metodologia
Títol |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus: Dirigides |
|
|
|
Classes magistrals/conferències |
28,5
|
1,14 |
7, 8, 9, 11, 13, 14, 15, 16, 19, 22
|
Classes pràctiques basades en seminaris i solució de problemes |
16
|
0,64 |
2, 3, 4, 6, 12, 13, 14, 15, 19
|
Tipus: Supervisades |
|
|
|
Tutorització de treballs i informes |
10
|
0,4 |
|
Tipus: Autònomes |
|
|
|
Lectura de bibliografia específica |
12
|
0,48 |
7, 9, 22
|
Treball de preparació de classes i d'estudi |
70
|
2,8 |
2, 7, 8, 15, 22
|
Treball preparació Informe psicològic |
10
|
0,4 |
3, 4, 8, 11, 12, 13, 14, 19
|
Aquesta assignatura contempla activitats dirigides que són fonamentalment classes teòriques amb suport material al campus virtual i visionat de casos, i classes pràctiques basades en seminaris i solució de problemes.
L’activitat supervisada consisteix en la tutorització per a la realització de treballs i informes basats en les sessions pràctiques.
Per tal d’assolir els coneixements esperats l’alumnat haurà de fer treball autònom que consistirà en la lectures de textos proposats pel professoat, treball de preparació per a les classes i estudi del material presentat, exercicis d’anàlisis d’instruments i tècniques d’avaluació, i cerca de material adequat per a dur a terme les pràctiques.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Avaluació
Activitats d'avaluació continuada
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Evidència 1: Examen 1 (escrit, individual, presencial al 1er periode avaluatiu) |
35% |
1,75
|
0,07 |
1, 2, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 19, 21
|
Evidència 2: Activitats dels seminaris, informe i devolució oral del cas treballat als seminaris (escrit, oral, presencial, virtual, grupal ,setmanes 14-16) |
20% |
0
|
0 |
2, 3, 4, 5, 6, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 17, 18, 19, 20, 22
|
Evidència 3: Examen 2 (escrit, individual, presencial al 2on periode avaluatiu) |
45% |
1,75
|
0,07 |
2, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 22
|
A part del detalls facilitats a continuació, són d'aplicació les "Pautes d'avaluació de les titulacions de la Facultat de Psicologia 2025-26", disponibles a: https://www.uab.cat/doc/DOC_Pautes_Avaluacio_2025-2026
Avaluació continuada
Evidències que l'alumnat haurà de realitzar:
- Evidència 1: Examen obligatori amb un valor del 35% de la nota final de l'assignatura, que es realitzarà durant el primer període avaluatiu del segon semestre. Retorn a l’aula en la sessió posterior al examen i amb tutoria (QD2, setmanes 9-10).
- Evidència 2: Activitats vinculades als seminaris, amb un valor del 20% de la nota final de l’assignatura. Caldrà presentar les activitats realitzades als seminaris, un informe escrit del cas i la devolució oral. Aquesta evidencia serà grupal (4 o 5 alumnes) i el lliurament final es programarà en les setmanes 14-16 del segon semestre. Retorn amb rúbrica (QD2, setmana 18). IMPORTANT: Es requereix l’assistència als seminaris (SEM) si es vol optar a ser avaluat en aquesta evidencia.
- Evidència 3: Examen obligatori amb un valor del 45% de la nota final de l'assignatura, que es realitzarà durant el segon període avaluatiu del segon semestre. Retorn amb tutoria (QD2, setmana 20).
Qualificacions amb l'avaluació continuada:
- Cal obtenir una puntuació mínima de 5 en la nota final ponderada, essent condició necessària que la mitjana aritmètica entre l’Evidència 1 i l’Evidència 3 sigui igual o superior a 4.
- En cas de no assolir aquest criteri (mitjana aritmètica igual o superior a 4 en els dos exàmens , Evidències 1 i 3), la nota obtinguda en l'Evidència 2 no es computarà en el càlcul de la nota total.
- L'alumnat que hagi lliurat evidències d'aprenentatge amb un pes igual o superioral 40% no podrà constar com "no avaluable".
Prova de recuperació en cas de fer avaluació continuada:
- Es podrà realitzar una prova de recuperació en el cas de NO haver superat l'avaluació continuada, i sempre i quan s'hagi obtingut una nota final total entre 3,5 i menys de 5.
- Aquesta prova consistirà en un examen de tota la matèria. La qualificació obtinguda en aquest examen serà la nota final i és la que constarà en les actes, amb un valor màxim de 6,5.
- La recuperació es realitzarà en el període previst per a recuperacions, el dia i hora que determini la Facultat.
En relació al plagi:
- Segons l'Art 266, punt 10 Normativa UAB, en cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi,...) que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació.
- Tots els treballs entregats seran revisats mitjançant el programa antiplagi Urkund. Si es detecta un percentatge de plagi superior al 30% podria ser motiu per suspendre aquella evidència específica.
- En cas que es produeixin diverses irregularitats en les evidències d'aprenentatge, la qualificació final de l'assignatura serà 0.
- Es considerarà també plagi l'ús no referenciat d'eines d'intel·ligència artificial.
- Per tal d'evitar el plagi podeu consultar la guia següent: https://cv.uab.cat/ajuda/ca/2018/03/16/alumnat-citar-per-a-evitar-el-plagi/
Ús de la IA:
Per a aquesta assignatura, es permet l’ús de tecnologies d’Intel·ligència artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d’informació y la correcció de textos. L’estudiant haurà d’identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre con aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en les evidencies avaluables es considerarà falta d’honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l’activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
Traducció d’exàmens:
- El lliurament de la traducció de les proves d’avaluació presencials es realitzarà si es compleixen els requeriments establerts en l’article 263 i es realitza la seva sol·licitud la setmana 4 telemàticament (e-formulari) (més informació al web de la Facultat).
Avaluació única
La sol·licitud d'avaluació única suposa la renúncia a l'avaluació continuada, i implica el lliurament en una única data del nombre necessari d'evidències avaluadores per acreditar i garantir la consecució dels objectius i els resultats d'aprenentatge establerts en l'assignatura (Art 265, punt 2).
L'alumnat que s'aculli a l'opció d'avaluació única renuncia al dret de ser avaluat de forma continuada i s'avaluarà de tots els continguts de l'assignatura en un sol acte avaluatiu, que es realitzarà en el mateix dia i lloc que la prova del segon període avaluatiu de l'assignatura.
Evidències que l'alumnat haurà de realitzar:
Qualificacions amb l'avaluació única:
- Cal obtenir una puntuació mínima de 5 en la nota final ponderada, essent condició necessària que la mitjana aritmètica entre els dos exàmens escrits sigui igual o superior a 4.
- En cas de no assolir aquest criteri la nota obtinguda en l’informe i la devolució oral no escomputarà en el càlcul de la nota total.
Prova de recuperació en cas de fer avaluació única:
- Es podrà realitzar una prova de recuperació en el cas de NO haver superat l' avaluació única, sempre i quan les evidències realitzades tinguin un pes igual o major a 2/3 parts de la qualificació total s’hagi obtingut una nota final ponderada entre 3,5 i menys de 5.
- Aquesta prova consistirà en un examen de tota la matèria. La qualificació obtinguda és la que constarà en les actes, amb un valor màxim de 6,5.
- La recuperació es realitzarà en el període previst per a recuperacions, el dia i hora que determini la Facultat.
Sol·licitud de l’avaluació única:
- L’avaluació única es sol·licita telemàticament (e-formulari) en el període específic (més informació al web de la Facultat).
Traducció d’exàmens:
- El lliurament de la traducció de les proves d’avaluació presencials es realitzarà si es compleixen els requeriments establerts en l’article 263 i es realitza la seva sol·licitud la setmana 4 telemàticament (e-formulari) (més informació al web de la Facultat).
Prova de síntesi
- No es preveu que l’alumnat de 2ª o posterior matrícula s’avaluï mitjançant una única prova de síntesi no recuperable.
Bibliografia
BÀSICA
Fernández-Ballesteros, Rocío (Dir). (2011). Evaluación psicològica. Concepto, métodos y estudio de casos. Madrid: Pirámide. Aquest llibre es considera el manual de text.
Fernández-Ballesteros, Rocío; Márquez, María Oliva; Vizcarro, Carmen y Zamarrón, María Dolores (2011). Buenas prácticas y competencias en evaluación psicológica. Madrid: Pirámide
Forns, Maria (Coord.); Abad, Judit; Amador, Juan Antonio; Kirchner; Teresa i Roig, Francesca: Avaluació psicològica. Barcelona: UOC.
Moreno, Carmen (Ed.). (2005). Evaluación psicológica. Concepto, proceso y aplicación en las áreas del desarrollo y la inteligencia . Madrid: Sanz y Torres.
Moreno, Carmen i Ramírez, Isabel (Eds.) (2019). Evaluación psicológica. Proceso, técnicas y aplicaciones en áreas y contextos . Madrid: Sanz y Torres.
*A part d'aquests manuals més bàsics, es proposarà bibliografía complementaria específica al llarg del curs.
Grups i idiomes de l'assignatura
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom |
Grup |
Idioma |
Semestre |
Torn |
(SEM) Seminaris |
111 |
Català/Espanyol |
segon quadrimestre |
tarda |
(SEM) Seminaris |
112 |
Català/Espanyol |
segon quadrimestre |
tarda |
(SEM) Seminaris |
113 |
Català |
segon quadrimestre |
tarda |
(SEM) Seminaris |
114 |
Català |
segon quadrimestre |
tarda |
(SEM) Seminaris |
211 |
Català/Espanyol |
segon quadrimestre |
matí-mixt |
(SEM) Seminaris |
212 |
Català/Espanyol |
segon quadrimestre |
matí-mixt |
(SEM) Seminaris |
213 |
Català |
segon quadrimestre |
matí-mixt |
(SEM) Seminaris |
214 |
Català/Espanyol |
segon quadrimestre |
matí-mixt |
(SEM) Seminaris |
311 |
Català |
segon quadrimestre |
matí-mixt |
(SEM) Seminaris |
312 |
Català/Espanyol |
segon quadrimestre |
matí-mixt |
(SEM) Seminaris |
313 |
Català |
segon quadrimestre |
matí-mixt |
(SEM) Seminaris |
314 |
Català |
segon quadrimestre |
matí-mixt |
(SEM) Seminaris |
411 |
Català/Espanyol |
segon quadrimestre |
matí-mixt |
(SEM) Seminaris |
412 |
Català |
segon quadrimestre |
matí-mixt |
(SEM) Seminaris |
413 |
Català/Espanyol |
segon quadrimestre |
matí-mixt |
(SEM) Seminaris |
414 |
Català/Espanyol |
segon quadrimestre |
matí-mixt |
(SEM) Seminaris |
511 |
Català/Espanyol |
segon quadrimestre |
matí-mixt |
(SEM) Seminaris |
512 |
Català/Espanyol |
segon quadrimestre |
matí-mixt |
(SEM) Seminaris |
513 |
Català/Espanyol |
segon quadrimestre |
matí-mixt |
(TE) Teoria |
1 |
Català |
segon quadrimestre |
matí-mixt |
(TE) Teoria |
2 |
Català/Espanyol |
segon quadrimestre |
matí-mixt |
(TE) Teoria |
3 |
Català |
segon quadrimestre |
matí-mixt |
(TE) Teoria |
4 |
Català/Espanyol |
segon quadrimestre |
matí-mixt |
(TE) Teoria |
5 |
Català/Espanyol |
segon quadrimestre |
matí-mixt |