Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Tractaments Cognitivoconductuals en l'Infància i l'Adolescència

Codi: 102537 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Psicologia OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Esther Trepat Ancos
Correu electrònic:
esther.trepat@uab.cat

Equip docent

Esther Trepat Ancos

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Es recomana haver cursat prèviament l'assignatura de Psicopatologia de la Infància i l'Adolescència.


Objectius

  1. Adquirir els coneixements bàsics sobre el tractament cognitivoconductual dels principals trastorns i problemes de conducta en la infància i adolescència.
  2. Estudiar les característiques específiques del procés d’intervenció terapèutica en la infància i la adolescència.
  3. Analitzar els programes de tractament i les estratègies d’intervenció dels problemes de conducta i trastorns infantojuvenils més freqüents.
  4. Conèixer les principals tècniques cognitivoconductuals aplicades en el tractament dels principals trastorns i problemes de conducta en la infància i adolescència, així com el seu grau d’evidència científica.
  5. Potenciar la pràctica clínica en situació simulada.
  6. Aprofundir en l’anàlisi de casos.
  7. Resoldre reptes clínics.
  8. Conèxer les aportacions de dones als tractaments cognitivonductuals basats en l'evidència.
  9. Potenciar l'ús no sexista del llenguatge i la perspectiva de gènere.

Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Aplicar de manera crítica, reflexiva i creativa els coneixements, habilitats i valors adquirits.
  • Definir els objectius i elaborar el pla d'intervenció en funció del propòsit d'aquesta intervenció (prevenció, tractament, rehabilitació, inserció, acompanyament).
  • Dominar les estratègies i les tècniques per involucrar en la intervenció les persones destinatàries.
  • Mantenir una actitud favorable envers l'actualització permanent a través de l'avaluació crítica de la documentació científica, valorant-ne la procedència, situant-la en un marc epistemològic i identificant-ne i contrastant-ne les aportacions en relació amb el coneixement disciplinari disponible.
  • Obtenir i organitzar informació rellevant per al servei sol·licitat.
  • Planificar l'avaluació dels programes d'intervenció.
  • Seleccionar i aplicar els mètodes i les tècniques recollits en el pla d'intervenció, d'acord amb els objectius establerts, en els contextos rellevants per al servei sol·licitat.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió.
  2. Aplicar de manera crítica, reflexiva i creativa els coneixements, habilitats i valors adquirits.
  3. Aplicar habilitats de comunicació.
  4. Aplicar tècniques d'avaluació.
  5. Concretar el pla d'intervenció a partir de les hipòtesis i els objectius prèviament establerts.
  6. Discriminar els mètodes i les tècniques basats en l'evidència disponibles per a un objectiu d'intervenció.
  7. Explicar el codi deontològic, explícit o implícit, de l'àmbit de coneixement propi.
  8. Formular els objectius del tractament en termes operatius.
  9. Mantenir una actitud favorable envers l'actualització permanent a través de l'avaluació crítica de la documentació científica, valorant-ne la procedència, situant-la en un marc epistemològic i identificant-ne i contrastant-ne les aportacions en relació amb el coneixement disciplinari disponible.
  10. Planificar l'avaluació posttractament.
  11. Planificar l'avaluació que s'ha de dur a terme durant la intervenció.
  12. Reconèixer com consensuar els objectius de tractament i les tècniques amb totes les parts implicades en el procés d'intervenció.
  13. Reconèixer l'adequació d'una metodologia d'intervenció a un objectiu terapèutic.
  14. Utilitzar adequadament el lèxic propi de la matèria.
  15. Utilitzar tècniques de motivació per al canvi.
  16. Valorar l'impacte de les dificultats, els prejudicis i les discriminacions que poden incloure les accions o projectes, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.

Continguts

BLOC 1: INTRODUCCIÓ AL TRACTAMENT COGNITIVOCONDUCTUAL
TEMA 1: Aspectes característics del procés d’Intervenció cognitivoconductual en la Infància i l’Adolescència.
TEMA 2: Habilitats Terapèutiques.

BLOC 2: TRACTAMENT EN ELS TRASTORNS DEL NEURODESENVOLUPAMENT
TEMA 3: Tractament del Trastorn de l’Espectre del Autisme (TEA).
TEMA 4: Tractament del Trastorn per Dèficit d’Atenció amb Hiperactivitat (TDAH)

BLOC 3: TRASTORNS DEL COMPORTAMENT
TEMA 5: Tractament del Trastorn de Conducta (TC) i del Trastorn Negativista Desafiant (TND).

BLOC 4: TRASTORNS DE L'ESTAT D'ÀNIM I D’ANSIETAT
TEMA 6: Tractament del Trastorn Depressiu
TEMA 7: Tractament del Trastorn d’Ansietat Generalitzada i Ansietat per Separació
TEMA 8: Tractament Fòbies Específiques i Trastorn Obsessiu Compulsiu (TOC).

BLOC 5: TRASTORNS DE LA CONDUCTA ALIMENTARIA
TEMA 9: Tractament de l’Anorèxia Nerviosa, Bulímia y Trastorn d'evitació/restricció de la ingesta d'aliments

BLOC 6: TRASTORNS D'EXCRECIÓ

TEMA 10: Tractament de l'Enuresis i Encopresis

BLOC 7: ALTRES TRACTAMENTS PSICOLÒGICS AMB EVIDÈNCIA

TEMA 11: Protocol unificat pel tractament transdiagnòstic dels trastorns emocionals en infants i Teràpia Dialèctic Conductual en adolescents.

 

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 24 0,96 6, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Pràctiques clíniques 12 0,48 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
Tipus: Supervisades      
Tutories 8 0,32 2, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13
Tipus: Autònomes      
Activitats 35,5 1,42 2, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 13
Estudi dels continguts del programa 45 1,8 2, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13
Lectura textos 22,5 0,9 2, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 13

LA PROGRAMACIÓ DOCENT DE L’ASSIGNATURA COMPRÈN 2 TIPUS D’ACTIVITATS:

ACTIVITATS DIRIGIDES:

  1.  CLASSES TEÒRIQUES:
  • Exposició teòrica i participativa del tema corresponent
  • Exemples pràctics i debat sobre casos
  • Suport multimèdia

Mida dels grups: 1/1

        2.    SEMINARIS/PRÀCTIQUES CLÍNIQUES d'ASSISTÈNCIA OBLIGATÒRIA (6 sessions de 2h per grup):

  • Entrevistes en situació simulada
  • Anàlisi funcional de casos
  • Planificació de la intervenció terapèutica individual: objectius i tècniques
  • Resolució de reptes clínics amb metodologia d'Aprenentatge Basat en Reptes (ABR).
  • Exercici tipus test avaluable i role play final avaluable en grups d'un dels casos treballats a les sessions pràctiques o un cas clínic inventat pel grup

Mida dels grups: seminaris en petit grup.

ACTIVITATS AUTÒNOMES:

  • Lectura de textos: bibliografia obligatòria i recomanada i articles en anglès.
  • Resposta a les preguntes tipus test sobre un cas en format paper durant les pràctiques clíniques i preparació del role play final sobre un dels reptes clínics plantejats.
  • Estudi dels continguts del programa.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Ev 1: Examen presencial tipus test que es realitzarà en el primer període avaluatiu. Individual. 30% 1,5 0,06 1, 2, 5, 6, 7, 8, 9, 12, 13, 14, 16
Ev 2: Examen presencial tipus test que es realitzarà en el segon període avaluatiu. Individual. 30% 1,5 0,06 1, 2, 5, 6, 7, 8, 9, 12, 13, 14, 16
Ev 3: Exercicis presencials individuals escrits tipus test realitzats al final de cadascuna de les sessions de les pràctiques clíniques i un role play final sobre un dels casos treballats 40% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16

Traducció d’exàmens: EL LLIURAMENT DE LA TRADUCCIÓ DE LES PROVES D’AVALUACIÓ PRESENCIALS ES REALITZARÀ SI ES COMPLEIXEN ELS REQUERIMENTS ESTABLERTS EN L’ARTICLE 263 I ES REALITZA LA SEVA SOL·LICITUD LA SETMANA 4 TELEMÀTICAMENT (E-FORMULARI) (més informació al web de la Facultat).

Aquesta ssignatura no preveu l'avaluació única.

Estudiant avaluable:

Es consideraran estudiants avaluables tots els alumnes matriculats a l’assignatura que realitzin evidències d'avaluació amb un pes d'un 40% o més.

Assignatura superada

Requisits per superar l’assignatura:

1) És necessari haver-se presentat a la EV1 i a la EV2 i haver obtingut una nota superior a 3,5 en cadascuna d'elles. També és necessari haver realitzat un 80% dels exercicis pràctics de l'evidència 3 i de manera obligatòria el role play.

2.) La mitjana de totes les evidències (els dos exàmens i els 5 exercicis pràctics) ha de ser igual o superior a 5 punts.

3.) En cas de no assolir aquests requisits la nota màxima d'avaluació continuada que es pot obtenir és de 4,5 punts.

4.) En el cas de no realitzar l'EV1 o l'EV2 la nota màxima d'avaluació continuada que es pot obtenir és de 4,5 punts.

4.) Criteri superació assignatura: (E1 x 0.30) + (E2 x 0.30)+ (E3x0,40) ≥ 5.

Sistema de recuperació

Recuperació: pot optar l'alumnat que al llarg de l'avaluació continuada hagi realitzat les evidències 1 i 2 i un 80% dels exercicis que conformen l'evidència 3, sent el role play obligatori, i hagi obtingut una nota inferior a 5 punts i major o igual a 3.5 punts. L'examen de recuperació serà un examen tipus test de tot el temari de l'assignatura. Si es realitza la recuperació, la nota obtinguda es sumarà a la nota ponderada. La prova es puntuarà entre 0 i 2 punts. Cal aprovar aquest examen (obtenir mínim 1 punt) per tal que el seu valor sigui afegit a la nota final ponderada prèviamentobtinguda a l'assignatura.

No es preveu que l’alumnat de 2ª o posterior matrícula s'avalui mitjançant una única prova de síntesi no recuperable.

Pautes d'avaluació de la facultat: https://www.uab.cat/doc/DOC_Pautes_Avaluacio_2025-2026

Observacions:

 

Tipus de Retorn
EV i TIPUS
SETMANA
Escrit
 EV1 i EV 2  7 i 19
Eina digital
   
A l’aula
 EV 3  13, 14, 15 i 16
Tutoria
   
 
ÚS D'IA
 Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d’informació. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.

 


Bibliografia

BIBLIOGRAFIA OBLIGATÒRIA

Friedberg, R. D., & Nakamura, B. J. (2020). Cognitive Behavioral Therapy in Youth: Tradition and Innovation. New York: Springer 

Prinstein, M. J, Youngstrom, E. A., Mash, E. J., & Barkley, R. A. (2019). Treatment of Disorders in Childhod and Adolescen. New York: The Guilford Press.
 
Orgilés, M., Méndez, F.X., & Espada, José Pedro (2022). Tratamiento paso a paso de los problemas psicológicos en la infancia y la adolescencia. Madrid: Pirámide.
 
portal.guiasalud.es/actualización-continuada
 
nice.org.uk/guidance/
 
 

BIBLIOGRAFIA RECOMENADA

Figura en l’índex de cadascundels  temes del programa.


Programari

No cal programari específic.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(SEM) Seminaris 111 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 112 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 113 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 114 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt