Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Química | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits oficials. Tot i això, se suposa que l’estudiant ha adquirit els coneixements impartits a la assignatura de primer curs de Fonaments de Biologia Molecular i Cel·lular, sobretot els referents a enzimologia i a les estructures i funcions de glúcids, lípids, proteïnes i àcids nucleics.
Contextualització i objectius
L’assignatura Bioquímica continua i complementa una part dels continguts donats a l’assignatura “Fonaments de Biologia Molecular i Cel·lular”. A l’assignatura Bioquímica s’estudien els aspectes bàsics de les vies metabòliques, els canvis energètics associats, el seu significat fisiològic, les seves interconnexions i la seva resposta a senyals biològics des d’un punt de vista bàsic i general.
L’objectiu general de l’assignatura és proporcionar una visió general del metabolisme en els éssers vius, així com la seva regulació
Objectius concrets de l’assignatura:
- Descriure els mecanismes generals mitjançant els quals els éssers vius obtenen i transformen l’energia de l’entorn.
- Conèixer els mecanismes moleculars principals de transducció de senyals biològiques.
- Descriure les vies centrals del metabolisme de glúcids, lípids, aminoàcids i nucleòtids.
- Conèixer els components de les cadenes de transport electrònic, l’acoblament amb la fosforilació oxidativa o la fotofosforilació, i l’obtenció d’energia metabòlica.
- Donar una visió general de les interconnexions entre les vies metabòliques, així com dels mecanismes que les regulen de manera coordinada i dels canvis en diverses situacions fisiopatològiques.
- Saber com aplicar els coneixements estudiats per a resoldre problemes qualitatius i quantitatius.
TEORIA
Tema 0. Introducció general: biomolècules i cèl·lules.
Introducció general a les principals macromolècules: mono i polisacàrids, aminoàcids i proteïnes, lípids i derivats lipídics. Diferents compartiments cel·lulars i funcions bàsiques dels orgànuls i estructures.
Tema 1. Conceptes bàsics del metabolisme.
Introducció al metabolisme. Fonts d’energia i carboni dels éssers vius. Concepte de homeòstasi. Metabolisme i rutes metabòliques. Fases del metabolisme. Energia lliure als processos biològics. Reaccions acoblades. Paper de l’ATP i altres compostos fosforilats en el metabolisme. Oxido-reduccions en els processos bioquímics. Paper dels transportadors d’electrons al metabolisme. Mètodes experimentals per l’estudi del metabolisme.
Tema 2. Conceptes bàsics de regulació metabòlica.
Control de les rutes metabòliques. Enzims i cinètica enzimàtica. Regulació de l'activitat enzimàtica. Inhibidors enzimàtics. Enzims al·lostèrics. Regulació per modificació covalent. Aspectes generals de la regulació de l'expressió gènica. Control i compartimentació de les rutes metabòliques.
Tema 3. Biosenyalització.
Característiques dels processos de transducció de senyal. Hormones, neurotransmissors i altres missatgers primaris. Receptors de membrana i intracel·lulars. Mecanismes moleculars de transducció de senyals. Integració d’efectes anivell citoplasmàtic i nuclear.
Tema 4. Metabolisme de glúcids.
Degradació de la glucosa: glicòlisi i via de les pentoses fosfat. Fermentacions. Gluconeogènesi. Síntesi i degradació de glicogen. Utilització d’altres glúcids. Coordinació en el control del metabolisme de la glucosa i del glicogen: importància de l’especialització metabòlica dels teixits.
Tema 5. Rutes centrals del metabolisme oxidatiu.
Vies metabòliques que condueixen a la formació d’acetil coA. El complex de la piruvat deshidrogenasa. Cicle de l’àcid cítric. Rendiment energètic i regulació. Reaccions anapleròtiques. Naturalesa amfibòlica del cicle: connexions amb vies biosintètiques. Cicle del glioxilat.
Tema 6. Transport electrònic i fosforilació oxidativa.
Cadena de transport electrònic mitocondrial. Procedència i ús dels substrats reduïts. Acoblament quimiosmòtic: ATP sintasa i fosforilació oxidativa. Sistemes de transport mitocondrial. Regulació de la fosforilació oxidativa. Balanç energètic del metabolisme oxidatiu (exemple de la glucosa). Proteïnes desacoblants i termogènesi.
Tema 7. Fotosíntesi.
Procés bàsic de la fotosíntesi. Pigments fotosintètics. Absorció de l’energia de la llum. Transport electrònic i fotofosforilació. Assimilació del CO2 i biosíntesi fotosintètica de glúcids (cicle de Calvin). Regulació de la fotosíntesi. Fotorespiració i cicle C4.
Tema 8. Metabolisme dels lípids.
Utilització dels triacilglicerols als animals. Metabolisme de les lipoproteïnes. Descripció i regulació de la ruta d’oxidació dels àcids grassos. Cetogènesi. Descripció i regulació de la ruta de biosíntesi dels àcids grassos. Biosíntesi dels triacilglicerols i dels fosfolípids. Metabolisme del colesterol i dels seus derivats.
Tema 9. Metabolisme de compostos nitrogenats. Metabolisme dels aminoàcids i dels nucleòtids.
Cicle del nitrogen. Característiques generals de la síntesi i degradació d’aminoàcids. Destí dels àtoms de carboni dels aminoàcids. Eliminació de l’amoníac i cicle de la urea. Síntesi d’amines d’interès biològic. Formació de creatina i fosfocreatina. Metabolisme de l’hemo. Característiques generals del metabolisme dels nucleòtids púrics i pirimidínics. Aplicacions biomèdiques d’anàlegs de nucleòtids: quimioterapia i càncer.
Tema 10. Integració del metabolisme.
Especialització metabòlica dels teixits. Característiques metabòliques del fetge, múscul i teixit adipós. Adaptacions metabòliques a diverses situacions fisiopatològiques: canvis associats als diversos estats nutricionals, a l’exercici i efectes de l’estrès. Alteracions metabòliques a la diabetis i l'obesitat.
PROBLEMES
Els problemes fan referència a alguns aspectes del programa de Teoria com ara reaccions d’oxidació-reducció, termodinàmica, cinètica enzimàtica aplicades a les diverses etapes del metabolisme, la seva regulació en resposta a l’activació de diferents vies de senyalització i la importància en diverses condicions fisopatològiques.
PRÀCTIQUES DE LABORATORI
Es faran dues sessions de laboratori de quatre hores cadascuna:
1) Determinació d’una activitat enzimàtica mitjançant el seguiment d’un senyal espectrofotomètric. Determinació dels paràmetres cinètics en condicions d’estat estacionari.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de pràctiques | 8 | 0,32 | 1, 3, 5, 8, 10, 11, 13, 14, 16, 17, 18, 19, 21, 22, 23 |
Classes de Problemes | 7 | 0,28 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 16, 18, 19, 21 |
Classes de Teoria | 36 | 1,44 | 2, 3, 4, 6, 7, 10, 11, 12, 16, 18 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories en Grup | 2 | 0,08 | 4, 6, 10, 11, 17, 18 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 40 | 1,6 | 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 16, 18 |
Realització de la memòria de pràctiques | 10 | 0,4 | 3, 4, 8, 10, 11, 16, 17, 18, 19, 21 |
Resolució de problemes | 17 | 0,68 | 3, 4, 6, 8, 10, 11, 12, 16, 18, 19, 21 |
Les activitats formatives es divideixen en tres apartats: classes teòriques, classes de problemes i pràctiques de laboratori, cadascuna amb la seva pròpia metodologia específica. Aquestes activitats es complementaran amb una sèrie de sessions de tutoria que es programaran addicionalment. A continuació es descriu l’organització i la metodologia docent que se seguirà en cadascun d’aquests tipus d’activitats.
Classes teòriques
El contingut del programa teòric serà impartit principalment pel professorat en forma de classes magistrals amb suport audiovisual. Les presentacions utilitzades pel professorat estaran disponibles per a l’alumnat al Campus Virtual de l’assignatura abans de l’inici de cada tema. Aquesta part es veurà complementada per activitats interactives del tipus Socrative, que es faran unicament de manera presencial a classe i en les quals es valorarà la participació.
Classes de problemes
Al llarg del curs es dedicaran 7 hores a sessions de resolució de problemes.
Els enunciats dels problemes es lliuraran a través del Campus Virtual. Aquestes classes tenen com a objectiu consolidar els continguts treballats prèviament a les classes teòriques, així com familiaritzar l’alumnat amb algunes estratègies experimentals utilitzades en bioquímica, amb la interpretació de dades científiques i la resolució de problemes basats en situacions experimentals reals.
Pràctiques de laboratori
Cada grup de matí i de tarda es subdividirà en subgrups, les llistes dels quals s’anunciaran durant les primeres setmanes del curs. Per garantir el bon funcionament de les sessions pràctiques, només s’acceptaran canvis de grup si estan degudamentjustificats.
És obligatori assistir a les pràctiques amb bata de laboratori, ulleres de protecció contra esquitxades, i el protocol de pràctiques (disponible al Campus Virtual) imprès i llegit prèviament.
Les pràctiques, així com la seva avaluació, es realitzaran en grup. Després de cada sessió s’haurà de lliurar un qüestionari/informe amb els resultats de l’experiment i les respostes a les preguntes plantejades. L’assistència a les pràctiques és obligatòria, excepte en casos degudament justificats documentalment.
AVÍS SOBRE SEGURETAT AL LABORATORI
L’estudiant que es vegi implicat en un incident amb possibles conseqüències greus de seguretat podrà ser expulsat del laboratori i suspendre l’assignatura.
Tutories
L’objectiu d’aquestes sessions és resoldre dubtes, repassar conceptes bàsics no explicats a classe i orientar sobre les fonts d’informació consultades. Aquestes sessions no seran expositives ni s’hi avançarà contingut del temari oficial; seran sessions de debat i discussió. Les tutories individuals es realitzaran a petició de l’alumnat.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència a les pràctiques de laboratori i realització d'informes | 10% | 18 | 0,72 | 1, 2, 3, 4, 5, 8, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23 |
Dos exàmens de problemes | 10% | 2 | 0,08 | 4, 6, 9, 12, 17, 18, 19 |
Dos examens parcials de teoria | 70% | 4 | 0,16 | 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 18, 19 |
Entrega de problemes a classe | 5% | 1 | 0,04 | 10, 18, 19, 20 |
Participació a classes de teoria i problemes | 5% | 5 | 0,2 | 6, 8, 10, 17, 19, 20 |
Teoria
Avaluació individual mitjançant:
• Dues proves parcials amb preguntes tipus test i/o de resposta curta. No hi ha condicions per presentar-se a cap de les proves programades. El pes total de les proves parcials serà el 70% de la nota final (35% cada un dels parcials).
Problemes
Avaluació individual mitjançant:
• Dues proves en les que es proposaran problemes corresponents a l’assignatura i que es duran e terme els mateixos dies que el primer i el segon examen parcial, respectivament. El pes de l’avaluació de problemes serà del 10% de la nota final (5% a cada prova).
Avaluació grupal mijançant:
• Exercicis del problemes entregats a classe. El pes de l'avaluació serà 5% de la nota final.
Pràctiques
Avaluació grupal mitjançant:
• Presentació dels resultats obtinguts durant les pràctiques i resolució del qüestionari proposat. També es tindrà en compte l’actitud i el comportament durant el laboratori.
L’assistència a les pràctiques de laboratori és obligatòria.
El pes de l’avaluació de pràctiques serà del 10% del total.
Per superar l'assignatura cal obtenir una qualificació global igual o superior a 5 punts sobre 10 i la qualificació mínima de 3.5 en cadascuna de les proves parcials de teoria i en la mitjana de les proves de problemes. En cas que alguna de les qualificacions sigui inferior a 3,5, la qualificació final màxima serà de 3,5 punts sobre 10.
Avaluació única
L’alumnat que s’aculli al sistema d’avaluació única farà, elmateixdia corresponent al examen del segon parcial d’avaluació continua, la prova corresponent a tota la teoria. El examen tindrà el mateix format que per a l’avaluació continuada i la nota obtinguda suposarà el 70% de la nota final de l’assignatura. El mateix dia, es farà l’examen de problemes que correspondrà al 20% de la nota. Si en alguna d’aquestes proves no se supera la qualificació de 3.5 o la mitjana de les diferents notes (teoria, problemes i pràctiques) no arriba a 5, haurà d’anar a recuperació, per assolir, al menys aquest dos criteris mínims per aprovar l’assignatura. L'assistència a les pràctiques i entrega de l'informe és obligatòria.
Prova de recuperació.
Per participar a la recuperació, l'alumnat ha d'haver estar prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul. Per tant, l'alumnat obtindrà la qualificació de "No Avaluable" quan les activitats d'avaluació realitzades tinguin una ponderació inferior al 67% en la qualificació final.
El mateix dia, hi haurà proves de recuperació específiques del primer parcial, del segon parcial i de problemes, per als alumnes que necessitin recuperar alguna de les parts.
Les notes obtingudes a l'examen de recuperació substitueixen les notes obtingudes als parcials. Per a les proves que no s'hagin recuperat es farà servir la nota obtinguda en primera instància. Si en alguna d'aquestes proves la qualificació és inferior a 3.5, la qualificació final màxima serà de 3.5 punts sobre 10.
Altres consideracions
L’alumnat que no puguin assistir a una prova d’avaluació individual per causa justificada (com ara per malaltia, defunció d’un familiar de primer grau o accident) i aportin la documentació oficial corresponent al Coordinador de Grau, tindran dret a realitzar la prova en qüestió en una altra data.
No es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) en l'elaboració dels informes de pràctiques. Sí que es permet l'ús en tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos o les traduccions. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
Davant la demanda d'intentar oferir el màxim possible de recursos disponibles remotament, s'han seleccionat alguns exemples de bibliografia totalment disponibles online mitjançant "ARE UAB" (https://www-uab-cat.are.uab.cat/biblioteques/). Hi ha molts més llibres a la vostra disposició però s'han preseleccionat alguns.
Nelson, D.L. i Cox, M.M. "Lehninger-Principios de Bioquímica" (2014) 6ª.ed. Ed. Omega. Traduit de la 6ª ed. anglesa de l'any 2013. També hi ha la 7a edició en anglès (2017). Ed. W.H. Freeman.
https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1c3utr0/cdi_askewsholts_vlebooks_9781319322397
Berg, Jeremy M. ; Tymoczko, John L. ; Stryer, Lubert. Bioquímica: con aplicaciones clínicas . Ingebook (UAB) 2013
ISSN: 9788429194128 (online). 7ª ed. Editorial Reverté
https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/avjcib/alma991009089459706709
Fromm, Herbert J. Essentials of Biochemistry
ISBN: 978-3-642-19623-2. Springer
https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1c3utr0/cdi_askewsholts_vlebooks_9783642196249
Gerald Litwack. Human Biochemistry
ISBN: 978-0-12-383864-3. Academic Press
https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1c3utr0/cdi_proquest_ebookcentral_EBC6818682
Donald Voet. Fundamentos de Bioquímica: La vida a nivel molecular
ISBN: 978-607-9356-96-5.
https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991007007959706709
No hi ha programari específic associat a aquesta assignatura. L'us de Excel serà necessari per l'anàlisi dels resultats de la pràctica.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 2 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 1 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 2 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 3 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 4 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 2 | Català | segon quadrimestre | tarda |