Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Bioquímica

Codi: 102522 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Química OB 3

Professor/a de contacte

Nom:
Arnau Cordomi Montoya
Correu electrònic:
arnau.cordomi@uab.cat

Equip docent

Ana Paula Candiota Silveira
Arnau Cordomi Montoya

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha prerequisits oficials. Tot i això, se  suposa que l’estudiant ha adquirit els coneixements impartits a la assignatura de primer curs de Fonaments de Biologia Molecular i Cel·lular, sobretot els referents a enzimologia i a les estructures i funcions de glúcids, lípids, proteïnes i àcids nucleics.


Objectius

Contextualització i objectius

L’assignatura Bioquímica continua i complementa una part dels continguts donats a l’assignatura “Fonaments de Biologia Molecular i Cel·lular”. A l’assignatura Bioquímica s’estudien els aspectes bàsics de les vies metabòliques, els canvis energètics associats, el seu significat fisiològic, les seves interconnexions i la seva resposta a senyals biològics des d’un punt de vista bàsic i general.

L’objectiu general de l’assignatura és proporcionar una visió general del metabolisme en els éssers vius, així com la seva regulació

Objectius concrets de l’assignatura:

- Descriure els mecanismes generals mitjançant els quals els éssers vius obtenen i transformen l’energia de l’entorn.

- Conèixer els mecanismes moleculars principals de transducció de senyals biològiques.

- Descriure les vies centrals del metabolisme de glúcids, lípids, aminoàcids i nucleòtids.

- Conèixer els components de les cadenes de transport electrònic, l’acoblament amb la fosforilació oxidativa o la fotofosforilació, i l’obtenció d’energia metabòlica.

- Donar una visió general de les interconnexions entre les vies metabòliques, així com dels mecanismes que les regulen de manera coordinada i dels canvis en diverses situacions fisiopatològiques.

- Saber com aplicar els coneixements estudiats per a resoldre problemes qualitatius i quantitatius.


Competències

  • Adaptar-se a noves situacions.
  • Aprendre de manera autònoma.
  • Avaluar els riscos sanitaris i l'impacte ambiental i socioeconòmic associat a les substàncies químiques i a la indústria química.
  • Comunicar-se oralment i per escrit en la llengua pròpia.
  • Demostrar iniciativa i esperit emprenedor.
  • Demostrar que es comprenen els conceptes, els principis, les teories i els fets fonamentals de les diferents àrees de la química.
  • Gestionar, analitzar i sintetitzar informació.
  • Gestionar l'organització i la planificació de tasques.
  • Manejar instruments i material estàndard en laboratoris químics d'anàlisi i síntesi.
  • Manipular amb seguretat els productes químics.
  • Mostrar sensibilitat en qüestions mediambientals.
  • Obtenir informació, incloent-hi la utilització de mitjans telemàtics.
  • Proposar idees i solucions creatives.
  • Raonar de forma crítica.
  • Reconèixer i analitzar problemes químics i plantejar respostes o treballs adequats per a resoldre'ls.
  • Resoldre problemes i prendre decisions.
  • Treballar en equip i cuidar les relacions interpersonals de treball.
  • Utilitzar la informàtica per al tractament i presentació d'informació.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adaptar-se a noves situacions.
  2. Aplicar els mètodes bàsics de la tecnologia del DNA recombinant.
  3. Aprendre de manera autònoma.
  4. Comunicar-se oralment i per escrit en la llengua pròpia.
  5. Demostrar iniciativa i esperit emprenedor.
  6. Descriure els processos i reaccions que tenen lloc en sistemes biològics.
  7. Descriure les metodologies bàsiques de la tecnologia del DNA recombinant per aplicar-les a l'expressió de proteïnes recombinants.
  8. Estudiar la catàlisi enzimàtica mitjançant mètodes de modelització.
  9. Explicar les bases moleculars de l'organització dels éssers vius.
  10. Gestionar, analitzar i sintetitzar informació.
  11. Gestionar l'organització i la planificació de tasques.
  12. Identificar els mecanismes que regulen les funcions vitals dels éssers vius.
  13. Identificar els riscos associats a la manipulació de mostres i reactius biològics.
  14. Identificar els riscos en la manipulació de compostos químics emprats en química biològica, així com aplicar els protocols adequats per a l'emmagatzematge o eliminació dels residus generats.
  15. Mostrar sensibilitat en qüestions mediambientals.
  16. Obtenir informació, incloent-hi la utilització de mitjans telemàtics.
  17. Proposar idees i solucions creatives.
  18. Raonar de forma crítica.
  19. Resoldre problemes i prendre decisions.
  20. Treballar en equip i cuidar les relacions interpersonals de treball.
  21. Utilitzar la informàtica per al tractament i presentació d'informació.
  22. Utilitzar les estratègies adequades per a una manipulació i eliminació segures de material biològic.
  23. Valorar la perillositat de mostres i reactius biològics en un marc concret.

Continguts

TEORIA

Tema 0. Introducció general: biomolècules i cèl·lules.                          

Introducció general a les principals macromolècules: mono i polisacàrids, aminoàcids i proteïnes, lípids i derivats lipídics. Diferents compartiments cel·lulars i funcions bàsiques dels orgànuls i estructures.

Tema 1. Conceptes bàsics del metabolisme.                          

Introducció al metabolisme. Fonts d’energia i carboni dels éssers vius. Concepte de homeòstasi. Metabolisme i rutes metabòliques. Fases del metabolisme. Energia lliure als processos biològics. Reaccions acoblades. Paper de l’ATP i altres compostos fosforilats en el metabolisme. Oxido-reduccions en els processos bioquímics. Paper dels transportadors d’electrons al metabolisme. Mètodes experimentals per l’estudi del metabolisme.

Tema 2. Conceptes bàsics de regulació metabòlica.

Control de les rutes metabòliques. Enzims i cinètica enzimàtica. Regulació de l'activitat enzimàtica. Inhibidors enzimàtics. Enzims al·lostèrics. Regulació per modificació covalent. Aspectes generals de la regulació de l'expressió gènica. Control i compartimentació de les rutes metabòliques.

Tema 3. Biosenyalització.                                                                        

Característiques dels processos de transducció de senyal. Hormones, neurotransmissors i altres missatgers primaris. Receptors de membrana i intracel·lulars. Mecanismes moleculars de transducció de senyals. Integració d’efectes anivell citoplasmàtic i nuclear.

Tema 4. Metabolisme de glúcids.

Degradació de la glucosa: glicòlisi i via de les pentoses fosfat. Fermentacions. Gluconeogènesi. Síntesi i degradació de glicogen. Utilització d’altres glúcids. Coordinació en el control del metabolisme de la glucosa i del glicogen: importància de l’especialització metabòlica dels teixits.

Tema 5. Rutes centrals del metabolisme oxidatiu.                                

Vies metabòliques que condueixen a la formació d’acetil coA. El complex de la piruvat deshidrogenasa. Cicle de l’àcid cítric. Rendiment energètic i regulació. Reaccions anapleròtiques. Naturalesa amfibòlica del cicle: connexions amb vies biosintètiques. Cicle del glioxilat.

Tema 6. Transport electrònic i fosforilació oxidativa.

Cadena de transport electrònic mitocondrial. Procedència i ús dels substrats reduïts. Acoblament quimiosmòtic: ATP sintasa i fosforilació oxidativa. Sistemes de transport mitocondrial. Regulació de la fosforilació oxidativa. Balanç energètic del metabolisme oxidatiu (exemple de la glucosa). Proteïnes desacoblants i termogènesi.

Tema 7. Fotosíntesi.                                                                            

Procés bàsic de la fotosíntesi. Pigments fotosintètics. Absorció de l’energia de la llum. Transport electrònic i fotofosforilació. Assimilació del CO2 i biosíntesi fotosintètica de glúcids (cicle de Calvin). Regulació de la fotosíntesi. Fotorespiració i cicle C4.

Tema 8. Metabolisme dels lípids.

Utilització dels triacilglicerols als animals. Metabolisme de les lipoproteïnes. Descripció i regulació de la ruta d’oxidació dels àcids grassos. Cetogènesi. Descripció i regulació de la ruta de biosíntesi dels àcids grassos. Biosíntesi dels triacilglicerols i dels fosfolípids. Metabolisme del colesterol i dels seus derivats.

Tema 9. Metabolisme de compostos nitrogenats.  Metabolisme dels aminoàcids i dels nucleòtids.                               

Cicle del nitrogen. Característiques generals de la síntesi i degradació d’aminoàcids. Destí dels àtoms de carboni dels aminoàcids. Eliminació de l’amoníac i cicle de la urea. Síntesi d’amines d’interès biològic. Formació de creatina i fosfocreatina. Metabolisme de l’hemo. Característiques generals del metabolisme dels nucleòtids púrics i pirimidínics. Aplicacions biomèdiques d’anàlegs de nucleòtids: quimioterapia i càncer.

Tema 10. Integració del metabolisme.

Especialització metabòlica dels teixits. Característiques metabòliques del fetge, múscul i teixit adipós. Adaptacions metabòliques a diverses situacions fisiopatològiques: canvis associats als diversos estats nutricionals, a l’exercici i efectes de l’estrès. Alteracions metabòliques a la diabetis i l'obesitat. 

PROBLEMES

Els problemes fan referència a alguns aspectes del programa de Teoria com ara reaccions d’oxidació-reducció, termodinàmica, cinètica enzimàtica aplicades a les diverses etapes del metabolisme, la seva regulació en resposta a l’activació de diferents vies de senyalització i la importància en diverses condicions fisopatològiques.

 

PRÀCTIQUES DE LABORATORI

Es faran dues sessions de laboratori de quatre hores cadascuna:

1)  Determinació d’una activitat enzimàtica mitjançant el seguiment d’un senyal espectrofotomètric. Determinació dels paràmetres cinètics en condicions d’estat estacionari.

2)  Procés d'expressió d'una proteïna heteròloga 

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes de pràctiques 8 0,32 1, 3, 5, 8, 10, 11, 13, 14, 16, 17, 18, 19, 21, 22, 23
Classes de Problemes 7 0,28 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 16, 18, 19, 21
Classes de Teoria 36 1,44 2, 3, 4, 6, 7, 10, 11, 12, 16, 18
Tipus: Supervisades      
Tutories en Grup 2 0,08 4, 6, 10, 11, 17, 18
Tipus: Autònomes      
Estudi 40 1,6 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 16, 18
Realització de la memòria de pràctiques 10 0,4 3, 4, 8, 10, 11, 16, 17, 18, 19, 21
Resolució de problemes 17 0,68 3, 4, 6, 8, 10, 11, 12, 16, 18, 19, 21

Metodologia

Les activitats formatives es divideixen en tres apartats: classes teòriques, classes de problemes i pràctiques de laboratori, cadascuna amb la seva pròpia metodologia específica. Aquestes activitats es complementaran amb una sèrie de sessions de tutoria que es programaran addicionalment. A continuació es descriu l’organització i la metodologia docent que se seguirà en cadascun d’aquests tipus d’activitats.

Classes teòriques

El contingut del programa teòric serà impartit principalment pel professorat en forma de classes magistrals amb suport audiovisual. Les presentacions utilitzades pel professorat estaran disponibles per a l’alumnat al Campus Virtual de l’assignatura abans de l’inici de cada tema. Aquesta part es veurà complementada per activitats interactives del tipus Socrative, que es faran unicament de manera presencial a classe i en les quals es valorarà la participació. 

Classes de problemes

Al llarg del curs es dedicaran 7 hores a sessions de resolució de problemes.

Els enunciats dels problemes es lliuraran a través del Campus Virtual. Aquestes classes tenen com a objectiu consolidar els continguts treballats prèviament a les classes teòriques, així com familiaritzar l’alumnat amb algunes estratègies experimentals utilitzades en bioquímica, amb la interpretació de dades científiques i la resolució de problemes basats en situacions experimentals reals.

Pràctiques de laboratori

Cada grup de matí i de tarda es subdividirà en subgrups, les llistes dels quals s’anunciaran durant les primeres setmanes del curs. Per garantir el bon funcionament de les sessions pràctiques, només s’acceptaran canvis de grup si estan degudamentjustificats.

És obligatori assistir a les pràctiques amb bata de laboratori, ulleres de protecció contra esquitxades, i el protocol de pràctiques (disponible al Campus Virtual) imprès i llegit prèviament.

Les pràctiques, així com la seva avaluació, es realitzaran en grup. Després de cada sessió s’haurà de lliurar un qüestionari/informe amb els resultats de l’experiment i les respostes a les preguntes plantejades. L’assistència a les pràctiques és obligatòria, excepte en casos degudament justificats documentalment.

AVÍS SOBRE SEGURETAT AL LABORATORI

L’estudiant que es vegi implicat en un incident amb possibles conseqüències greus de seguretat podrà ser expulsat del laboratori i suspendre l’assignatura.

Tutories

L’objectiu d’aquestes sessions és resoldre dubtes, repassar conceptes bàsics no explicats a classe i orientar sobre les fonts d’informació consultades. Aquestes sessions no seran expositives ni s’hi avançarà contingut del temari oficial; seran sessions de debat i discussió. Les tutories individuals es realitzaran a petició de l’alumnat.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència a les pràctiques de laboratori i realització d'informes 10% 18 0,72 1, 2, 3, 4, 5, 8, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23
Dos exàmens de problemes 10% 2 0,08 4, 6, 9, 12, 17, 18, 19
Dos examens parcials de teoria 70% 4 0,16 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 18, 19
Entrega de problemes a classe 5% 1 0,04 10, 18, 19, 20
Participació a classes de teoria i problemes 5% 5 0,2 6, 8, 10, 17, 19, 20

Teoria

Avaluació individual mitjançant:

Dues proves parcials amb preguntes tipus test i/o de resposta curta. No hi ha condicions per presentar-se a cap de les proves programades. El pes total de les proves parcials serà el 70% de la nota final (35% cada un dels parcials). 

Problemes

 Avaluació individual mitjançant:

• Dues proves en les que es proposaran problemes corresponents a l’assignatura i que es duran e terme els mateixos dies que el primer i el segon examen parcial, respectivament. El pes de l’avaluació de problemes serà del 10% de la nota final (5% a cada prova).

Avaluació grupal mijançant:

• Exercicis del problemes entregats a classe. El pes de l'avaluació serà 5% de la nota final. 

Pràctiques

Avaluació grupal mitjançant:

• Presentació dels resultats obtinguts durant les pràctiques i resolució del qüestionari proposat. També es tindrà en compte l’actitud i el comportament durant el laboratori.

L’assistència a les pràctiques de laboratori és obligatòria. 

El pes de l’avaluació de pràctiques serà del 10% del total.

Per superar l'assignatura cal obtenir una qualificació global igual o superior a 5 punts sobre 10 i la qualificació mínima de 3.5 en cadascuna de les proves parcials de teoria i en la mitjana de les proves de problemes. En cas que alguna de les qualificacions sigui inferior a 3,5, la qualificació final màxima serà de 3,5 punts sobre 10.

Avaluació única

L’alumnat que s’aculli al sistema d’avaluació única farà, elmateixdia corresponent al examen del segon parcial d’avaluació continua, la prova corresponent a tota la teoria. El examen tindrà el mateix format que per a l’avaluació continuada i la nota obtinguda suposarà el 70% de la nota final de l’assignatura. El mateix dia, es farà l’examen de problemes que correspondrà al 20% de la nota. Si en alguna d’aquestes proves no se supera la qualificació de 3.5 o la mitjana de les diferents notes (teoria, problemes i pràctiques) no arriba a 5, haurà d’anar a recuperació, per assolir, al menys aquest dos criteris mínims per aprovar l’assignatura. L'assistència a les pràctiques i entrega de l'informe és obligatòria.

Prova de recuperació.

Per participar a la recuperació, l'alumnat ha d'haver estar prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul. Per tant, l'alumnat obtindrà la qualificació de "No Avaluable" quan les activitats d'avaluació realitzades tinguin una ponderació inferior al 67% en la qualificació final.

El mateix dia, hi haurà proves de recuperació específiques del primer parcial, del segon parcial i de problemes, per als alumnes que necessitin recuperar alguna de les parts. 

Les notes obtingudes a l'examen de recuperació substitueixen les notes obtingudes als parcials. Per a les proves que no s'hagin recuperat es farà servir la nota obtinguda en primera instància. Si en alguna d'aquestes proves la qualificació és inferior a 3.5, la qualificació final màxima serà de 3.5 punts sobre 10.

Altres consideracions

L’alumnat que no puguin assistir a una prova d’avaluació individual per causa justificada (com ara per malaltia, defunció d’un familiar de primer grau o accident) i aportin la documentació oficial corresponent al Coordinador de Grau, tindran dret a realitzar la prova en qüestió en una altra data.

No es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) en l'elaboració dels informes de pràctiques. Sí que es permet l'ús en tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos o les traduccions. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.


Bibliografia

Davant la demanda d'intentar oferir el màxim possible de recursos disponibles remotament, s'han seleccionat alguns exemples de bibliografia totalment disponibles online mitjançant "ARE UAB" (https://www-uab-cat.are.uab.cat/biblioteques/). Hi ha molts més llibres a la vostra disposició però s'han preseleccionat alguns. 

 

Nelson, D.L. i Cox, M.M. "Lehninger-Principios de Bioquímica" (2014) 6ª.ed. Ed. Omega. Traduit de la 6ª ed. anglesa de l'any 2013. També hi ha la 7a edició en anglès (2017). Ed. W.H. Freeman. 

https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1c3utr0/cdi_askewsholts_vlebooks_9781319322397

 

Berg, Jeremy M. ; Tymoczko, John L. ; Stryer, Lubert. Bioquímica: con aplicaciones clínicas . Ingebook (UAB) 2013

ISSN: 9788429194128  (online). 7ª ed. Editorial Reverté

https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/avjcib/alma991009089459706709

 

Fromm, Herbert J. Essentials of Biochemistry

ISBN: 978-3-642-19623-2. Springer

https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1c3utr0/cdi_askewsholts_vlebooks_9783642196249

 

Gerald Litwack. Human Biochemistry

ISBN: 978-0-12-383864-3. Academic Press

https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1c3utr0/cdi_proquest_ebookcentral_EBC6818682

 

Donald Voet. Fundamentos de Bioquímica: La vida a nivel molecular

ISBN: 978-607-9356-96-5. 

https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991007007959706709

 

 

 

 


Programari

 No hi ha programari específic associat a aquesta assignatura. L'us de Excel serà necessari per l'anàlisi dels resultats de la pràctica. 

 

Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 2 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 1 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 2 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 3 Català/Espanyol segon quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 4 Català/Espanyol segon quadrimestre tarda
(TE) Teoria 1 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 2 Català segon quadrimestre tarda