Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Química | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Coneixements bàsics de càlcul, àlgebra i funcions.
L’assignatura té per objectiu l’adquisició d'una sèrie de coneixements en relació al marc conceptual de l'empresa i al sistema econòmic en el qual opera, així com l’anàlisi i plantejament de tècniques i models microeconòmics i de gestió, fent especial èmfasi en aquells àmbits lligats a les empreses de base tecnològica. Es buscarà donar una visió teòric-pràctica que els/les estudiants puguin relacionar amb reptes i situacions actuals en l’àmbit acadèmic i sectorial dels seus estudis.
Capítol 1: s'examina el marc conceptual de l'empresa i el sistema econòmic en el qual opera. En aquest sentit s'analitza la naturalesa de l'empresa, la funció empresarial i les formes d'empreses des d'una perspectiva jurídica i institucional i socioeconòmica, tractant en aquest últim cas, amb especial èmfasi, la problemàtica referida a la grandària empresarial. A continuació analitzem la incidència que el sistema econòmic té en l'activitat de l'empresa i les repercussions d'aquesta en el sistema (responsabilitat social), finalitzant amb els problemes d'agència (propietat i control) i la seva incidència en els objectius de l'empresa.
Capítol 2: se s'estudia l'àrea funcional de producció a l'empresa. En primer lloc, fem referència a l'enfocament clàssic de la producció en el qual examinem les funcions de producció i costos, per a passar posteriorment al procés d'optimització de beneficis, sota dos escenaris: competència perfecta i monopoli. A continuació prosseguim amb l'anàlisi de la variació de preus i algunes extensions del procés d'optimització en l'empresa multiproductora. En segon lloc, fem referència a l'enfocament de gestió segons el qual ingressos, costos i beneficis són lineals, calculant el punt d'equilibri en l'empresa monoproductora i multiproductora, completant l'anàlisi amb la introducció de restriccions el que ens durà a formular la programació lineal a l'empresa; introduint els algorismes gràfic i Simplex per a la resolució de problemes concrets.
Capítol 3: s'estudia l'àrea funcional d'inversió i finançament a l'empresa. S' introdueixen els conceptes i tècniques adequades per a tractar la problemàtica de la inversió sobre la base dels criteris VAN i TIR, incloent una àmplia referència als diferents casos d'inversions. Es completa l'anàlisi anterior amb una sèrie d'aspectes relacionats amb el tipus d'amortització de la inversió inicial, la hipòtesi de reinversió dels fluxos de caixa i la seva incidència en les decisions d'acceptació-rebuig i jerarquia d'inversions. Posteriorment analitzem el projecte de finançament existent a tota inversió, determinant els seus fluxos de caixa i el cost de capital del mateix, integrant els projectes d'inversió, finançament i agregat. Per a finalitzar, s'estudia la problemàtica d'altres fonts de finançament a curt termini i el cost mig de capital.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Problems | 15 | 0,6 | 1, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11 |
Seminaris | 5 | 0,2 | 1, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10 |
Teoria | 30 | 1,2 | 1, 3, 4, 5, 6, 9, 10 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories i consultes | 6 | 0,24 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Tipus: Autònomes | |||
Preparació exàmens | 27 | 1,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Treball personal | 58,5 | 2,34 | 3, 4, 5, 6 |
Encara que el professor utilitzarà la classe magistral per a transmetre coneixements dels aspectes nuclears de cada tema, l'alumne haurà de formar part activa del procés d'aprenentatge (classe magistral interactiva). En aquest sentit, es promouran iniciatives sobre la indagació, la motivació i el procés de coneixement de les coses, havent l'alumne de crear-les i adaptar-les al seu propi procés d'aprenentatge. El professor realitzarà tasques d'orientació, guia i reforç d'aquells aspectes que presentin més dificultat. Es posarà a la disposició de l'alumnat abundant material bibliogràfic incloent continguts teòrics i també exercicis. Per a fomentar el raonament crític, la discussió i la reflexió per part de l'alumne, s'habilitaran grups de treball en les classes de problemes i en els seminaris amb la finalitat de completar el procés d'aprenentatge mitjançant la discussió en grup.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitats pràctiques a resoldre i entregar | 40 | 3 | 0,12 | 1, 2, 4, 5, 6, 8, 9, 10 |
Examen final | 50 | 3 | 0,12 | 1, 4, 5, 6, 8, 9, 10 |
Seminaris: discusió | 10 | 2,5 | 0,1 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Sistema d'avaluació continuada
Proves escrites individuals: al final del segon capítol es realitzarà una prova individual escrita sobre els capítols 1 i 2; aquesta prova tindrà un pes del 30% en la nota final. També, al final del quart capítol es realitzarà una prova individual escrita sobre els capítols 3 i 4; igualment aquesta prova tindrà un pes del 30% en la nota final.
Lliurament de blocs d’exercicis : Al llarg del curs, l’alumne haurà de lliurar una sèrie de blocs d’exercicis proposats sobre parts homogènies de la matèria. Els blocs d’exercicis seran realitzats per grups d’entre 3 i 4 alumnes. El pes d’aquests blocs d’exercicis és d’un 20% de la nota final.
Participació: es valorarà la participació de l’alumne mitjançant una sèrie de controls a classe i la realització dels corresponents seminaris. També es tindrà en compte l'assistència a classe i a tutories. El pes de la participació és d’un 20% de la nota final.
Les proves escrites individuals, el lliurament d’exercicis i la participació conformen el sistema d’avaluació continuada. Pel càlcul de la nota final d’avaluació continuada, s’exigirà una nota mínima de 3 a les proves individuals.
En el cas de que un alumne, mitjançant aquest sistema d’avaluació continuada, obtingui una nota igual o superior a 5, però sense assolir la nota mínima de 3 en algun dels parcials, i no es presenti a la recuperació, la nota final serà de 4,5.
Recuperació
Aquells alumnes que no hagin superat l’assignatura mitjançant l’avaluació continuada disposaran d’una última prova consistent en un examen de recuperació de tota l’assignatura i en alguns casos concrets d’una de les dues parts (aquells que tenen una nota igual o superior a 5 en alguna de les proves).
En aquests casos ja no es tindrà en compte el sistema de valoració de l’avaluació continuada (no es tindran en compte les notes dels blocs d'exercicis ni la nota de participació). Quan l'examen sigui de tota l’assignatura l’alumne haurà de treure un 5 per aprovar. Quan l’examen sigui d’una part, la nota final serà la nota mitjana entre la nota obtinguda en l’examen de recuperació i la nota de la prova individual ja superada.
Per poder participar a la recuperació, l’alumne s’ha d’haver avaluat prèviament d’activitats que suposin un mínim 2/3 de la nota final de l’assignatura.
Per obtenir matricula d'honor, a més d’obtenir una nota mínima de 9, el alumne haurà d'haver participat satisfactòriament en el sistema d'avaluació continuada.
Un alumne es considerarà com no avaluable si no es presenta a cap de les proves individuals.
Cada estudiant ha d'anar obligatòriament a la prova d'avaluació programada pel seu grup. En el cas de no poder assistir, pel motiu que sigui, a alguna de les proves parcials, la seva recuperació es farà únicament el dia de la prova de recuperació. No es programaran proves extraordinàries.
Una vegada exposades les notes finals en el Campus Virtual, s'obrirà un període de revisió de notes.
Els alumnes de segona matrícula hauran de realitzar el mateix procés d’avaluació que els alumnes de primera matrícula
Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, les irregularitats comeses per un estudiant que puguin conduir a una variació de la qualificació es qualificaran amb un zero (0). Per exemple, plagiar, copiar, deixar copiar, ..., una activitat d'avaluació, implicarà suspendre aquesta activitat d'avaluació amb un zero (0). Les activitats d'avaluació qualificades d'aquesta forma i per aquest procediment no seran recuperables. Si és necessari superar qualsevol d'aquestes activitats d'avaluació per aprovar l'assignatura, aquesta assignatura quedarà suspesa directament, sense oportunitat de recuperar-la en el mateix curs.
Les dates d'avaluació continuada i lliurament de treballs es publicaran al campus virtual i poden estar subjectes a canvis de programació per motius d'adaptació a possibles incidències. Sempre s'informarà al campus virtual sobre aquests canvis ja que s'entén que aquesta és la plataforma habitual d'intercanvi d'informació entre professors i estudiants.
Sistema d'avaluació ÚNICA
Els alumnes que optin per l’avaluació única, tindran un primer examen de tota la matèria el dia del segon parcial dels alumnes d’avaluació continuada. Per aprovar, caldrà treure la nota mínima de 5.
Recuperació AVULACIÓ ÚNICA
Els alumnes que no aprovin el primer examen, podran fer un examen de recuperació, també de tota la matèria les dates d’exàmens finals dels àlbums d'avaluació contínua. La nota per aprovar també serà d'un 5.
9.1 Bibliografia bàsica
González, J.L. (2010). “Empresa: marco conceptual y técnicas de gestión por áreas funcionales”.
Materials 218. UAB. Departament d’Empresa: “Bloques de ejercicios”. Campus Virtual
9.2 Bibliografia complementària
Alegre, L.; Berné, C. y Galve, C. (2000). “Fundamentos de economía de la empresa: perspectiva funcional”. Ariel economía. Barcelona
Blair, R.D. y Kenny, L.W. (1990). "Microeconomía con aplicaciones a la empresa". McGraw-Hill: Madrid.
Brealey, R.A.; Myers, S.C. y Marcus, A. J. (1996). "Principios de dirección financiera". McGraw-Hill/Interamericana de España: Madrid.
Bueno, E. (2002). “Economía de la Empresa: Análisis de las Decisiones Empresariales”. Pirámide: Madrid.
Bueno, E. (1993). "Curso básico de economía de la empresa. Un enfoque de organización". Pirámide: Madrid.
Cruz, I. (1990). “Fundamentos de Marketing”. Ariel: Barcelona.
Martín, M. (1993). “Métodos operativos de gestión empresarial”. Pirámide: Madrid
Serra, A. (1986). "Sistema Económico y Empresa”. Ariel Economía: Barcelona.
Suárez, A. S. (1988). "Decisiones óptimas de inversión y financiación en la empresa". Pirámide: Madrid.
Suárez, A.S. (1994). "Curso de economía de la empresa". Pirámide: Madrid.
Thompson, A. A. (1989). “Economics of the firm”. Prentice Hall: Englewood Cliffs. New Jersey.
N/A
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 211 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 212 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 211 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 212 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 21 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |