Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Economia Internacional

Codi: 102387 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Administració i Direcció d'Empreses FB 1
Economia FB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Rosella Nicolini
Correu electrònic:
rosella.nicolini@uab.cat

Equip docent

José Luis Roig Sabaté
Ivan Muñiz Olivera
Karen Davtyan Darchinyan
Camila Zamora Osorio
Adrián Moreno Maria
Antonia Lopez Villavicencio

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

S’espera que els estudiants hagin completat Principis d’Economia i Història Econòmica Mundial. Han d’estar familiaritzats amb conceptes econòmics bàsics i tenir una comprensió general de la situació política i econòmica internacional actual.


Objectius

L’objectiu d’aquest curs és dotar els estudiants dels conceptes i eines més adequats per a:

  • Entendre i analitzar la situació econòmica internacional actual;

  • Identificar els problemes i reptes als quals s’enfronten els governs, les institucions i les empreses en dur a terme les seves activitats a nivell internacional;

  • Aplicar els marcs teòrics més rellevants per comprendre els patrons comercials actuals i les polítiques comercials;

  • Adquirir una comprensió bàsica del sistema monetari internacional.

Aquest curs ajudarà els estudiants a comprendre la complexitat de les dinàmiques de les relacions internacionals i a entendre les possibles implicacions econòmiques de les accions empreses per les empreses i els governs en un món cada vegada més globalitzat.


Resultats d'aprenentatge

  1. CM12 (Competència) Liderar promovent l'autonomia dels equips formats per a l'anàlisi dels fenòmens econòmics.
  2. CM13 (Competència) Coordinar equips de treball en àrees funcionals i en projectes que requereixen l'organització de treball, ple que fa a una bona gestió del temps i a l'ordenació i planificació d'aquest.
  3. CM14 (Competència) Resoldre problemes econòmics que impliquin millores per a diversos interessats.
  4. CM15 (Competència) Liderar promovent l'autonomia dels equips formats per a l'anàlisi dels fenòmens econòmics.
  5. CM16 (Competència) Coordinar equips de treball en àrees funcionals i en projectes que requereixen l'organització de treball pel que fa a una bona ordenació, planificació i gestió del temps.
  6. CM17 (Competència) Resoldre problemes econòmics que impliquin millores per a diversos interessats.
  7. KM12 (Coneixement) Assenyalar els moviments internacionals de factors i analitzar els mercats corresponents.
  8. KM13 (Coneixement) Assenyalar els moviments internacionals de factors i analitzar els mercats corresponents.
  9. KM13 (Coneixement) Identificar les implicacions socials, econòmiques i mediambientals de les activitats academicoprofessionals de l'àmbit de coneixement propi.
  10. KM14 (Coneixement) Indicar de manera precisa els conceptes i les relacions de l'economia.
  11. KM14 (Coneixement) Identificar les implicacions socials, econòmiques i mediambientals de les activitats acadecoprofessionals de l'àmbit de coneixement propi.
  12. KM15 (Coneixement) Indicar de manera precisa els conceptes i les relacions de l'economia.
  13. SM13 (Habilitat) Comunicar amb lideratge i eficàcia en l'àmbit econòmic.
  14. SM14 (Habilitat) Informar de manera rigorosa sobre els problemes als quals s'enfronten els agents econòmics quan han de prendre decisions en condicions d'incertesa, a partir de diferents experiències històriques.
  15. SM15 (Habilitat) Concebre de manera crítica i sistèmica models que tinguin en compte els fets econòmics del món contemporani i la configuració actual de l'economia mundial.
  16. SM15 (Habilitat) Comunicar amb lideratge i eficàcia en l'àmbit econòmic.
  17. SM16 (Habilitat) Informar de forma rigorosa sobre els problemes als quals s'enfronten els agents econòmics quan han de prendre decisions en condicions d'incertesa a partir de diferents experiències històriques.
  18. SM17 (Habilitat) Concebre de manera crítica i sistèmica models que tinguin en compte els fets econòmics del món contemporani i la configuració actual de l'economia mundial.

Continguts

El programa del curs s’articula al voltant de tres grans blocs temàtics:

1. Eines i evidències dels fluxos comercials internacionals actuals:

  • La balança de pagaments,

  • El flux del comerç internacional i els seus indicadors.

2. Comerç

  • Teories clàssiques del comerç,

  • Noves teories del comerç,

  • Principals polítiques comercials: la seva aplicació i efectes econòmics. El paper de les institucions internacionals (OMC),

  • Mobilitat dels factors: els reptes de la globalització (migracions, IDE, cadenes de valor).

3. Relacions monetàries internacionals

  • Els tipus de canvi: tipus i règims,

  • Conceptes bàsics del mercat de divises,

  • El sistema internacional de pagaments i el paper del FMI.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Pràctiques 17 0,68 CM14, CM17, KM12, KM14, SM14
Teòriques 32,5 1,3 CM12, CM14, CM17, KM12, KM13, KM14, KM15, SM15, SM17
Tipus: Supervisades      
Tutories i seguiment de les pràctiques 10 0,4 CM12, CM13, CM14, CM16, SM13, SM15
Tipus: Autònomes      
Estudi i lectura del material discutit a classe 67 2,68 CM14, CM17, KM13, KM14, KM15, SM13, SM15, SM17
Recompilació i tractament de la informació pels exercisis i pràctiques 20 0,8 CM12, CM13, CM15, CM16, CM17, SM14, SM16

Grup 60: el curs s’organitza durant el primer quadrimestre de cada any acadèmic (setembre - desembre).

Grups 1, 2, 4, 8, 51 i 52: el curs s’organitza durant el segon quadrimestre de cada any acadèmic (febrer - maig).

Classes magistrals (activitats presencials; 33 hores): en aquestes sessions, el professor presentarà als estudiants els coneixements bàsics de cadascun dels temes de l’assignatura.

Tutories (activitats presencials; 17 hores): conjunt d’activitats realitzades entre els estudiants i el professor per aprofundir en les idees i conceptes introduïts a classe. Almenys una sessió es durà a terme a les aules d’informàtica.

Activitats supervisades: s’espera que els estudiants realitzin algunes tasques d’aprenentatge (com ara la cerca de dades), de manera individual o en grup (segons les instruccions del professor), per tal de poder realitzar activitats autònomes o participar en les tutories a classe.

Activitats autònomes: els estudiants assimilaran individualment els temes tractats a classe amb el suport de la tutoria del professor.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assaigs, exercicis, anàlisis de dades 20% 0 0 CM12, CM13, CM14, CM15, CM16, CM17, SM13, SM15, SM16
Examen final 50% 2 0,08 CM14, CM17, KM12, KM13, KM14, KM15, SM14, SM15, SM16, SM17
Examen Parcial 30% 1,5 0,06 CM14, CM17, KM12, KM13, KM14, KM15, SM14, SM16, SM17

Aquest curs no ofereix l’opció d’avaluació única.
El procés d’avaluació es durà a terme exclusivament a través de l’avaluació contínua.

Avaluació contínua

L’avaluació contínua consisteix en:

  • Un examen parcial que cobreix els temes inclosos en el Bloc 1 (Eines i evidències dels fluxos comercials internacionals actuals) i el primer apartat del Bloc 2 (Comerç: Teories clàssiques del comerç) — 30% de la nota final.

  • Un examen final que cobreix la resta de temes del Bloc 2 (Comerç) i del Bloc 3 (Relacions Monetàries Internacionals) — 50% de la nota final.

  • Treballs a realitzar (individualment o en grup), anàlisi de dades, informes o altres exercicis a classe — 20% de la nota final.

     

La nota final serà el resultat de la mitjana ponderada de les tres activitats d’avaluació anteriors.

Per superar l’assignatura, l’estudiant ha de complir dues condicions:

  1. La nota final ha de ser com a mínim un 5.

  2. La nota de l’examen final ha de ser com a mínim un 3,5.

Si l’estudiant no compleix alguna de les dues condicions, però té una nota final igual o superior a 3,5 i ha participat com a mínim en dues terceres parts de les activitats d’avaluació, podrà presentar-se a la recuperació. En cas contrari, l’assignatura es considerarà suspesa.

Els estudiants que superin l’assignatura no poden ser objecte de nova avaluació.

Si la nota final és inferior a 3,5 (independentment de la nota de l’examen final), l’estudiant haurà de repetir l’assignatura el curs següent.

Els estudiants amb una nota final igual o superior a 3,5 però inferior a 5, i que hagin obtingut com a mínim un 3,5 a l’examen final, podran accedir a la recuperació.

L’examen de recuperació cobrirà tots els temes tractats a classe.

Un estudiant que no realitzi cap activitat avaluable serà considerat com a “no avaluable”. No obstant això, si es realitza alguna activitat d’avaluació, ja no es pot obtenir la qualificació de “no avaluable”.

Calendari de les activitats d'avaluació

Les dates de les activitats d’avaluació (exàmens parcials, exercicis a classe, treballs, etc.) s’anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.

La data de l’examen final està programada en el calendari d’avaluació de la Facultat. "Les dates de les activitats d’avaluació no es poden modificar, excepte si hi ha una causaexcepcional i degudament justificada. En aquest cas, la coordinació del grau contactarà tant amb el professorat com amb l’estudiant afectat, i es programarà una nova data dins del mateix període acadèmic." Article 264, Secció 1. Calendari d’activitats d’avaluació (Normativa Acadèmica UAB).

Els estudiants de la Facultat d’Economia i Empresa que, d’acord amb el que s’ha dit, necessitin modificar la data d’una prova d’avaluació han de fer la sol·licitud mitjançant el formulari electrònic de reprogramació de proves.

Revisió de qualificacions

Un cop finalitzades totes les activitats d’avaluació, es comunicarà als estudiants la data i el procediment per a la publicació de qualificacions. També es proporcionarà informació sobre el procés de revisió, incloent-hi el lloc, la data i l’hora segons la normativa de la universitat.

Recuperació

"Per tenir dret a participar en la recuperació, cal haver estat avaluat prèviament en almenys dues terceres parts de les activitats d’avaluació de l’assignatura." Article 261, Secció 2. Recuperació (Normativa Acadèmica UAB). A més, és necessari haver obtingut una nota mitjana de l’assignatura entre 3,5 i 4,9. La data de la recuperació estarà publicada en el calendari d’avaluació de la Facultat. Els estudiants que superin la recuperació obtindran una nota final de 5. Si no la superen, es mantindrà la nota anterior, i l’assignatura quedarà suspesa.

Irregularitats en les activitats d'avaluació

Sense perjudici de les mesures disciplinàries que es considerin oportunes, i d’acord amb la normativa acadèmica vigent: "En el cas que l’estudiant cometi alguna irregularitat que pugui alterar de manera significativa la qualificació d’una activitat d’avaluació, aquesta activitat es qualificarà amb un 0, amb independència del procés disciplinari que espugui iniciar. En cas que es produeixin diverses irregularitats enuna mateixa assignatura, la qualificació final serà de 0." Article 266, Secció 11. Resultats de l’avaluació (Normativa Acadèmica UAB).

Intel·ligència Artificial (IA)

En aquest curs es permetl’ús de tecnologies d’Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament per a tasques de suport, com la cerca de referències o altra informació, correcció de textos o traduccions. L’estudiant  ha de declarar clarament quines parts han estat generades amb IA, especificar les eines utilitzades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final. No declarar l’ús d’IA en una activitat avaluable es considerarà una falta d’integritat acadèmica, i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l’activitat.


Bibliografia

Referències bàsiques:

Feenstra, R. and Taylor. A. (2014): "International Trade", McGraw-Hill (disponible a la Biblioteca UAB)

Feenstra, R. y Taylor. A. (2015): "Comercio Internacional", Editorial Reverté (disponible online vía la Biblioteca UAB)

Feenstra, R. and Taylor. A. (2017): "International Macroeconomics", McGraw-Hill (disponible a la Biblioteca UAB)

Feenstra, R. y Taylor. A. (2012): "Macroeconomía internacional", Editorial Reverté (disponible online vía la Biblioteca UAB)

 

Krugman, P., Obsfeld, M. and Melitz M. (2022): " International Economics: theory and policy", 12th Edition,Pearson Global Edition (disponible online vía la Biblioteca UAB)

Krugman, P., Obsfeld, M. y Melitz M. (2016): " Economía Internacional: teoría y política", 10ª edición, Pearson  (disponible online vía la Biblioteca UAB)


Pugel, Th. (2023): "International Economics", McGraw-Hill, 18th Edition (disponible online vía la Biblioteca UAB)

Pugel, Th. (2004): "Economía Internacional", McGraw-Hill (disponible a la Biblioteca UAB) 

 

Otras referencias:

Beugelsdijk, S., Brackman, S., Garretsen, H., Van Marrewijk, Ch. and Murtunu, S. (2024): "International Economics and Business. Nations and Firms in the Global Economy", Cambridge University Press (disponible a la Biblioteca UAB)

Tugores-Ques, J. (2006): "Economía Internacional", 6ª edición, McGraw-Hill (disponible a la Biblioteca UAB)

 

WEBs: IMF (www.imf.org), World Bank (www.worldbank.org),  Euro (euro.eu.int ), WTO (www.wto.org), Financial Times (www.ft.com), The Economist (www.economist.com), ECB (www.ecb.int), OCDE (www.oecd.org), UNCTAD (www.unctad.org), CEPAL (www.cepal.org).

 

Altres referències s’indicaran a classe o al Moodle.


Programari

Es demana coneixements bàsics de MS Excel.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 2 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 4 Anglès segon quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 8 Anglès segon quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 51 Espanyol segon quadrimestre tarda
(PAUL) Pràctiques d'aula 52 Català segon quadrimestre tarda
(PAUL) Pràctiques d'aula 60 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 1 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 2 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 4 Anglès segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 8 Anglès segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 51 Espanyol segon quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 52 Català segon quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 60 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 2 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 4 Anglès segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 8 Anglès segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 51 Espanyol segon quadrimestre tarda
(TE) Teoria 52 Català segon quadrimestre tarda
(TE) Teoria 60 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt