Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Pràctiques Externes Programa Universitat-empresa I

Codi: 102348 Crèdits: 12
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Administració i Direcció d'Empreses OT 4
Economia OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Maria Teresa Obis Artal
Correu electrònic:
teresa.obis@uab.cat

Equip docent

Victor Manuel Gimenez Garcia
Carlos Guallarte Nuez
Maria Pilar Lopez Belbeze
Sergio Cadena Abadias
Javier Aguilar Guindulain
Francesc Font Cot

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

L’assignatura 102348 Pràctiques Externes Programa Universitat Empresa I és una assignatura impartida en el marc del programa Cooperació Educativa en alternança PROGRAMA UNIVERSITAT EMPRESA (PUE) amb una durada de dos cursos acadèmics (https://webs.uab.cat/programa-universitat-empresa/). El PUE possibilita el desplegament de dos períodes de pràctiques a temps complert, un per curs, a les empreses i institucions d’acord amb un perfil de pràctica establert i supervisat per un tutor acadèmic.

És un programa voluntari i caldrà presentar la sol·licitud de preinscripció a Gestió Acadèmica de la Facultat d’Economia i Empresa en els terminis habilitats al respecte.

L’assignatura “102348 pràctiques externes programa universitat empresa I” optativa de 12 ECTS recull el desplegament i avaluació del primer període de pràctiques al primer curs dels dos que formen el PUE.

Aquesta assignatura només està disponible pels estudiants dels graus d'ECONOMIA i ADE en catàla/castellà.

Requisits previs a l’inici de l’assignatura:

Haver estat admès per la Comissió d’Admissió a la Menció PUE establerta a la Facultat d’Economia i Empresa aplicant els criteris de mèrit acadèmic que inclouen expedient acadèmic, nombre de ECTS superats, competència lingüística i idoneïtat de l’alumne als perfils de pràctiques.

Al ser una assignatura del Programa de Cooperació Educativa Universitat-Empresa que possibilita l’obtenció de la menció PUE al grau corresponent, el desplegament acadèmic fa possible i necessari un nivell del Seminari PUE (Marketing personal, competencies digitals i competencies directives) suficient i adequat al perfil de les pràctiques a empreses i institucions. El Seminari PUE te docència al primer quadrimestre abans de l’inici del primer període de pràctiques que defineix aquesta assignatura.


Objectius

El Programa Universitat-Empresa (PUE) és un programa de Cooperació Educativa que incorpora pràctiques externes supervisades per tutor/a en empreses i institucions per als estudiants dels Graus d'ADE i ECO en català/castellà, en els dos últims cursos acadèmics. (https://webs.uab.cat/programa-universitat-empresa/)

El PUE és un programa de formació en alternança que correspon a dos cursos, està estructurat en cinc trams dos d’ells de pràctiques a temps complert en empreses i institucions. El programa neix en el curs 1989/1990 per tal de satisfer la necessitat de combinar els estudis d'Administració i Direcció d'Empreses i les pràctiques a empreses i institucions.

L'empresa participant en el PUE acull estudiants prèviament seleccionats segons expedient acadèmic i amb el perfil adient per a realitzar les tasques previstes en el projecte formatiu sense que impliqui una relació laboral (Reial Decret 1707/2011).

Dos són el objetius fonamentals del PUE:

- Facilitar la professionalització de l'estudiant mitjançant la seva formació pràctica a l'empresa.

- Apropar la Universitat a l'empresa a fi de cobrir amb eficiència les necessitats comunes.


Competències

    Administració i Direcció d'Empreses
  • Capacitat de comunicació oral i escrita en català, castellà i anglès, que permeti sintetitzar i presentar oralment i per escrit la feina feta.
  • Demostrar iniciativa i treballar autònomament quan la situació ho demani.
  • Demostrar que té la capacitat d'integració en un entorn laboral, i aplicar les habilitats i competències adquirides al grau.
  • Organitzar la feina, pel que fa a una bona gestió del temps i a la seva ordenació i planificació.
  • Seleccionar i generar la informació necessària per a cada problema, analitzar-la i prendre decisions partint d'aquesta informació.
  • Treballar en equip i ser capaç d'argumentar les propostes pròpies i validar o refusar raonadament els arguments d'altres persones.

Resultats d'aprenentatge

  1. Capacitat de comunicació oral i escrita en català, castellà i anglès, que permeti sintetitzar i presentar oralment i per escrit la feina feta.
  2. Demostrar iniciativa i treballar autònomament quan la situació ho demani.
  3. Demostrar que té la capacitat d'integració en un entorn laboral, i aplicar les habilitats i competències adquirides al grau.
  4. Organitzar la feina, pel que fa a una bona gestió del temps i a la seva ordenació i planificació.
  5. Seleccionar i generar la informació necessària per a cada problema, analitzar-la i prendre decisions partint d'aquesta informació.
  6. Treballar en equip i ser capaç d'argumentar les propostes pròpies i validar o refusar raonadament els arguments d'altres persones.

Continguts

Aquest primer  període de pràctiques recollit a l’assignatura 102348 Pràctiques Externes Programa Universitat Empresa I ofereix a l'estudiant la possibilitat d'aplicar i complementar els coneixements rebuts a la Universitat afavorint l'adquisició de competències que el preparin per l'exercici professional, facilitant la seva inserció en el mercat de treball i fomentat la seva capacitat d'emprenedor.

La UAB i l'empresa nomenen sengles tutors per als estudiants.

L’alumne rep un Ajut a l’Estudi al llarg dels quatre mesos de la durada de les pràctiques. 

El contingut de les pràctiques es detalla al projecte formatiu de cadascuna de les practiques un cop està acordat entre l’empresa i el tutor acadèmic. La universitat i l’empresa anomenen sengles tutors per als estudiants  que vetllen pel correcte desplegament del projecte formatiu de la pràctica i al final del període l’avaluen.

Els alumnes coneixen, de forma simultània, els perfils de les pràctiques ofertes i manifesten les seves preferències. L'empresa participant en el PUE acull estudiants prèviament  seleccionats segons expedient acadèmic i amb el perfil adient per a realitzar les tasques previstes en el projecte formatiu sense que impliqui una relació laboral (Reial Decret 1707/2011). 

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Supervisades      
Pràctiques a l'empresa 296,5 11,86 1, 2, 3, 4, 5, 6

La formació en alternança del PUE permet que l’alumne finalitzi els dos darrers cursos en un calendari diferent, modificat per encabir els dos períodes de practiques de quatre mesos cadascun d’ells.

Es un Programa amb incidència a dos cursos acadèmics i contempla cinc trams:

Tercer Curs del Grau: 1r Quadrimestre (Setembre-Desembre)

• Docència de les assignatures del primer quadrimestre de tercer.

• Tutories i proves d'avaluació, desembre.

• Assignació dels estudiants a les empreses, novembre.

* Activitats PUE.

 Tercer curs del Grau: 2n Quadrimestre (Gener-Abril)

• Pràctiques a les empreses, 1r període.

• Ajut per als estudiants del PUE.

• Avaluació del primer període de pràctiques.

 Tercer Curs del Grau: 3r Quadrimestre (Maig-Juliol)

• Docència de les assignatures del segon quadrimestre de tercer.

• Tutories i proves d'avaluació, juliol.

 Quart Curs del Grau: 4t Quadrimestre (Setembre-Desembre)

• Pràctiques a les empreses, 2n període.

• Ajuts per als estudiants del PUE.

• Avaluació del segon període de pràctiques.

* Treball fi de Grau.

 Quart Curs del Grau: 5è Quadrimestre (Gener-Maig)

• Docència de les assignatures del segon quadrimestre de quart amb la resta de grups de la Facultat.

• Avaluació treball fi de Grau

• Tutories i proves d'avaluació, juny.

• Lliurament Mencions PUE, juliol.

 
El nombre de 300 hores de formació practica s'enten com a mínim alllarg dels períodes de pràctiques considerats al PUE.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluació de les pàctiques per part del tutor acadèmic 40% 1,5 0,06 1, 2, 4, 5
Avaluació període de pràctiques per part de l´empresa 60% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6

L'evaluació de l'assignatura es determinarà en un 60% en funció de l´informe del tutor d´empresa, i en un 40% pel tutor acadèmic, en base a l´informe realitzat per l´alumne. 

Una qualifcació per sota de cinc implica la impossibilitat de repetir l'assignatura en cursos posteriors.

Aquesta assginatura no és objecte d'equiparació amb altres assignatures i/o experiències de tipus laboral.

Aquesta assignatura no preveu el sistema d'avaluació única.

 

Ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA)

Per a aquesta assignatura, es permet l'ús restringit de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA), exclusivament en tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos o les traduccions. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en una activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.


Bibliografia

.No hi ha una bibliografia especifica.


Programari

Cal tenir coneixements avançats de Microsoft Office, especialment Excel, així com coneixements del funcionament de un paquet d´anàlisi estadistic.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura