Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Dret | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
L’assignatura Organització Constitucional de l’Estat no requereix d’uns coneixements o requisits previs al tractar-se d’una assignatura de primer curs del Grau de Dret, però es recomanable repassar coneixements adquirits al Batxillerat relacionats amb les matèries històriques, polítiques, jurídiques o d’actualitat desenvolupades a l’àmbit de les Ciències Socials.
La docència de l’assignatura s’impartirà tenint en compte la perspectiva dels Objectius de Desenvolupament Sostenible.
Grup 01: Prof. Dr. José Carlos Remotti (castellà)
Seminaris:
- Subgrup 1.1: Prof. Montserrat Gispert (català)
- Subgrup 1.2: Prof. Dr. José Carlos Remotti (castellà)
- Subgrup 1.3: Prof. Maria Rosa Català (català)
Grup 02: Prof. Dr. Dr. Enric Fossas (català)
Seminaris:
- Subgrup 2.1: Prof. Dr. Alfredo Ramírez (català)
- Subgrup 2.2: Prof. Dr. Enric Fossas (català)
- Subgrup 2.3: Prof. Dra. Diana Mampel (català)
Grup 03: Prof. Dr. Alfredo Ramirez Nardiz (català)
Seminaris:
- Subgrup 3.1: Prof. Carles Grima (català)
- Subgrup 3.2: Prof. Dr. Alfredo Ramírez Nardiz (català)
- Subgrup 3.3: Prof. Dra. Anna Capella (català)
Grup 51: Prof. Dr. Joan Lluís Pérez Francesch (català)
Seminaris:
Subgrup 51.1: Sr. Abel Andrade (castellà)
Subgrup 51.2: Prof. Dr. Joan Lluís Pérez Francesch (català)
Grup 70: Prof. Dr. Alfredo Ramírez (català)
Seminaris:
- Subgrup 70.1: Prof. Dr. Alfredo Ramírez (català)
- Subgrup 70.2: Prof. Jorge Pedemonte (castellà)
- Subgrup 70.3: Prof. Dr. Joan Lluís Pérez Francesch (català)
L'assignatura Organització Constitucional de l'Estat que s’imparteix al primer semestre del primer any del Grau de Dret, té el caràcter de bàsica/obligatòria. Es tracta d'una assignatura que contribueix a la formació integral de l'estudiant al permetre-li conèixer, analitzar, valorar l'organització, estructura, composició, límits, controls, funcions, funcionament i relacions dels diferents òrgans, institucions i poders públics. A tals efectes l'assignatura s'ha estructurat en dues grans parts que són detallades posteriorment en el programa de l'assignatura.
A manera de resum es pot assenyalar que en la primera part, s'abordarà de forma introductòria a l'Estat (sorgiment, causes, evolució fins i funcions); per a després estudiar la Constitució com marc normatiu de convivència democràtic i la determinació per ella dels principis estructurals de l'Estat com Social i Democràtic de Dret, amb una configuració territorial d'Estat Autonòmic i plenament integrat en la Unió Europea.
En la segona part, sota l'epígraf els òrgans constitucionals, s'abordarà l'estudi de l'organització, estructura, composició, límits, controls, funcions i funcionament i relacions dels diferents òrgans, institucions i poders públics dintre dels quals destaquem a la Prefectura de l'Estat, les Corts Generals, el Govern, les relacions entre les Corts i el Govern, el Poder Judicial i el Tribunal Constitucional. Tot això estudiat desde la consideració de l'Estat com una entitat constitucional complexa que es projecta en els diferents àmbits autonòmic, estatal i europeu.
Des de la perspectiva formativa, Organització Constitucional de l’Estat pretén de l’estudiant l’assoliment de diversos objectius entre els quals destaquen particularment:
- Identificar, conèixer i aplicar els principis bàsics, estructurals i generales del sistema constitucional i jurídic.
- Definir els fonaments constitucionals de l’organització institucional de l’Estat.
Part primera. - Principis constitucionals
Tema 1 . L'Estat
Els orígens històrics de l'Estat i els fonaments teòrics de l'Estat liberal-democràtic.- L’Estat com a forma d’organització política.- Els elements de l’Estat
Tema 2. - Constitucionalisme i Constitució
Origen i evolució del constitucionalisme: de l'Estat liberal a l'Estat democràtic i social.- Concepte i tipologies de Constitució.- El Poder Constituent
Tema 3. Marc històric de la Constitució espanyola.
El constitucionalisme històric espanyol.- La transició política i el procés constituent.- El significat de la Constitució de 1978: influències comparades.
Tema 4. Els principis estructurals de la Constitució
La forma d'Estat: l'Estat Social i democràtic de Dret.- L'organització territorial: l'Estat de les autonomies.- Implicacions constitucionals de la integració en la Unió Europea.
Part segona. Els òrgans constitucionals
Tema 5 . La Corona
La monarquia parlamentària com a forma de govern.- Legitimitat democràtica de la Corona.- L'estatut jurídic de la Corona.- Les funcions del Rei.
Tema 6 . L'Estat democràtic i la participació política
Democràcia representativa i directa.- Els partits polítics.- El mandat representatiu i el dret electoral.- La formes de democràcia directa: el referèndum.
Tema 7. Les Corts Generals
L’estructura bicameral: la composició del Congrés i del Senat.- L’autonomia parlamentària i el Reglament parlamentari.- L’estatut dels parlamentaris.- L’organització i el funcionament de les cambres.- Les funcions: legislativa, pressupostària i de control i d’impuls del govern.-
Tema 8. El Govern
El poder executiu i el Govern.- El Govern com òrgan constitucional i les seves funcions.- El Govern i l'Administració Pública.- Les relacions entre les Corts Generals i el Govern: la relació de confiança, responsabilitat política i control parlamentari.- La dissolució de les cambres.
Tema 9. El Poder Judicial.
La jurisdicció i la resolució de conflictes.- El poder judicial com òrgan.- El poder judicial com funció: la potestat jurisdiccional.- El govern de la Justícia: el Consell General del Poder Judicial.
Tema 10. El Tribunal Constitucional
Composició, organització i funcionament del Tribunal Constitucional.- Les funcions del TribunalConstitucional.- Els conflictes entre òrgans constitucionals de l’Estat.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de teoria | 22 | 0,88 | 1, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 19, 20, 21, 25, 26, 27 |
Seminaris | 22 | 0,88 | 1, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 19, 20, 21, 25, 26, 27 |
Tipus: Autònomes | |||
Avaluació | 5 | 0,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 23, 24, 25, 26, 27 |
Estudi. Elaboració de treballs i activitats. Lectura i anàlisi de textos, elaboració de recensions. Cerca i elaboració de fitxes de jurisprudència, de normativa, documents, bibliografia o de pel·lícules. Activitats d'avaluació contínua. | 61 | 2,44 | 1, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 19, 20, 21, 24, 25, 26, 27 |
El procés d'aprenentatge se centra en el treball de l'estudiant, qui aprèn treballant individual i grupalment, sent la missió del professorat ajudar-lo en aquesta tasca subministrant-li informació i mostrant-li les tècniques i les fonts on es pot aconseguir.
El desenvolupament de la docència de l'assignatura i de la formació de l'estudiant es basa en les següents activitats:
1. Activitats dirigides:
1.1. Classes magistrals: on els estudiants adquireix a través de la transmissió de coneixements del professor / professora les bases conceptuals de la matèria i senta el marc jurídic normatiu i jurisprudencial.
1.2. Classes de seminari: com a espai d'aprenentatge on els estudiants assumeixen un rol preferentment actiu per a, juntament amb el professor /professora, analitzar i interpretar preguntes, qüestions o casos prèviament elaborats a fi de desenvolupar i consolidar el contingut essencial explicat en les classes teòriques.
2. Activitats supervisades: Es tracta d'activitats que els estudiants desenvoluparan en aula, amb la supervisió i suport del professor / professora. Es tracta de la solució d'algun supòsit pràctic en aula, elaboració d'algunes fitxes de sentències i / o normativa o bé de la realització d'esquemes o escrits de redacció desenvolupada d'alguns epígrafs de l'assignatura o de lectures complementàries de monografies o articles doctrinals.
3. Activitats autònomes: es tracta d'activitats en les quals l'estudiant s'organitza el temps i esforç de manera autònoma sigui de manera individual o grupal .
3.1 Estudi de l'assignatura.
3.2 Elaboració de documents d'activitats pràctiques: que seran lliurades i analitzades a l'aula. Es tracta de casos pràctics proposats amb antelació suficient pel professor o bé de l'elaboració de recensions crítica de llibres i lectures o fitxes de jurisprudència, normativa o de pel·lícules.
3.3 Cerca de bibliografia, jurisprudència i materials per a la resolució dels casos pràctics, complementar les qüestions teòriques
3.4. Elaboració de treballs de curs, informes, etc.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Elaboració de recensions, crítica de textos o control de lectures, fitxes de jurisprudència, legislació o de vídeos o pel·lícules,o dictàmens i documents jurídics, proves parcials, treballs de recerca realitzades de manera individual o grupal | 25% | 20 | 0,8 | 1, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 19, 20, 21, 23, 25, 26, 27 |
Prova escrita – Examen Final | 50% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 24, 25, 26, 27 |
Valoració d'activitats realitzades en els seminaris o la realització de pràctiques individuals o en grup. | 25% | 18 | 0,72 | 1, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 19, 20, 21, 24, 25, 26, 27 |
Avaluació
1. Avaluació continuada
Les competències d'aquestes matèries s'avaluaran de forma continuada mitjançant les següents activitats:
- Prova o examen final de conjunt a desenvolupar-se en la data assenyalada oficialment per la Secretaria acadèmica. Li correspondrà el 50% de la nota final. L'equip docent corresponent a cadascun dels grups indicarà el format d'aquesta prova. Per a aprovar l'assignatura es requereix de treure en l'examen final una nota igual o superior a 5 (cinc). En cas, de no aconseguir aquesta nota mínima en l'examen final se suspendrà l'assignatura independentment de les notes obtingudes en les altres parts de l'avaluació, corresponent-li com a qualificació final l'obtinguda en aquest examen suspès. Només si la nota de l'examen final és igual o superior a 5 (cinc) es farà mitjana amb l'avaluació contínua (l'altre 50%).
- La valoració de les activitats desenvolupades en els Seminaris i/o realització d'activitat o activitats pràctiques amb un pes del 25% de la nota final.
- Un mínim d'una altra activitat d'avaluació el pes de la qual en la nota serà del 25% restant: L'equip docent en cadascun dels grups d'aquesta assignatura seleccionarà com a mínim una altra activitat diferent d'avaluació a fi de cobrir el 25% de la nota. Exemple d'aquesta o aquestes possibles activitats, només a títol enunciatiu, assenyalem: Examen o exàmens parcials, casos pràctics, informes, ressenyes, escrits jurídics, dictàmens, elaboració de treballs de recerca, recensions, anàlisis i crítica de llibres i altres textos o documents, fitxes de jurisprudència, normativa, vídeos o pel·lícules, o desenvolupar projectes, entre altres activitats. Els equips docents podran, en cada grup, valorar l'assistència i participació en classe. Es tracta de participació activa al llarg de l'assignatura, de qualitat, jurídicament fonamentada, adequada i pertinent als temes tractats, i diferent de la realitzada en les classes de seminari /pràctiques.
Els seminaris i/o realització de pràctiques, així com les altres activitats seleccionades podran realitzar-se, segons ho disposi l'equip docent, de manera individual o grupal.
L'equip docent de cada grup a l'inici del curs presentarà el programa de l'assignatura previst en aquesta guia, explicant els temes que es tocaran. Així també presentarà el cronograma d'activitats docents (teoria i seminaris), concretarà la manera d'avaluar el treball realitzat en els seminaris o la realització de pràctiques, així com les activitats d'avaluació que hagi seleccionat per a la tercera part de l'avaluació. També indicarà la data de realització les diferents activitats, així com el sistema de reavaluació de les activitats suspeses. Tals indicacions també seran exposades al campus virtual /Moodle de l'assignatura.
Tot l'alumnat suspès podrà presentar-se a la reavaluació independentment de la nota que hagi obtingut. La reavaluació consistirà en un nou examen de tota l'assignatura, havent de treure per a aprovar una nota igual o superior a 5 per a tornar a efectuar el càlcul global de la nota amb les altres parts. En tot cas, les indicacions específiques sobre l'avaluació continuada i la reavaluació de l'estudiantat que suspengui també es donaran a l'inici del curs i seran exposades al campus virtual /Moodle de l'assignatura de cada grup.
L'alumnat serà avaluable si ha realitzat un conjunt d'activitats avaluables el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura. Si el valor de les activitats realitzades no arriba a aquest llindar, el professor/a de l'assignatura pot considerar l'estudiant com a no avaluable.
L'assistència a les classes de teoria i de seminaris serà obligatòria, excepte en cas de causa degudament justificada. A tals efectes l'equip docent en cada grup podrà establir mecanismes de control d'assistència i podrà establir un percentatge mínim d'assistència a classes, el qual no podrà ser inferior al 85%. En tals casos, de no aconseguir-se aquest percentatge mínim d'assistència la qualificació serà de no avaluable.
2. Avaluació única
L'equip docent de cada grup establirà el sistema i les activitats d'avaluació única que serà aplicable als i les estudiants que hagin sol·licitat i se'ls hagi estat concedit aquest sistema d'avaluació única. Aquestaavaluació única constarà de tres parts i cerca que l'estudiantat pugui acreditar haver aconseguit els objectius i els resultats d'aprenentatge, i les habilitats i competències establerts per a l'assignatura. La primera part, consistirà en una prova o examen de tota l'assignatura de característiques semblants al realitzat en la prova final de l'avaluació continuada que tindrà el pes de 50% de la nota. La segona part estarà referida al realitzat en els seminaris i les pràctiques amb un pes de 25% de la nota final, mentre que la tercera part girarà sobre alguna o algunes de les activitats desenvolupades conforme al llistat assenyalat anteriorment amb un pes del 25% restant.
Aquesta avaluació única tindrà, en el seu conjunt, un grau de dificultat semblant a l'exigit en l'avaluació continuada.
Igual que en l'avaluació continuada per a aprovar l'assignatura, l'estudiantat que opti per l'avaluació única haurà d'obtenir en la part de la prova o examen final de conjunt una nota igual o superior a 5 (cinc). En cas, de no aconseguir aquesta nota mínima en l'examen se suspendrà l'assignatura independentment de les notes obtingudes en les altres parts de l'avaluació, corresponent-li com a qualificació final l'obtinguda en aquest examen. Només si la nota de l'examen final és igual o superior a 5 (cinc) es farà mitjana amb les altres parts de l'avaluació única.
Igual que en el cas de l'avaluació continuada tot l'estudiantat suspès en l'avaluació única podrà presentar-se a la reavaluació independentment de la nota que hagi obtingut.
Les indicacions específiques sobre l'avaluació única i la reavaluació de l'estudiantat que suspengui aquesta també es donaran a l'inici del curs i seran exposades al campus virtual / Moodle de l'assignatura de cada grup.
En tot cas,tant en l'avaluació continuada com en l'avaluació única l'alumnat que copiï o intenti copiar en un examen final tindrà un 0 en l'examen. L'alumnat que presenti una pràctica en la qual hihagi plagi obtindrà un 0 i rebrà un advertiment. En cas de reiteració de la conducta, l'alumne suspendrà l'assignatura.
En aquesta assignatura no es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial en les activitats que siguin avaluables, tret que l'equip docent de cada grup l'autoritzi expressament en cadascun dels casos. En el supòsit que en alguna activitat avaluable es permeti expressament el seu ús, aquest estarà restringit a la cerca de bibliografia, informació, o materials de suport o a traduccions. En tals casos l'estudiantat haurà d'identificar clarament les parts que hagin estat generades per aquesta tecnologia,especificant les eines de IA utilitzades i incloent una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l'activitat. La no transparència en l'ús de la IA en les activitats avaluables es considerarà com una falta d'honestedat acadèmica i podrà comportar la nota de zero en l'activitat.
Bibliografia i materials
A) Bibliografia obligatòria.
A l'inici del curs cada equip docent indicarà en els seus grups les pautes respecte de la bibliografia, lectures, i altres materials específics objecte d'avaluació.
B) Bibliografia recomanada
1) Manuals de referència:
* ARAGÓN REYES, Manuel. (ed.) Temas básicos de Derecho Constitucional, Civitas, Madrid.
* APARICIO PÉREZ, Miguel Angel. (dir.)- BARCELÓ, M., Manual de Derecho Constitucional, Atelier, Barcelona.
* BALAGUER CALLEJÓN, Francisco (y otros) Derecho Constitucional, 2 vols., Tecnos. Madrid.
* CASTELLÀ, Josep María (ed.): Derecho constitucional básico, Hygens, Barcelona.
* DÍEZ PICAZO, Luis María. Ordenamiento constitucional, Tirant lo Blanch, Valencia.
* FOSSAS, E.- PÉREZ FRANCESC, Joan Lluís Lliçons de Dret Constitucional, Proa, Barcelona.
* LÓPEZ GUERRA, Luis, ESPÍN, Eduardo, (y otros), Derecho Constitucional, Tiant lo Blanch, Valencia, vol 1 y vol II. Aquest llibre es troba disponible a la biblioteca digital de la UAB.
* MOLAS, Isidre. Derecho Constitucional, Tecnos. Madrid.
* PÉREZ ROYO, Javier. Curso de Derecho Constitucional, Marcial Pons, Madrid.
2) Textos Legals:
* ALBERTÍ, Enoch - GONZALEZ, Markus. Leyes políticas del Estado, Civitas, Madrid.
3) Comentaris a la Constitució
* CASAS BAAMONDE, María Emilia- RODRIGUEZ-PIÑERO, Manuel. Comentarios a la Constitución, Wolkers Kluwer, 2008
* GARRIDO FALLA, Francisco (dir.) Comentarios a la Constitución. Civitas, Madrid.
* ALZAGA VILLAAMIL, Oscar. Comentarios a la Constitución Española Edersa, Madrid.
Enllaços web
http://www.der.uva.es/constitucional/verdugo/matriz.htm Materials de Dret Constitucional.
http://www.iustel.com Informació normativa, jurisprudencial i doctrinal.
www.westlaw.es. Base de dades westlaw.
L'assignatura no exigeix un programari específic
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) | 11 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) | 12 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) | 13 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) | 21 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) | 22 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) | 23 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) | 31 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) | 32 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) | 33 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) | 511 | Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) | 512 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) | 701 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) | 702 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) | 703 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 2 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 3 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 51 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 70 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |