Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Dret | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
L’assignatura Dret Constitucional II no requereix d’uns coneixements o requisits previs, però al tractar-se d’una assignatura de la mateixa matèria de coneixements del Grau de Dret, es recomanable repassar coneixements i competències adquirides a les assignatures d’Organització Constitucional de l’Estat i de Dret Constitucional I realitzades al primer curs.
La docència de l'assignatura s'impartirà tenint en compte la perspectiva dels Objectius de Desenvolupament Sostenible.
Professorat:
Dret
Dret Constitucional II (01). Prof. Dra. María Jesús García Morales (cat.)
Subgrup 11: Sra. Maria Rosa Català (cat.)
Subgrup 12: Prof. Dra. María Jesús García Morales (cat.)
Subgrup 13: Sra. Montserrat Gispert (cat.)
Dret Constitucional II (02). Prof. Dr. José Carlos Remotti (cas.)
Subgrup 21: Dr. Ricard Brotat (cat.)
Subgrup 22: Prof. Dr. José Carlos Remotti (cas.)
Subgrup 23: Sr. Carles Grima (cat.)
Dret Constitucional II (51). Prof. Dra. María Jesús García Morales (cat.)
Subgrup 51: Dr. Ricard Brotat (cat.)
Subgrup 52: Prof. Dra. María Jesús García Morales (cat.)
Subgrup 53: Sra. Susana Ortiz (cas.)
ADE+ Dret
Dret Constitucional II: Prof. Dr. Antoni Roig (cat.)
Subgrup 701: Sr. Jorge Pedemonte (cas.)
Subgrup 702: Prof. Dr. Antoni Roig (cat.)
Dret Constitucional II és una assignatura que s’imparteix al primer semestre del segon any del Grau de Dret. Es tracta d’una assignatura que serveix per tal que l’alumnat adquireixi nocions bàsiques sobre el funcionament del sistema de drets fonamentals a la Constitució Espanyola de 1978. Aquesta assignatura serveix d’introducció a altres temes que després seran desenvolupats en les diverses assignatures a càrrec de l’àrea de Dret Constitucional o d’altres àrees amb docència en el Grau de Dret.
Des de la perspectiva formativa, Dret Constitucional II pretén de l’estudiantat l’assoliment de diversos objectius, entre els quals destaquen particularment:
- El sistema constitucional de drets fonamentals. Els drets i deures. Els elements configuradors dels drets.
- Les garanties i mecanismes de defensa dels drets. Els límits i la suspensió de drets.
- Els drets d'autonomia personal. Els drets d'índole participativa. Els drets de contingut econòmic, social i cultural.
Aquest és un programa marc de l'assignatura on s'assenyalen els continguts. Però cada professor o professora coordinador o coordinadora de grup el pot adaptar segons s'estableixi en el Campus Virtual
Els drets fonamentals
1.- Evolució històrica, fonament i concepte dels drets fonamentals. La distinció entre Drets humans i drets fonamentals
2.- Problemàtica i característiques generals dels drets fonamentals en la Constitució Espanyola. Els deures constitucionals.
3.- La dimensió subjectiva i objectiva dels drets fonamentals com relacions jurídiques.
4.- La classificació dels drets fonamentals. L'objecte dels drets fonamentals: drets de defensa i drets de prestació.
L'estructura dels drets fonamentals: titularitat, destinataris i l'eficàcia en les relacions privades
1.- La titularitat dels drets fonamentals
2.- Els destinataris dels drets fonamentals
3.- L'eficàcia dels drets enfront de les persones privades
La regulació normativa dels drets fonamentals
1.- La força vinculant dels drets i llibertats en el Títol I CE
2.- La reserva de llei en matèria de drets fonamentals
3.- La delimitació i els limits als drets fonamentals.
4.- El contingut essencial dels drets fonamentals i el control de constitucionalitat. El principi de proporcionalitat.
Les garanties dels drets fonamentals
1.- La garantia jurisdiccional dels drets fonamentals: el sentit de la protecció jurisdiccional dels drets fonamentals. El recurs d'empara.
2.- El Defensor del Poble.
3.- El sistema europeu de protecció: el Tribunal Europeu de Drets Humans
4.- La suspensió dels drets fonamentals
Elprincipi d'igualtat
1.- Funcions i articulació del principi d'igualtat en la Constitució Espanyola
2.- La distinció entre el principi d'igualtat en la llei i en l'aplicació de la llei
3.- Les clàusules específiques de prohibició de discriminació
Els drets de l'esfera personal
1.- El dret a la vida i a la integritat física i moral
2.- El dret a la llibertat ideològica, religiosa i de culte
3.- El dret a la llibertat personal i a la seguretat. l'habeas corpus
4.- Els drets de la vida privada: honor, intimitat i pròpia imatge. La protecció de dades personals
Els drets individuals
1.- El dret a la inviolabilitat del domicili
2.- El dret al secret de les comunicacions
3.- El dret a la llibertat de circulació i a la llibertat de residència
Les llibertats informatives i els drets de participació política
1.- El dret a la llibertat d'expressió i d'informació
2.- El dret de reunió i manifestació
3.- El dret d'associació
4.- El dret a la participació política. El dret de petició
El dret a la tutela judicial efectiva
1.- Significat i problemes de l'article 24 de la constitució espanyola
2.- El dret d'accés als tribunals i al jutge ordinari predeterminat per la llei
3.- Les garanties genèriques de tot procés. Referència a la prova obtinguda amb violació de drets fonamentals
4.- Les garanties específiques del procés penal
Drets culturals, econòmics i socials
1.- Llibertat d'ensenyament i dret a l'educació. La llibertat de càtedra
2.- El dretdepropietat i la llibertat d'empresa
3.- Els drets laborals i professionals
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Seminari | 22 | 0,88 | 5, 10, 13 |
Teoria | 22 | 0,88 | 3, 5, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 17, 21 |
Tipus: Supervisades | |||
Tipus: Avalució | 0 | 0 | 5, 10, 13 |
Tutories | 5 | 0,2 | 5, 10, 13 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi. Redacció de treballs. Lectura de textos. Cerca de documentació i bibliografia | 101 | 4,04 | 3, 5, 8, 10, 12, 13, 14, 21, 22 |
El procés d'aprenentatge se centra en el treball de l'estudiantat, que aprèn treballant individualment i grupalment, essent la missió del professorat ajudar-lo en aquesta tasca subministrant-li informació i mostrant-li les tècniques i les fonts on es pot aconseguir. El desenvolupament de la docència de l'assignatura i de la formació de l'estudiant es basa en les següents activitats:
1. Activitats dirigides: respon a una programació horària predeterminada, que requereix la direcció presencial del professorat i es desenvolupa en grup.
1.1. Classe magistral: on l'estudiantat adquireix a través de la transmissió de coneixements del professor/professora les bases conceptuals de la matèria i assenta el marc jurídic doctrinal, normatiu i jurisprudencial.
1.2. Seminari: ocuparan les hores assisgnades. L'estudiantat individualment o en grups reduïts, analitza i resol, juntament amb el professor/professora, preguntes, casos pràctics o noticies vinculades amb el tema acabat de desenvolupar a la classe teòrica. L'assistència als seminaris, excepte amb causa justificada, és obligatòria.
1.3 Avaluació.
2. Activitats supervisades: es pot desenvolupar de manera autònoma si bé requereix la supervisiómés o menys puntual del personal docent.
Tutories
3. Activitats autònomes: es tracta d'activitats en les quals l'estudiant s'organitza el temps i esforç de manera autònoma sigui de manera individual o grupal.
3.1 Estudi de l'assignatura.
3.2 Lectura de documents que seran analitzats a l'aula.
3.3 Cerca de bibliografia, jurisprudència i materials per a la resolució dels casos pràctics.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen parcial, casos pràctics, informes, ressenyes, escrits jurídics, dictàmens, elaboració de treballs d'investigació, recensions, crítica de llibres, fitxes de jurisprudència o de normas, assistència, participació | 50% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24 |
Examen teòric final | 50% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24 |
1. Avaluación continua:
- Prova final de conjunt a desenvolupar en la data assenyalada oficialment per la secretaria acadèmica. Li correspondrà el 50% de la nota. L'equip docent corresponent a cadascun dels grups ha d'indicar el format d'aquesta prova.
- Un mínim de dues activitats més d'avaluació amb un pes total en la nota del 50% i amb els següents percentatges:
- activitats avaluables 25 % (p. ex., parcial no alliberador, casos pràctics o activitats de seminari)
- activitats avaluables 25 % (p. ex., recensions, crítica de llibres, treballs de recerca, fitxes de jurisprudència o normes, informes i dictàmens, assistència i participació a classe activa al llarg de l'assignatura, de qualitat, jurídicament fonamentada, adequada i pertinent als temes tractats).
El llistat d’aquestes possibles activitats serà concretat per cada equip docent a l’inici de curs i al Campus Virtual. Les activitats seleccionades podran realitzar-se, segons ho disposi l'equip docent, de manera individual o grupal.
L'equip docent de cada grup, a l'inici de curs, concretarà el programa marc de l'assignatura que preveu aquesta guia, tot explicant l'ordre i els temes a tractar. També presentarà el cronograma d'activitats docents (teoria i seminaris), concretarà el sistema d'avaluació continuada que hagi seleccionat i fixarà el percentatge assignat a cadascuna de les activitats seleccionades i la seva data de realització, així com el sistema de reavaluació de les activitats suspeses. Les indicacions seran exposades al campus virtual.
A la prova final de conjunt, l'alumnat ha d'obtenir un mínim de 5 per aprovar l'assignatura. En aquest cas, de no assolir aquestanota mínima es suspendrà l’assignatura. La reavaluació només podrà realitzar-se si l'alumnat ha seguit l'avaluació continuada.
Re-avaluació: no s'exigeix una nota mínima per presentar-se.
Alumnat no avaluable: aquesta situació es dona quan l’estudiant no ha pogut aportar prou evidències d’avaluació de l’assignatura (art 266.9 Normativa Acadèmica UAB). L’alumnat serà avaluable sempre que hagi realitzat un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l’assignatura. Si el valor de les activitats realitzades no arriba a aquest llindar, el professor/a de l’assignatura pot considerar l’estudiant com a no avaluable.
2. Avaluació única:
L'equip docent de cada grup establirà el sistema i les activitats d'avaluació única que serà aplicable als estudiants que hagin sol·licitat i se'ls hagi concedit aquest sistema d'avaluació única. Aquesta avaluació única constarà de tres parts i cerca que l'estudiantat pugui acreditar haver assolit els objectius i els resultats d'aprenentatge, i les habilitats i les competències establerts per a l'assignatura. La primera part, consistirà en una prova o examen de tota l’assignatura de característiques semblants a la prova final de l’avaluació continua que tindrà el pes de 50% de la nota. La segona part estarà referida a allò realitzat als seminaris i les pràctiques amb un pes de 25% de lanota final, mentre que la tercera part girarà sobre alguna o algunes de les activitats desenvolupades conforme al llistat assenyalat anteriorment amb un pes del 25% restant.
Aquesta avaluació única tindrà,en conjunt, un grau de dificultat semblant a l'exigit a l'avaluació continuada.
Re-avaluació: s’aplicarà el mateix criteri que per l’avaluació continuada.
Alumnat no avaluable: s’aplicarà el mateix criteri de no avaluable que per l’avaluació continuada.
3. En tot cas, les indicacions específiques sobre l'avaluació única i la reavaluació també es donaran a l'inici del curs i seran exposades al campus virtual de l'assignatura de cada grup.
4. Pràctiques fraudulentes: L'alumnat que copii o intenti copiar en un examen final tindrà un 0 en l'examen. Un/a alumne/a que presenti una pràctica plagiada obtindrà un 0 i rebrà una advertència. En cas de reiteració de la conducta, l'alumne/a suspendrà l'assignatura.
Ús de la Intel·ligència Artificial (IA):
En aquesta assignatura no es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial en les activitats que siguin avaluables, tret que l'equip docent de cada grup l'autoritzi expressament en cadascun dels casos. En el supòsit que en alguna activitat avaluable es permeti expressament el seu ús, aquest estarà restringit a la cerca de bibliografia, informació, o materials de suport o a traduccions. En tals casos l'estudiantat haurà d'identificar clarament les parts que hagin estat generades per aquestatecnologia, especificant les eines de IA utilitzades i incloent una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procésiel resultat final de l'activitat. La no transparència en l'ús de la IA en les activitats avaluables es considerarà com una falta d'honestedat acadèmica i podrà comportar la nota de zero en l'activitat.
Bibliografia obligatòria
A determinar pel professorat de cada grup.
Bibliografia recomenada
A) Manuals de referència:
* APARICIO PÉREZ, Miguel Angel. (dir.)- APARICIO PÉREZ, Miguel A.; BARCELÓ, Mercè (coords), Manual de Derecho Constitucional, Atelier, Barcelona, 2016 (3a ed.).
* BALAGUER CALLEJÓN, Francisco (y otros) Derecho Constitucional, 2 vols., Tecnos. Madrid, 2024 (19a ed.).
* DÍEZ-PICAZO, Luis María, Sistema de derechos fundamentales, Tirant lo Blanch, València, 2021 (1a ed.). [recurs digital]
* GARCÍA ROCA, Javier, Lecciones de Derecho Constitucional, Civitas, Madrid, 2023 (1ª ed)
* LÓPEZ GUERRA , Luis et. al., Derecho Constitucional, volumen I, Tirant lo Blanch, València, 2018 (11.ed.) [recurs digital]
* LÓPEZ GUERRA, Luis, El Convenio Europeo de Derechos Humanos. Según la jurisprudencia del Tribunal de Estrasburgo, Tirant lo Blanch. València, 2021 (1a ed.). [recurs digital]
B) Textos Legals:
* DE CARRERAS SERRA, Francesc - GAVARA, Juan Carlos, Leyes políticas, Aranzadi, Pamplona.
C) Comentaris a la Constitució:
Selecció i comentari de la jurisprudència constitucional e internacional més rellevant en relació amb els principis i drets fonamentals.
L'assignatura no requereix un programari específic.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) | 11 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) | 12 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) | 13 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) | 21 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) | 22 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) | 23 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) | 511 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) | 512 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) | 513 | Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) | 701 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) | 702 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 2 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 51 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 70 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |