Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Comptabilitat Financera I

Codi: 102128 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Comptabilitat i Finances OB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Francisco Gomez Valls
Correu electrònic:
francesc.gomez@uab.cat

Equip docent

Jordi Rizo Gubianas
Maria Isabel Lara Serrano

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

S’aconsella haver cursat l’assignatura “Introducció a la comptabilitat” que s’imparteix en el primer quadrimestre (1r curs)


Objectius

L’objectiu d’aquesta assignatura es, per una part, estudiar les principals normes de registre i valoració incorporades en el Pla General de Comptabilitat i, per altra, conèixer les diferències amb el Pla de Comptabilitat per a petites i mitjanes empreses i quines empreses poden aplicar el Pla Pimes.

L’aplicació d’aquestes normes (ja sigui el Pla General o el Pla Pimes) condueix a la formulació dels comptes anuals de les empreses.


Resultats d'aprenentatge

  1. CM36 (Competència) Dur a terme el procés comptable integral derivat de totes les operacions de l'empresa i que determinen el resultat de l'exercici i permeten obtenir el balanç i el compte de pèrdues i guanys.
  2. CM37 (Competència) Utilitzar els diferents criteris de registre i valoració establerts en la norma comptable.
  3. KM27 (Coneixement) Distingir els principis i les normes essencials del dret mercantil.
  4. SM35 (Habilitat) Interpretar els estats financers que elaboren les empreses.
  5. SM36 (Habilitat) Aplicar el procés comptable integral (global) a través del suport informàtic adequat.
  6. SM37 (Habilitat) Elaborar estats comptables i informes economicofinancers a partir de la digitalització de la informació i la utilització de sistemes informàtics.

Continguts

  1. Marc conceptual del nou PGC
  2. Quadre de comptes del nou PGC
  3. Normes de valoració i registre de l'immobilitzat material
    1. Elements integrants i la seva valoració inicial
    2. Valoració posterior
    3. Operacions especials: permutes, grans reparacions, etc.
  4. Normes de valoració de les propietats d'inversió
  5. Normes de valoració de l'immobilitzat intangible
    1. Elements integrants i la seva valoració inicial
    2. Valoració posterior
    3. El fons de comerç
  6. La valoració de les existències
  7. Els instruments financers
    1. Els actius financers
      1. Classificació dels actius financers
      2. Valoració de les categories en el moment inicial
      3. Valoració posterior
    2. Els passius financers i la seva valoració
    3. Els instruments de patrimoni net: valoració
  8. Subvencions i donacions: valoració i tractament comptable
    1. Subvencions a l'explotació
    2. Subvencions de capital
  9. Provisions i contingències
  10. Impost de societats
    1. Les diferències "temporàries"
    2. Les diferències permanents
    3. Càlcul comptable de l'impost sobre societats
    4. Registre i valoració de l'impost corrent i l'impost diferit
  11. Pla PIMES
    1. EStructura
    2. Principals diferències amb el PGC global

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes pràctiques 13,5 0,54 CM37
Classes teòriques 32 1,28 CM37, KM27
Practiques aula informàtica 4 0,16 SM36, SM37
Tipus: Supervisades      
Tutoria dels casos pràctics 13 0,52 CM36
Tutoria elaboració del treball 7 0,28 SM35
Tipus: Autònomes      
Estudi de normatives 32 1,28 CM36
Realització de casos i treball 32,5 1,3 SM36
Recerca d'informació 10 0,4 SM37

 

El tipus de docència planificada per a l’assignatura és la docència presencial

La metodologia docent estarà basada en una combinació dels 3 tipus d’activitats:

-   Activitat dirigida: classes teòriques i classes pràctiques i de resolució de problemes.  També es realitzaran pràctiques en l'aula d'informàtica.

-   Activitat supervisada: consistent en la realització de tutories i la realització d’exercicis amb seguiment pautat.  

-   Activitat autònoma que es divideix en dues parts:

  • Part d’estudi personal per part de l’alumne (lectures, recerca d’informació, etc.). També s’inclou la realització d’exercicis addicionals i casos.
  • Activitat autònoma en grup dedicada a la recerca de dades i elaboració d’un informe sobre la informació que proporciona la memòria dels comptes anuals. Presentació i debat

Les tutories seran presencials. De forma excepcional podran ser on line

 

“En aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Presentació de casos pràctics en grup 5% 0,15 0,01 CM37
Presentació d'un treball en grup 15% 0,2 0,01 KM27, SM35, SM36, SM37
Proves parcials 15% 2 0,08 CM37, KM27
Prueba final 50% 3,5 0,14 CM36, SM35, SM36
Treball individual 15% 0,15 0,01 SM35, SM36, SM37

 

 La valoració i seguiment de l'alumnat d’aquesta assignatura es realitzarà en base a 4  modalitats d’avaluació segons el següent quadre:

  

Activitat avaluativa Modalitat Descriptiva Data de lliurament % nota final
Treball Grup de 2-3 persones

Realització i presentació d’un treball en equip dirigit que englobarà diversos temes de l’assignatura. En el treball s’analitzarà la informació que proporciona una empresa en la memòria dels comptes anuals sobre l’aplicació d’alguna/es de les normes de valoració i registre desenvolupades en el temari.

El treball s'ha de presentar (5%), defensar en grup (5%) i  respondre les preguntes orals de forma indvidual que es faran a cada persona (5%)

Per superar el treball s’haurà d’obtenir un mínim de 5 punts (sobre 10 punts).

Primera-segona  setmana de maig 15%
Exercicis

Grups de 2-3 persones

 

  

 Exercici individual

 

 

 

 Cada grup de treballs ha de presentar per escrit i exposar uns casos pràctics prèviament definits per part del professorat. Aquesta presentació serà setmanal a partir de la tercera/quarta setmana de curs.

Per superar aquesta activitat s'haurà d'obtenir un mínim de 5 punts (sobre 10 punts)

 

  Cada persona de forma individual haurà de realitzar un cas pràctic global en A3    Per a superar aquesta activitat s'haura d'obtenir un mínim de 5 punts (sobre 10).La valoració serà 50% treball A3 i 50% seguiment del treball de forma regular i la seva pesentació

 

 

 

 

Durant tot el curs

 

 

Seguiment durant tot elcurs

 

 

5%

 

 

 

 15%

 

 

Proves parcials escrites

 

 

(1) Examen teòric i pràctic dels temes 1 a 5

 

 AQUESTA PROVA NO ES ALLIBERATÒRIA

 Març

 

 

 

 

 15%

 

 

 

 

Prova escrita: Examen final Individual

Examen teòric i pràctic dels continguts treballats durant tot el semestre el semestre

 Per poder fer mitjana amb les altres activitats avaluatives s'ha d'obtenir una nota mínima de 5 punts en l'examen final (sobre 10)

 

Segons calendari acadèmic 

 

 50%

 

 

 

 Per  aprovar l'assignatura s'han de superar les activitats avaluativas (treball en grup, treball individual i  exercicis en grup) i obtenir com a mínim una nota de 5 punts (sobre 10) a l'examen final.

 

Una persona es considerarà com “No avaluable” quan l'estudiant no hagi aportat prou evidències d'avaluació.  En aquesta assignatura es considera no avaluable quan no hagi participat a cap de les activitats d’avaluació. Per tant, es considera que un estudiant que realitza alguna component d'avaluació continuada ja no pot optar a un "No avaluable".

 

Calendari d’activitats d’avaluació

Les dates de les diferents proves d'avaluació (exàmens parcials,exercicis en aula, entrega de treballs, ...) s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.

La data del'examen final del'assignatura està programada enel calendari d'exàmens de la Facultat.

"La programació de les proves d’avaluació no espodrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d’avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l’estudiantat afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent."  Apartat 1 de l'Article 115. Calendari de les activitats d’avaluació (Normativa Acadèmica UAB)  

Els estudiants i les estudiantes de la Facultat d'Economia i Empresa que d'acord amb el paràgraf anterior necessitin canviar una data d'avaluació han de presentar la petició omplint el document Sol·licitud reprogramació prova  https://eformularis.uab.cat/group/deganat_feie/reprogramacio-proves

 

Procediment de revisió de les qualificacions

Coincidint amb l'examen final s'anunciarà el dia i el mitjà en que es publicaran les qualificacions finals. De la mateixa manera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió d'exàmens d'acord amb la normativa de la Universitat.

 

Procés de Recuperació

“Perparticipar al procés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.” Apartat 3 de l'Article 112 ter. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB). Els estudiants i lesestudiants han haver obtingut una qualificació mitjana de l’assignatura entre 3,5 i 4,8.

La data d’aquesta prova estarà programada en el calendari d'exàmens de la Facultat. L'estudiant que es presenti i la superi aprovarà l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari mantindrà la mateixa nota.

 

Irregularitats en actes d’avaluació  

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0".  Apartat 10 de l'Article 116. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB)

 

 

Aquesta assignatura no preveu el sistema d'avaluació única.


Bibliografia

BIBLIOGRAFIA  BÀSICA

ESPAÑA. LEY 16/2007,  de 4 de Julio, publicada en el BOE  de 5 de julio de 2007 sobre reforma de la legislación mercantil en material contable para su armonización internacional con base en la normativa de la Unión Europea.

INSTITUTO DE CONTABILIDAD Y AUDITORIA DE CUENTAS (ICAC)

-  Nuevo PGC, Real Decreto 1514/07,  BOE de  20-11-07 

- Nuevo  PGC PIMES, Real Decreto 1515/07,  BOE de  21-11-07. 

-  Real Decreto 602/2016 BOE 17-12-16 por el que se modifica el Plan General de Contabilidad aprobado por Real Decreto 1514/2007, el Plan General de Contabilidad de Pequeñas y Medianas Empresas aprobado por Real Decreto 1515/2007

-  Real Decreto 1/2021 por el que se modifica el Plan General de Contabilidad aprobado por RD 1514/20017 y el Plan General de Contabilidad de Pequeñasa y Medianas Empresas aprobado por el Real Decreto 1515/2007

- Resolució de l'ICAC de 1 de març de 2013 sobre immobilitzat material i inversions immobiliaries

- Resolució de l'ICAC de 28 de maig de 2013 sobre inmmobilitzat intangible

GOMEZ VALLS, F. Y otros  (2017): “Ejercicios resueltos y comentados con el nuevo PGC”. ACCID 2017

RECURSOS ON LINE

ASOCIACION ESPAÑOLA DE CONTABILIDAD Y ADMINISTRACION DE EMPRESAS (AECA):

http://www.aeca.es

ASSOCIACIÓ CATALANA DE COMPTABILITAT I DIRECCIO (ACCID):

Http://www.accid.org

INSTITUTO DE CONTABILIDAD Y AUDITORIA DE CUENTAS

http://www.icac.meh.es/


Programari

Programa A3 ECON/CON

Excel

SABI data base


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 101 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 102 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 501 Català segon quadrimestre tarda
(PAUL) Pràctiques d'aula 502 Català segon quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 101 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 102 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 501 Català segon quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 502 Català segon quadrimestre tarda
(TE) Teoria 10 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 50 Català segon quadrimestre tarda