Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Comptabilitat Pública

Codi: 102101 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Comptabilitat i Finances OP 4

Professor/a de contacte

Nom:
Carme Casablancas Segura
Correu electrònic:
carme.casablancas@uab.cat

Equip docent

Margarita Lopez Anton

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

És "imprescindible" haver cursat l’assignatura "Introducció a la comptabilitat".


Objectius

Context:

Aquesta assignatura figura contextualitzada dins de la matèria Comptabilitat Avançada junt amb les assignatures Comptabilitat i Fiscalitat, Consolidació d'Estats Financers i Auditoria en el segon quadrimestre del quart curs del Grau de Comptabilitat i Finances.

Objectius

  • Proporcionar els coneixements necessaris que permetin a l'alumne identificar i entendre la problemàtica que planteja l'elaboració de la informació financera de les Administracions Publiques.
  • Comprendre la relació entre la Comptabilitat Empresarial (financera) i la Comptabilitat Pública.
  • Aconseguir que l'alumne pugui conèixer els mecanismes de les operacions dels organismes públics.
  • Conèixer i saber  comptabilitzar el tractament de qüestions estrictament comptables amb altres aspectes de l'entorn dels ens públics, que precisament, són els que marcaran diferències entre la Comptabilitat d'aquest tipus d'entitats i la Comptabilitat empresarial.
  • Conèixer el concepte de "Pressupost" com a eina bàsica de la Comptabilitat Pública.  La seva execució, el tractament del Pressupostos de Despeses i d'Ingressos, així com les operacions que tenen un caràcter extrapressupostari.
  • Elaborar i interpretar els Comptes Anuals d'acord a la Comptabilitat Pública.

Resultats d'aprenentatge

  1. CM41 (Competència) Elaborar estats financers i informes per a finalitats comptables, fiscals, financeres i organitzacionals.
  2. CM43 (Competència) Elaborar informes tecnicocomptables per als gestors de l'empresa que els ajudin en la presa de decisions de gestió.
  3. SM38 (Habilitat) Relacionar els elements, les actuacions, els àmbits, les dimensions i els agents que integren la responsabilitat social corporativa.

Continguts

Tema 1: El sector públic. Definició i marc legal.

  1. Definició del sector públic.
  2. Classificació i composició del sector públic: estatal, autonòmic i local.
  3. Distribució de competències en el sector públic.
  4. Especial referència a l’administració local.

Tema 2: El pressupost.

  1. Definició.
  2. Principis pressupostaris.
  3. Estructura del pressupost.
  4. L’elaboració i l’aprovació del pressupost.

Tema 3: La comptabilitat pública.

  1. Comptabilitat financera: relació entre la comptabilitat privada i la comptabilitat pública.
  2. Finalitats de la comptabilitat pública.
  3. Estructura del PGCP 2010.
  4. Imatge fidel i principis comptables públics.

Tema 4: Comptabilitat del pressupost de despeses i del pressupost d’ingressos.

  1. Estructura i característiques del pressupost de despeses.
  2. Fases d’execució de la despesa i la seva comptabilització.
  3. Les modificacions del pressupost i la seva comptabilització.
  4. Estructura i característiques del pressupost d’ingressos.
  5. Fases d’execució de l’ingrés i la seva comptabilització.
  6. Principals operacions no pressupostàries.

Tema 5: Immobilitzat no financer i patrimoni net.

  1. Concepte i classificació de l’immobilitzat no financer.
  2. Immobilitzat material.
  3. Inversions immobiliàries.
  4. Definició de patrimoni net: patrimoni aportat i patrimoni generat.

Tema 6: Endeutament (passius financers).

  1. Endeutament.
    1. Deutes per préstecs a llarg termini.
    2. Deutes per préstecs a curt termini. Pòlisses de tresoreria (no pressupostari).
  2. Particularitats de l’endeutament a l’administració local.
  3. Volum d’endeutament i ràtio d’estalvi net.
  4. Comptabilització de les operacions relacionades amb l’endeutament.

Tema 7: Liquidació pressupostària.

  1. La liquidació pressupostària i el resultat pressupostari.
  2. Els romanents de crèdit.
  3. Projectes de despesa. Càlcul del finançament afectat.
  4. El romanent de tresoreria.

Tema 8: Els comptes anuals.

  1. El balanç.
  2. El compte del resultat econòmic-patrimonial.
  3. La memòria i el compte general.
  4. L’estat de canvis en el patrimoni net i l’estat de fluxos d’efectiu.
  5. Anàlisi dels comptes anuals.
  6. Indicadors financers, patrimonials i pressupostaris.

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes pràctiques i exercicis 17 0,68 CM41, CM43, SM38
Classes teòriques, debat casos i treball en grup 32,5 1,3 CM41, CM43, SM38
Tipus: Supervisades      
Seguiment exercicis i casos 8 0,32 CM41, CM43, SM38
Tutories casos pràctiques i treballs en grup 10 0,4 CM41, CM43, SM38
Tipus: Autònomes      
Estudi i recerca d'informació 49,5 1,98 CM41, CM43, SM38
Preparació treballs en grup 29 1,16 CM41, CM43, SM38

La deocència planificada és presencial.

La metodologia docent estarà basada en una combinació dels 4 tipus d'activitats:

Activitat dirigida: classes teòriques i practiques i de resolució (anàlisi) de casos.
Activitat supervisada: consistent en l'assistència a tutories i la realització d'exercicis amb seguiment pautat.
Activitat autònoma individual: comprendrà la part d'estudi personal de l'alumne (estudi de la bibliografia bàsica, lectures complementaries, recerca d'informació, etc.).
Activitat autònoma en grup: recerca de dades i elaboració de casos. Presentació i cas de fer-ho a clase, debat.

A l’assignatura s'utilitza la gamificació com a metodologia docent innovadora i l'aprenentatge basat en repte.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència, participació i treball a classe 5% 0 0 CM41, CM43, SM38
Elaboració i defensa de Kahoots en grups 10% 0 0 CM41, CM43, SM38
Examen Final 25% 2 0,08 CM41, CM43, SM38
Prova parcial 25 % 2 0,08 CM41, CM43, SM38
Seminaris experts 10% 0 0 CM41, CM43, SM38
Treball i presentació en grup 25 % 0 0 CM41, CM43, SM38

Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.

Avaluació

L’avaluació de l’estudiant es fonamentarà en sis punts o activitats:

  1. Assistència, participació i treball a classe (5% de la nota total).
  2. Seminaris d'experts (10% de la nota total).
  3. Treball i presentació cas en grup (25% de la nota total).
    1. 15% treball escrit del cas. Si un membre de l'equip no participa no se li computarà la nota d'aquesta part.
    2. 10% defensa oral del cas. Si un membre de l'equip no assisteix a la convocatòria no se li computarà la nota d'aquesta part.
  4. LLuirament i defensa oral Kahoot en grup (10% de la nota total). Si un membre de l'equip no assisteix a la convocatòria no se li computarà la nota d'aquesta part.
  5. Una prova parcial d’avaluació continuada dels temes 1 a 4 (25% de la nota total). La nota és computable si s'obté una qualificació superior a 3,5 punts sobre 10.
  6. Un examen final dels temes 5 a 8 (25% de la nota total).

Per superar l'assignatura cal que l'alumne, del seu còmput global, obtingui una nota igual o superior a 4,9 punts sobre 10. En cas de no presentar-se a les activitats d'examen final, prova parcial i treball en grup comportarà un no avaluable.

Calendari d’activitats d’avaluació

Les dates de lesdiferents proves d'avaluació (exàmens parcials, exercicis en aula, entrega de treballs, ...) s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.

La data de l'examen final de l'assignatura està programadaen el calendari d'exàmens de la Facultat.

"La programació de les proves d’avaluació no es podrà modificar,tret que hi hagiun motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d’avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l’estudiantat afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent."  Apartat 1 de l'Article 115. Calendari de les activitats d’avaluació (Normativa Acadèmica UAB)  

Els estudiants i les estudiantes de la Facultat d'Economia i Empresa que d'acord amb el paràgraf anterior necessitin canviar una data d'avaluació han de presentar la petició omplint el document Sol·licitudreprogramació prova  https://eformularis.uab.cat/group/deganat_feie/reprogramacio-proves

Procediment de revisió de les qualificacions

Coincidint amb l'examen final s'anunciarà el dia i el mitjà en que es publicaran les qualificacions finals. De la mateixa manera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió d'exàmens d'acord amb la normativa de la Universitat.

Procés de Recuperació

“Per participar al procés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.”Apartat 3 de l'Article 112 ter. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB). Els estudiants i les estudiants han haver obtingut una qualificació mitjana de l’assignatura entre 3,5 i 4,8.

La data d’aquesta provaestarà programada en el calendari d'exàmens de la Facultat. L'estudiant que es presenti i la superi aprovarà l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari mantindrà la mateixa nota.

Irregularitats en actes d’avaluació 

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0".  Apartat 10 de l'Article 116. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB).

No avaluable

Segons el punt 9 de l’article 266 de la Normativa Acadèmica de la UAB, quan es consideri que l’estudiant no ha pogut aportar prou evidències d’avaluació s’ha de qualificar aquesta assignatura com a no avaluable.

Ús de la IA 

Ús restringit: “Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en [tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos o les traduccions ... (altres?) ....], [les activitats xxx] [altres situacions específiques en que es consideri]. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.”. En els exàmens parcial i finals no és permès l'us de la IA.


Bibliografia

Bibliografia basica

  • Pla General de Comptabilitat Pública. Ordre EHA/1037/2010, de 13 d’abril.
  • Principios contables públicos. Documentos 1 a 8. Comisión de principios y normas contables públicas. IGAE.
  • Instrucció del model normal de comptabilitat local. Ordre HAP/1781/2013, de 20 de setembre.
  • Manual de Contabilidad Pública Para Entidades Locales. Delta Publicaciones, 2007. https://elibro.net/es/lc/uab/titulos/227397

Bibliografia complementària

  • Aragón Sánchez, F., Rubio Samprón, J. e Ibarrondo Cid, G. (directores) (2014). Manual práctico sobre la nueva contabilidad local. Editorial Atelier. Barcelona.
  • Carrasco Díaz, D. (coord.) (2011). Contabilidad pública. Ediciones Pirámide, Madrid.
  • Guzmán Raja, Isidoro, and Julio Moreno Aragoneses. Cuaderno de ejercicios de Contabilidad pública: (adaptado al Plan General de Contabilidad Pública 2010) : (Orden EHA/1037/2010). Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia, 2011. https://elibro.net/es/lc/uab/titulos/48513
  • Labeaga Azcona, J. M. y Gutiérrez Gilsanz, I. (directores) (2011). Manual de contabilidad pública – plan general de contabilidad pública 2010. Instituto de Estudios Fiscales. Madrid.
  • Pina Martínez, Vicente y Torres Prada, Lourdes (2014). Manual de contabilidad pública. Adaptado al plan de cuentas de la administración local. Centro de Estudios Financieros. Madrid.

Enllaços web:


Programari

Kahoot i Excel


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 501 Català segon quadrimestre tarda
(TE) Teoria 50 Català segon quadrimestre tarda