Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Educació Primària | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Per cursar aquesta assignatura és aconsellable tenir una base pràctica en l'àmbit de l'Expressió Corporal.
L'alumnat haurà de ser capaç de:
- L'Expressió Corporal i el LLenguatge Corporal.
- L'expressivitat corporal com estudi del moviment en l'espai.
- L'expressivitat corporal com estudi del moviment en l'espai ocupat pels altres.
- L'exploració expressiva del temps.
- L'expressió de les emocions.
- Mesura i avaluació de l'expressivitat humana.
- Creació d'un espai ficcional i espectacular com a plataforma per aplicar els diferents recursos d'expressivitat corporal.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Sessions teòrico-pràctiques | 45 | 1,8 | 1, 13 |
Tipus: Supervisades | |||
Les sessions pràctiques supervisades | 20 | 0,8 | 1, 13 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi i treball personal de l'alumne | 0 | 0 | 7 |
Estudi i treball personal de l'alumne | 75 | 3 | 1, 13 |
L'assignatura consta de dues sessions exclusivament teòriques i totes les altres són sessions pràctiques (acompanyades sempre de la corresponent fonamentació teòrica):
Les sessions teòriques es realitzaran, fonamentalment, mitjançant exposicions per part de la professora en relació als continguts bàsics del temari. Estimulant la participació de l’alumnat.
Les sessions pràctiques, comportaran un important treball corporal vivenciat per part de l’alumnat. Aquest treball es farà a partir de l'aplicació de diverses metodologies segons el contingut a treballar. Aportant també el suport teòric adient a la pràctica i, estimulant que l’alumnat reflexioni a partir de la seva vivència. Dedicant 10-15 minuts al final de cada sessió a fer, en grups de tres, una reflexió per escrit, sobre la sessió.
Les primeres sessions pràctiques es duran a terme, bàsicament, a partir de les propostes de la professora però, a partir d'aquestes, l'alumnat passarà a ser l'autèntic protagonista del seu aprenentatge, sent essencial la seva participació i intervenció. Doncs, en grups reduïts, es desenvoluparà un projecte (al voltant de l'àmbit de la dansa i/o teatre), que haurà d'acabar sent representat.
*A la darrera sessió es destinarà 15' perquè l'alumnat pugui respondre les enquestes sobre l'avaluació de l'actuació docent i sobre l'avaluació de l'assignatura.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Individual: Diari/dossier de l'assignatura | 10% | 0 | 0 | 7, 13 |
Individual: Treball, per escrit, de reflexió crítica sobre dos espectacles | 15% | 0 | 0 | 1, 3, 13 |
Per grups reduïts: Projecte artístic-expressiu. | 40% | 10 | 0,4 | 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 |
Per grups reduïts: Representació d'un exercici | 15% | 0 | 0 | 1, 3, 4, 7, 13 |
Per parelles: Representació d'un exercici | 15% | 0 | 0 | 3, 7, 13 |
Per trios: Comentari raonat, per escrit, de cada sessió pràctica. | 5% | 0 | 0 | 1, 4, 13 |
TASQUES AVALUATIVES I PERÍODES DE REALITZACIÓ/LLIURAMENT
Individuals
- Treball, per escrit, de reflexió crítica sobre dos espectacles de teatre i/o dansa profesional (15%). Lliurament: setmana del 12 al 16/gener/2026
- Diari de l'assignatura (10%). Lliurament: 19/Desembre/2025
Parelles
- Representació d'un exercici. Contingut: Expressió Emocions/Sensacions (15%). Data de representació: Novembre/2025 (La representació es farà per parelles però serà avaluada individualment).
Trios
- Comentari raonat, per escrit, de cada sessió (5%). Es realitzarà i lliurarà al finalitzar cada sessió. El temps disponible no serà superior als 15 minuts.
Grups reduïts
- Representació d'un exercici. Contingut: Percepció Espacial i Temporal (15%). Data de representació: Octubre/2025 (La representació es farà en grups reduïts però l'avaluació serà individual).
- Projecte artístic-expressiu (40%). Data de representació: 15/Desembre/2025 (L'avaluació de tot el Projecte és individual).
Observacions generals importants
- Es farà retorn individualitzat, de les activitats avaluades durant el període que s'està impartint la docènciade l'assignatura, a aquells estudiants que ho demanin en horari de tutoria (dilluns de 13 a 14 h). El retorn no implica concretar la nota doncs, aquesta, pot quedar condicionada al progrés que es mostri en l'activitat final de l'assignatura (Projecte).
- Per obtenir la màxima qualificació és necessari presentar el Diari/dossier. Aquesta activitat, a diferència de les altres, només es tindrà en compte a la valoració final, si s'ha assolit una qualificació igual o superior a 5.
- Si una activitat no és lliurada/representada en la data indicada la qualificació serà un 0.
- Si la nota final de l'assignatura és un suspens, es pot optar a recuperar aquella/es activitat/s que no s'hagin superat. La qualificació màxima que es pot obtenir de cada activitat recuperada és un 5/10.
- La recuperació es farà en un únic dia: 02/febrer/2026 a les 18 h.
- L'assistència a classe és imprescindible en un 80%. Presentar un justificant en cas d’absència és un acte de cortesia i serveix per explicar l’absència, en cap cas és un eximent de la presencialitat. Si s’assisteix a una classe pràctica però, per un motiu justificat, no es pot participar activament s’haurà de realitzar un treball de petit format, relacionat amb la sessió, per avalidar l’assistència.
- En l'elaboració del treball sobre dos espectacles que s'hauran d'anar a veure, no es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. No respectar aquesta norma, serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i comportarà un suspens en el treball (nota númerica inferior a 5).
- S'ha de mostrar, en les activitats que es proposin, una bona competència comunicativa general —tant oralment com per escrit— i, un bon domini de la llengua en que s'imparteix l'assignatura.
Aspectes actitudinals importants:
- S’ha de mostrar sempre una actitud compatible amb la professió educativa.
- Tenir actituds que afavoreixin un clima amable i positiu a l’aula.
- Participar de forma activa i sabent argumentar les intervencions.
- Ser puntual en començar la sessió i no abandonar-la abans d’acabar-se, sense un motiu que no s’hagi prèviament justificat.
- Només es podrà utilitzar el mòbil, per motius acadèmics, en les sessions centrades en el projecte final. Però, en cap cas, es podrà enregistrar la imatge i/o la veu de cap estudiant i/o docent sense el seu previ consentiment.
L’incompliment d’algun d’aquests aspectes o altres consideracions que en funció de la dinàmica de les sessions es puguin anar indicant, pot representar un punt menys en la nota final de l’assignatura o, en casos de gravetat, suspendre-la
AVALUACIÓ ÚNICA
Aquesta assignatura preveu l'avaluació única però, és important tenir en compte que, aquesta opció no eximeix d'assistir com a mínim al 80% de les sessions.
ACTIVITATS AVALUATIVES I DATA LLIURAMENT
- Examen escrit sobre els continguts de l'assignatura. És necessari, també, haver vist en viu i en directe, durant el període de classes, dos espectacles de dansa i/o teatre professional i ser capaç de fer una anàlisi des del punt de vista de l'expressió corporal. Pes: 30%
- Representació individual d'unexercici. Contingut: Percepció Espacial i Temporal. Durada: 2 minuts. Pes: 15%
- Representació individual d'un exercici. Contingut: Expressió Emocions/Sensacions. Durada: 2 minuts. Pes: 15%
- Realització individualment d'un Projecte artístic-expressiu. Pes:40%
El Projecte constarà de dues parts (pràctica+ teòrica):
- Part pràctica: a partir d'una determinada temàtica i ubicant-se en un àmbit proper al teatre i/o dansa, caldrà desenvolupar un important treball d'EC, per poder ser representat, tenint en compte tot el que s'ha anat treballant (30%)
- Part teòrica: elaborar per escrit una proposta similar al Projecte presentat, adaptada a l'Etapa d'Educació Primària (10%)
Data única per realitzar l'examen i lliurar i representar les altres activitats: 19/gener/2026. Horari: de 18 a 21 h.
Data de recuperació: 02/febrer/2026 a les 18 h.
En cas d'una segona matrícula (o més), no està contemplada l'avaluació de l'assignatura amb una prova de síntesi.
EXPRESSIÓ I LLENGUATGE CORPORAL/DANSA I DRAMATITZACIÓ
Alvarez-Novoa, C. (1995). Dramatización: el teatro en el aula. Barcelona: Octaedro
Bernard, M. (1994). El cuerpo. Un fenómeno ambivalente. Buenos Aires: Paidós
Birdwhistell, R.L (1979). El lenguaje de la expresión corporal. Barcelona: Gustavo Gili
Boal, A. (1997). Juegos para actores y no actores. Barcelona: Alba
Cañas, J. (1992). Didáctica de la expresión dramática. Barcelona: Octaedro
Castañer, M. (2000). Expresión corporal i danza. Barcelona: INDE
Coterón , J. i Sánchez, G. (2013). Expresión Corporal en Educación Fisica: bases para una didáctica fundamentada en los procesos creativos. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación., 24, 117-122.
Darwin, Ch. (1984). La expresión de las emociones en los animales y en el hombre. Madrid: Alianza
Davis, F. (1976). La comunicación no verbal. Madrid: Alianza
Eines, J., Mantovani, A. (2002). Didáctica de la dramatización. Barcelona: Gedisa
Knapp, M.L. (1995). La comunicación no verbal. El cuerpo y el entorno. Barcelona: Paidós
Laferrière, G., Motos, T. (2003). Palabras para la acción. Ciudad Real: Ñaque
Learreta, B. (2005). Los contenidos de expresión corporal. Barcelona: INDE
Lepecki, A. (2009). Agotar la danza. Performance i política del movimiento. Barcelona: Universidad de Alcalá i Mercat de les Flors
Mateu, M. (1992). 1000 ejercicios y juegos aplicados a las actividades corporales de expresión. Barcelona: Paidotribo
Montesinos, D. (2004). La Expresión Corporal. Su enseñanza por el método natural evolutivo. Barcelona: INDE
Renobell, G. (2009). Todo lo que hay que saber para bailar en la escuela. Barcelona: INDE
Rocu, P. i Navajas, R. (2013). Propuesta innovadora expresivo-corporal en el ámbito universitario para el trabajo de la competencia emocional. Multiárea. Revista de didáctica 6, 367-386.
Tejerina, I. (1994). Dramatización y teatro infantil. Madrid: siglo XXI
Viciana, V., Arteaga, M. (1997). Las actividades coreográficas en la escuela. Barcelona: INDE
S'utilitzarà bàsicament l'Aula Moodle de la UAB per fer activitats de grups.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TE) Teoria | 90 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |