Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Educació Primària | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Es desitjable que l'alumnat de l'assignatura valori l'interès del joc i l'esport com a activitats saludables, que poden afavorir els processos educatius dels infants i els joves.
Es recomanable que l'alumnat de l'assignatura mantingui un model de vida en què l'activitat física i esportiva ocupi un lloc destacat.
Aquesta assignatura té com a objectiu general dotar l’alumnat dels coneixements teòrics i dels recursos didàctics per progressar en la comprensió de la importància i el potencial educatiu del joc i l’esport i per saber aprofitar-los en el desenvolupament curricular a través de la docència de l'Educació Física a l’etapa primària.
Els objectius de l’assignatura són els següents:
- Analitzar des d’una perspectiva crítica la història, l’evolució, la sociologia del joc i dels esports, i la influència que exerceixen a la societat actual.
- Identificar els components educatius del joc i de l’esport en l’àrea d’Educació Física, i saber aplicar les oportunitats formatives que proporcionen i que són adients a les característiques de l’alumnat en edat escolar.
- Saber aplicar els criteris i recursos referits als jocs i als esports, en relació a la seva programació, la metodologia i l'avaluació en l’àrea d’Educació Física a l’educació primària.
- Desenvolupar l’esperit crític realitzant valoracions i aportacions sobre el propi treball, el del grup i el del professorat, en activitats basades en el joc i l’esport.
- Experimentar en la pràctica una àmplia varietat de jocs i esports que seran d’aplicació i de referència en el desenvolupament de les classes d’Educació Física a l’educació primària.
- Participar en projectes ApS que utilitzin l'esport com a vehicle de millora i transformació social, en l'àmbit escolar i extraescolar.
BLOC I. EL JOC I LA INICIACIÓ ESPORTIVA BASES CONCEPTUALS.
1. Antropologia del joc i de l’esport. Història i evolució dels jocs i els esports. Interès sociològic. Relació conceptual entre joc i esport.
2. Anàlisi crítica de l’esport a la societat actual.
3. Valors i contravalors que transmet l’esport i repercussió que provoca en l’educació d’infants i joves.
BLOC II. TEORIA I PRÀCTICA DELS JOCS I ELS ESPORTS A L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA
1. Objectius educatius del joc i de la iniciació esportiva en l’educació primària.
2. Modalitats i tipologies de jocs i esports.
3. Didàctica i metodologia del joc i de la iniciació esportiva a l’educació primària.
4. Formes i instruments d'avaluació dels jocs i els esports.
5. Els jocs i els esports al medi natural. Modalitats adients en l'educació primària. Aspectes a considerar per a la seva programació a l'escola.
6. Identifiació de les habilitats motrius bàsiques relacionades amb els esports i jocs proposats.
BLOC III. ORGANITZACIÓ DE L’ESPORT ESCOLAR.
1. Organització del joc i l’esport a l’escola: programes propis i programes oficials.
2. El joc i els esports com a dinamitzadors de valors, d’hàbits de vidasaludable i de cohesió social.
3. Implementació del currículum d'educació física en les propostes realitzades.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes pràctiques dirigides pel professorat i per l'alumnat (tutoritzades) | 30 | 1,2 | 3, 4, 8 |
Presencial de gran grup. Exposicions del professor. Presentacions de l'alumnat. Debats. | 15 | 0,6 | |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories i supervisió de tasques i d'activitats assignades a l'alumnat. | 30 | 1,2 | |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura i anàlisi de llibres i documents escrits i/o digitals, participació al fòrum virtual de debat de l'assignatura, elaboració de sessions d'EF i interdisciplinars, activitats de reflexió i de recerca d'informació i altres treballs. | 75 | 3 |
Metodologia activa i participativa per part de l'alumnat. La proactivitat de l'alumnat i la col·laboració seran imprescindibles.
Classes teóricas: Exposició magistral. Participació de l’alumnat amb intervencions, exposicions i debats. També s’utilitzaran recursos audiovisuals: vídeos, pel·lícules, etcètera.
Classes pràctiques: Es realitzaran pràctiques de jocs i esports amb metodologies docents diverses per part del docent. L'alumnat es responsabilitzarà de les pràctiques sota l’orientació i la tutoria del professorat.
Docència supervisada: Tutories i supervisió de tasques i activitats assignades. Control i seguiment dels aprenentatges plantejats durant l’assignatura. Disseny i participació en projectes d'ApS en l'entorn escolar i extraescolar.
Activitat autònoma: Lectura i anàlisi de llibres i documents escrits i/o digitals, participació al fòrum virtual de debat de l’assignatura, elaboració de sessions d’EF i interdisciplinars, activitats de reflexió i de recerca d’informació i altres treballs.
Participació al fòrum virtual de debat de l’assignatura, elaboració de sessions de Jocs i d’Esports. Recerca i tractament d’informació sobre la matèria.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència, participació activa, actitud colaborativa i resolució de tasques durant les sessions teòriques i pràctiques. | 20% | 0 | 0 | 2, 5, 12 |
Disseny i impartició d'una sessió pràctica d'iniciació esportiva i de jocs, adequada per a l'Educació Física a l'Educació Primària. | 20% | 0 | 0 | 2, 3, 5, 7, 8, 11, 12 |
Elaboració d'un projecte esportiu/lúdic a l'entorn escolar o extraescolar | 30% | 0 | 0 | 1, 3, 4, 5, 6, 9, 10 |
Realització d'un exament individual de síntesi del conjunt de l'assignatura. | 30% | 0 | 0 | 1, 3, 4, 6, 8, 9, 10, 11 |
ACTIVITATS D'AVALUACIÓ:
Activitats Grupals (40% de l'avaluació)
1. Disseny i execució d’una sessió pràctica d’iniciació esportiva a l’EF a l’EP. Grups reduïts: 20%. La data de realització serà entre el març i el maig. Activitat no recuperable.
2. Elaboració d’un projecte esportiu/lúdic apropiat per a l'àmbit escolar o extraescolar. Grups reduïts. Activitat recuperable: 20%. La data de lliurament serà el 10.06.2026. Data de recuperació: 29.06.2026
Activitats Individuals (60% de l'avaluació)
3. Assistència i particiació activa i col·laborativa. Carpeta d'Aprenentatge. Inclou la resolució de les tasques acadèmiques que es produeixin durant les sessions teòriques i pràctiques. L'actitud de l'alumnat ha de ser de respecte i de consideració cap a tot el que té a veure amb la convivència i el desenvolupament acadèmic favorable de l'assignatura. Activitat recuperable: 30%. La data de lliurament serà el 10.06.2026. Data de recuperació: 29.06.2026
4. Examen escrit individual del conjunt de l'assignatura. Activitat recuperable: 30% La data de realització serà el 17 de juny de 2026. Data de recuperació: 29.06.2026
Assistència: Per superar l'assignatura és imprescindible l'assistènciamínima a un 80% del total de les sessions, tant teòriques com pràctiques.
AQUESTA ASSIGNATURA OFEREIX LA POSSIBILITAT D'AVALUACIÓ ÚNICA.
S’aplicarà el mateix sistema d'avaluació i de recuperació que per a l’avaluació continuada.
Data de lliurament de treballs i de realització de l'examen escrit per a l'Avaluació Única: 17.06.2026
Data de recuperació per a l'Avaluació Única: 29.06.2026
IMPORTANT:
1. Per aprovar aquesta assignatura, cal que l'alumnat mostri una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua vehicular. En totes les activitats (individuals i en grup) es tindrà en compte, doncs, la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L'alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser retornada (no avaluada) o suspesa si el professor/a considera que no compleix aquests requisits.
2. El plagi total o parcial, d'una de les activitats d'avaluació, i/o la còpia en una de les proves d'avaluació és motiu per suspendre l'assignatura. A l'inici de l'assignatura, el professorat informarà l'alumnat sobre els procediments a seguir a l'hora d'evitar el plagi.
3. Les tasques avaluatives proposades no requereixen l'ús de la IA, en el cas que un alumne estigui interessat en aplicar-la cal notificar-ho prèviament de forma proactiva al professorat per a valorar-ne la seva idoneïtat.En el cas de detectar-ne el seu ús sense notificació prèvia justificada i al seva acceptació la sanció serà la repetició de la tasca. En el cas de persistir l'error es puntuarà amb un 0.
4. Aquesta assignatura no preveu prova de síntesi.
JOCS.
Amades, Joan. (1982). Costumari català (2a. ed.). Barcelona: Salvat i Edicions 62.
Bantulà, Jaume; Busto, C.; Carranza, Marta. (1990). 11 propostes per a l’educació física. Barcelona: Guix.
Barrientos, Andrés; Caireta, Marina (2021) Cultura de paz en el deporte. Guía práctica para transformar conflictos en oportunidades. Barcelona: INDE
Claret, M. (1983). Jocs d’ahir i d’avui. Barcelona: Joventut.
Durand, M. (1988). El niño y el deporte. Barcelona: Paidos.
Grunfeld, F. V. (1978). Juegos de todo el mundo. Madrid: Edilan.
Lavega, P.; Olaso, S. (2003). 1000 juegos y deportes populares y tradicionales. Barcelona: Paidotribo.
Moreno, C i altres. (1993). Aspectos recreativos de los juegos tradicionales y deportes tradicionales en España. Madrid: Gymnos.
Parlebas, P. i altres. (1988). Las cuatro esquinas de los juegos. Lleida: Agonos.
Manuel Gutiérrez Toca. (2010) Juegos ecológicos con material alternativo ... : recursos domésticos y del entorno escolar. Barcelona : INDE
Bernal Ruiz, Javier Alberto. (2009) 101 juegos y retos para alumn@s de educación física. Sevilla: Wanceulen
Camerino Foguet, Oleguer. (2007). Juegos deportivos recreativos. Barcelona: INDE
Gil Madrona, Pedro. (2007). La Educación física cooperativa: aprendizajes y juegos cooperativos: enfoque teórico-práctico. Sevilla: Wanceulen.
Lleixà Arribas, Teresa. (2004). Juegos sensoriales y de conocimiento corporal. Barcelona: Paidotribo.
Méndez Giménez, Antonio. (2004). Los juegos en el curriculum de la Educación Física: más de 1000 juegos para el desarrollo motor. Barcelona: Paidotribo
Juan José Campo... [et al.]. (2003). Juegos para comenzar y acabar la sesión. Barcelona: INDE
Clermont Simard, Fernand Caron, Kristina Skrotzy. (2003). Actividad física adaptada. Barcelona: INDE.
Navarro Adelantado, Vicente. (2002). El afán de jugar: teoría y práctica de los juegos motores. Barcelona: INDE.
Campo, Juan José... [et al.] (2002). Juegos sensoriales, de equilibrio y esquema corporal.Barcelona: INDE
Batllori, Jordi (2001). Juegos de educación física. Barcelona: Parramón.
Garijo Rueda, José Luís [et al.] (2000). Juegos alternativos para primaria . Barcelona: INDE
Omeñaca Cilla, Raúl. (1999) Juegos cooperativos y Educación Física. Barcelona: Paidotribo.
Aguado Jódar, Xavier. (1992). Unidades didácticas para primaria II: los nuevos juegos de siempre: el mundo de los zancos, juegos malabares, juegos de calle. Barcelona: INDE.
Jaume Bantulà, Josep Maria Mora Verdeny. (2007). Juegos Multiculturales. 225 juegos tradicionales para un mundo global. Barcelona. Editorial Paidotribo.
Mateu, Mercè (1996) 1300 ejercicios y juegos aplicados a las actividades gimnásticas. Barcelona: Editorial Paidotribo.
ESPORTS
Álvarez , Carlos (1994) Atletismo básico. Una orientación pedagógica. Madrid: Ed. Gymnos.
Blázquez, Domingo (1986) Iniciación a los deportes de equipo. Barcelona, Martínez Roca.
FERRANDO, José A. (1990) Iniciación al Atlestismo. Col. Eduación y Deporte. Ed. CEPID. Zaragoza.
MOLINA, Antonio (1991). Badminton: Programación escuelas de base. Sevilla: Ed. Wanceulen.
VALET, J. Antonio. (1990). Iniciación al Balonmano Colección Eduación y Deporte. Ed. CEPID. Zaragoza
BÁRCENAS, D. (1991). Balonmano, Técnica y metodologia. Madrid : Editorial Gymnos.
CEPID (1990). Iniciación a la Natación. Colección Educación y Deporte. Zaragoza.
Moreno, Juan Ant. (2004). Manual de actividades acuáticas en la infancia. Barcelona: Editorial Paidós.
DUBOIS, Claude. (1996). Natación. Lleida:Ed. Agonos.
CASCUA, Stéphane. (2002) El deporte, ¿es bueno para la salud?. Barcelona: Ed. Paidós
CONTRERAS, Onofre. (2001) Iniciación deportiva. Madrid: Ed. Síntesis.
GUTIÉRREZ, Melchor (2003) Manual sobre valores en la educación física y el deporte. Barcelona. Ed. Paidós.
LASIERRA, Gerard i LAVEGA, Pere (1993) 1015 Juegos y formas jugadas de iniciación a los deportes. Barcelona: Ed. Paidotribo.
MANDEL, Richard D. (1986). Historia cultural del deporte. Barcelona: Edicions Bellaterra
RUÍZ, Luís Miguel, ARRUZA, Josean (2005) La toma de decisiones en el deporte. Barcelona: Ed. Paidós.
WEBS D’INTERÈS
Aquesta assignatura, en coordinació amb les assignatures Educació Física i la seva Didàctica II (102050) i Joc i Iniciació Esportiva (102048), portarà a terme tres propostes d’ Activitats Físiques en el Medi Natural (AFIMENA).
L’objectiu de les AFIMENA és conèixer i practicar activitats físiques a l'aire lliure i adquirir coneixements sobre la seva organització i la conducció de grups escolars en el medi natural. Es tractarà d'activitats de caràcter obligatori.
Inicialment s'han previst les següent sortides de migdia/dia:
Aquestes sortides estaran subjectes a les condicions ambientals i a altres condicionants que es puguin presentar. Els detalls de cada sortida s’informaran a l’alumnat el primer dia de classe.
El cost TOTAL aproximat de les tres activitats de AFIMENA son 120€ per alumne/a. (subjecte a modificacions).
L'alumnat que no pugui assistir per una causa justificada a les AFIMENA haurà de realitzar un treball acadèmic relacionat amb la temàtica de l'activitat física a l'aire lliure a l'educació primària.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TE) Teoria | 90 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |