Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Treball de Final de Grau

Codi: 102047 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Educació Primària OB 4

Professor/a de contacte

Nom:
Cristina Mercader Juan
Correu electrònic:
cristina.mercader@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

El Treball Fi de Grau, com el seu nom indica, és la última de les assignatures que es cursen en relació al grau. Per aquesta raó, es recomana que es matriculi el curs que es cregui que s'acabarà el grau.

Per poder matricular el Treball de Fi de Grau, cal haver superat com a mínim dos terços del total de crèdits del pla d'estudis.

 


Objectius

El Treball de Fi de Grau (TFG) és un projecte orientat al desenvolupament d'una recerca de nivell bàsic o una innovació que es desenvolupi en el camp professional de l'àmbit de la titulació. En qualsevol dels casos, el TFG haurà de tenir tots els apartats propis d'un treball de recerca i haurà de servir perquè puguin emergir les competències i coneixements associats al Grau en Educació Primària.

El TFG es realitza mitjançant una activitat majoritàriament autònoma, a partir d'una temàtica pactada amb el professorat que s'encarregarà de supervisar-ne la seva realització.

El document final TFG ha de ser diferent i individualitzat per a cada estudiant, per tant no es podran acceptar treballs que presentin cap apartat que sigui igual a la d'un altre treball presentat. Això, però, no impedeixi que els i les estudiants puguin compartir coneixements i fer part de la recerca conjuntament.


Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Adoptar una actitud i un comportament ètic i actuar d'acord amb els principis deontològics de la professió.
  • Analitzar críticament el treball personal i utilitzar els recursos per al desenvolupament professional.
  • Analitzar i reconèixer les pròpies competències socioemocionals (en termes de fortaleses, potencialitats i debilitats), per desenvolupar aquelles que siguin necessàries en el desenvolupament professional.
  • Assumir la dimensió educadora de la funció docent i fomentar l'educació democràtica per una ciutadania activa.
  • Col·laborar en els diferents sectors de la comunitat educativa i de l'entorn social.
  • Conèixer formes de col·laboració amb els diferents sectors de la comunitat educativa i de l'entorn.
  • Conèixer models de millora de la qualitat amb l'aplicació als centres educatius.
  • Desenvolupar les funcions de tutoria i d'orientació amb els estudiants i les seves famílies, atenent les necessitats pròpies dels estudiants. Assumir que l'exercici de la funció docent ha d'anar perfeccionant-se i adaptant-se als canvis científics, pedagògics i socials al llarg de la vida.
  • Dissenyar i regular espais d'aprenentatge en contextos de diversitat i que tinguin en compte la igualtat de gènere, la equitat i el respecte cap als drets humans que conformen els valors de la formació ciutadana.
  • Gestionar la informació relativa a l'àmbit professional per a la presa de decisions i l'elaboració d'informes.
  • Incorporar les tecnologies de la informació i la comunicació per aprendre, per comunicar-se i col·laborar en els contextos educatius i formatius.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Mantenir una actitud de respecte al medi (natural, social i cultural) per fomentar valors, comportaments i pràctiques que atenguin a la igualtat de gènere, equitat i respecte als drets humans.
  • Mantenir una relació crítica i autònoma respecte els sabers, els valors i les institucions socials públiques i privades.
  • Participar i implicar-se en els actes, reunions i esdeveniments de la institució a la qual es pertany.
  • Reconèixer i avaluar la realitat social i la interrelació de factors implicats com a necessària anticipació de l'acció.
  • Reflexionar entorn les pràctiques d'aula per tal d'innovar i millorar la tasca docent. Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure'l entre els estudiants.
  • Treballar en equips i amb equips (del mateix àmbit o interdisciplinar).
  • Valorar la responsabilitat individual i col·lectiva en la consecució d'un futur sostenible.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adoptar una actitud i un comportament ètics i actuar d'acord amb els principis deontològics de la professió.
  2. Analitzar críticament el treball personal i utilitzar els recursos per al desenvolupament professional.
  3. Analitzar els indicadors de sostenibilitat de les activitats academicoprofessionals de l'àmbit integrant-hi les dimensions social, econòmica i mediambiental.
  4. Analitzar les desigualtats per raó de sexe/gènere i els biaixos de gènere en l'àmbit de coneixement propi.
  5. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  6. Aprendre de manera permanent i reflexionar de manera crítica com a docents, fent recurs a processos de recerca-acció compartits per a la millora i la innovació de la pràctica docent.
  7. Avaluar l'activitat docent a l'aula, integrant processos d'autoavaluació.
  8. Avaluar l'evolució de les pròpies fortaleses, potencialitats i debilitats al llarg de la seva estada al centre, entendre com poden influir en la docència i reflexionar per trobar els elements de la seva pràctica que han incidit en aquesta evolució.
  9. Col·laborar amb els professionals de l'escola a fi d'extraure la informació rellevant dels projectes d'innovació analitzats.
  10. Compartir el coneixement específic amb altres professionals per assegurar una solució o producte millor.
  11. Concebre la innovació com una tasca de desenvolupament professional i de formació permanent.
  12. Conèixer models de millora de la qualitat amb l'aplicació als centres educatius.
  13. Demostrar conscienciació respecte de la responsabilitat individual i social envers el món que ens envolta.
  14. Demostrar interès per conèixer i comprendre les funcions i tasques que realitzen les institucions socials.
  15. Diagnosticar la realitat socio-educativa dels centres a partir de la identificació dels factors socials que la condicionen.
  16. Dissenyar i regular espais d'aprenentatge en contextos de diversitat i que tinguin en compte la igualtat de gènere, la equitat i el respecte cap als drets humans que conformen els valors de la formació ciutadana.
  17. Expressar argumentacions crítiques i objectives respecte les funcions i tasques que realitzen les institucions socials.
  18. Identificar experiències de col·laboració entre els sectors de la comunitat educativa i l'entorn social.
  19. Identificar situacions que necessiten un canvi o millora.
  20. Mantenir una actitud de respecte del medi (natural, social i cultural) per fomentar valors, comportaments i pràctiques sostenibles, que atenguin la igualtat de gènere, l'equitat i el respecte dels drets humans.
  21. Participar en la preparació, desenvolupament i regulació de las tasques quotidianes d'aula i realitzar propostes per a la seva millora
  22. Planificar i realitzar activitats que fomentin en els alumnes una ciutadania activa.
  23. Proposar projectes i accions que estiguin d'acord amb els principis de responsabilitat ètica i de respecte pels drets humans i els drets fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  24. Seleccionar la informació clau per a efectuar propostes de millora en els centres d'educació primària.
  25. Ser capaç de treballar amb els companys que fan les pràctiques al mateix centre i/o amb el mateix tutor en les diverses activitats compartides.
  26. Utilitzar les TIC i les TAC en el desenvolupament i elaboració de treballs pràctics i en el disseny de propostes didàctiques.

Continguts

El TFG ofereix un ampli ventall de temàtiques vinculades a les diferents àrees de coneixement de la titulació. Es pot optar per una opció profesionalizadora, que inclou TFG de tipus intervenció, creació i innovació, emprenedoria i ApS. També es pot optar per una opció de recerca, que inclou TFG de tipus recerca empírica i de revisió sistemàtica de la literatura.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Curs: “Eines i recursos per realitzar el teu treball acadèmic” 2 0,08 6, 24
Sessió plenària 2 0,08 11, 12
Tipus: Supervisades      
Seminaris 6 0,24 6, 7, 11, 14, 17, 22
Tipus: Autònomes      
Treball autònom 140 5,6 6, 11, 12, 16, 24

  1. Elecció de la temàtica: L’alumnat pot seleccionar la temàtica del TFG d'entre les disponibles per rigorós ordre d'expedient acadèmic, durant el període que s'estableix a l'inici de curs. Per fer-ho, haurà de seguir el calendari i les indicacions que s’especifiquen al web de la Facultat: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/treball-de-final-de-grau-1345727222087.html
  2. Sessió plenària: El procés del TFG s'iniciarà amb una sessió plenària on s'explicaran els aspectes generals de l'elaboració del TFG.
  3. Espai de treball virtual: L’aula virtual habilitada és la Plataforma del TFE (https://tfe.uab.cat), l'espai d'intercanvi d'informació entre l'equip de coordinació, la figura tutora i l'alumnat, a més de l'espai on cal lliurar les diferents evidències que es demanen al llarg del curs. És imprescindible, doncs, que l'alumnat consulti l'aula virtual periòdicament, així com l'adreça de correu electrònic associada a la mateixa, per garantir que rep totes les informacions necessàries per fer-ne un bon seguiment.
  4. Activitat supervisada: Els seminaris. L'activitat supervisada conté dos formats diferents de seminaris que tant poden ser en grup com individuals: els seminaris obligatoris i els seminaris d’ampliació. S’estableixen 4 seminaris obligatoris repartits en les diferents fases del procés. El 1r seminari obligatori es recomana que sigui grupal, i haurà d’abordar el tema i la tipologia del treball, el procés i seguiment que acordarà la figura tutora i l’alumne/a. Aquest seminari serà convocat per la figura tutora una vegada s'hagin publicat definitivament les assignacions de temàtiques. Durant aquest seminari es recomana programar conjuntament la resta de seminaris obligatoris- que no haurien de superar les 8h de dedicació- i els seminaris d’ampliació –que no haurien de superar les 4h. A partir d’aquí, el 2n seminari obligatori ha d’abordar els primers apartats del guió, el 3r seminari ha de permetre abordar els avenços del treball projecte, i en el 4t i darrer seminari obligatori s’ha de poder discutir tots els apartats del treball abans de l’entrega final. Els seminaris obligatoris són presencials. Només l’alumnat que estigui en programes de mobilitat pot realitzar tots els seminaris online. L’alumnat podrà sol·licitar també fins a 4 hores més de seminaris d’ampliació, que es pactaran entre l'alumnat i la figura tutora. Considerant el caràcter autònom del treball, no es podran realitzar més de 4 hores de seminaris d’ampliació sense una justificació d’atenció a la diversitat.
  5. Els seguiments (veure dates a l’apartat Avaluació): Al llarg del curs s’estableixen dos seguiments, un d’inicial i un d’intermedi. El seguiment inicial ha de permetre comprendre el plantejament general del treball, assumint que aquest pot ser dinàmic i canviable. En el seguiment intermedi l’estudiant ha de demostrar haver desenvolupat avenços significatius en el treball corresponent als apartats del guió acordats amb la figura tutora.
  6. El curs “Eines i recursos per realitzar el treball acadèmic”: És necessari que l’estudiant realitzi cursos sobre eines i recursos pel els treballs acadèmics, per a una millor gestió de la bibliografia i elaboració del marc teòric del seu Treball Final de Grau (la Biblioteca d’Humanitats ofereix un ventall de cursos virtuals https://www.uab.cat/web/que-oferim/cursos-de-formacio-1345708785493.html). Com a mínim, l’estudiant ha de cursar l’activitat “Eines i recursos per realitzar el teu treball acadèmic”, ofert per la Biblioteca d’Humanitats. Caldrà fer el lliurament del certificat del curs amb el lliurament final del TFG.
  7. L’entrega de la memòria final (veure dates a l’apartat Avaluació): L’estudiant pot consensuar amb la figura tutora entre presentar-lo en forma de memòria o en format d'article científic. Les especificacions de la informació i els apartats que ha d’incloure el treball es troben al document “Orientacions bàsiques TFG 2025-26”, penjat a la plataforma TFE i al web de la Facultat. Tant si es fa en format memòria com en format article, ha de ser escrit en català; excepte l’alumnat que cursa el Grau en Educació Primària en anglès (grup 71), que ha de ser escrit en anglès. En cas que es presentin temàtiques relacionades amb la didàctica de la llengua anglesa, l’estudiant preferentment redactarà la memòria o l’article en anglès, però te l’opció de fer-ho en català.
    1. En el cas que la figura tutora ho veiés factible, es pot animar a l'alumnat a publicar l'article en una revista. La figura tutora hauria, doncs, d'ajudar a l'estudiant en l'adaptació de l'article als criteris de rigor i presentació de la revista escollida. La propietat intel·lectual del TFG serà de la persona autora del treball. En el cas que es procedeixi a la seva divulgació es requerirà el consentiment tant de la persona autora com de la figura tutora, que haurà de constar com a coautor/a en segon terme.
    2. En el cas de projectes de TFG que es contextualitzin en elmateix centre o institució on realitzin les pràctiques, podran beneficiar-se de l'anàlisi de context, i altres dades; però en CAP CAS es poden escriure ambdós informes amb el mateix contingut (ni parcial ni total). És a dir, la memòria de pràctiques i el TFG no pot ser igual en cap dels seus apartats. Això es considerarà auto plagi i, per tant, un suspès al TFG.
  8. La defensa oral davant de tribunal: Un cop lliurat, l’alumnat haurà de preparar la defensa oral del TFG davant d’un tribunal compost per dues persones diferents a la de la figura tutora. Els calendaris, localització i altres aspectes pràctics referents als tribunals es publicaran a la plataforma TFE amb temps d’antelació

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Defensa del treball 40% 0 0 2, 3, 6, 8, 9, 11, 12, 22
Informe final 60% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26

Aquesta assignatura no preveu el sistema d'avaluació única

L'avaluació del TFG del Grau en Educació Primària sorgeix de dues activitats diferenciades: El lliurament final i la defensa oral del treball davant d’un tribunal.

No obstant, existeixen dues activitats d’avaluació formativa, que no obtenen una qualificació numèrica però que són obligatòries i imprescindibles pel correcte desenvolupament del treball: el seguiment inicial i intermedi. Les dates per entregar els seguiments i el lliurament final són:

Convocatòria febrer: Seguiment inicial 10/11/2025 / Seguiment intermedi 8/12/2025 / Lliurament final: 19/01/2026

Convocatòria juny: Seguiment inicial 12/01/2026 / Seguiment intermedi el 20/04/2026* / Lliurament final: 01/06/2026

Convocatòria setembre: Seguiment inicial: 12/01/2026 / Seguiment intermedi 20/04/2026* / Lliurament final: 01/09/2026

*L’estudiant i la figura tutora poden pactar avançar la data límit del seguiment intermedi des de 16/02/2026 i fins al 20/04/2026.

Si l’alumne/a no entrega algun del seguiments o la qualitat d’aquests és molt pobre, això tindrà una repercussió a la nota del lliurament final, en el criteri sobre seguiment del TFG. A més a més, si l’alumne/a no entrega alguna de les evidències en la data establerta no ho podrà fer més endavant, i no podrà rebre la retroalimentació del tutor/a. .

Aquests documents s'han de lliurar obligatòriament a través de l’espai virtual habilitat per la coordinació en els terminis establerts entre tutor/a i alumne/a.

Les retroaccions de la figura tutora, també s’han d’enviar a través d’aquest espai com a molt tard 15 dies després de la data de tancament del lliurament enla convocatòria ordinària. Pels dos primers lliuraments es disposarà d’una rúbrica d’avaluació qualitativa amb els criteris definits. Per l’avaluació final es disposarà d’una rúbrica per cada tipologia de TFG, d’on resultarà una nota numèrica de 0 a 10. La figura tutora haurà d’incloure comentaris de feedback a tots 3 lliuraments. Tant les característiques dels documents com les rúbriques d'avaluació dels mateixos es publicaran a l'espai virtual.

Pel que fa a la defensa oral davant del tribunal, aquest tribunal estarà composat per dues/tres figures docents del Grau en Educació Primària. Les dates pel curs 2025-26 són:

  • Convocatòria de febrer: al llarg de la setmana del 9 al 12 de febrer.
  • Convocatòria de juny: al llarg de la setmana del 22 al 26 de juny.
  • Convocatòria de setembre: 7 de setembre.

Un cop es concreti l'alumnat que es presenten a cadascuna de les convocatòries (febrer, juny, setembre), la coordinació farà pública als espais de comunicació (web de la Facultat i espai virtual) la relació de tribunals amb l'assignació de l'alumnat a cadascun d'aquests.

La presentació del TFG davant del tribunal inclourà una presentació inicial de màxim de 8 minuts. Seguidament, el tribunal farà les preguntes o consideracions que cregui convenients en el qual l’estudiant haurà de demostrar el seu domini en profunditat de les idees que constitueixen el TFG. Per tal d'avaluar el TFG el tribunal disposa d'una rúbrica que es farà pública a l'espai virtual habilitat. Els i les estudiants estan obligats i obligades a assistir a tot l'acte de presentació de TFG del tribunal que tinguin assignat.

Atès que les defenses són públiques, amés a més del tribunal i de l'alumnat convocat, hi podran assistir com a públic altres persones que ho desitgin, sempre i quan respectin els horaris i procediments de la defensa del TFG. La qualificació final del TFG és la resultant de l'avaluació de la figura tutora i del tribunals en els percentatges assignats a cada activitat. Per tal de superar l'assignatura cal tenir aprovades cadascuna de les dues activitats (lliurament final i defensa del treball) amb una qualificació mínima de 5. Si una de les activitats està suspesa, aquesta serà la qualificació que constarà a l'acta.

En cas que es detecti un % de plagi superior al 20% la nota del TFG serà 0. Encara que l’alumnat pugui treballar una mateixa temàtica el document d’informe final ha de ser inèdit i completament individual. D’acord amb la normativa de la UAB es valorarà la execució d’altres mesures com l’obertura d’un expedient acadèmic.

Per poder presentar el treball en la convocatòria de setembre cal que l'alumnat sol·liciti el canvi de convocatòria a Gestió Acadèmica en el període establert. En cas contrari, la nota que apareixerà a la convocatòria de juny serà un NO Avaluable i no hi haurà convocatòria de setembre.


Bibliografia

La bibliografia dependrà del tema que es vulgui desenvolupar, la figura tutora orientarà amb bibliografía més específica. A nivell general es recomana:

Blanch, S., Pérez, E., i Silvente, J. (2018). Com citar i referenciar en els textos acadèmics. Compilació basada en la normativa APA. Recuperat de https://ddd.uab.cat/pub/recdoc/2016/145881/citrefapa_a2016.pdf 

Caro, M.T. (2015). Guía de trabajos fin de grado en educación. Pirámide.

Ferrer, V., Carmona, M., i Soria, V. (Eds.) (2012). El trabajo de fin de grado. Guía para estudiantes, docentes y agentes colaboradores. McGraw-Hill.

Mercader Rubio, I., Gutiérrez Ángel, N., i Pérez Esteban, M.D. (2023). Guía práctica para la elaboración de un trabajo fin de estudios (TFG y TFM) en el ámbito de la educación y la psicología. Edual.

Quivy, R., i Van Carnpenhoudt, L. (2005). Manual de investigación en ciencias sociales. Limusa.

Sánchez, A., Olmos Rueda, P., Torrado Fonseca, M., i García López, J. (2006). Trabajos de fin de Grado y Postgrado. ALJIBE

Sancho, J. (2014). Com escriure i presentar el millor treball acadèmic: guia pràctica per aestudiants i professors. Eumo.

Villar, J.J. (2010). Cómo hacer un trabajo final de carrera para los estudios de grado: notas para estructurar de manera práctica el trabajo final de carrera y plan de marketing para los estudios de grado. Astro Uno.

Es pot consultar també el DDD on es publiquen els TFG de MH del grau.


Programari

Segons la metodologia de recerca emprada.

Espai virtual.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura