Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Educació Infantil | OB | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
És recomanable que l’estudiantat hagi cursat l’assignatura obligatòria de tercer:
L'assignatura "La pràctica matemàtica a l’aula d’Educació Infantil” és la continuació natural de l’assignatura “Les matemàtiques en el currículum d’Educació Infantil” realitzada al 3r curs del Grau d'Educació Infantil. La present assignatura desenvolupa el coneixement teòrico-pràctic i l’aplicació del currículum matemàtic d'Educació Infantil centrant-se en els blocs de contingut matemàtic d'espai i forma, mesura i anàlisi de dades (estadística i probabilitat). Aquesta assignatura fa èmfasi en el coneixement, anàlisi i disseny de situacions educatives per l’ensenyament i aprenentatge de les matemàtiques a l’educació infantil, concretant-se en l'etapa dels 3 als 6 anys tot recuperant el que s’havia après en el curs anterior referent a lògica i nombre en l'etapa 0-6.
En aquesta assignatura es vol incidir en la capacitat de connectar i integrar els coneixements que l'estudiantat està adquirint en diferents assinatures, inicidint en l'aprenentatge matemàtic des d'una perspectiva globalitzadora i interdisciplinària en les primeres edats.
Objectius formatius:
Aquesta assignatura es composa de quatre unitats docents. La primera unitat és transversal i es connecta amb els continguts matemàtics de les unitats 2, 3 i 4.
1.- Les Matemàtiques en situacions interdisciplinàries i globalitzadores:
1.1. Regulacions oficials (Real Decret 95/2022, d'1 de febrer, pel que s'estableix l'ordenació i les ensenyances mínimes de l'Educació Infantil i DECRET 21/2023, de 7 de febrer, d'ordenació dels ensenyaments de l'educació infantil).
1.2. Elements del Currículum i ubicació de les matemàtiques (espai i forma, mesura, anàlisi de dades).
1.3. Marc teòric psicològic de l'ensenyament i aprenentatge de les matemàtiques. Concepció constructivista.
1.4. Desenvolupament del pensament matemàtic al l'etapa 3-6.
1.5. Organització dels continguts matemàtics en els cinc blocs fonamentals de contingut.
2.- Espai i forma:
2.1. Trajectòria d'aprenentatge de l'espai i la forma en l'etapa 3-6.
2.2. Reconeixement i treball del 0D, 1D, 2D i 3D.
2.2. Situació i orientació a l'espai: Localització i posicions relatives.
3.- Mesura:
3.1. Trajectòria d'aprenentatge de la mesura en l'etapa 3-6.
3.2. Magnituds i mesura: Identificar magnituds, comparar i ordenar elements, usar unitats de mesura convencionals i no convencionals.
3.3. Treball de les magnituds de longitud, capacitat, massa, àrea i temps.
4.- Anàlisi de dades (estadística i probabilitat):
4.1. Estudis estadístics: Recollida de dades, representació de la informació, elaboració de gràfics senzills, anàlisi i interpretació de dades i gràfics.
4.2. Inici a l'alfabetització probabilística: Experiments aleatòris, fets segurs, possibles, impossibles i comprensió i ús de la regla de Laplace.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Presencial seminaris | 20 | 0,8 | |
Tipus: Supervisades | |||
Supervisada | 30 | 1,2 | |
Tipus: Autònomes | |||
Autònom | 50 | 2 |
Activitat | Hores | Metodologia |
Presencial En gran grup |
10 h |
Exposicions de temes bàsics del temari. Es realitza amb tot el grup classe a través d'una participació oberta i activa per part de l'estudiantat. Cada sessió s'acabarà amb la presentació de les tasques que es desenvoluparan al seminari. |
Seminaris En grups reduits |
20 h |
Espais de treball en grup reduïts (50% del gran grup) supervisat pel professorat on, mitjançant anàlisi de documents o activitats d'investigació, s'aprofundeix en els continguts i temàtiques treballades. |
Seminaris de seguiment En grups reduits |
20 h | Espais de treball en grup reduïts supervisats pel professorat on l'estudiantat mostra el producte del seu treball conjunt. |
Treball autònom Individual |
50 h |
L'alumnat haurà de documentar-se pel seu compte, amb l'orientació del professorat, per aprofundir en els continguts de l'assignatura. Així mateix, haurà de completar les tasques iniciades als seminaris i dedicar el temps necessari a l'estudi per consolidar els aprenentatges. |
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Pràctiques grupals | 10% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 9, 10, 11 |
Prova final escrita individual | 45% | 0 | 0 | 1, 2, 4, 7, 8, 9, 10, 11 |
Qüestionari d'espai i forma individual | 15% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 7, 8, 10 |
Treball en grup | 30% | 0 | 0 | 1, 3, 5, 6, 7, 9, 10, 11 |
L'avaluació CONTINUADA es realitzarà al llarg de tota l'assignatura mitjançant les activitats que es mostren a continuació. Tal i com es pot apreciar, l’avaluació de l’assignatura consta d’un 60% corresponent a tasques d’avaluació de caire individual i un 40% corresponent a tasques d’avaluació de caire grupal.
Activitats d’avaluació |
Percentatge sobre la nota final |
Hores de dedicació |
Descripció |
Prova final escrita individual |
45% |
2,5 hores presencials + Treball autònom |
Prova escrita amb preguntes en relació a l'assoliment competencial de l’assignatura (45% de la nota final). Aquesta prova escrita individual inclou: contingut impartit a les sessions magistrals, activitats realitzades a les sessions de seminari, preguntes en relació a lectures obligatòries i contingut desenvolupat al treball grupal. La prova final escrita individual es realitzarà al finalitzar totes les unitats docents de l’assignatura: 09-12-2025 (grup 61) i 10-12-2025 (grup 62). Aquesta activitat és recuperable. El dia de la recuperació de la prova escrita individual serà: 27/01/2026 (grup 61) i 28/01/2026 (grup 62). |
Qüestionari d’espai i forma individual |
15% |
1 hora presencial + Treball autònom |
L’alumnat realitzarà un qüestionari teòric del bloc d’espai i forma. Aquest qüestionari constarà de diverses preguntes de resposta tancada i resposta oberta on l’alumnat haurà de mostrar un domini bàsic del contingut d’espai i forma pròpi de l’educació infantil i primària. Per tal de superar aquest qüestionari, l’alumnat haurà de respondre correctament a 10 de les 15 preguntes del mateix. La qüestionari d’espai i forma individual es realitzarà al finalitzar la unitat 2: 14-10-2025 (grup 61) i 22-10-2025 (grup 62). Aquesta activitat és recuperable. El dia de la recuperació del qüestionari d’espai i forma serà el mateix dia de la prova final escrita individual: 09-12-2025 (grup 61) i 10-12-2025 (grup 62). |
Treball en grup |
30% |
4 hores presencials + Treball autònom |
En grup, l’estudiantat haurà de dissenyar una proposta matemàtica amb una durada de 2 a 4 sessions i implementar-la a una aula de 3 a 6 anys tot analitzant els continguts i processos matemàtics desenvolupats per l’alumnat. Cada grup presentarà un únic treball escrit (20%) ien farà una presentació oral al seminari de seguiment (10%). La nota corresponent a la presentació oral s’extreurà a partir d’una avaluació 360 (autoavaluació, coavaluació i avaluació per part de la docent). La presentació oral del treball en grup així com l’entrega del treball escrit es farà el 25/11/2025 (grup 61) i el 26/11/2025 (grup 62). Aquesta activitat no és recuperable. |
Pràctiques grupals |
10% |
4,5 hores presencials + Treball autònom |
En grup l’estudiantat haurà de lliurar un total de 3 pràctiques corresponents a cadascuna de les unitats docents dedicades a espai i forma, mesura i anàlisi de dades (Unitats 2, 3 i 4). La meitat de la nota de cadascuna de les pràctiques serà adjudicada per la docent encarregada del grup classe, mentre que l’altre meitat de la nota de cadascuna de les pràctiques serà adjudicada per part de les companyes (coavaluació). Les docents publicaran les dates dels lliuraments de les pràctiques grupals al publicar el programa, ja que les dates depenen de l'organització temporal de les unitats docents (10%). Aquesta activitat no és recuperable. |
PROVA DE RECUPERACIÓ:
Aquells estudiants que a la prova final escrita individual no obtinguin una qualificació de 5 o superior, podran presentar-se a una prova de recuperació que tindrà un pes del 45% sobre la nota de l’assignatura - en substitució de la nota de la prova final -. La nota màxima de la prova de recuperació serà sempre un 5. Aquesta prova de recuperació es farà el 27/01/2026 (grup 61) i 28/01/2026 (grup 62).
Alhora, aquells estudiants que al qüestionari d'espai i forma no obtinguin una qualificació de 5 o superior, podran presentar-se a una prova de recuperació que tindrà un pes del 15% sobre la nota de l’assignatura - en substitució de la nota del qüestionari -. La nota màxima d'aquesta prova de recuperació serà sempre un 5. Aquesta prova de recuperació es farà el 09-12-2025 (grup 61) i 10-12-2025 (grup 62).
CÀLCUL DE LA NOTA DE L'ASSIGNATURA:
La qualificació final del curs és la mitjana ponderada de les activitats d’avaluació destacades anteriorment amb les condicions següents:
Per poder optar a fer mitjana ponderada amb la resta de notes del curs, l'estudiant ha d'haver tret un mínim de 5 a la prova final o a la prova de recuperació. Si l'estudiant no obté un mínim de 5 a la prova final o a la prova de recuperació, no supera el curs i la qualificació final de l'assignatura serà un 3.
El lliurament fora de termini de les activitats d'avaluació comporta un 0 en l'avaluació de les mateixes.
Les activitats d'avaluació no són recuperables en cap cas, llevat de la prova final escrita individual i el qüestionari d’espai i forma individual.
Malgrat haver superat la prova final o, en el seu cas, la recuperació, si la mitjana ponderada de les notes no arriba al 5, l'estudiant no supera l'assignatura i la qualificació final al seu expedient serà un 3.
L'assistència a classe és obligatòria: l'estudiant ha d'assistir a totes les classes per a ser avaluat (es contempla un màxim d'un 20% d'incidències en les classes, tant en les de Gran grup com en els seminaris).
L'estudiant, alhora,haurà de tenir en compte les següents consideracions normatives sobre l'avaluació:
A les proves escrites individuals no està permès fer servir la calculadora, llevat que ho indiqui la docent.
Pel que fa l’ús de la Intel·ligència Artificial, a l’assignatura es seguirà el Model 2 - Ús restringit: Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport com la cerca bibliogràfica o d’informació i la correcció de textos o de traduccions. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generadesamb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloureuna reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparencia de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
Totes les activitats d'avaluació són obligatòries, per a tot l’estudiantat.
La nota d'un treball en grup no és necessàriament la nota individual de cadascun de les i els estudiants d'aquest grup.
L’estudiant que no hi sigui presencialment a les sessions de seminari durant el desenvolupamentde les pràctiques entregables de cadascun dels tres blocs, tindrà una nota màxima de 5 sobre aquelles activitats.
Per a aprovar aquesta assignatura, és necessari que l'estudiant mostri una bona competència comunicativa general, oral i escrita, i un bon domini de la llengua vehicular que consta en la guia docent. En totes les activitats (individuals i en grup) es tindrà en compte, per tant, la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació.
L'alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. L'estudiant haurà de mostrar una competència equivalent al nivell 2 (equivalent al C2). Abans de lliurar una evidència d'aprenentatge, és necessari comprovar que s'ha escrit correctament les fonts, notes, cites textuals i referències bibliogràfiques seguint la normativa APA 7.
El plagi total o parcial, d'una de les activitats d'avaluació i/o còpia en una prova d'avaluació és motiu directe per a suspendre l'assignatura. La còpia o plagi de qualsevol tipus d'activitat d'avaluació constitueixen un delicte, penalitzant-se amb un 0 com a nota de l'assignatura perdent la possibilitat de recuperar-la, tant si és un treball individual com en grup (en aquest en cas, tots els i les membres delgrup tindran un 0).
El retorn i qualificació de les activitats d'avaluació es realitzarà un màxim de 20 dies hàbils després de lliurades.
AVALUACIÓ ÚNICA:
Els estudiants que s'acullin a l'avaluació única, han de seguir el desenvolupament del'assignatura, assistint a classe amb regularitat (es contempla un màxim d'un 20% d'incidències en les classes, tant en les de Gran grup com en els seminaris). Alhora, han de seguir les indicacions senyalades en l’apartat anterior anomenat “Càlcul de la nota de l’assignatura”. Malgrat això, NO PRESENTARAN LES ACTIVITATS D'AVALUACIÓ DE SEGUIMENT FINS AL MATEIX DIA DE L'AVALUACIÓ FINAL. Per això NO TINDRAN RETORN individualitzat de les activitats d'avaluació de seguiment durant el desenvolupament de l'assignatura. En qualsevol cas, podran accedir al retorn de caràcter general ja sigui el que es faci durant les sessions de devolució a tot el grup classe (els dies 16/12/2025 pel grup 61 i el 17/12/2025 pel grup 62) o les que es puguin publicar al campus virtual que es faci pel grup.
Prova final escrita individual (45% de la nota final). La prova escrita individual es farà el dia de l'avaluació única: 09-12-2025 (grup 61) i 10-12-2025 (grup 62). És una activitat recuperable. Les dates de la recuperació seran: 27/01/2026 (grup 61) i 28/01/2026 (grup 62).
Treball en grup (30% de la nota final). El treball es realitzarà de forma individual i el lliurament es farà el dia de l'avaluació única: 09-12-2025 (grup 61) i 10-12-2025 (grup 62). Aquesta activitat d’avaluació no és recuperable.
Pràctiques grupals (10% de la nota final). Es realitzaran les 3 pràctiques de forma individual i el lliurament es realitzarà el dia de l'avaluació única: 09-12-2025 (grup 61) i 10-12-2025 (grup 62). L’avaluació la realitzarà íntegrament la docent.Aquesta activitat d’avaluació no és recuperable.
Qüestionari d’espai i forma individual (15% de la nota final). Es realitzarà el dia de l'avaluació única: 09-12-2025 (grup 61) i 10-12-2025 (grup 62). És una activitat recuperable. Les dates de la recuperació seran: 27/01/2026 (grup 61) i 28/01/2026 (grup 62).
ATENCIÓ REPETIDORS:
NO HI HAURÀ AVALUACIÓ DE SÍNTESI per aquesta assignatura. Per tant, aquelles persones que es matriculen per segona vegada, podran escollir entre fer avaluació continuada o avaluació única. En ambdós casos, les condicions sobre la presencialitat que els seran aplicables són les mateixes que per la resta dels estudiants matriculats a l'assignatura. Per tant, recomanem que els estudiants que repeteixen l'assignatura assegurin la disponibilitattemporal per seguir-la amb regularitat, si cal, evitant matricular-se en d'altres assignatures d'altres cursos que s'imparteixen el mateix dia a la mateixa franja horària.
Alsina, A. (2012). La estadística y la probabilidad en educación infantil: conocimientos disciplinares, didácticos y experienciales. Revista de Didácticas Específicas, 7, 4-22. https://doi.org/10.15366/didacticas2012.7.001
Alsina, Ángel, & Salgado, M. (2021). Prácticas de medida en Educación Infantil desde la perspectiva de la Educación Matemática Realista. Edma 0-6: Educación Matemática En La Infancia, 7(2), 24–37. https://doi.org/10.24197/edmain.2.2018.24-37
Castelnouvo, E. (1981). La Geometria. Ketres Editora.
Centre de Recursos per Ensenyar i Aprendre Matemàtiques (s.f.). Matemàtiques 0-8. Cesire, àmbit matemàtic. Generalitat de Catalunya. Recuperat de: https://sites.google.com/xtec.cat/cesire-matematiques-campanyes/matem%C3%A0tiques-0-8?authuser=0
Edo, M. (2018). De la identificación al análisis de figuras geométricas. En M.C. Muñoz-Catalán & J. Carillo (Eds.), Didáctica de las Matemáticas para maestros de Educación Infantil, (pp. 243-285). Paraninfo.
Edo, M. (2005). Educación matemática versus Instrucción matemática en Infantil. En P. Pequito &A. Pinheiro (Eds.), Proceedings of the First International Congress on Learning in Childhood Education, (pp.125-137). Gailivro. Recuperat de: https://webs.uab.cat/mequeedo/wp-content/uploads/sites/99/2016/09/CIANEI-2005.pdf
Edo, M., Blanch, S. & Anton, M. (coord.) (2016). El joc a la primera infància. Octaedro.
Edo, M., Fábrega, J., & Garcia-Triana, B. (2023). The blank page: Students’ representations and decomposition of numbers. In Proceedings of the 31st EECERA Annual Conference (pp. 87–88). Lisbon, Portugal.
Edo, M. & Marin, A. (2017). La hoja en blanco en la representación matemática en infantil. En J. Gairin & I. Vizcaino (Eds.), Manual de Educación Infantil. Orientaciones y Recursos (0-6 años) (1 ed., Vol. 1, pp. 1-17). Wolters Kluwer.
Edo, M. & Revelles, S. (2004). Situaciones matemáticas potencialmente significativas. En M. Antón & B. Moll, (Eds.), Educación infantil. Orientación y Recursos (0-6 años), (pp.103-179). Praxis.
Edo, M. & Revelles, S. (2006). Taller de geometria, recorrido geométrico, y duda que nos conduce a la medida en el ciclo inicial. En: C. Tomás & M. Casas (Eds.), Educación Primaria. Orientaciones y Recursos. Desarrollo Curricular, Experiencias, (pp.1-22). Praxis.
García-Triana, B., Edo M. & Sala-Sebastià, G. (2024). Representaciones matemáticas en papel de la descomposición del número 7 en educación infantil. Educación Matemática, 3(1), 9-40. https://doi.org/10.24844/EM3601.01
García-Triana, B., Edo, M. & Albarracín, L. (2024). Representaciones matemáticas en papel de estudiantes de I5 sobre la descomposición del número 7. In N. Adamuz-Povedano, E. Fernández-Ahumada, N. Climent & C. Jiménez-Gestal (Eds.), Investigación en Educación Matemática XXVII (pp. 265-272). SEIEM.
Reggio Emilia (2005). Sabata i metre. Associació de Mestres Rosa Sensat.
Vanegas, Y., Prat, M. & Edo, M. (2022). Representaciones matemáticas de niños y niñas de 5-6 años cuando resuelven un problema abierto. Alteridad, Revistade Educación, 17(2), 180-193. https://doi.org/10.17163/alt.v17n2.2022.02
Per cursar l'assignatura no és necessari cap software específic. Es necessitaran els habituals (editor de text, excel o similar, editor de vídeo,...).
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(SEM) Seminaris | 611 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 612 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 621 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 622 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 61 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 62 | Català | primer quadrimestre | tarda |