Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Bioestadística i Anàlisi de Dades

Codi: 101917 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Ciències Biomèdiques FB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Maria Mercedes Campillo Grau
Correu electrònic:
mercedes.campillo@uab.cat

Equip docent

Leonardo Pardo Carrasco

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha prerequisits oficials, però es recomana tenir coneixements previs de matemàtiques elementals que incloguin els conceptes de derivació i integració.


Objectius

L'assignatura de Bioestadística i Anàlisi de dades té com a objectiu fonamental introduir l'estudiant/a en el coneixement i l'ús de les eines bàsiques del saber d'acord amb el mètode científic.

L’assignatura abordarà els problemes relatius a la investigació als camps de la Biologia i de la Medicina con el mètode matemàtic i, especialment, des de la teoria de probabilitats. Aquest enfocament permetrà quantificar, de manera precisa, relacions significatives entre els diversos fenòmens relacionats amb la salut i la patologia humana des de la perspectiva de la Investigació Biomèdica.

Per assolir aquests objectius, l'alumnat haurà de treballar amb diverses eines conceptuals, metodològiques i instrumentals necessàries per desenvolupar una visió de la Biomedicina d'acord amb el rigor científic.


Resultats d'aprenentatge

  1. CM14 (Competència) Avaluar processos biomèdics tenint en compte un disseny experimental adequat.
  2. CM15 (Competència) Avaluar proves diagnòstiques mitjançant sensibilitat, especificitat i valors predictius.
  3. CM16 (Competència) Estimar mitjançant models matemàtics i anàlisis estadístiques l'existència de desigualtats per raó de gènere o sexe.
  4. KM19 (Coneixement) Indicar els conceptes i les tècniques estadístiques bàsiques per analitzar dades biològiques i aplicar els fonaments de l'estadística i del disseny experimental.
  5. KM20 (Coneixement) Calcular la mida de mostra necessària per contrastar una hipòtesi.
  6. SM17 (Habilitat) Gestionar eines informàtiques, bibliografia i recursos d'internet per al càlcul estadístic i el disseny experimental en l'àmbit de la biomedicina.
  7. SM18 (Habilitat) Interpretar els resultats de les proves estadístiques.

Continguts

TEMA 1. INTRODUCCIÓ

1.1. Definició i objectius de l’Estadística

1.2. Població i mostra

1.3. Estadística descriptiva, teoria de probabilitats i inferència estadística

TEMA 2. ESTADÍSTICA DESCRIPTIVA MONOVARIABLE

2.1. Variables qualitatives i Variables quantitatives discretes. Freqüències absoluta, relativa i acumulada. Representacions gràfiques

2.2. Variables quantitatives  contínues. Agrupació de dades: Taules de freqüències. Representacions gràfiques. Mesures de tendència central: mitjana, mediana i moda. Mesures de dispersió: rang, variància, desviació típica i coeficient de variació. Mesures morfològiques: biaix i curtosi

TEMA 3. ESTADÍSTICA DESCRIPTIVA BIVARIABLE

3.1. Relació entre dues variables qualitatives. Relació entre una variable qualitativa y una variable  quantitativa contínua. Relació entre dues variables quantitatives contínues (coeficient de correlació)

3.2. Dades aparellades (mesures repetides)

TEMA 4. TEORIA DE PROBABILITATS

4.1. Experiment aleatori, espai mostral i  succés

4.2. Operacions amb successos: unió, intersecció, successos contraris i diferència de successos. Successos incompatibles

4.3. Freqüències absolutes i relatives. Probabilitat

4.4. Probabilitat condicionada. Successos independents. Probabilitat de la unió i interseccióde successos

4.5. Teorema de Bayes

4.6. Mesura de la freqüència d’una malaltia a la població. Incidència i prevalència

4.7. Avaluació de factors de risc. Risc relatiu i odds ratio

4.8. Avaluació de criteris diagnòstic. Sensibilitat, especificitat, valors predictius positius i negatius

TEMA 5. VARIABLES ALEATÒRIES

5.1. Variables aleatòries discretes i contínues

5.2. Funció densitat de probabilitat, funció distribució de probabilitat, esperança matemàtica i variància de variables aleatòries discretes i contínues

5.3. Distribucions teòriques de variables aleatòries discretes: Binomial i Poisson

5.4. Distribucions teòriques de variables aleatòries contínues: normal, χ2 i t de Student 

5.5. Teorema del límit central. Teorema de De Moivre. Distribució mostral. Interval de probabilitat

TEMA 6. ESTIMACIÓ DE PARÀMETRES

6.1. Mètodes d’estimació: interval de confiança. Diferències entre interval de probabilitat i interval de confiança

6.2. Estimació de mitjanes, variàncies i proporcions poblacionals. Determinació de la mida de la mostra

TEMA 7. CONTRAST D'HIPÒTESIS

7.1. Hipòtesi nul·la i alternativa. Zones de rebuig i no rebuig. Errors del tipus I o risc α i tipus II o risc β. Contrasts unilaterals i bilaterals. Nivell de significació. Determinació del tamany de la mostra

7.2. Proves de conformitat: contrasts de mitjanes, variàncies i proporcions mostrals amb paràmetres poblacionals

7.3. Proves d’independència: contrasts de mitjanes, variàncies i proporcions mostrals. Distribució F de Fisher Snedecor. Test de Kolmogorov-Smirnov. Test no paramètric de comparació de dues mostres: test de Mann-Whitney

7.4. Contrast d'hipòtesi de dades aparellades. Test no paramètric de Wilcoxon

TEMA 8. RELACIÓ ENTRE UNA VARIABLE QUALITATIVA I UNA VARIABLE QUANTITATIVA: ANÀLISI DE LA VARIÀNCIA i REGRESSIÓ

8.1. ANOVA d’un factor. Tests a priori i a posteriori

8.2. Regressió: mínims quadrats, significació de la recta de regressió i intervals de confiança de paràmetres poblacionals. Tests de linealitat i utilitat

TEMA 9. RELACIÓ ENTRE DUES VARIABLES QUANTITATIVES ALEATÒRIES: CORRELACIÓ

9.1. Coeficient de correlació. Significació del coeficient de correlació. Comparació entre regressió i correlació

TEMA 10. RELACIÓ ENTRE VARIABLES QUALITATIVES: ANÀLISI DE FREQÜÈNCIES

10.1. Proves de bondat d’ajustament de distribucions de freqüències a distribucions teòriques

10.2. Taules de contingència. Tests de homogeneïtat i independència

10.3. Test de McNemar de dades aparellades


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes de seminaris/problemes 8 0,32 CM14, CM15, CM16, KM19, KM20, SM17, SM18
Classes de teoria 28 1,12 CM14, CM15, CM16, KM19, KM20, SM18
Classes pràctiques 16 0,64 CM14, CM15, CM16, KM19, KM20, SM17, SM18
Tipus: Supervisades      
Pràctiques de consolidació 3 0,12 CM14, CM15, CM16, KM19, KM20, SM17, SM18
Tipus: Autònomes      
Estudi personal 42 1,68 CM14, CM15, CM16, KM19, KM20, SM17, SM18
Qüestionaris de pràctiques 7 0,28 CM14, CM15, CM16, KM19, KM20, SM17, SM18
Realització de tests 10 0,4 CM14, CM15, CM16, KM19, KM20, SM17, SM18
Realització d'exercicis 24 0,96 CM14, CM15, CM16, KM19, KM20, SM17, SM18

Classes de teoria:

Les classes teòriques s'impartiran amb la metodologia de tipus presencial −classes magistrals− encara que es possibilitarà i estimularà al màxim la interacció i participació de l'alumnat. Les classes tindran suport de mitjans audiovisuals. El material utilitzat a classe pel professor estarà disponible al Campus Virtual de l’assignatura; es recomana a l'alumnat que l’imprimeixin i portin a classe, per utilitzar-lo com a suport a l’hora de prendre apunts. S'animarà als/les alumnes a aprofundir en els coneixements adquirits en classe mitjançant la utilització de la bibliografia i el programari de simulació recomanats.

 

Classes de problemes / seminaris de pràctiques:

Atès el caràcter i l'orientació de l'assignatura, les classes de problemes, intercalades convenientment amb les de teoria, jugaran un paper clau en el seu desenvolupament i en l'aprenentatge de la matèria.

Mitjançant el Campus Virtual es lliuraran col·leccions de problemes, organitzats segons els temes de l’assignatura, que els/les alumnes hauràn d’anar desenvolupant tant a classe com individualment. La major part d’aquests problemes seran casos pràctics que en resoldre'ls permetin als/les alumnes una major compressió dels coneixements adquirits a les classes de teoria i a l'estudi personal.

A les classes de problemes, també s'utilitzaran eines com Kahoot per a la consolidació de continguts i com a diagnòstic dels coneixements adquirits.

Als seminaris de pràctiques, intercalats convenientment amb les classes de teoria, s'introduirà la metodologia i dinàmica del programari SPSS (o un altre paquet estadístic), que l'alumnat haurà d'utilitzar a les classes pràctiques, per tal d'aconseguir l'aprenentatge objecte de l'assignatura.

 

Classes de pràctiques:

Les classes pràctiques són un punt fonamental per al compliment correcte dels objectius de l'assignatura. Els/les alumnes hauràn de resoldre casos pràctics, prèviament seleccionats, mitjançant programari estadístic. L'aprenentatge contempla tant la introducció i la manipulació de dades, com l'ús de les facilitats principals que ofereix aquest programari per a l'anàlisi de dades. Les pràctiques es duran a terme individualment o per parelles. El desenvolupament d'aquestes classes estarà lligat a les classes teòriques i de problemes amb bona correlació temporal.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del rofessorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència i realització de les pràctiques i resolució dels qüestionaris 10% 2 0,08 CM14, CM15, CM16, SM17, SM18
Examen de teoria i problemas - primer parcial 30% 3 0,12 CM15, SM17, SM18
Examen de teoria i problemas - segon parcial 35% 3 0,12 CM14, CM16, KM19, KM20, SM17, SM18
Examen pràctic amb ordinador - primer parcial 10% 2 0,08 CM15, SM17, SM18
Examen pràctic amb ordinador - segon parcial 15% 2 0,08 CM14, CM16, KM19, KM20, SM17, SM18

Alumnes acollits a AVALUACIÓ CONTINUADA (AC)

L'assignatura s'impartirà amb tipologies TE, SEM i PLAB. Las classes de tipus PLAB són obligatòries.

Les competències s’avaluaran segons els següents criteris:

  • 2 exàmens d'elecció múltiple on es restaran errors (amb una o més respostes correctes per pregunta), corresponent al contingut de les classes TE i SEM, amb qüestions conceptuals i resolució de problemes [proves T1 (30%) i T2 (35%)]
  • 2 exàmens pràctics amb ordinador [proves P1 (10%) i P2 (15%)] i assistència i realització de les pràctiques i resolució de qüestionaris pràctics [Qs (10%)]
Continguts teòrics:  
1era prova parcial  T1  30%
2ona prova parcial  T2  35%
Continguts pràctics:  
1era prova parcial  P1  10%
2ona prova parcial  P2  15%
Assistència i realització de les pràctiques i resolució dels qüestinaris   Qs  10%

 

Alumnes acollits a AVALUACIÓ ÚNICA (AU)

L'assignatura s'impartirà amb tipologies TE, SEM i PLAB. Las classes de tipus PLAB són obligatòries.

Per a la realització de les classes PLAB, es podrà triar entre:

  • Fer-les amb els/les alumnes d'avaluació continuada, els mateixos dies i hores en què es facin les pràctiques programades
  • Realitzar-les de manera autònoma, a les aules d'informàtica en horari lliure, o al vostre ordinador personal si disposeu del programari necessari.

Els Qüestionaries de les PLAB hauràn de ser presentats abans de les dues proves correspondents als continguts pràctics (proves P1 i P2, del 1er i 2on parcial de l'assignatura, respectivament).

Les competències s'avaluaràn segons els següents criteris:

  • 1 examen d'elecció múltiple on es restaran errors (amb una o més respostes correctes per pregunta), corresponent al contingut de les classes TE i SEM, amb qüestions conceptuals i resolució de problemes [prova T (65%)]
  • 2 exàmens pràctics amb ordinador [proves P1 (10%) i P2 (15%)] i assistència i realització de les pràctiques i resolució de qüestionaris pràctics [Qs (10%)]
Continguts teòrics:  
Una única prova amb contingut teòric/pràctic  T 65%
Continguts pràctics:  
1era prova parcial  P1  10%
2ona prova parcial  P2  15%
Realització de les pràctiques i resolució dels qüestinaris  Qs  10%

A la prova T s'avaluaràn els continguts de tot el programa de teoria de l'assignatura corresponent al material impartit a les classes tipus TE i SEM. Es farà coincidint amb la mateixa data fixada al calendari per a l'última prova teòrica d'avaluació continuada (T2), i suposarà el 65% de la nota final de l'assignatura.

Les proves P1 i P2 ets faràn conjuntament amb la resta d'alumnat d'avaluació continuada.

 

Qualificacions:

La qualificació mínima global necessària per superar l’assignatura serà de 5 punts.

  • Alumnes AC: la puntuació mínima als  exàmens teòrics per poder fer mitjana i aprovar per avaluació continuada serà de 3,0 punts.
  • Alumnes AU: la puntuació mínima als exàmens P1 i P2, aixì com la nota mitjana dels qüestionaris Qs, haurà de ser de 4.0 punts.
  • En tots dos supòsits anteriors, la nota de curs serà de màxim 4,0 punts.

Es considerarà que un estudiant/a obtindrà la qualificació de “No avaluable” si la valoració de totes les activitats d’avaluació realitzades no li permeti assolir la qualificació global de 5 punts en el cas que hagués obtingut la màxima nota a totes elles.

 

Examen de Recuperació/Final:

  • Hi haurà un examen de recuperació, bé per a aquells alumnes que no hagin superat l’assignatura per curs, bé pels que vulguin pujar nota (cosa que implica renunciar a la nota obtinguda als exàmens teòrics previs).
  • L'examen de recuperació/final inclourà tota la matèria si bé el seu resultat representarà el 65% de la nota definitiva ja que el 35% restant continuarà depenent dels resultats de la part pràctica.
  • Només es podran presentar a l'examen de recuperació, els/les alumnes que hagin estat avaluats prèviament en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura.

 

Alumnes repetidors:

A partir de la segona matricula, els/les alumnes que hagin aprovat els continguts pràctics en algun dels darrers tres cursos, podran decidir entre dues opcions:

  • Repetir les classes pràctiques i acollir-se al mateix esquema d'avaluació que els/les alumnes nouvinguts/des.
  • Presentar-se només als exàmens teòrics i ser avaluat únicament pels continguts teòrics. En aquest cas:
    • Alumnes AC: els percentatges de les proves T1 i T2 seran 40% i 60% en el cas de parcials i d'un 100% a l'examen final.
    • Alumnes AU: T representarà el 100% de la nota en qualsevol cas.

 

Revisió d'exàmens:

  • Seguint els reglaments de la Universitat, es donarà a conèixer el procediment, el lloc, la data i l'hora de la revisió d'exàmens.

 

 


Bibliografia

Bibliografia bàsica:

Milton JS. Estadística para biología y ciencias de la salud. 3a. Edición. Madrid: Interamericana. McGraw-Hill, 2007.

Taylor RA, Blair RC. Bioestadística. México: Pearson Education, 2008.

Daniel WW. Bioestadística. Base para el análisis de las ciencias de la salud. 4a Edición. México: Limusa Wiley, 2002.

Sentís J, Pardell H, Cobo E, Canela J. Manual de Bioestadística. 3a. Edición. Barcelona: Masson, 2003.

Sorribas A, Abella F, Gómez X, March J. Metodologia estadística en ciències de la salut: Del disseny de l’estudi a l’anàlisi de resultats. Edicions de la Universitat de Lleida i F.V. Libros. 1997.

Ferrán M, SPSS para Windows. Análisis Estadístico. McGraw-Hill, 2001.

Visauta B. Analisis estadístico con SPSS 14. Estadística básica. 3a Edición. McGraw-Hill,  2007.

Martínez-González MA, Sánchez-Villegas A, Toledo E, Faulin FJ. Bioestadística amigable. 4a. Edición. Elsevier. 2020

 

Enllaços web:

https://www.ibm.com/docs/SSLVMB_27.0.0/pdf/es/IBM_SPSS_Statistics_Brief_Guide.pdf

http://www.hrc.es/bioest/M_docente.html

https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991010091339706709

http://davidmlane.com/hyperstat/index.html

https://seeing-theory.brown.edu

http://vassarstats.net

 

Simuladors i altres:

http://Statdistributions.com/

http://demonstrations.wolfram.com/ - http://demonstrations.wolfram.com/topic.html?topic=Statistics&limit=20

http://socr.ucla.edu/SOCR.html

 


Programari

A les classes pràctiques s'utilitzarà el programa estadístic IBM SPSS o un d'equivalent.

Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 511 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 512 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 511 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 512 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 513 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 514 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 51 Català/Espanyol segon quadrimestre tarda