Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Educació social | FB | 2 |
Pedagogia | FB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Es recomana haver aprovat l'assignatura de primer curs "Educació i contextos educatius".
L'assignatura procura una aproximació sòlida als conceptes, enfocaments i realitat sociopolítica de l'educació, tant a l'àmbit formal com no formal. A banda d'aquest caràcter finalista, pretén ser també fonamentadora de continguts que s'impartiran a cursos posteriors. L'objectiu fonamental de l'assignatura és la comprensió i anàlisi d'un territori (d'abast variable, municipal, autonòmic, estatal,..) i/o d'una realitat concreta, des d'una perspectiva holística socioeducativa.
Els objectius concrets són els següents:
L'assignatura té tres blocs A (Sociologia), B (Política de l'educació) i C (Anàlisi socioeducativa d'un territori).
Cadascun d'ells inclourà els següents continguts:
A) Sociologia
A.1) Agències i processos de socialització
Adquisició de rols socials i desviació
Escola com a espai de socialització secundària
A.2) Estructura social de les societats avançades i de Catalunya
Estratificació social, escolarització i desigualtats a l'escola
Evolució de les formes de pobresa, marginació i exclusió social
A.3) Desigualtats socials i educatives, i territori
Segregació urbana i conseqüències socials i educatives
Indicadors socials desagregats per territoris
A.4) Estat del benestar i polítiques socials
Mercat, estat, tercer sector i les noves formes de governabilitat
Marcs ideològics i polítiques socials i educatives
B) Política de l'educació
B.1) Fonaments teòrics de la política educativa
Estat, política, ideologia i sistema educatiu
Política de l'educació: principis i conceptes bàsics
Les reformes educatives i la presa de decisions
B.2) Les polítiques educatives en el context català i espanyol
Polítiques educatives: marc espanyol
Polítiques educatives: marc català
B.3) La política educativa dels organismes internacionals
Polítiques educatives i globalització
Polítiques educatives: l'aportació dels organismes internacionals (mundials i europeus)
B.4) Les polítiques educatives i la seva incidència sobre un territori
Les polítiques educatives al mon local
Experiències de polítiques educatives locals a Catalunya i/o altres CC.AA.
C) Anàlisi socioeducatiu d'un territori
C.1) Anàlisi socio-estadístic d'un territori
C.2) Àmbits i col·lectius per a l'acció socioeducativa
C.3) La xarxa socioeducativa d'un territori
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Gran grup bloc C | 7 | 0,28 | 8, 10 |
1. Gran grup bloc A | 30 | 1,2 | 5 |
2. Seminaris bloc A | 15 | 0,6 | 5 |
3. Gran grup bloc B | 30 | 1,2 | 5 |
4. Seminaris bloc B | 15 | 0,6 | 5 |
6. Seminaris bloc C | 15 | 0,6 | 4, 8, 9, 10 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories i directrius de treballs | 75 | 3 | 4, 5, 8, 9, 10 |
Tipus: Autònomes | |||
Treballs individuals i de grup | 188 | 7,52 | 4, 5, 8, 9, 10 |
La metodologia de l'assignatura s'ha programat a partir de les següents activitats:
Sessions magistrals amb el gran grup: exposicions per part del professorat dels continguts i qüestions bàsiques del temari. Es realitza amb tot el grup classe i permet l'exposició dels principals continguts a través d'una participació oberta i activa per part dels i les estudiants.
Seminaris bloc A i B: espais de treball en grups més reduïts supervisats pel professorat on, mitjançant anàlisi de documents, resolució de casos o activitats diverses, s'aprofundeix en els continguts i temàtiques treballades en el gran grup.
Seminaris bloc C: espais de treball en grups reduïts supervisat pel professorat on es treballen les eines i les metodologies per fer el treball de grup.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
1. Control temari bloc A | 30% | 0 | 0 | 1, 3, 5, 6, 10 |
2. Pràctiques de seminari bloc A | 10% | 0 | 0 | 1, 3, 5, 6, 10 |
3. Control temari bloc B | 30% | 0 | 0 | 1, 3, 5, 6, 10 |
4. Pràctiques de seminari bloc B | 10% | 0 | 0 | 1, 3, 5, 6, 10 |
5. Treball bloc C | 20% | 0 | 0 | 2, 4, 7, 8, 9, 10, 11 |
El bloc A i el bloc B tenen com a activitats avaluatives un control individual del temari i un recull de pràctiques de seminari cadascun, que cada professor/a especificarà en el programa que entrega a principi de curs. Per presentar-se al control del bloc A i del bloc B, cal haver presentat les pràctiques de seminari de cada bloc respectiu. El control de cada bloc ha de tenir un 5 per poder fer mitjana amb la nota de les pràctiques de seminari. El conjunt de les pràctiques de seminari ha de tenir un mínim de 5 per poder fer mitjana. Es farà la mitjana del bloc A i del Bloc B per calcular el 80% de la nota final de l'assignatura. Hi haurà una prova de recuperació per als alumnes que hagin suspès un o els dos controls, i hi haurà la possibilitat de recuperar la nota corresponent a les pràctiques de seminari.
La data del control del bloc A serà el 23/1/2026 per al grup de Pedagogia i el 21/1/2026 per al grup d'Educació Social, la data del control del bloc B serà el 5/6/2026 per al grup de Pedagogia i el 3/6/2026 per al grup d'Educació Social. La data de recuperació serà el 26/6/2025 per al grup de Pedagogia i el 17/6/2025 per al grup d'Educació Social.
El bloc C s'avaluarà a partir d'un treball grupal sobre un territori que tindrà quatre parts, dues a cada semestre. Els treballs es podran recuperar. És obligatòria l'assistència a les sessions del Bloc C, una acumulació de faltes de més del 20% de sessions implicarà suspendre l'assignatura.
Per aprovar l'assignatura cal haver obtingut com a mínim un 5 de la mitjana del bloc A i del bloc B, i un 5 del bloc C.
El retorn de les pràctiques de seminari i dels controlsdels blocs A i B es farà com a màxim 20 dies hàbils després de la data d'entrega. La revisió de les qualificacions es faran durant la mateixa setmana o posterior a la data en què s'hagi fet aquest retorn.
Si l'estudiant aporta com a màxim un 50% o menys de les evidències d'avaluació, se li considerarà l'assignatura com a "no avaluable".
El plagi es considera una infracció important, si es detecta un plagi en una pràctica de seminari aquesta pràctica queda invalidada, s'ha de repetir i l'alumne només podrà fer el control del temari del corresponent bloc el dia de la recuperació. Si es detecta plagi al treball del bloc C queda suspès i s'ha de tornar a repetir. Per a una definició de plagi podeu consultar: http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html
En totes les activitats (individuals i en grup) es tindrà en compte la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L'alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser retornada (no avaluada) o suspesa si el professor considera que no compleix aquests requisits.
En aquesta assignatura es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) com a part integrant del desenvolupament del treball, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l'estudiant en l'anàlisi i la reflexió personal. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l'activitat. La no transparència de l'ús de la IA es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
L’assignatura no admet una prova de síntesi per als estudiants que es matriculen per segona vegada.
OPCIÓ D'AVALUACIÓ ÚNICA (a demanar en els terminis establerts per la Facultat de Ciències de l'Educació)
L'estudiantat que s'aculli a avaluació única haurà d'aportar les següents evidències avaluatives:
Control de temari del bloc A (30%) i control de lectures de pràctiques del bloc A (10%).
Control de temari del bloc B (30%) i control de lectures de pràctiques del bloc B (10%).
La data de realització d’aquests controls serà la mateixa en què la resta d’estudiants s’examinen del bloc B, el 5/6/2025 per al grup del grau de Pedagogia, i el 3/6/2025 per al grup del grau d'Educació Social.
En cas que se suspengui algun d'aquests controls, hi haurà possibilitat de recuperació. La data de recuperació coincideix amb la data de recuperació establerta per a la resta de l’alumnat: el 26/6/2025 per al grup de Pedagogia i el 17/6/2027 per al grup d'Educació Social. La revisió de la qualificació final segueix el mateix procediment que per a l'avaluació continuada.
Pel que fa al bloc C, es lliurarà un treball sobre l’anàlisi d’un territori (20%).
Cal tenir en compte que el treball sobre un territori està pensat per a què el dugui a terme un equip de 5 persones, ja que comporta anàlisi de dades estadístiques, visites sobre el terreny, observacions participants i entrevistes. En el cas d’optar per fer el treball individualment, s’hauran de fer igualment tots els exercicis de recollida de dades (total de 5 registres).
La data de lliurament del treball corresponent al bloc C és la del dia de l’examen d’avaluació única, és a dir, la data en què la resta d’estudiants s’examinen del bloc B de l’assignatura.
Bibliografia blocs A i B:
Anyon, Jean (1999) “Clase social y conocimiento escolar”, a Fernández Enguita, M. (ed.) Sociología de la educación. Barcelona: Ariel.
Bellver, C. (8 abril 2018). Per què ens hauria de preocupar l’augment de les diferències entre escoles públiques? Crític. Recuperat de https://www.elcritic.cat/reportatges/per-que-ens-hauria-depreocupar-
laugment-de-les-diferencies-entre-escoles-publiques-10597
Benito, Ricard & Gonzàlez, Isaac (2007) Processos de segregació escolar a Catalunya. Barcelona: Fundació Jaume Bofill.
Bonal, Xavier (2018) “Més enllà de l’accés: més educabilitat (i menys educació) per sortir de la pobresa”, a Perspectiva Escolar, 399, 6-9.
Bonal, Xavier & Cuevas, Joan (2019) Combatre la segregació escolar: de l’amenaça a l’oportunitat. Barcelona: Fundació Jaume Bofill.
Bonal, Xavier & Tarabini, Aina (2016) “La LOMCE com a projecte de modernització conservadora i els seus efectes a Catalunya”, a Hom, O. (ed.) Societat Catalana 2014-2015. Associació Catalana de Sociologia: Barcelona.
García Faroldi, L., & García de Diego, J. M. (2024). Dificultades para la corresponsabilidad. La vigencia del padre sustentador en el imaginario colectivo. Papers. Revista De Sociologia, 109(3), e3257. https://doi.org/10.5565/rev/papers.3257
Harris, Judith R. (2003) El mito de la educación. Barcelona: DeBolsillo.
Martínez García, José S. (2013) Estructura social y desigualdad en España. Madrid: Catarata.
Martínez García, José S. (2020) La educación y la desigualdad de oportunidades educativas en tiempo de crisis. Madrid: Fundación Foessa.
Merino, Rafael & De la Fuente, Gloria (2007) Sociología para la intervención social y educativa, Editorial Complutense y UAB.
Rotger, Josep Maria (2012) Sociologia de l'educació per a professorat d'educació secundària. Barcelona: El Roure.
Sánchez, Jordi, et al. (1996) Aproximació a les reformes dels Estats del Benestar. Barcelona: Fundació Jaume Bofill (pp. 7-19)
Tarabini, Aina (2012). Sociologia de l'educació per a professorat d'educació secundària. Coord: J.M. Rotger. Barcelona: El Roure.
Troiano, H. (2015). Un modelo conceptual para el análisis de la decisión de ir a la universidad y de la elección de estudios. <https://ddd.uab.cat/record/137517> [Consulta: 15 juny 2023].
Valdés, Manuel Tomás (2019) “Diferencias autonómicas en la composición de la desigualdad en la expectativa de matriculación universitaria: efectos primarios y efectos secundarios”, a Revista de Sociología de la Educación-RASE, 12 (2), 209-227.
Per als seminaris dels blocs A i Bhi haurà lectures obligatòries que s’especificaran el primer dia de cada bloc.
Bibliografia bloc C:
Blasco, Jaume & Casado, David (2011) AVALUACIÓ DELS PLANS EDUCATIUS D’ENTORN. Barcelona. Retrieved from http://www.ivalua.cat/documents/1/17_05_2011_10_04_09_informe_PEE_def.pdf
Coller, Xavier (2005) Estudio de casos (Cuadernos). Madrid: Centro de investigacions sociológicas.
Diputació de Barcelona (2005) Els projectes educatius de ciutat (PEC): Anàlisi de l'experiència acumulada. Nova proposta metodològica. Col·lecció Guies Metodològiques, n. 7. https://www.diba.cat/web/educacio/recursos/publica/guies/guia_m7
No cal programari específic per al desenvolupament d'aquesta assignatura.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(SEM) Seminaris | 111 | Català | anual | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 112 | Català | anual | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 211 | Català | anual | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 212 | Català | anual | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | anual | matí-mixt |
(TE) Teoria | 2 | Català | anual | matí-mixt |