Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Educació social | OT | 3 |
Educació social | OT | 4 |
Pedagogia | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
L’assignatura és optativa i s’adreça a alumnat del Grau de Pedagogia i d'Educació Social.
És recomanable per a qui es vulgui inscriure al programa de mobilitat del Pràcticum a Amèrica Llatina, així com per a l'alumnat que desitgi fer les pràctiques a entitats i institucions de l'àmbit de la cooperació internacional i de l'Educació per a la Justícia Global o Educació Global.
1.- Conèixer i aplicar el concepte de desenvolupament i les seves crítiques.
2.- Conèixer, analitzar i comprendre la situació educativa a escala internacional, especialment pel que fa a les desigualtats entre el nord i el sud globals.
3.- Conèixer, analitzar i comprendre l'acció dels diferents actors de la cooperació internacional, especialment els de l'àmbit de l'educació.
4.- Conèixer i aplicar estratègies d'Educació per al Desenvolupament Sostenible o Educació per a la Justícia Global.
Bloc 1. Desenvolupament: concepte, models i crítica. El postdesenvolupament.
Bloc 2. El dret a l'educació al món i l'agenda internacional en matèria educativa.
Bloc 3: La cooperació internacional: marc, actors, instruments i actuacions.
Bloc 4: L'Educació per al Desenvolupament i Educació per a la Justícia Global: objectius, àmbits, continguts i accions.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Exposició docent | 30 | 1,2 | 2, 6 |
Treball amb l'alumnat a partir de lectures i altres activitats preestablertes | 15 | 0,6 | 2, 4, 6 |
Tipus: Supervisades | |||
Exercicis pràctics i realització de debats | 30 | 1,2 | 2, 4, 6 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura d'articles, llibres i elaboració de treballs | 75 | 3 | 2, 4, 6 |
En els blocs 1, 2 i 3 la presentació de tema del professora s'acompanyarà de debat sobre les lectures i de reflexió personal.
L'últim bloc temàtic es treballa mitjançant la metodologia d'Aprenentatge Servei. L'alumnat, per grups, han de triar una campanya d'educació en el marc d'una entitat, a la qual presentaran la proposta.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen final | 50% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 5, 6, 9, 10 |
Exercicis avaluatius - Debat | 20% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Exercicis avaluatius - Projecte EpD | 30% | 0 | 0 | 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
L’avaluació de l’assignatura es fa al llarg de tot el curs a partir de 3 evidències: un examen final sobre el conjunt de la matèria de l'assignatura (el dia 18 de desembre), un exercici oral (debat a principi de novembre) i un treball en grup (projecte Educació Global, a presentar el dia 22 de gener). Aquest últim treball es fa mitjançant la metdologia d'Aprenentatge Servei. Aquestes activitats són lliurades al llarg del quadrimestre, en acabar el bloc temàtic corresponent (novembre, desembre i gener).
Les activitats avaluatives es retornen amb comentaris en un termini màxim de 20 dies.
Per poder ser avaluat/avaluada, cal obtenir un mínim d'un 4 en tots els exercicis i l’examen. Cas que s'obtingui una puntuació inferior, es programarà la recuperació en el terminis que marca la normativa de la UAB.
Cas que no s'hagi lliurat una de les tres evidències, per al conjunt de l'assignatura constarà "No presentat".
L’assistència a classe, d'acord amb la normativa acadèmica de la facultat, es considera un requisit imprescindible per aprovar l’assignatura.
Per aprovar l’assignatura l'estudiant ha de mostrar una bona competència comunicativa oral i escrita en la llengua vehicular que consta a la guia docent.
En aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) com a part integrant del desenvolupament del treball, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l'estudiant en l'anàlisi i la reflexió personal. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
La còpia i el plagi de qualsevol de les activitats avaluatives són motiu de suspens de l’assignatura.
L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” quan no hagi lliurat més del 20% de les activitats d’avaluació.
l’assignatura admet, per als estudiants que es matriculen per segona vegada, una sola prova de síntesi, que permeti l’avaluació delsresultats d’aprenentatge previstos en la guia docent de l’assignatura.
En el cas d'acollir-ser a AVALUACIÓ ÚNICA, l'alumnat haurà de fer-la el dia 8 de gener. Haurà de fer un examen oral (50%), presentar una inforgrafia sobre el dret a l'educació (20%) i una campanya d'educació per a la ciutadania global (30%).
La recuperació de l'assignatura per a tot l'alumnat serà el dia 29 de gener.
Per a cadascun dels blocs temàtics en què es divideix l’assignatura es facilita la bibliografia especialitzada.
Alguns materials de referència són:
Andreotti, Vanesa. (2010). Global Education in the ‘21st Century’: two different perspectives on the ‘post-’ of postmodernisme. International Journal of Development Education and Global Learning 2(2)
Bonal, Xavier., Tarabini-Castellani, Aina., Constans, Montse. , Kliczkowski, Florencia., i Valiente, Oriol. (2010) Ser pobre en la escuela. Habitus de pobreza y condiciones de educabilidad. Buenos Aires: Mino y Dávila.
Casares, Miquel. i de Castro, Gonzalo. (2012). Cambio social y cooperación en el siglo XXI. Ed. Intervida. (accés en línea).
De la Riva, M. C. (2025). Aproximaciones a una Cooperación feminista. Documentos de Trabajo, 102, 2ª.
De Sousa, Boaventura. (2008). Descolonizar el saber, reinventar el poder. Montevideo: Ediciones Triipe.
Domínguez, R., & Lucatello, S. (2018). Introducción: historizando y descolonizando la cooperación internacional para el desarrollo/Introduction: historicising and decolonising international cooperation for development. Revista CIDOB d’afers internacionals, (120), 7-28.
DUSSEL, E. (2022). El lugar de los pueblos originarios en la historia mundial. Conferencia magistral. Utopía y Praxis Latinoamericana, 27(98).
Escrivà, Andreu. (2023). Contra la sostenibilitat. Sembra Llibres
Llistar, David. (2009). Anticooperación. Interferencias Norte‐Sur. Los problemas del Sur Global no se resuelven con más ayuda internacional. Barcelona: Icaria.
Pogge, Thomas. (2007). ¿Qué es la justícia global? En Revista Latinoamericana de Filosofía, Vol. XXXIII Nº 2.
Nussbaum, Martha (2011). Creating capabilities: The Human Development Approach. The Belknap Press of Harvard University Press
Sen, Amartya. (2009). The Idea of Justice. London: Alan Dane
Sibai, S. A. (2012). La cooperación no gubernamental española en Marruecos y la construcción de la “islamofobia” en las Relaciones Internacionales. Relaciones internacionales, (19), 57-81.
Tomasevsky, Katerina. (2004). El asalto a la educación. Barcelona: Intermon-Oxfam.
Verger, Antoni. i Moschetti, Mauro. (2017). Public-private partnerships as an education policy approach: multiple meanings, risks and challenges. Paris: UNESCO.
Pacheco, M. F. V., & Tejeira, Y. (2022). Análisis del marco normativo de la educación en el contexto global. Delectus, 5(1), 87-95.
Informes de Nacions Unides
PNUD: Informe sobre el desarrollo humano, 2021
UNESCO: Informe Reimaginem junts els nostres futurs, 2021
UN: The Sustainable Development Goals Report 2020
Declaració de Berlín sobre Educació per al Desenvolupament Sostenible, 2022
Aquesta assignatura no requereix de cap programari específic.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TE) Teoria | 4 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |